Decyzja 2023/2417 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na piątym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci w odniesieniu do przyjęcia decyzji w sprawie zmiany załączników A i B do tej Konwencji

DECYZJA RADY (UE) 2023/2417
z dnia 23 października 2023 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na piątym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci w odniesieniu do przyjęcia decyzji w sprawie zmiany załączników A i B do tej Konwencji

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 192 ust. 1 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Konwencja z Minamaty w sprawie rtęci (zwana dalej "Konwencją") została zawarta przez Unię decyzją Rady (UE) 2017/939 1  i weszła w życie w dniu 16 sierpnia 2017 r.

(2) Zgodnie z decyzją MC1/1 dotyczącą regulaminu, przyjętą przez Konferencję Stron Konwencji (zwaną dalej "Konferencją Stron") na jej pierwszym posiedzeniu w dniach 24-29 września 2017 r., Strony Konwencji (zwane dalej "Stronami") powinny dołożyć wszelkich starań, aby osiągnąć porozumienie we wszystkich kwestiach merytorycznych w drodze konsensusu.

(3) Zgodnie z art. 4 ust. 8 i 9 oraz art. 5 ust. 10 i 11 Konwencji do dnia 16 sierpnia 2022 r. Konferencja Stron ma dokonać przeglądu załączników A i B do Konwencji i może rozważyć wprowadzenie zmian do tych załączników, biorąc pod uwagę wnioski złożone przez Strony zgodnie z art. 4 ust. 7 i art. 5 ust. 9 Konwencji, informacje podane do wiadomości publicznej przez Sekretariat Konwencji zgodnie z art. 4 ust. 4 i art. 5 ust. 4 Konwencji oraz dostępność procesów alternatywnych, w ramach których nie wykorzystuje się rtęci, a których stosowanie jest technicznie i ekonomicznie wykonalne, z uwzględnieniem wynikające z nich zagrożeń i korzyści dla środowiska i zdrowia ludzkiego.

(4) W dniu 30 kwietnia 2021 r. decyzją Rady (UE) 2021/727 2  Unia złożyła Sekretariatowi Konwencji wniosek dotyczący zmiany załączników A i B do Konwencji, zgodnie z art. 4 ust. 7 i art. 5 ust. 9 Konwencji. Wniosek Unii dotyczący zmiany załącznika A do Konwencji ma na celu rozszerzenie zakresu jego stosowania na dodatkowe produkty z dodatkiem rtęci wraz z odpowiadającymi im datami wycofania lub środkami regulującymi stosowanie rtęci. Wniosek Unii dotyczący zmiany załącznika B do Konwencji ma na celu określenie terminu wycofania w przypadku produkcji poliuretanu z zastosowaniem katalizatorów zawierających rtęć.

(5) Podczas drugiego etapu czwartego posiedzenia w dniach 21-25 marca 2022 r. Konferencja Stron decyzją MC-4/3 postanowiła dodać osiem nowych produktów z dodatkiem rtęci do części I załącznika A do Konwencji.

(6) W przypadku czterech produktów z dodatkiem rtęci nie osiągnięto jednak porozumienia co do dat wycofania. Decyzją MC-4/3 odroczono decyzję w sprawie tych dat do piątego posiedzenia Konferencji Stron, które ma się odbyć w dniach 30 października-3 listopada 2023 r.

(7) Decyzją MC-4/3 odroczono również do piątego posiedzenia Konferencji Stron decyzję o dodaniu produkcji poliuretanu z wykorzystaniem katalizatorów zawierających rtęć do części I załącznika B Konwencji.

(8) Region Afryki złożył nowe wnioski dotyczące zmiany załącznika A do Konwencji zgodnie z art. 4 ust. 7 Konwencji. Wnioski te dotyczą lamp zawierających rtęć, amalgamatu stomatologicznego i kosmetyków, a także zawierają propozycję nowego tekstu części I i II załącznika A Konwencji.

(9) Unia powinna poprzeć zmiany załączników A i B do Konwencji w zakresie, w jakim byłyby one zgodne z dorobkiem prawnym Unii lub przedłożeniem Unii zawartym w decyzji (EU) 2021/727.

(10) Unia powinna poprzeć zmiany załącznika A do Konwencji w zakresie, w jakim są one wskazane we wniosku złożonym przez region Afryki, o ile dotyczą one lamp, amalgamatu stomatologicznego i kosmetyków.

(11) Na piątym posiedzeniu Konferencji Stron Strony rozważą przyjęcie decyzji w sprawie zmiany załącznika A do Konwencji.

(12) Należy ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na piątym posiedzeniu Konferencji Stron, gdyż proponowana decyzja w sprawie zmiany załącznika A do Konwencji, jeżeli zostanie przyjęta, będzie wywierała skutki prawne, ponieważ Strony będą musiały podjąć środki w celu jej wdrożenia na poziomie krajowym lub regionalnym,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na piątym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci (zwanej dalej "Konwencją"), polega na poparciu przyjęcia takiej decyzji w sprawie zmiany załącznika A do Konwencji, która:

jest zgodne z dorobkiem prawnym Unii, lub
jest zgodne z decyzją (UE) 2021/727, lub
ma na celu wspieranie stopniowego wycofywania kategorii lamp zawierających rtęć, o których mowa we wniosku regionu Afryki złożonym zgodnie z art. 4 ust. 7 Konwencji, i w przypadku których wnioski o przedłużenie wyłączeń dotyczących stosowania rtęci zostały odrzucone zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE 3 , lub
ma na celu wspieranie stopniowego wycofywania stosowania amalgamatu stomatologicznego.
Artykuł  2

W zależności od rozwoju sytuacji podczas piątego posiedzenia Konferencji Stron przedstawiciele Unii mogą - w porozumieniu z państwami członkowskimi, podczas organizowanych na miejscu posiedzeń koordynacyjnych - doprecyzowywać stanowisko, o którym mowa w art. 1, bez konieczności przyjęcia przez Radę kolejnej decyzji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 23 października 2023 r.
1 Decyzja Rady (UE) 2017/939 z dnia 11 maja 2017 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci (Dz.U. L 142 z 2.6.2017, s. 4).
2 Decyzja Rady (UE) 2021/727 z dnia 29 kwietnia 2021 r. w sprawie złożenia w imieniu Unii Europejskiej wniosków dotyczących zmiany załączników A i B do Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci, dotyczących produktów z dodatkiem rtęci oraz procesów produkcyjnych, w których rtęć lub stosowane są związki rtęci (Dz.U. L 155 z 5.5.2021, s. 23).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie ograniczenia stosowania niektórych substancji niebezpiecznych w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. L 174 z 1.7.2011, s. 88).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2417

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2023/2417 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na piątym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci w odniesieniu do przyjęcia decyzji w sprawie zmiany załączników A i B do tej Konwencji
Data aktu: 23/10/2023
Data ogłoszenia: 06/11/2023