uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 z dnia 2 grudnia 2021 r. ustanawiające przepisy dotyczące wsparcia planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 i (UE) nr 1307/2013 1 , w szczególności jego art. 148 ust. 1,
(1) Poważne niekorzystne zjawiska meteorologiczne, które wystąpiły wiosną 2023 r. w wielu regionach państw członkowskich, znacząco zaszkodziły produkcji owoców i warzyw, wpływając zarówno na jej wielkość, jak i jakość, zwiększając odsetek produktów klasy II i wynikający z tego brak równowagi cenowej różnej jakości produktów. W Hiszpanii planowana produkcja w regionie Katalonii spadła o co najmniej 50 % z powodu suszy, natomiast w regionie Emilia-Romania we Włoszech całość produkcji została zniszczona w wyniku powodzi. Susza wywarła również znaczny wpływ na poziom produkcji i jej jakość w niektórych regionach Francji i Portugalii.
(2) Ze względu na poważne niekorzystne zjawiska meteorologiczne wiosną 2023 r. wiele uznanych organizacji producentów i zrzeszeń organizacji producentów w sektorze owoców i warzyw napotyka trudności we wdrażaniu swoich zatwierdzonych programów operacyjnych. Niektóre z zatwierdzonych działań i środków nie zostaną wdrożone w 2023 r., w związku z czym część funduszy operacyjnych pozostanie niewykorzystana. Inne uznane organizacje producentów i zrzeszenia organizacji producentów zmieniają swoje programy operacyjne w celu realizacji interwencji mających na celu zaradzenie skutkom poważnych niekorzystnych zjawisk meteorologicznych w sektorze owoców i warzyw, takich jak interwencje mające na celu zapobieganie kryzysom i zarządzanie ryzykiem.
(3) Uznane organizacje producentów i zrzeszenia organizacji producentów mogą realizować, w ramach zatwierdzonych programów operacyjnych, interwencje służące osiąganiu celów w zakresie zapobiegania kryzysom i zarządzania kryzysowego w sektorze owoców i warzyw, o których mowa w art. 47 ust. 2 lit. f), g) i h) rozporządzenia (UE) 2021/2115, których celem jest zwiększenie ich odporności na zakłócenia na rynku.
(4) Zgodnie z art. 50 ust. 7 akapit pierwszy lit. d) rozporządzenia (UE) 2021/2115 takie interwencje nie mogą jednak przekraczać jednej trzeciej łącznych wydatków w ramach programu operacyjnego. Aby zapewnić większą elastyczność organizacjom producentów dotkniętym poważnymi niekorzystnymi zjawiskami meteorologicznymi wiosną 2023 r. oraz aby umożliwić im skoncentrowanie zasobów w ramach programów operacyjnych na przeciwdziałanie skutkom takich zjawisk, zasada ta nie powinna mieć zastosowania w 2023 r.
(5) Uznane organizacje producentów i zrzeszenia organizacji producentów muszą mieć możliwość przekierowania środków finansowych, w tym pomocy finansowej Unii w ramach funduszu operacyjnego, na interwencje niezbędne do zaradzenia skutkom poważnych niekorzystnych zjawisk meteorologicznych, które wystąpiły wiosną 2023 r. W celu zapewnienia uznanym organizacjom producentów i zrzeszeniom organizacji producentów takiej możliwości, należy w 2023 r. zwiększyć limit unijnej pomocy finansowej określony w art. 52 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/2115 z 50 % do 60 % faktycznie poniesionych wydatków.
(6) Ze względu na bezprecedensowy charakter poważnych niekorzystnych zjawisk meteorologicznych, które wystąpiły wiosną 2023 r., konieczne jest złagodzenie tych trudności poprzez odstępstwo od niektórych przepisów rozporządzenia (UE) 2021/2115 mających zastosowanie do interwencji w sektorze owoców i warzyw jedynie w zakresie, w jakim jest to absolutnie niezbędne i wyłącznie w 2023 r.
(7) Wobec konieczności natychmiastowego działania niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Polityki Rolnej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 8 sierpnia 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.199.101 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/1620 w sprawie tymczasowych środków nadzwyczajnych stanowiących odstępstwo od niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 w celu rozwiązania szczególnych problemów w sektorze owoców i warzyw spowodowanych niekorzystnymi zjawiskami meteorologicznymi oraz związanych z nimi środków w odniesieniu do roku 2023 |
| Data aktu: | 08/08/2023 |
| Data ogłoszenia: | 09/08/2023 |
| Data wejścia w życie: | 09/08/2023 |