Rozporządzenie delegowane 2023/2849 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 w odniesieniu do przepisów dotyczących raportowania i przedkładania zagregowanych danych dotyczących emisji na poziomie przedsiębiorstwa

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/2849
z dnia 12 października 2023 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 w odniesieniu do przepisów dotyczących raportowania i przedkładania zagregowanych danych dotyczących emisji na poziomie przedsiębiorstwa
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji dwutlenku węgla z transportu morskiego oraz zmiany dyrektywy 2009/16/WE 1 , w szczególności jego art. 11a ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Należy ustanowić przepisy dotyczące raportowania zagregowanych danych dotyczących emisji na poziomie przedsiębiorstwa w transporcie morskim, a także przedkładania zagregowanych danych dotyczących emisji na poziomie przedsiębiorstwa odpowiedzialnemu organowi administrującemu.

(2) Należy również ustanowić przepisy dotyczące określania zagregowanych danych dotyczących emisji na poziomie przedsiębiorstwa przez organ administrujący odpowiedzialny w szczególnych sytuacjach, takich jak sytuacja, w której przedsiębiorstwo nie przedłożyło w wyznaczonym terminie zagregowanych danych dotyczących emisji na poziomie przedsiębiorstwa odpowiedzialnemu organowi administracyjnemu.

(3) Należy zawsze wyraźnie określić podmioty odpowiedzialne za zgodność z rozporządzeniem (UE) 2015/757 oraz z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 . W tym celu oraz w trosce o zapewnienie spójności w administrowaniu i egzekwowaniu przepisów rozporządzenie (UE) 2015/757 stanowi, że ten sam podmiot musi być odpowiedzialny za zgodność z dwoma wyżej wymienionymi aktami prawnymi. Niezależnie od tego, w kontekście przeglądu rozporządzenia (UE) 2015/757, należy ocenić spójność takiego podejścia z innymi dziedzinami polityki UE i praktyką międzynarodową, a w stosownych przypadkach Komisja powinna przedstawić wniosek ustawodawczy dotyczący zmiany rozporządzenia (UE) 2015/757.

(4) Komisja powinna również ocenić spójność biomasy o współczynniku zero, w szczególności biomasy pochodzącej z roślin spożywczych i pastewnych, z innymi dziedzinami polityki UE w dyrektywie 2003/87/WE, a w stosownych przypadkach Komisja powinna przedstawić wniosek w sprawie zmiany odpowiednich przepisów.

(5) Aby zapewnić skuteczne funkcjonowanie unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji, który ma obejmować emisje gazów cieplarnianych z transportu morskiego od okresu sprawozdawczego rozpoczynającego się w dniu 1 stycznia 2024 r., niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od tej daty,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przepisy dotyczące raportowania w odniesieniu do zagregowanych danych dotyczących emisji na poziomie przedsiębiorstwa

1. 
Przedsiębiorstwa przedkładają odpowiedzialnemu organowi administrującemu zagregowane dane dotyczące emisji na poziomie przedsiębiorstwa, obliczone zgodnie z zasadami monitorowania, o których mowa w części C załącznika II do rozporządzenia (UE) 2015/757.
2. 
Przedsiębiorstwa uwzględniają w zagregowanych danych dotyczących emisji na poziomie przedsiębiorstwa następujące informacje:
a)
dane identyfikujące przedsiębiorstwo i statki, za które jest odpowiedzialne przedsiębiorstwo:
(i)
nazwa i adres przedsiębiorstwa;
(ii)
niepowtarzalny numer identyfikacyjny przedsiębiorstwa i zarejestrowanego właściciela według IMO;
(iii)
państwo rejestracji przedsiębiorstwa zarejestrowanego w ramach systemu niepowtarzalnych numerów identyfikacyjnych przedsiębiorstw i zarejestrowanych właścicieli według IMO;
(iv)
adres przedsiębiorstwa;
(v)
imię i nazwisko, stanowisko, adres służbowy, numer telefonu i adres poczty elektronicznej osoby wyznaczonej do kontaktów;
(vi)
odpowiedzialny organ administrujący;
(vii)
wykaz statków, których emisje gazów cieplarnianych wchodzą w zakres stosowania dyrektywy 2003/87/WE, za które przedsiębiorstwo odpowiada w okresie sprawozdawczym, w tym, w odniesieniu do każdego statku, numer identyfikacyjny statku według IMO oraz niepowtarzalny numer identyfikacyjny zarejestrowanego właściciela według IMO, a także okres, w którym statek podlegał odpowiedzialności przedsiębiorstwa;
b)
następujące dane dotyczące weryfikacji:
(i)
imię i nazwisko weryfikatora;
(ii)
adres weryfikatora;
(iii)
numer akredytacji weryfikatora;
(iv)
krajowa jednostka akredytująca, która udzieliła akredytacji weryfikatorowi;
(v)
oświadczenie weryfikatora;
c)
sumę łącznych zagregowanych emisji gazów cieplarnianych ze wszystkich statków, które należy zgłosić zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE, jak określono na poziomie statku zgodnie z częścią C pkt 1.1 do 1.7 załącznika II do rozporządzenia (UE) 2015/757, wyrażoną w tonach ekwiwalentu CO2 i zdezagregowaną według gazów cieplarnianych;
d)
sumy łącznych zagregowanych emisji gazów cieplarnianych ze wszystkich statków, które należy zgłosić zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE, jak określono na poziomie statku zgodnie z częścią C załącznika II do rozporządzenia (UE) 2015/757, obliczone zgodnie z:
(i)
częścią C pkt 1.1 tego załącznika,
(ii)
częścią C pkt 1.1 i 1.2 tego załącznika,
(iii)
częścią C pkt 1.1, 1.2 i 1.3 tego załącznika,
(iv)
częścią C pkt 1.1 do 1.4 tego załącznika,
(v)
częścią C pkt 1.1 do 1.5 tego załącznika,
(vi)
częścią C pkt 1.1 do 1.6 tego załącznika,
e)
wszystkie istotne informacje dotyczące metodyki zastosowanej do agregowania danych dotyczących emisji na poziomie przedsiębiorstwa, w tym zmiany w metodyce w porównaniu z poprzednim okresem sprawozdawczym.
Artykuł  2

Określenie emisji przez odpowiedzialny organ administrujący

1. 
Odpowiedzialny organ administrujący dokonuje zachowawczego oszacowania zagregowanych danych dotyczących emisji na poziomie przedsiębiorstwa w każdej z następujących sytuacji:
a)
przedsiębiorstwo nie przedłożyło żadnych zagregowanych danych dotyczących emisji na poziomie przedsiębiorstwa w terminie, o którym mowa w art. 11a rozporządzenia (UE) 2015/757;
b)
stwierdzono, że zweryfikowane zagregowane dane dotyczące emisji na poziomie przedsiębiorstwa, o których mowa w art. 11a rozporządzenia (UE) 2015/757, są niezgodne z tym rozporządzeniem;
c)
zagregowane dane dotyczące emisji na poziomie przedsiębiorstwa nie zostały zweryfikowane jako satysfakcjonujące zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2016/2072 3 .
2. 
W przypadku gdy weryfikator stwierdził w sprawozdaniu z weryfikacji zgodnie z art. 13 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2015/757, że istnieją nieistotne nieprawidłowości i nie zostały skorygowane przez przedsiębiorstwo przed wydaniem oświadczenia weryfikacyjnego, odpowiedzialny organ administrujący ocenia te nieprawidłowości, a w przypadku stwierdzenia, że nieprawidłowości są istotne, dokonuje zachowawczego oszacowania zagregowanych danych dotyczących emisji na poziomie przedsiębiorstwa.
3. 
W przypadku gdy odpowiedzialny organ administrujący dokonuje zachowawczego oszacowania zagregowanych danych dotyczących emisji na poziomie przedsiębiorstwa, informuje on przedsiębiorstwo, czy i jakie korekty są wymagane. Przedsiębiorstwo udostępnia te informacje weryfikatorowi.
4. 
Państwa członkowskie ustanawiają skuteczną wymianę informacji między właściwymi organami odpowiedzialnymi za zatwierdzanie planów monitorowania a właściwymi organami otrzymującymi zagregowane dane dotyczące emisji na poziomie przedsiębiorstwa, w przypadku gdy organy te nie są tymi samymi organami.
Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2024 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 października 2023 r.

1 Dz.U. L 123 z 19.5.2015, s. 55.
2 Dyrektywa 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiająca system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniająca dyrektywę Rady 96/61/WE (Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/2072 z dnia 22 września 2016 r. w sprawie czynności weryfikacyjnych i akredytacji weryfikatorów zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 w sprawie monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji dwutlenku węgla z transportu morskiego (Dz.U. L 320 z 26.11.2016, s. 5);

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2849

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2023/2849 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 w odniesieniu do przepisów dotyczących raportowania i przedkładania zagregowanych danych dotyczących emisji na poziomie przedsiębiorstwa
Data aktu: 12/10/2023
Data ogłoszenia: 15/12/2023
Data wejścia w życie: 01/01/2024, 04/01/2024