Decyzja wykonawcza 2023/1696 zmieniająca decyzję wykonawczą 2011/665/UE w odniesieniu do specyfikacji europejskiego rejestru typów pojazdów, o której mowa w art. 48 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/1696
z dnia 10 sierpnia 2023 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą 2011/665/UE w odniesieniu do specyfikacji europejskiego rejestru typów pojazdów, o której mowa w art. 48 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797

(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 5020)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 8 września 2023 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyj- ności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 5 ust. 11 i art. 48 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Koleje mają odgrywać kluczową rolę w zdekarbonizowanym systemie transportowym, zgodnie z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu oraz strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności, a w świetle rozwoju sytuacji w tej dziedzinie konieczny jest przegląd obecnych technicznych specyfikacji interoperacyjności (TSI).

(2) W dniu 24 stycznia 2020 r., zgodnie z art. 19 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 2 , Komisja zwróciła się do Agencji Kolejowej Unii Europejskiej (zwanej dalej "Agencją") o przygotowanie zaleceń wspierających wybrane cele szczegółowe określone w decyzji delegowanej Komisji (UE) 2017/1474 3  w celu włączenia ich do TSI i poprawy interoperacyjności. Umożliwiłoby to również ułatwianie, poprawę i rozwój usług transportu kolejowego wewnątrz Unii i w relacji z państwami trzecimi oraz przyczyniłoby się do ukończenia tworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego i stopniowego urzeczywistnienia rynku wewnętrznego.

(3) W dniu 30 czerwca 2022 r. Agencja wydała zalecenie ERA 1175-1218 4  w sprawie kilku TSI odnoszących się do realizacji celów szczegółowych na podstawie art. 4-6 i 8-10 decyzji delegowanej (UE) 2017/1474.

(4) W wyniku zalecenia Agencji Komisja wprowadza zmiany do kilku TSI, w tym TSI "Sterowanie" 5 , "Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski" 6  i "Tabor - wagony towarowe" 7 , które są istotne dla europejskiego rejestru typów pojazdów dopuszczonych do eksploatacji (ERATV).

(5) Konieczna jest zatem zmiana parametrów ERATV w celu dostosowania ich do przeglądu odpowiednich TSI.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Interoperacyjności i Bezpieczeństwa Kolei ustanowionego na mocy art. 51 dyrektywy (UE) 2016/797,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W załącznikach II i III do decyzji wykonawczej 2011/665/UE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Agencji Kolejowej Unii Europejskiej i państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 sierpnia 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

Sekcja  1

W załączniku II do decyzji wykonawczej 2011/665/UE wprowadza się następujące zmiany:

1)
w tabeli 2 wiersz 4.5.1 otrzymuje brzmienie:
"4.5.1 Dopuszczalne obciążenie użytkowe w odniesieniu do poszczególnych kategorii linii [liczba] t w odniesieniu do kategorii linii [ciąg znaków] N N T N T"
2)
w tabeli 2 dodaje się wiersz 4.5.1.1 w brzmieniu:
"4.5.1.1 Kategoria (kategorie) linii określone w normie EN [ciąg znaków] z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór więcej niż jednej opcji) T T N T T"
3)
w tabeli 2 w wierszu 4.5.2 kolumna druga "Masa projektowa" otrzymuje brzmienie
"Masa projektowa i operacyjna";
4)
w tabeli 2 dodaje się wiersze 4.5.2.4 i 4.5.2.5 w brzmieniu:
"4.5.2.4 Masa operacyjna w stanie gotowości do eksploatacji [liczba] kg T T N N T
4.5.2.5 Masa operacyjna przy normalnym obciążeniu użytkowym [liczba] kg T T N N T"
5)
w tabeli 2 dodaje się wiersze 4.9.3.1, 4.9.3.2 w brzmieniu:
"4.9.3.1 Zainstalowane urządzenie do smarowania obrzeży kół (T/N) T T N T T
4.9.3.2 Możliwość deaktywowania urządzenia do smarowania (jedynie w przypadku gdy urządzenie do smarowania obrzeży kół jest zainstalowane) (T/N) T T N T T"
6)
w tabeli 2 dodaje się wiersz 4.10.16 w brzmieniu:
"4.10.16 Pojazd wyposażony w układ magazynowania energii elektrycznej do celów trakcyjnych oraz w funkcję ładowania za pomocą sieci trakcyjnej podczas postoju [wartość logiczna] T/N T N N T T"
7)
w tabeli 2 wiersze 4.13.1.1-4.13.1.9 otrzymują brzmienie:
"4.13.1.1 Pokładowe wyposażenie ETCS oraz zestaw specyfikacji z załącznika A do TSI »Sterowanie« [ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu T T N T N
4.13.1.5 Zainstalowane dotychczasowe systemy ochrony pociągów, sterowania i ostrzegania klasy B lub inne (system oraz, w stosownym przypadku, wersja) [ciąg znaków]

Z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór więcej niż jednej opcji)

T T N T T
4.13.1.7 ETCS - Wdrożenie pokładowe [ciąg znaków] T T N T N
4.13.1.8 Zgodność systemu ETCS [ciąg znaków]

Z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór więcej niż jednej opcji)

T T N T T
4.13.1.9 Zarządzanie informacjami na temat kompletności pociągu (nie od maszynisty) [wartość logiczna] T/N T T N T T"
8)
w tabeli 2 dodaje się wiersze 4.13.1.10 i 4.13.1.11 w brzmieniu:
"4.13.1.10 Pokładowe informacje o bezpiecznej długości składu, niezbędne do uzyskania dostępu do linii i odpowiedniego SIL [ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu T T N T T
4.13.1.11 Koperta legalnie eksploatowanych wersji systemu ETCS [ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu T T N T T"
9)
w tabeli 2 wiersze 4.13.2.1-4.13.2.12 otrzymują brzmienie:
"4.13.2.1 Pokładowa łączność głosowa GSM-R i jej wzorzec [ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu T T N T N
4.13.2.3 Zainstalowane dotychczasowe systemy łączności radiowej klasy B lub inne (system oraz, w stosownym przypadku, wersja) [ciąg znaków]

Z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór więcej niż jednej opcji)

T T N T T
4.13.2.5 Zgodność systemu głosowej łączności radiowej [ciąg znaków]

Z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór więcej niż jednej opcji)

T T N T T
4.13.2.6 Wdrożenie łączności głosowej i eksploatacyjnej GSM-R [ciąg znaków] T T N T N
4.13.2.7 Pokładowa radiowa transmisja danych GSM-R i jej wzorzec [ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu T T N T N
4.13.2.8 Kompatybilność systemu radiowej wymiany danych [ciąg znaków]

Z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór więcej niż jednej opcji)

T T N T T
4.13.2.9 Wdrożenie przesyłania danych GSM-R na potrzeby ETCS i ATO [ciąg znaków] T T N T N
4.13.2.10 Sieć macierzysta łączności głosowej GSM-R przy użyciu karty SIM [ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu T T N T T
4.13.2.11 Sieć macierzysta transmisji danych GSM-R przy użyciu karty SlM [ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu T T N T T
4.13.2.12 karta SIM do łączności głosowej GSM-R - wsparcie grupy ID 555 [wartość logiczna] T/N T T N T T"
10)
w tabeli 2 dodaje się wiersze 4.13.3-4.13.3.2 w brzmieniu:
"4.13.3 ATO Nagłówek (brak danych)
4.13.3.1 Wersja pokładowego systemu ATO [ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu T T N T N
4.13.3.2 Wdrożenie pokładowego systemu ATO [ciąg znaków] T T N T N"
11)
w tabeli 2 dodaje się wiersze 4.15-4.15.3 w brzmieniu:
"4.15 Funkcje wykrywania wykolejenia i zapobiegania wykolejeniu Nagłówek (brak danych)
4.15.1 Obecność i rodzaj funkcji wykrywania wykolejenia i zapobiegania wykolejeniu [ciąg znaków]

Z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór więcej niż jednej opcji)

N N T N N
4.15.2 Obecność funkcji zapobiegania wykolejeniu i wykrywania wykolejenia [wartość logiczna] T/N T N N N N
4.15.3 Obecność funkcji przetwarzania sygnału zapobiegania wykolejeniu i wykrywania wykolejenia [wartość logiczna] T/N T N N N N"
12)
W załączniku III formuła wprowadzająca nad drugą tabelą oraz druga tabela otrzymują brzmienie:

"gdzie:

Pole 1 (cyfry 1 i 2) jest przydzielane stosownie do kategorii i podkategorii typu pojazdu zgodnie z następującą tabelą:

Kod Kategoria Podkategoria
11 Pojazdy trakcyjne Lokomotywa
12 zespół napędowy (lub człon napędowy)
13 Pasażerski pociąg zespołowy z własnym napędem
14 Zarezerwowany
15 Zarezerwowany
16 Wagon silnikowy
17 Lokomotywa manewrowa
18 Tramwaj dwusystemowy
19 Inne (zob. art. 1 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797)
31 Ciągnione pojazdy pasażerskie Wagon pasażerski
32 Zarezerwowany
33 Wagon kryty
34 Zarezerwowany
35 Wagon do przewozu samochodów
36 Wagon osobowy sterowniczy
37 Zarezerwowany
38 Wagon kryty sterowniczy
39 Stały zestaw spiętych wagonów
40 Zarezerwowany
41 Inne
42-49 Zarezerwowany
51 Wagony towarowe (ciągnione) Wagon towarowy
52 Zarezerwowany
53 Stały zestaw spiętych wagonów towarowych
54 Oddzielne wózki kolejowe połączone z kompatybilnymi pojazdami drogowymi
55-59 Zarezerwowany
71 Pojazdy specjalne Pojazd specjalny z własnym napędem

Kodu tego nie stosuje się po dniu przyjęcia niniejszej decyzji

72 Maszyny torowe (OTM)
73 Pojazd specjalny ciągniony

Kodu tego nie stosuje się po dniu przyjęcia niniejszej decyzji

74 Pojazdy służące do kontroli infrastruktury
75 Pojazdy do usuwania skutków niekorzystnych warunków środowiskowych
76 Pojazdy pogotowia
77 Pojazdy drogowo-kolejowe
78 Zarezerwowany
79 Zarezerwowany"
1 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Kolejowej Unii Europejskiej i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 881/2004 (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 1).
3 Decyzja delegowana Komisji (UE) 2017/1474 z dnia 8 czerwca 2017 r. uzupełniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 w odniesieniu do szczegółowych celów dotyczących opracowania, przyjęcia i przeglądu technicznych specyfikacji inte- roperacyjności (Dz.U. L 210 z 15.8.2017, s. 5).
4 Zalecenie ERA 1175-1218 Agencji Kolejowej Unii Europejskiej w sprawie pakietu zmian TSI na 2022 r. - Kolej cyfrowa i Kolej cyfrowa i ekologiczne przewozy towarowe.
5 Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/919 z dnia 27 maja 2016 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 158 z 15.6.2016, s. 1).
6 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1302/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu "Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 228).
7 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 321/2013 z dnia 13 marca 2013 r. dotyczące technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu "Tabor - wagony towarowe" systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające decyzję 2006/861/WE (Dz.U. L 104 z 12.4.2013, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.222.561

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2023/1696 zmieniająca decyzję wykonawczą 2011/665/UE w odniesieniu do specyfikacji europejskiego rejestru typów pojazdów, o której mowa w art. 48 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797
Data aktu: 10/08/2023
Data ogłoszenia: 08/09/2023
Data wejścia w życie: 08/09/2023