Rozporządzenie wykonawcze 2023/217 w sprawie sprostowania rozporządzenia (UE) nr 965/2012 w odniesieniu do niektórych niespójności w wymogach wprowadzonych rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/1387 oraz rozporządzeniami (UE) 2021/1296 i (UE) 2021/2237

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2023/217
z dnia 1 lutego 2023 r.
w sprawie sprostowania rozporządzenia (UE) nr 965/2012 w odniesieniu do niektórych niespójności w wymogach wprowadzonych rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/1387 oraz rozporządzeniami (UE) 2021/1296 i (UE) 2021/2237

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 31,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/2237 2  zmieniono pkt ORO.FC.146 załącznika III (część ORO) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 965/2012 3 . W pkt ORO.FC.146 lit. f) ppkt 2 odniesienie do pkt ORO. FC.005 lit. b) ppkt 2 należy zastąpić odniesieniem do pkt ORO.FC.005 lit. b) ppkt 1, który ma znaczenie dla operacji lotniczych.

(2) Zmieniając pkt CAT.POL.A.230 i CAT.POL.A.235 załącznika IV (część CAT) do rozporządzenia (UE) nr 965/2012, w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/1387 4 , wprowadzono błąd dotyczący dopuszczania do lotu samolotów. Wymogi określone w pkt CAT.POL.A.230 lit. e) i CAT.POL.A.235 lit. e) należy stosować łącznie, a nie alternatywnie.

(3) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/1296 5  wprowadzono zmiany do pkt CAT.OP.MPA.150 załącznika IV (część CAT) do rozporządzenia (UE) nr 965/2012. Przez przeoczenie nie wprowadzono wynikających z nich zmian w pkt CAT.POL.A.215 i CAT.POL.A.415 w tym załączniku. W związku z tym odniesienie prawne jest błędne i błąd ten należy skorygować.

(4) Rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2021/1296 wprowadzono również zmiany w pkt SPO.POL.110 załącznika VIII (część SPO) do rozporządzenia (UE) nr 965/2012, polegające na zmianie brzmienia lit. a), b) i c) tego punktu. W ramach tych zmian skreślono jednak również dawne lit. d) i e), co nie było zamierzone. W pkt SPO.POL.110 należy zatem ponownie wprowadzić dawne lit. d) i e) ze skutkiem od daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2021/1296, tj. od dnia 30 października 2022 r.

(5) Należy zatem odpowiednio sprostować rozporządzenie (UE) nr 965/2012.

(6) Wymogi ustanowione w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ds. stosowania wspólnych zasad bezpieczeństwa w dziedzinie lotnictwa cywilnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załącznikach III (część ORO), IV (część CAT) i VIII (część SPO) do rozporządzenia (UE) nr 965/2012 wprowadza się sprostowania zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Pkt 3 załącznika stosuje się od dnia 30 października 2022 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 1 lutego 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

W załącznikach III, IV i VIII do rozporządzenia (UE) nr 965/2012 wprowadza się następujące sprostowania:
1)
załącznik III (część ORO) pkt ORO.FC.146 lit. f) ppkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) operacje CAT wykonywane przez samoloty spełniające kryteria określone w pkt ORO.FC.005 lit. b) ppkt 1.";

2)
w załączniku IV (część CAT) wprowadza się następujące sprostowania:
a)
pkt CAT.POL.A.215 lit. c) ppkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) zezwala się na zrzut paliwa do ilości umożliwiającej osiągnięcie lotniska, na którym zakłada się lądowanie samolotu po wystąpieniu niesprawności silnika z uwzględnieniem wymaganych rezerw paliwa właściwych dla lotniska zapasowego, zgodnie z pkt CAT.OP.MPA.181, przy użyciu bezpiecznej procedury;";

b)
pkt CAT.POL.A.230 lit. e) otrzymuje brzmienie:

"e) Na potrzeby dopuszczenia do lotu zakłada się, że samolot:

1) będzie lądował na najbardziej korzystnej drodze startowej, w warunkach bezwietrznych; oraz

2) będzie lądował na drodze startowej, co do której istnieje największe prawdopodobieństwo, że zostanie wyznaczona, biorąc pod uwagę prawdopodobną prędkość i kierunek wiatru, charakterystykę manewrową samolotu na ziemi oraz inne warunki, takie jak środki wspomagające lądowanie oraz ukształtowanie terenu.";

c)
pkt CAT.POL.A.235 lit. e) otrzymuje brzmienie:

"e) Na potrzeby dopuszczenia do lotu zakłada się, że samolot:

1) będzie lądował na najbardziej korzystnej drodze startowej, w warunkach bezwietrznych; oraz

2) będzie lądował na drodze startowej, co do której istnieje największe prawdopodobieństwo, że zostanie wyznaczona, biorąc pod uwagę prawdopodobną prędkość i kierunek wiatru, charakterystykę manewrową samolotu na ziemi oraz inne warunki, takie jak środki wspomagające lądowanie oraz ukształtowanie terenu.";

d)
pkt CAT.POL.A.415 lit. e) otrzymuje brzmienie:

"e) Zezwala się na zrzut paliwa do ilości umożliwiającej osiągnięcie lotniska, na którym zakłada się lądowanie samolotu po wystąpieniu niesprawności silnika z uwzględnieniem wymaganych rezerw paliwa właściwych dla lotniska zapasowego, zgodnie z pkt CAT.OP.MPA.181, przy użyciu bezpiecznej procedury.";

3)
w pkt SPO.POL.110 załącznika VIII (część SPO) dodaje się lit. d) i e) w brzmieniu:

"d) Pilot dowódca dopilnowuje, aby:

1) załadunek statku powietrznego odbywał się pod nadzorem personelu posiadającego odpowiednie kwalifikacje;

2) ładunek handlowy był zgodny z danymi użytymi do obliczenia masy i wyważenia statku powietrznego.

e) Operator określa w instrukcji operacyjnej zasady i metody obowiązujące podczas załadunku oraz w systemie masy i wyważenia, zgodne z wymogami określonymi w lit. a)-d). System ten uwzględnia wszystkie rodzaje zamierzonych operacji.".

1 Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/2237 z dnia 15 grudnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 965/2012 w odniesieniu do wymogów dotyczących operacji w każdych warunkach meteorologicznych oraz szkoleń i sprawdzianów załogi lotniczej (Dz.U. L 450 z 16.12.2021, s. 21).
3 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 965/2012 z dnia 5 października 2012 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 296 z 25.10.2012, s. 1).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/1387 z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie Komisji (UE) nr 965/2012 w odniesieniu do wymagań dotyczących obliczania osiągów samolotu podczas lądowania oraz standardów oceny stanu nawierzchni drogi startowej, aktualizacji informacji na temat niektórych elementów wyposażenia i wymogów bezpieczeństwa statku powietrznego oraz operacji wykonywanych bez zezwolenia na wykonywanie operacji o wydłużonym zasięgu (Dz.U. L 229 z 5.9.2019, s. 1).
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/1296 z dnia 4 sierpnia 2021 r. zmieniające i poprawiające rozporządzenie (UE) nr 965/2012 w odniesieniu do wymogów dotyczących planowania zapotrzebowania na paliwo/energię i zarządzania paliwem/energią oraz w odniesieniu do wymogów dotyczących programów wsparcia i testów psychologicznych załogi lotniczej, a także badań na obecność substancji psychoaktywnych (Dz.U. L 282 z 5.8.2021, s. 5).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.30.11

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2023/217 w sprawie sprostowania rozporządzenia (UE) nr 965/2012 w odniesieniu do niektórych niespójności w wymogach wprowadzonych rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/1387 oraz rozporządzeniami (UE) 2021/1296 i (UE) 2021/2237
Data aktu: 01/02/2023
Data ogłoszenia: 02/02/2023
Data wejścia w życie: 22/02/2023, 30/10/2022