uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1967/2006 z dnia 21 grudnia 2006 r. w sprawie środków zarządzania zrównoważoną eksploatacją zasobów rybołówstwa Morza Śródziemnego, zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2847/93 i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1626/94 1 , w szczególności jego art. 13 ust. 5,
(1) W art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 ustanowiono zakaz stosowania narzędzi połowowych ciągnionych w odległości do 3 mil morskich od brzegu lub w obrębie izobaty 50 m, jeśli taka głębokość występuje w mniejszej odległości od brzegu.
(2) Na wniosek państwa członkowskiego Komisja może przyznać odstępstwo od art. 13 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, pod warunkiem że spełnione zostaną wymogi określone w art. 13 ust. 5 i 9 wspomnianego rozporządzenia.
(3) Po raz pierwszy Komisja przyznała odstępstwo od art. 13 ust. 1 akapit pierwszy w odniesieniu do stosowania niewodów pełnomorskich do połowu babki przeźroczystej (Aphia minuta) na hiszpańskich wodach terytorialnych Wspólnoty Autonomicznej Regionu Murcji rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 773/2013 2 do dnia 31 grudnia 2016 r. Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/677 3 przyznano przedłużenie okresu obowiązywania tego odstępstwa, które wygasło dnia 31 grudnia 2019 r. Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/1242 4 przyznano kolejne przedłużenie okresu obowiązywania odstępstwa, które wygasło dnia 1 marca 2023 r.
(4) W latach 2020, 2021 i 2022 Hiszpania przedłożyła sprawozdania z monitorowania dotyczące wdrażania hiszpańskiego planu zarządzania przyjętego w dniu 19 grudnia 2019 r. 5
(5) Dnia 4 października 2022 r. Komisja otrzymała od Hiszpanii wniosek o przedłużenie odstępstwa przyznanego rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2020/1242. Aby uzasadnić przedłużenie odstępstwa, Hiszpania przedstawiła nowy plan zarządzania na 2023 r. i kolejne lata oraz aktualne informacje w sprawozdaniach z monitorowania.
(6) Podczas swojej 72. sesji plenarnej, która odbyła się w marcu 2023 r., Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) 6 ocenił wniosek o przedłużenie odstępstwa, dane potwierdzające, sprawozdania z monitorowania i powiązany projekt planu zarządzania 7 . STECF uznał, że wdrożenie planu zarządzania spełnia warunki, na podstawie których przyznano odstępstwo, oraz że plan zarządzania zawiera elementy niezbędne do ograniczenia poziomu eksploatacji babki przeźroczystej w regionie Murcji.
(7) Dnia 21 września 2023 r. Hiszpania przedstawiła projekt nowego planu zarządzania regulującego połowy babki przeźroczystej (Aphia minuta) na wodach wewnętrznych Regionu Murcji 8 zgodnie z art. 19 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(8) Odstępstwo, o które wystąpiła Hiszpania, jest zgodne z warunkami określonymi w art. 13 ust. 5 i 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(9) W szczególności występują pewne specyficzne ograniczenia geograficzne z uwagi na ograniczony zasięg szelfu kontynentalnego i ograniczony zasięg łowisk, na których można prowadzić połowy włokiem, ponieważ docelowe gatunki występują wyłącznie w określonych strefach obszarów przybrzeżnych na głębokościach nie przekraczających 50 m.
(10) Ponadto plan zarządzania gwarantuje, że nakład połowowy w przyszłości nie zostanie zwiększony, zgodnie z wymogami art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. Upoważnienia do połowów zostaną wydane wyłącznie określonym 27 statkom, które już są upoważnione do połowów, a ich maksymalna zdolność połowowa wynosi 116 KM na statek.
(11) Połowy nie mają znaczącego wpływu na środowisko morskie, ponieważ niewody pełnomorskie są ciągnione w słupie wody i nie dotykają dna morskiego. Dzięki stosowaniu echosond połowy są wysoce selektywne i generują niewielki przyłów. Ponadto niezamierzone połowy są natychmiast uwalniane żywe i mają bardzo wysoką przeżywal- ność.
(12) Połowy nie mogą być prowadzone z wykorzystaniem innego narzędzia, ponieważ niewody pełnomorskie są jedynym narzędziem regulowanym umożliwiającym łowienie gatunków o rozmiarach tak małych jak rozmiary babki przeźroczystej oraz tworzących ławice w płytkich wodach przybrzeżnych.
(13) Wniosek dotyczy działalności połowowej, na którą Hiszpania wydała już zezwolenie statkom, które są zarejestrowane w hiszpańskim krajowym spisie operacyjnej floty połowowej i prowadzą udokumentowane połowy od ponad pięciu lat zgodnie z art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(14) Hiszpania zezwoliła wcześniej na odstępstwo od minimalnego rozmiaru oczek sieci ustanowionego w art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, na podstawie spełnienia wymogów art. 9 ust. 7 tego rozporządzenia ze względu na wysoce selektywny charakter przedmiotowych połowów, ich nieznaczny wpływ na środowisko morskie oraz fakt, że przepisy art. 4 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 nie mają na nie wpływu.
(15) Chociaż przepisy art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 zostały uchylone rozporządzeniem (UE) 2019/1241 9 , w części B pkt 4 załącznika IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241 zezwala się na dalsze stosowanie odstępstw od minimalnych rozmiarów oczek sieci wydanych w ramach art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 i obowiązujących w dniu 14 sierpnia 2019 r. na podstawie warunków, o których mowa w art. 15 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/1241.
(16) Komisja dokonała oceny przedłużenia odstępstwa, o które wystąpiła Hiszpania, i uznała, że jest ono zgodne z warunkami określonymi w art. 15 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/1241 i w części B pkt 4 załącznika IX do tego rozporządzenia, ponieważ nie prowadzi do pogorszenia standardów selektywności - w szczególności w odniesieniu do zwiększenia połowów osobników młodocianych - i służy osiągnięciu celów i wartości docelowych określonych w art. 3 i 4 wyżej wspomnianego rozporządzenia.
(17) Przedmiotowe połowy spełniają wymogi art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, ponieważ nie są prowadzone nad skupiskami trawy morskiej, w szczególności gatunku Posidonia oceanica, ani innych morskich roślin nago- nasiennych.
(18) Przedmiotowa działalność połowowa spełnia wymogi dotyczące dokumentacji połowowej określone w art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 10 .
(19) Przedmiotowe połowy prowadzi się w bardzo niedużej odległości od brzegu, w związku z czym nie kolidują one z działalnością połowową innych statków.
(20) Przedmiotowe połowy są uregulowane w przyjętym przez Hiszpanię planie zarządzania w celu zapewnienia, aby połowy gatunków wymienionych w załączniku IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241 były minimalne.
(21) Połowy z użyciem niewodów pełnomorskich nie są ukierunkowane na głowonogi.
(22) Przyjęty przez Hiszpanię plan zarządzania obejmuje środki monitorowania połowów zgodnie z art. 13 ust. 9 akapit trzeci rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(23) Należy zatem przyznać przedmiotowe odstępstwo.
(24) We właściwym terminie oraz zgodnie z planem monitorowania przewidzianym w hiszpańskim planie zarządzania Hiszpania powinna przedstawić Komisji sprawozdanie.
(25) Ograniczenie czasu obowiązywania odstępstwa pozwoli zapewnić niezwłoczne zastosowanie naprawczych środków zarządzania, w przypadku gdyby monitorowanie planu zarządzania wykazało zły stan ochrony eksploatowanego stada, a jednocześnie umożliwi wzmocnienie bazy naukowej na potrzeby udoskonalonego planu zarządzania.
(26) Ponieważ odstępstwo przyznane na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1242 wygasło w dniu 1 marca 2023 r., niniejsze rozporządzenie należy stosować od dnia 2 marca 2023 r.
(27) Aby zachować ciągłość obowiązywania przepisów prawa, koniec okresu obowiązywania odstępstwa należy ustalić na koniec okresu połowu, tj. koniec lutego.
(28) Ze względu na pewność prawa niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym.
(29) Komitet ds. Rybołówstwa i Akwakultury nie wydał opinii w terminie ustalonym przez jego przewodniczącego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 25 października 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2230 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/2230 przedłużające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w zakresie minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla niewodów pełnomorskich do połowu babki przeźroczystej (Aphia minuta) na hiszpańskich wodach terytorialnych Wspólnoty Autonomicznej Regionu Murcji |
| Data aktu: | 25/10/2023 |
| Data ogłoszenia: | 26/10/2023 |
| Data wejścia w życie: | 27/10/2023, 02/03/2023 |