Decyzja wykonawcza 2023/1533 w sprawie uznania wymogów systemu zarządzania środowiskowego Ecoprofit za spełniające odpowiednie wymogi systemu ekozarządzania i audytu (EMAS) zgodnie z art. 45 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/1533
z dnia 24 lipca 2023 r.
w sprawie uznania wymogów systemu zarządzania środowiskowego Ecoprofit za spełniające odpowiednie wymogi systemu ekozarządzania i audytu (EMAS) zgodnie z art. 45 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS), uchylające rozporządzenie (WE) nr 761/2001 oraz decyzje Komisji 2001/681/WE i 2006/193/WE 1 , w szczególności jego art. 45 ust. 4,

po konsultacji z komitetem ustanowionym na mocy art. 49 rozporządzenia (WE) nr 1221/2009,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 9 maja 2022 r. Austria przesłała Komisji, zgodnie z art. 45 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1221/2009, pisemny wniosek o uznanie systemu zarządzania środowiskowego ECOPROFIT (ÖKOPROFIT). Następnie Austria przesłała Komisji dodatkowe informacje jako dowody niezbędne do oceny równoważności odpowiednich części systemu zarządzania środowiskowego Ecoprofit z wymogami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 1221/2009.

(2) Na podstawie wniosku Austrii Komisja oceniła równoważność następujących części systemu zarządzania środowiskowego ECOPROFIT (ÖKOPROFIT) z odpowiednimi wymogami rozporządzenia (WE) nr 1221/2009: (i) zaangażowanie kadry kierowniczej najwyższego szczebla; (ii) przegląd zarządzania; (iii) wprowadzenie przeglądu środowiskowego; (iv) ustanowienie polityki środowiskowej; (v) zapewnienie zgodności z prawem; (vi) ustanowienie celów i programu środowiskowego z myślą o stałym doskonaleniu; (vii) struktura organizacyjna (role i zakres odpowiedzialności) oraz szkolenia i zaangażowanie pracowników; (viii) wymagania dotyczące dokumentacji; (ix) nadzór nad działaniami operacyjnymi; (x) gotowość i reagowanie na sytuacje awaryjne; (xi) audyt wewnętrzny i działania korygujące, (xii) komunikacja (wewnętrzna i zewnętrzna), (xiii) wymogi akredytacji lub licencjonowania dla organów certyfikacji.

(3) Z uwagi na obowiązki kadry kierowniczej najwyższego szczebla oraz jego zaangażowanie na każdym etapie programu ECOPROFIT (ÖKOPROFIT), część ECOPROFIT (ÖKOPROFIT) "Zaangażowanie kadry kierowniczej najwyższego szczebla" powinna zostać uznana za równoważną z wymogami określonymi w częściach A.5.1, A.5.2 i B.2 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009.

(4) Z uwagi na brak przeglądu zarządzania lub dokumentacji oceny zarządzania w programie ECOPROFIT (ÖKOPROFIT), części ECOPROFIT (ÖKOPROFIT) "Przegląd zarządzania" nie należy uznawać za równoważną z wymogami określonymi w części A.9.3 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009.

(5) Z uwagi na to, że w programie ECOPROFIT główne aspekty środowiskowe są określane i analizowane w ramach wstępnych konsultacji (pierwszy audyt środowiskowy), ale program nie uwzględnia w wystarczającym stopniu pośrednich aspektów środowiskowych, oraz że nie wszystkie elementy istotne pod kątem EMAS są brane pod uwagę i dokumentowane, część ECOPROFIT (ÖKOPROFIT) "Wprowadzenie przeglądu środowiskowego" powinna zostać jedynie częściowo uznana za równoważną z wymogami określonymi w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009 i w części A.6.1 załącznika II do tego rozporządzenia. W szczególności za równoważne należy uznać następujące elementy części ECOPROFIT (ÖKOPROFIT) "Wprowadzenie przeglądu środowiskowego": (i) określenie kontekstu organizacyjnego; (ii) określenie zainteresowanych stron oraz określenie ich istotnych potrzeb i oczekiwań; (iii) identyfikacja mających zastosowanie wymagań prawnych dotyczących środowiska; (iv) ocena informacji zwrotnej z badania wcześniejszych incydentów; (v) określenie i udokumentowanie ryzyka i szans; (vi) analiza istniejących procesów, praktyk i procedur. Jednakże ppkt (vii) identyfikacja wszystkich bezpośrednich i pośrednich aspektów środowiskowych oraz (viii) ocena znaczenia aspektów środowiskowych nie należy uznawać za równoważne.

(6) Z uwagi na to, że w ECOPROFIT (ÖKOPROFIT) kadra kierownicza najwyższego szczebla ustanawia i publikuje politykę środowiskową oraz wytyczne określające zasady i ramy ustalania celów środowiskowych, część ECOPROFIT (ÖKOPROFIT) "Ustanowienie polityki środowiskowej" powinna zostać uznana za równoważną z wymogami określonymi w części A.5.2 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009.

(7) Z uwagi na to, że system ECOPROFIT (ÖKOPROFIT) wymaga od organizacji dostarczenia niezbędnych materiałów lub dokumentów potwierdzających, że spełniają one wszystkie mające zastosowanie wymogi prawne dotyczące środowiska, część ECOPROFIT (ÖKOPROFIT) "Zapewnienie zgodności z prawem" powinna zostać uznana za równoważną z wymogami określonymi w art. 4 ust. 4 oraz częściach A.6.1.3 i B.4 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009.

(8) Z uwagi na to, że w programie działań następczych ECOPROFIT (ÖKOPROFIT) organizacja ma możliwość ciągłego doskonalenia przydatności, adekwatności i skuteczności systemu ECOPROFIT w celu poprawy efektów działalności środowiskowej, oraz że co roku eksperci z komisji ECOPROFIT przeprowadzają audyt ciągłego doskonalenia efektów działalności środowiskowej, część ECOPROFIT "Ustanowienie celów i programu środowiskowego z myślą o stałym doskonaleniu" należy uznać za równoważną z wymogami określonymi w części A.10.3 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009, w art. 1 i części B.1 załącznika II do tego rozporządzenia oraz w art. 18 ust. 2 lit. c) i art. 18 ust. 7 lit. b) tego rozporządzenia.

(9) Z uwagi na to, że w programie ECOPROFIT (ÖKOPROFIT) kierownik ECOPROFIT jest wyznaczany przez kadrę kierowniczą najwyższego szczebla i jest odpowiedzialny za prawidłowe wdrożenie systemu ECOPROFIT, że kierownicy ECOPROFIT uczestniczą w regularnych szkoleniach i warsztatach dotyczących efektywności środowiskowej organizacji oraz że wszyscy pracownicy organizacji na wszystkich szczeblach są zaangażowani i mogą aktywnie uczestniczyć w programie, część ECOPROFIT (ÖKOPROFIT) "Struktura organizacyjna, szkolenie i zaangażowanie pracowników" należy uznać za równoważną z wymogami określonymi w części A.5.3 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009 oraz w części A.7.2 załącznika II do tego rozporządzenia oraz w art. 1 i części B.6 załącznika II do tego rozporządzenia.

(10) Z uwagi na to, że w ramach ECOPROFIT sprawozdawczość w zakresie środowiska zawiera dokumentację dotyczącą celów środowiskowych, aspektów środowiskowych organizacji oraz wykaz wdrożonych środków, ale kryteria stosowane w ocenie znaczenia aspektów środowiskowych organizacji nie są udokumentowane, podobnie jak pośrednie aspekty środowiskowe, części ECOPROFIT (ÖKOPROFIT) "Wymagania dotyczące dokumentacji" nie należy uznawać za dostosowaną do wymogów określonych w art. 20 oraz w częściach A.4.4, A.6.2.1 i A.7.5 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009.

(11) Z uwagi na to, że ECOPROFIT (ÖKOPROFIT) nie reguluje lub jedynie częściowo reguluje planowanie i nadzór nad działaniami operacyjnymi, części ECOPROFIT (ÖKOPROFIT) "Planowanie i nadzór nad działaniami operacyjnymi" nie należy uznawać za równoważną z wymogami określonymi w części A.6.1 i A.6.2 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009.

(12) Z uwagi na to, że ECOPROFIT (ÖKOPROFIT) nie zajmuje się lub jedynie częściowo zajmuje się gotowością i reagowaniem na sytuacje awaryjne, części ECOPROFIT (ÖKOPROFIT) "Gotowość i reagowanie na sytuacje awaryjne" nie należy uznawać za równoważną z wymogami określonymi w części A.8.2 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009.

(13) Z uwagi na to, że niezależny wewnętrzny przegląd programu ECOPROFIT (ÖKOPROFIT) nie obejmuje w pełni oceny efektów działalności środowiskowej organizacji lub efektywności systemu zarządzania środowiskowego, części ECOPROFIT (ÖKOPROFIT) "Audyt wewnętrzny i działania korygujące" nie należy uznawać za równoważną z wymogami określonymi w art. 4 ust. 1 lit. b) i c), art. 6 ust. 2 lit. a), art. 9, części A.9.2, A.10.2 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009 oraz w załączniku III do tego rozporządzenia.

(14) Z uwagi na to, że program ECOPROFIT (ÖKOPROFIT) nie wymaga od przedsiębiorstw publikowania na zewnątrz informacji na temat aspektów środowiskowych lub głównych wskaźników ich systemów, części ECOPROFIT (ÖKOPROFIT) "Komunikacja (wewnętrzna i zewnętrzna)" nie należy uznawać za równoważną z wymogami określonymi w części A.7.4 i B.7 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009 i w załączniku IV do tego rozporządzenia.

(15) Z uwagi na to, że weryfikacja organizacji ECOPPROFIT (ÖKOPROFIT) nie jest przeprowadzana przez weryfikatora środowiskowego, część ECOPROFIT (ÖKOPROFIT) "Wymogi akredytacji lub licencjonowania dla organów certyfikacji" nie powinna być uznawana za równoważną z wymogami określonymi w art. 4 ust. 5, art. 6, 7, 18-27 rozporządzenia (WE) nr 1221/2009,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Komisja uznaje części programu Ecoprofit określone w załączniku do niniejszej decyzji za zgodne z odpowiednimi wymogami rozporządzenia (WE) nr 1221/2009 ("wymogi EMAS").

Artykuł  2

Wszelkie zmiany w programie Ecoprofit, które mają wpływ na niniejszą decyzję, są zgłaszane Komisji co najmniej raz w roku.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 lipca 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

Podsumowanie oceny
Wymagania Równoważne Nierównoważne
1. Zaangażowanie kadry kierowniczej najwyższego szczebla (części A.5.1, A.5.2, i B.2 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009) X
2. Przegląd zarządzania

(część A.9.3 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009)

X
3. Wprowadzenie przeglądu środowiskowego

(załącznik I i część A.6.1 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009)

1) określenie kontekstu organizacyjnego X
2) określenie zainteresowanych stron oraz określenie ich istotnych potrzeb i oczekiwań X
3) identyfikacja mających zastosowanie wymagań prawnych dotyczących środowiska X
4) ocena informacji zwrotnej z badania wcześniejszych incydentów X
5) określenie i udokumentowanie ryzyka i szans X
6) analiza istniejących procesów, praktyk i procedur X
7) identyfikacja wszystkich bezpośrednich i pośrednich aspektów środowiskowych X
8) ocena znaczenia aspektów środowiskowych X
4. Ustanowienie polityki środowiskowej

(część A.5.2 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009)

X
5. Zapewnienie zgodności z prawem (1)

(art. 4 ust. 4, części A.6.1.3 i B.4 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009)

X
6. Ustanowienie celów i programu środowiskowego z myślą o stałym doskonaleniu

(część A.10.3 załącznika II, art. 1, część B.1 załącznika II, art. 18 ust. 2 lit. c) i art. 18 ust. 7 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1221/2009)

X
7. Struktura organizacyjna, szkolenie i zaangażowanie pracowników

(części A.5.3 i A.7.2 załącznika II, art. 1 i część B.6 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009)

X
8. Wymagania w zakresie dokumentacji

(art. 20 oraz części A.4.4, A.6.2.1 i A.7.5 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009)

X
9. Nadzór nad działaniami operacyjnymi

(część A.6.1 i 6.2 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009)

X
10. Gotowość i reagowanie na sytuacje awaryjne

(część A.8.2 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009)

X
11. Audyt wewnętrzny i działania korygujące

(art. 4 ust. 1 lit. b) i c), art. 6 ust. 2 lit. a), art. 9, części A.9.2, A.10.2 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009 oraz załącznik III do tego rozporządzenia)

X
12. Komunikacja (wewnętrzna i zewnętrzna) (części A.7.4 i B.7 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009) oraz załącznik IV do tego rozporządzenia) X
13. Wymogi akredytacji lub licencjonowania dla organów certyfikacji

(art. 4 ust. 5, art. 6, 7 i 18-27 rozporządzenia (WE) nr 1221/2009)

X
(1) To kryterium odnosi się do istniejących procedur wewnętrznych służących ustalaniu, dokumentowaniu i zapewnianiu zgodności z prawem. Nie odnosi się ono jednak do oceny zgodności z prawem przeprowadzanej przez weryfikatora zewnętrznego, która jest objęta pkt 13 tej oceny.
1 Dz.U. L 342 z 22.12.2009, s. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.186.28

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2023/1533 w sprawie uznania wymogów systemu zarządzania środowiskowego Ecoprofit za spełniające odpowiednie wymogi systemu ekozarządzania i audytu (EMAS) zgodnie z art. 45 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009
Data aktu: 24/07/2023
Data ogłoszenia: 25/07/2023
Data wejścia w życie: 26/07/2023