Decyzja wykonawcza 2023/1533 w sprawie uznania wymogów systemu zarządzania środowiskowego Ecoprofit za spełniające odpowiednie wymogi systemu ekozarządzania i audytu (EMAS) zgodnie z art. 45 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/1533
z dnia 24 lipca 2023 r.
w sprawie uznania wymogów systemu zarządzania środowiskowego Ecoprofit za spełniające odpowiednie wymogi systemu ekozarządzania i audytu (EMAS) zgodnie z art. 45 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS), uchylające rozporządzenie (WE) nr 761/2001 oraz decyzje Komisji 2001/681/WE i 2006/193/WE 1 , w szczególności jego art. 45 ust. 4,

po konsultacji z komitetem ustanowionym na mocy art. 49 rozporządzenia (WE) nr 1221/2009,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 9 maja 2022 r. Austria przesłała Komisji, zgodnie z art. 45 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1221/2009, pisemny wniosek o uznanie systemu zarządzania środowiskowego ECOPROFIT (ÖKOPROFIT). Następnie Austria przesłała Komisji dodatkowe informacje jako dowody niezbędne do oceny równoważności odpowiednich części systemu zarządzania środowiskowego Ecoprofit z wymogami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 1221/2009.

(2) Na podstawie wniosku Austrii Komisja oceniła równoważność następujących części systemu zarządzania środowiskowego ECOPROFIT (ÖKOPROFIT) z odpowiednimi wymogami rozporządzenia (WE) nr 1221/2009: (i) zaangażowanie kadry kierowniczej najwyższego szczebla; (ii) przegląd zarządzania; (iii) wprowadzenie przeglądu środowiskowego; (iv) ustanowienie polityki środowiskowej; (v) zapewnienie zgodności z prawem; (vi) ustanowienie celów i programu środowiskowego z myślą o stałym doskonaleniu; (vii) struktura organizacyjna (role i zakres odpowiedzialności) oraz szkolenia i zaangażowanie pracowników; (viii) wymagania dotyczące dokumentacji; (ix) nadzór nad działaniami operacyjnymi; (x) gotowość i reagowanie na sytuacje awaryjne; (xi) audyt wewnętrzny i działania korygujące, (xii) komunikacja (wewnętrzna i zewnętrzna), (xiii) wymogi akredytacji lub licencjonowania dla organów certyfikacji.

(3) Z uwagi na obowiązki kadry kierowniczej najwyższego szczebla oraz jego zaangażowanie na każdym etapie programu ECOPROFIT (ÖKOPROFIT), część ECOPROFIT (ÖKOPROFIT) "Zaangażowanie kadry kierowniczej najwyższego szczebla" powinna zostać uznana za równoważną z wymogami określonymi w częściach A.5.1, A.5.2 i B.2 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009.

(4) Z uwagi na brak przeglądu zarządzania lub dokumentacji oceny zarządzania w programie ECOPROFIT (ÖKOPROFIT), części ECOPROFIT (ÖKOPROFIT) "Przegląd zarządzania" nie należy uznawać za równoważną z wymogami określonymi w części A.9.3 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009.

(5) Z uwagi na to, że w programie ECOPROFIT główne aspekty środowiskowe są określane i analizowane w ramach wstępnych konsultacji (pierwszy audyt środowiskowy), ale program nie uwzględnia w wystarczającym stopniu pośrednich aspektów środowiskowych, oraz że nie wszystkie elementy istotne pod kątem EMAS są brane pod uwagę i dokumentowane, część ECOPROFIT (ÖKOPROFIT) "Wprowadzenie przeglądu środowiskowego" powinna zostać jedynie częściowo uznana za równoważną z wymogami określonymi w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009 i w części A.6.1 załącznika II do tego rozporządzenia. W szczególności za równoważne należy uznać następujące elementy części ECOPROFIT (ÖKOPROFIT) "Wprowadzenie przeglądu środowiskowego": (i) określenie kontekstu organizacyjnego; (ii) określenie zainteresowanych stron oraz określenie ich istotnych potrzeb i oczekiwań; (iii) identyfikacja mających zastosowanie wymagań prawnych dotyczących środowiska; (iv) ocena informacji zwrotnej z badania wcześniejszych incydentów; (v) określenie i udokumentowanie ryzyka i szans; (vi) analiza istniejących procesów, praktyk i procedur. Jednakże ppkt (vii) identyfikacja wszystkich bezpośrednich i pośrednich aspektów środowiskowych oraz (viii) ocena znaczenia aspektów środowiskowych nie należy uznawać za równoważne.

(6) Z uwagi na to, że w ECOPROFIT (ÖKOPROFIT) kadra kierownicza najwyższego szczebla ustanawia i publikuje politykę środowiskową oraz wytyczne określające zasady i ramy ustalania celów środowiskowych, część ECOPROFIT (ÖKOPROFIT) "Ustanowienie polityki środowiskowej" powinna zostać uznana za równoważną z wymogami określonymi w części A.5.2 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009.

(7) Z uwagi na to, że system ECOPROFIT (ÖKOPROFIT) wymaga od organizacji dostarczenia niezbędnych materiałów lub dokumentów potwierdzających, że spełniają one wszystkie mające zastosowanie wymogi prawne dotyczące środowiska, część ECOPROFIT (ÖKOPROFIT) "Zapewnienie zgodności z prawem" powinna zostać uznana za równoważną z wymogami określonymi w art. 4 ust. 4 oraz częściach A.6.1.3 i B.4 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009.

(8) Z uwagi na to, że w programie działań następczych ECOPROFIT (ÖKOPROFIT) organizacja ma możliwość ciągłego doskonalenia przydatności, adekwatności i skuteczności systemu ECOPROFIT w celu poprawy efektów działalności środowiskowej, oraz że co roku eksperci z komisji ECOPROFIT przeprowadzają audyt ciągłego doskonalenia efektów działalności środowiskowej, część ECOPROFIT "Ustanowienie celów i programu środowiskowego z myślą o stałym doskonaleniu" należy uznać za równoważną z wymogami określonymi w części A.10.3 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009, w art. 1 i części B.1 załącznika II do tego rozporządzenia oraz w art. 18 ust. 2 lit. c) i art. 18 ust. 7 lit. b) tego rozporządzenia.

(9) Z uwagi na to, że w programie ECOPROFIT (ÖKOPROFIT) kierownik ECOPROFIT jest wyznaczany przez kadrę kierowniczą najwyższego szczebla i jest odpowiedzialny za prawidłowe wdrożenie systemu ECOPROFIT, że kierownicy ECOPROFIT uczestniczą w regularnych szkoleniach i warsztatach dotyczących efektywności środowiskowej organizacji oraz że wszyscy pracownicy organizacji na wszystkich szczeblach są zaangażowani i mogą aktywnie uczestniczyć w programie, część ECOPROFIT (ÖKOPROFIT) "Struktura organizacyjna, szkolenie i zaangażowanie pracowników" należy uznać za równoważną z wymogami określonymi w części A.5.3 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009 oraz w części A.7.2 załącznika II do tego rozporządzenia oraz w art. 1 i części B.6 załącznika II do tego rozporządzenia.

(10) Z uwagi na to, że w ramach ECOPROFIT sprawozdawczość w zakresie środowiska zawiera dokumentację dotyczącą celów środowiskowych, aspektów środowiskowych organizacji oraz wykaz wdrożonych środków, ale kryteria stosowane w ocenie znaczenia aspektów środowiskowych organizacji nie są udokumentowane, podobnie jak pośrednie aspekty środowiskowe, części ECOPROFIT (ÖKOPROFIT) "Wymagania dotyczące dokumentacji" nie należy uznawać za dostosowaną do wymogów określonych w art. 20 oraz w częściach A.4.4, A.6.2.1 i A.7.5 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009.

(11) Z uwagi na to, że ECOPROFIT (ÖKOPROFIT) nie reguluje lub jedynie częściowo reguluje planowanie i nadzór nad działaniami operacyjnymi, części ECOPROFIT (ÖKOPROFIT) "Planowanie i nadzór nad działaniami operacyjnymi" nie należy uznawać za równoważną z wymogami określonymi w części A.6.1 i A.6.2 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009.

(12) Z uwagi na to, że ECOPROFIT (ÖKOPROFIT) nie zajmuje się lub jedynie częściowo zajmuje się gotowością i reagowaniem na sytuacje awaryjne, części ECOPROFIT (ÖKOPROFIT) "Gotowość i reagowanie na sytuacje awaryjne" nie należy uznawać za równoważną z wymogami określonymi w części A.8.2 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009.

(13) Z uwagi na to, że niezależny wewnętrzny przegląd programu ECOPROFIT (ÖKOPROFIT) nie obejmuje w pełni oceny efektów działalności środowiskowej organizacji lub efektywności systemu zarządzania środowiskowego, części ECOPROFIT (ÖKOPROFIT) "Audyt wewnętrzny i działania korygujące" nie należy uznawać za równoważną z wymogami określonymi w art. 4 ust. 1 lit. b) i c), art. 6 ust. 2 lit. a), art. 9, części A.9.2, A.10.2 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009 oraz w załączniku III do tego rozporządzenia.

(14) Z uwagi na to, że program ECOPROFIT (ÖKOPROFIT) nie wymaga od przedsiębiorstw publikowania na zewnątrz informacji na temat aspektów środowiskowych lub głównych wskaźników ich systemów, części ECOPROFIT (ÖKOPROFIT) "Komunikacja (wewnętrzna i zewnętrzna)" nie należy uznawać za równoważną z wymogami określonymi w części A.7.4 i B.7 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009 i w załączniku IV do tego rozporządzenia.

(15) Z uwagi na to, że weryfikacja organizacji ECOPPROFIT (ÖKOPROFIT) nie jest przeprowadzana przez weryfikatora środowiskowego, część ECOPROFIT (ÖKOPROFIT) "Wymogi akredytacji lub licencjonowania dla organów certyfikacji" nie powinna być uznawana za równoważną z wymogami określonymi w art. 4 ust. 5, art. 6, 7, 18-27 rozporządzenia (WE) nr 1221/2009,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Komisja uznaje części programu Ecoprofit określone w załączniku do niniejszej decyzji za zgodne z odpowiednimi wymogami rozporządzenia (WE) nr 1221/2009 ("wymogi EMAS").

Artykuł  2

Wszelkie zmiany w programie Ecoprofit, które mają wpływ na niniejszą decyzję, są zgłaszane Komisji co najmniej raz w roku.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 lipca 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

Podsumowanie oceny
Wymagania Równoważne Nierównoważne
1. Zaangażowanie kadry kierowniczej najwyższego szczebla (części A.5.1, A.5.2, i B.2 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009) X
2. Przegląd zarządzania

(część A.9.3 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009)

X
3. Wprowadzenie przeglądu środowiskowego

(załącznik I i część A.6.1 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009)

1) określenie kontekstu organizacyjnego X
2) określenie zainteresowanych stron oraz określenie ich istotnych potrzeb i oczekiwań X
3) identyfikacja mających zastosowanie wymagań prawnych dotyczących środowiska X
4) ocena informacji zwrotnej z badania wcześniejszych incydentów X
5) określenie i udokumentowanie ryzyka i szans X
6) analiza istniejących procesów, praktyk i procedur X
7) identyfikacja wszystkich bezpośrednich i pośrednich aspektów środowiskowych X
8) ocena znaczenia aspektów środowiskowych X
4. Ustanowienie polityki środowiskowej

(część A.5.2 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009)

X
5. Zapewnienie zgodności z prawem (1)

(art. 4 ust. 4, części A.6.1.3 i B.4 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009)

X
6. Ustanowienie celów i programu środowiskowego z myślą o stałym doskonaleniu

(część A.10.3 załącznika II, art. 1, część B.1 załącznika II, art. 18 ust. 2 lit. c) i art. 18 ust. 7 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1221/2009)

X
7. Struktura organizacyjna, szkolenie i zaangażowanie pracowników

(części A.5.3 i A.7.2 załącznika II, art. 1 i część B.6 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009)

X
8. Wymagania w zakresie dokumentacji

(art. 20 oraz części A.4.4, A.6.2.1 i A.7.5 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009)

X
9. Nadzór nad działaniami operacyjnymi

(część A.6.1 i 6.2 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009)

X
10. Gotowość i reagowanie na sytuacje awaryjne

(część A.8.2 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009)

X
11. Audyt wewnętrzny i działania korygujące

(art. 4 ust. 1 lit. b) i c), art. 6 ust. 2 lit. a), art. 9, części A.9.2, A.10.2 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009 oraz załącznik III do tego rozporządzenia)

X
12. Komunikacja (wewnętrzna i zewnętrzna) (części A.7.4 i B.7 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1221/2009) oraz załącznik IV do tego rozporządzenia) X
13. Wymogi akredytacji lub licencjonowania dla organów certyfikacji

(art. 4 ust. 5, art. 6, 7 i 18-27 rozporządzenia (WE) nr 1221/2009)

X
(1) To kryterium odnosi się do istniejących procedur wewnętrznych służących ustalaniu, dokumentowaniu i zapewnianiu zgodności z prawem. Nie odnosi się ono jednak do oceny zgodności z prawem przeprowadzanej przez weryfikatora zewnętrznego, która jest objęta pkt 13 tej oceny.
1 Dz.U. L 342 z 22.12.2009, s. 1.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.186.28

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2023/1533 w sprawie uznania wymogów systemu zarządzania środowiskowego Ecoprofit za spełniające odpowiednie wymogi systemu ekozarządzania i audytu (EMAS) zgodnie z art. 45 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009
Data aktu: 24/07/2023
Data ogłoszenia: 25/07/2023
Data wejścia w życie: 26/07/2023