Rezolucja 2023/1890 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT) za rok budżetowy 2021

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2023/1890
z dnia 10 maja 2023 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT) za rok budżetowy 2021

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT) za rok budżetowy 2021,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0130/2023),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  ostateczny budżet Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (zwanego dalej "Instytutem") na rok budżetowy 2021 wyniósł 360 913 825,71 EUR, co stanowi spadek o 42,26 % w porównaniu z rokiem 2020 r.;

B. mając na uwadze, że Rada Zarządzająca przeznaczyła 357 511 198 EUR (96 %) na rzecz ośmiu wspólnot wiedzy i innowacji (WWiI) Instytutu na realizację ich biznesplanów na 2021 r.;

C. mając na uwadze, że zmniejszenie budżetu na rok budżetowy 2021 r. wynikło ze znacznie mniejszej liczby dotacji przyznanych WWiI i zrealizowanych przez te wspólnoty w 2021 r.; było to spowodowane zakończeniem poprzednich wieloletnich ram finansowych i rozpoczęciem okresu objętego nowymi ramami;

D. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Instytutu za rok budżetowy 2021 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Instytutu jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1. zauważa, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w roku budżetowym 2021 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania w odniesieniu do środków na zobowiązania na omawiany rok w wysokości 97,91 %, co oznacza spadek o 1,94 % w porównaniu z rokiem 2020; zwraca ponadto uwagę, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności na omawiany rok wyniósł 99,47 %, co oznacza wzrost o 0,34 % w porównaniu z rokiem 2020;

2. odnotowuje przyjęcie przez Instytut strategicznego planu innowacji (SPI) na lata 2021-2027, co oznacza zwiększenie budżetu Instytutu o prawie 3 mld EUR na okres siedmiu lat oraz rozszerzenie mandatu;

3. w odniesieniu do uwagi uzupełniającej dotyczącej zwrotu kosztów podróży i pobytu w wysokości 1 200 EUR poniesionych przez pracownika tymczasowego Instytutu zauważa, że w ramach środka naprawczego Instytut ogłosił w 2022 r. nowy przetarg na zamówienia na usługi tymczasowe, który obejmuje koszty podróży służbowych pracowników tymczasowych i aspekty związane z podróżami w celu ograniczenia potencjalnego ryzyka;

Wyniki działalności

4. zauważa, że Instytut korzysta z systemu kluczowych wskaźników skuteczności działania (KPI) powiązanych z WWiI Instytutu; zauważa, że podobnie jak w poprzednich latach WWiI nie wykorzystały w pełni kwot dotacji przyznanych przez Instytut;

5. odnotowuje, że Instytut szeroko wdrożył swój program prac w 2021 r., chociaż wystąpiły pewne opóźnienia z powodu późnego przyjęcia rozporządzenia Rady (UE, Euratom) 2020/2093 2  i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/695 3 ; zauważa, że niektóre priorytety - tj. strategię monitorowania i przejście na e-dotacje - przesunięto na 2022 r. ze względu na niewystarczające zasoby ludzkie Instytutu; odnotowuje, że jednym z głównych osiągnięć Instytutu w 2021 r. było rozpoczęcie inicjatywy HEI mającej na celu budowanie zdolności innowacyjnych na rzecz szkolnictwa wyższego, która stanowi kluczowy cel SPI 2021-2027; docenia, że średni czas oczekiwania na przyznanie dotacji skrócił się z 187 dni do 117 dni;

6. z zadowoleniem przyjmuje rozwój synergii i praktyk współpracy z innymi instytucjami i organami; odnotowuje w tym kontekście postępy poczynione w 2021 r. we wdrażaniu protokołu ustaleń podpisanego przez Instytut z Europejską Radą ds. Innowacji (EIC), między innymi wspólne projekty dotyczące przedsiębiorstw typu startup WWiI przystępujących do programu akceleratora dla startupów EIC lub promowania programu na rzecz przedsiębiorczości kobiet; odnotowuje współpracę Instytutu z Agencją Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania w obszarach takich jak panele rekrutacyjne czy technologie informacyjne (IT); odnotowuje ponadto owocną współpracę Instytutu z Urzędem Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej w zakresie pobudzania innowacji wśród europejskich przedsiębiorstw i MŚP, przy czym w 2021 r. w 35 działaniach wzięło udział ponad 700 osób;

Polityka kadrowa

7. zauważa, że na dzień 31 grudnia 2021 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 93 % - zatrudnionych było 42 pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 45 stanowisk dla tej kategorii pracowników (taka sama liczba zatwierdzonych stanowisk jak w 2020 r.); zauważa, że w 2021 r. dla Instytutu pracowało również 21 pracowników kontraktowych, 15 pracowników tymczasowych i jeden oddelegowany ekspert krajowy;

8. ubolewa nad brakiem równowagi płci wśród kadry kierowniczej wyższego i średniego szczebla Instytutu, gdzie 5 na 6 stanowisk (83 %) zajmują mężczyźni; odnotowuje równowagę płci w Radzie Zarządzającej Instytutu, gdzie 9 z 15 stanowisk (60 %) zajmują mężczyźni, a wśród ogółu personelu 35 z 63 stanowisk (56 %) zajmują kobiety; odnotowuje, że Instytut zobowiązał się do wdrożenia planu działania w sprawie równości płci i zorganizował w 2021 r. szereg działań, takich jak wspólny program WWiI poświęcony przedsiębiorczości i przywództwu kobiet oraz specjalny projekt "Girls Go Circular" mający na celu zwiększenie obecności kobiet w obszarze nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki; wzywa Instytut, aby jak najszybciej podjął konkretne działania w celu zwiększenia równowagi płci na wszystkich szczeblach hierarchii oraz złożył sprawozdanie organowi udzielającemu absolutorium;

9. zauważa, że jeden były komisarz i jeden były poseł do Parlamentu Europejskiego otrzymują pieniądze z budżetu Instytutu jako członkowie Rady Zarządzającej Instytutu;

10. odnotowuje rotację personelu Instytutu na poziomie 6,3 % w 2021 r.; odnotowuje trudności Instytutu w przyciąganiu i zatrzymywaniu wysoko wykwalifikowanych specjalistów ze względu na niski współczynnik wynagrodzeń dla Węgier; z zadowoleniem przyjmuje środki zachęcające i inicjatywy społeczne Instytutu mające na celu zapobieganie wysokiej rotacji personelu;

11. odnotowuje znaczny wzrost obciążenia pracą w Instytucie w 2021 r., a także nowe zadania związane z rozszerzonym mandatem Instytutu w ramach programu "Horyzont Europa"; zauważa jednak, że zwiększonemu mandatowi i liczniejszym zadaniom nie towarzyszyły żadne nowe zasoby kadrowe, co doprowadziło do krytycznego niedoboru personelu, a tym samym utrudniło realizację wieloletniego programu prac Instytutu oraz uzyskanie poświadczenia dotyczącego zarządzanych funduszy; zauważa, że w związku z tym koszty administracyjne Instytutu są bardzo niskie i wynoszą 2 % całkowitego budżetu w porównaniu ze średnią 4,6 % w ramach programu "Horyzont 2020"; zauważa w tym kontekście ryzyko niewdrożenia wszystkich podstawowych elementów rocznego programu prac Instytutu; zwraca uwagę, że niewystarczający personel Instytutu i związane z tym ryzyko zostały uwzględnione przez Radę Zarządzającą Instytutu, która pod koniec 2021 r. zatwierdziła reorganizację zarządzania dostępnymi zasobami oraz zaplanowała na 2022 r. przegląd struktury i schematu organizacyjnego Instytutu; podkreśla, że Instytut, po tym jak odrzucono jego pierwszy wniosek o dodatkowe stanowiska na lata 2021 i 2022, ponownie złożył wniosek o 10 dodatkowych stanowisk w 2022 r.; uznaje potrzebę dostosowania zasobów Instytutu do oczekiwań związanych z nowym mandatem; przypomina, że niespełnienie wymogów kadrowych zwiększa ryzyko błędów i nieprawidłowości, a tym samym może powodować potencjalne szkody dla należytego zarządzania finansami w ramach budżetu Unii;

12. przypomina o znaczeniu opracowania długoterminowej polityki kadrowej uwzględniającej równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, poradnictwo przez całe życie oraz oferowanie specjalnych możliwości szkoleniowych w zakresie rozwoju kariery zawodowej, osiągnięcie równowagi płci na wszystkich szczeblach personelu, telepracę, prawo do bycia offline, poprawę równowagi geograficznej w celu zapewnienia odpowiedniej reprezentacji wszystkich państw członkowskich oraz rekrutację i integrację osób z niepełnosprawnościami, a także zapewnienie ich równego traktowania i powszechnego promowania ich szans;

Zamówienia publiczne

13. zauważa, że w 2021 r. Instytut zakończył 87 % postępowań o udzielenie zamówienia zgodnie ze swoim planem, a tym samym przekroczył docelowy poziom 85 % postępowań o udzielenie zamówienia zakończonych w 2021 r.; zauważa, że Instytut poinformował, iż wszystkie procedury priorytetowe zostały zakończone z wyjątkiem nowej umowy ramowej na usługi komunikacyjne i zarządzanie wydarzeniami;

14. na podstawie sprawozdania Trybunału odnotowuje, że w przypadku dwóch płatności objętych kontrolą Instytut zatwierdził odnośne zobowiązania budżetowe dopiero po podpisaniu umowy; odnotowuje uwagę Trybunału, że stanowiło to naruszenie art. 73 ust. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/715 4 ; odnotowuje odpowiedź Instytutu, że od 2023 r. zacznie on korzystać ze standardowego narzędzia informatycznego Komisji programu "Horyzont Europa" do zarządzania dotacjami i że narzędzie to ma wbudowane w system odpowiednie kontrole wewnętrzne zapobiegające podobnym błędom; odnotowuje ponadto zobowiązanie się Instytutu do aktualizacji standardowej procedury operacyjnej dotyczącej obiegu środków finansowych w celu odzwierciedlenia niezbędnych zmian; wzywa Instytut do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

15. odnotowuje już zrealizowane i aktualnie wdrażane działania Instytutu służące zapewnieniu przejrzystości, zapobieganiu konfliktom interesów i zarządzaniu nimi oraz zagwarantowaniu ochrony sygnalistów; zauważa, że Instytut opublikował na swojej stronie internetowej deklaracje interesów i życiorysy członków Rady Zarządzającej i zespołu zarządzającego;

16. odnotowuje zobowiązanie się Instytutu do aktualizacji i udoskonalenia jego polityki zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi; zauważa, że Rada Zarządzająca Instytutu zwróciła się do Komisji o uprzednie wyrażenie zgody na przyjęcie decyzji w sprawie zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi oraz w sprawie procesów decyzyjnych w celu uniknięcia konfliktu interesów pracowników Instytutu, która uzupełni obowiązujące przepisy Instytutu; z zadowoleniem przyjmuje dodatkowe środki Instytutu, takie jak wprowadzenie standardowych wzorów dotyczących konfliktów interesów oraz ustanowienie komitetu doradczego ds. konfliktów interesów; zauważa, że zidentyfikowano przypadki konfliktu interesów w kontekście procedury przeszeregowania i procedur naboru, a problemy te rozwiązano za pomocą istniejących środków łagodzących;

17. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Instytut pozostaje wśród dziewięciu agencji wprowadzających własne przepisy wewnętrzne, które regulują działalność członków ich zarządów i wykraczają poza minimalne wymogi prawne dotyczące potencjalnych przypadków efektu "drzwi obrotowych"; zauważa w szczególności, że zgodnie z kodeksem dobrego postępowania Instytutu członkowie Rady Zarządzającej nie mogą zajmować jakiegokolwiek stanowiska, płatnego lub nieodpłatnego, w przedsiębiorstwach, ośrodkach badawczych lub na uniwersytetach uczestniczących w WWiI Instytutu lub otrzymujących dotacje Instytutu, przez dwa lata po opuszczeniu stanowiska; odnotowuje ponadto, że Instytut opracował politykę dostępu do poufnych informacji dla pracowników odchodzących z pracy oraz wytyczne dotyczące ograniczeń i zakazów obowiązujących po okresie zatrudnienia; wzywa Instytut do informowania organu udzielającego absolutorium o wdrażaniu tej polityki;

18. podkreśla potrzebę wprowadzenia bardziej systemowych przepisów dotyczących przejrzystości, niezgodności, konfliktu interesów, nielegalnego lobbingu i efektu "drzwi obrotowych"; wzywa Instytut, aby wzmocnił mechanizmy kontroli wewnętrznej, w tym ustanowił wewnętrzny mechanizm antykorupcyjny;

Kontrola wewnętrzna

19. zauważa, że zgodnie ze sprawozdaniem jednostki audytu wewnętrznego Instytutu z 87 zaleceń sformułowanych podczas audytu uzupełniającego zamknięto 29 otwartych zaleceń, obniżono rangę 25 otwartych zaleceń i nie podniesiono rangi żadnego zalecenia otwartego; zauważa, że w związku z tym na dzień 31 grudnia 2021 r. żadne krytyczne kwestie nie pozostały otwarte;

20. odnotowuje, że w kontekście przeglądu struktury organizacyjnej Instytut rozpoczął w 2021 r. przekształcenie funkcji jednostki audytu wewnętrznego w funkcję monitorowania i nadzorowania WWiI;

21. odnotowuje zmienioną strategię Instytutu w zakresie zwalczania nadużyć finansowych na lata 2021-2023; zauważa, że spośród 14 celów w zakresie zwalczania nadużyć finansowych wyznaczonych na 2021 r. dziewięć w pełni zrealizowano, cztery zrealizowano częściowo, a jeden odroczono;

22. zwraca uwagę, że w 2021 r. Służba Audytu Wewnętrznego (IAS) Komisji przeprowadziła i zakończyła kontrolę zarządzania zasobami ludzkimi; zauważa, że przy tej okazji wydano trzy ważne zalecenia; zauważa w odniesieniu do działań następczych podjętych w związku z poprzednimi audytami IAS, że w 2021 r. w przypadku Instytutu nie było otwartych kluczowych ani bardzo ważnych zaleceń IAS, podczas gdy niektóre ważne zalecenia zostały opóźnione i pozostają otwarte;

23. odnotowuje wnioski z samooceny kontroli wewnętrznej Instytutu, zgodnie z którymi jego system kontroli wewnętrznej jest ogólnie skuteczny i wydajny, przy czym konieczne są dalsze usprawnienia w odniesieniu do zasady 12;

24. przypomina, że trzeba wzmocnić systemy zarządzania i kontroli, aby zapewnić właściwe funkcjonowanie Instytutu; zdecydowanie nalega na wymóg skutecznych systemów zarządzania i kontroli, aby uniknąć potencjalnych przypadków konfliktu interesów, brakujących kontroli ex ante/ex post, nieodpowiedniego zarządzania zobowiązaniami budżetowymi i prawnymi oraz niezgłaszania problemów w rejestrze wyjątków;

Cyfryzacja i transformacja ekologiczna

25. odnotowuje działania Instytutu mające na celu poprawę bezpieczeństwa w internecie i cyfryzacji; zauważa, że od 2021 r. Instytut wdrożył wszystkie usługi monitorowania świadczone przez zespół reagowania na incydenty komputerowe dla instytucji, organów i agencji UE; zauważa, że w 2021 r. Instytut przeprowadził audyty cyberbezpie- czeństwa i wdrożył wszystkie wydane zalecenia; odnotowuje, że w 2021 r. nie zgłoszono żadnych cyberincydentów; zauważa, że w kontekście stopniowego wdrażania SYSPER (system informacyjny Komisji Europejskiej dotyczący zarządzania zasobami kadrowymi) w 2021 r. Instytut przyjął dodatkowe moduły zarządzania zasobami ludzkimi;

26. uznaje wiodącą rolę, jaką WWiI "Klimat" Instytutu odgrywa w skutecznym zarządzaniu środowiskiem w Unii; wyraża uznanie dla bieżących wysiłków Instytutu na rzecz ograniczenia podróży i emisji CO2; zauważa, że w 2021 r. powołano Komitet ds. Zrównoważonego Rozwoju, który ma określić dalsze działania mające na celu uczynienie działalności Instytutu neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla;

27. przypomina, jak ważne jest zwiększenie cyfryzacji Instytutu pod względem wewnętrznego funkcjonowania i zarządzania, ale także w celu przyspieszenia cyfryzacji procedur; podkreśla, że Instytut powinien zachować proaktywną postawę w tym względzie, aby uniknąć powstania przepaści cyfrowej między agencjami Unii; zwraca jednak uwagę na konieczność podejmowania wszystkich niezbędnych środków bezpieczeństwa, aby uniknąć wszelkiego ryzyka dla bezpieczeństwa informacji przetwarzanych online;

28. zachęca Instytut do ścisłej współpracy z Agencją Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa; sugeruje oferowanie wszystkim pracownikom Instytutu regularnie aktualizowanych programów szkoleniowych dotyczących cyberbez- pieczeństwa; wzywa Instytut do szybszego opracowania polityki w zakresie cyberbezpieczeństwa, jej realizacji do 31 grudnia 2023 r. oraz do złożenia sprawozdania organowi udzielającemu absolutorium;

Ciągłość działania w czasie kryzysu związanego z COVID-19

29. dostrzega wyzwania stojące przed Instytutem w zakresie zarządzania ciągłością działania w okresie przechodzenia do programu "Horyzont Europa" ze względu na nieterminowe przyjęcie zmienionych ram prawnych Instytutu; odnotowuje środki łagodzące, które Instytut zatwierdził w 2021 r. w celu uwzględnienia wymogów ram prawnych programu "Horyzont Europa" pomimo wspomnianych opóźnień i które obejmowały posiedzenia grupy zadaniowej ds. uproszczenia i plan transformacji na 2021 r.; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że takie wysiłki umożliwiły Instytutowi pomyślne przejście do programu "Horyzont Europa" i ograniczenie do minimum zakłóceń operacyjnych;

30. odnotowuje bieżące działania Instytutu mające na celu zapewnienie ciągłości działania w kontekście pandemii COVID-19, takie jak korzystanie z Microsoft Teams do komunikacji i współpracy, a także prowadzenie badań w celu zbierania informacji zwrotnych od pracowników na kluczowe tematy; zachęca Instytut, aby wykorzystał w praktyce doświadczenia związane z pracą zdalną i hybrydową, żeby lepiej organizować spotkania i zadania, które można w przyszłości skuteczniej przeprowadzać i realizować w trybie zdalnym niż przy udziale fizycznym; przypomina, że Instytut osiągnął korzystne wyniki pod względem uczestnictwa w wydarzeniach hybrydowych;

Inne uwagi

31. zauważa, że w nowym SPI na lata 2021-2027 wezwano do wzmocnienia dialogu z państwami członkowskimi poprzez ściślejszą współpracę, komunikację i widoczność; odnotowuje działania następcze podjęte przez Instytut w celu wzmocnienia komunikacji i świadomości w jego społeczności; zauważa w szczególności, że Instytut utworzył sieć 89 krajowych punktów kontaktowych reprezentujących 57 krajów, w tym państwa członkowskie, państwa stowarzyszone w ramach programu "Horyzont 2020" i inne państwa trzecie; odnotowuje ponadto rozwój centrum wiedzy Instytutu jako publicznego repozytorium dokumentów roboczych i sprawozdań dotyczących polityki;

32. wzywa Instytut do dalszego rozwijania synergii (np. w zakresie zasobów ludzkich, zarządzania budynkami, usług informatycznych i bezpieczeństwa) oraz do nasilenia współpracy, wymiany dobrych praktyk i dyskusji na temat obszarów będących przedmiotem wzajemnego zainteresowania z innymi agencjami Unii w celu poprawy wydajności;

33. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 10 maja 2023 r. 5  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

1 Dz.U. C 141 z 29.3.2022, s. 161.
2 Rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 (Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/695 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji "Horyzont Europa" oraz zasady uczestnictwa i upowszechniania obowiązujące w tym programie oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1290/2013 i (UE) nr 1291/2013 (Dz.U. L 170 z 12.5.2021, s. 1).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/715 z dnia 18 grudnia 2018 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów utworzonych na podstawie TFUE oraz Traktatu Euratom, o których mowa w art. 70 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 (Dz.U. L 122 z 10.5.2019, s. 1).
5 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0190.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.242.318

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2023/1890 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT) za rok budżetowy 2021
Data aktu: 10/05/2023
Data ogłoszenia: 29/09/2023