uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Decyzją wykonawczą Rady (UE) 2018/485 2 Dania została upoważniona do stosowania środka szczególnego stanowiącego odstępstwo od art. 75 dyrektywy 2006/112/WE, polegającego na stosowaniu systemu ryczałtowego dotyczącego wykorzystywania do celów prywatnych lekkich pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej trzech ton, zarejestrowanych jako przeznaczone wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej (zwanego dalej "środkiem szczególnym"). Środek szczególny przestanie obowiązywać z dniem 31 grudnia 2023 r.
(2) W piśmie, które wpłynęło do Komisji 21 marca 2023 r., Dania wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do dalszego stosowania środka szczególnego po dniu 31 grudnia 2023 r.
(3) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE za pismem z dnia 3 i 4 maja 2023 r. Komisja przekazała wniosek złożony przez Danię pozostałym państwom członkowskim. W piśmie z dnia 5 maja 2023 r. Komisja powiadomiła Danię, że posiada wszystkie informacje konieczne do rozpatrzenia wniosku.
(4) Dalsze stosowanie środka szczególnego umożliwiłoby podatnikom, którzy zarejestrowali pojazd jako przeznaczony wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej, wykorzystywanie tego pojazdu do celów prywatnych oraz obliczanie na podstawie ryczałtowej kwoty dziennej podstawy opodatkowania czynności uznawanej za świadczenie usług zgodnie z art. 75 dyrektywy 2006/112/WE, bez utraty prawa do odliczenia podatku od wartości dodanej (VAT) z tytułu zakupu tego pojazdu.
(5) Ta uproszczona metoda obliczania zgodnie ze środkiem szczególnym powinna jednak być ograniczona do dwudziestu dni - w roku kalendarzowym - wykorzystywania pojazdu do celów prywatnych.
(6) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Danię w jej wniosku faktyczna sytuacja uzasadniająca stosowanie środka szczególnego, nie uległa zmianie. Dania przedłożyła Komisji, wraz z wnioskiem, sprawozdanie, w którym dokonano przeglądu ryczałtowej opłaty dziennej za wykorzystywanie do celów prywatnych pojazdu zarejestrowanego jako przeznaczony wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej. W sprawozdaniu tym Dania utrzymuje, że kwota podatku VAT pobieranego za dzień wynosi niezmiennie 40 DKK.
(7) Dania utrzymuje, że przedmiotowy środek szczególny bardzo dobrze funkcjonował w ostatnich latach i że stosuje go coraz więcej podatników. Dania twierdzi ponadto, że środek szczególny ma na celu uproszczenie wypełniania obowiązków dotyczących podatku VAT przez tych podatników, którzy okazjonalnie wykorzystują do celów prywatnych pojazdy zarejestrowane wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej, a tym samym ma na celu uproszczenie procedury poboru podatku VAT. Podatnik mógłby jednak w dalszym ciągu wybrać rejestrację lekkiego pojazdu ciężarowego jako wykorzystywanego zarówno do celów prowadzenia działalności gospodarczej, jak i do celów prywatnych. W takim przypadku podatnik traciłby prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu kosztów zakupu pojazdu, ale nie byłby zobowiązany do uiszczania dziennej opłaty w związku z wykorzystywaniem pojazdu do celów prywatnych.
(8) Upoważnienie do stosowania środka szczególnego nie pozbawia podatników prawa do pełnego odliczenia VAT z tytułu zakupu pojazdu zarejestrowanego wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej i jest spójne z ogólnymi przepisami dotyczącymi odliczeń określonymi w dyrektywie 2006/112/WE.
(9) Należy zatem przedłużyć stosowanie środka szczególnego. Przedłużenie to powinno być ograniczone w czasie, aby umożliwić Komisji ocenę skuteczności i adekwatności środka szczególnego. Upoważnienie do stosowania środka szczególnego powinno zatem przestać obowiązywać z dniem 31 grudnia 2026 r.
(10) W przypadku gdy Dania wystąpi z wnioskiem o kolejne przedłużenie stosowania środka szczególnego na okres po 31 grudnia 2026 r., powinna ona przedłożyć Komisji - do 31 marca 2026 r. - sprawozdanie wraz z wnioskiem o przedłużenie.
(11) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Danię, środek szczególny wpłynie jedynie w nieznacznym stopniu na ogólną kwotę dochodów z podatku pobieranego przez Danię na etapie ostatecznej konsumpcji i nie będzie mieć negatywnego wpływu na zasoby własne Unii pochodzące z podatku VAT.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2018/485,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.241.121 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2023/2094 w sprawie zmiany decyzji wykonawczej (UE) 2018/485 w odniesieniu do przedłużenia upoważnienia Danii do stosowania środka szczególnego stanowiącego odstępstwo od art. 75 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej |
| Data aktu: | 25/09/2023 |
| Data ogłoszenia: | 29/09/2023 |