uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,
(1) Z wyjątkiem lotnictwa cywilnego w prawie Unii nie określono jeszcze zharmonizowanych wymogów w zakresie skuteczności dotyczących urządzeń do wykrywania metali stosowanych do wykrywania zagrożeń w przestrzeni publicznej. Poszczególne państwa członkowskie stosują różne wymogi w tym zakresie, co prowadzi do sytuacji, w której poziom ochrony ogółu społeczeństwa przed zagrożeniami bezpieczeństwa jest nierówny i nie zawsze wystarczająco wysoki. Terroryści i inni przestępcy mogą wykorzystywać powstałe w ten sposób słabe punkty, m.in. do organizowania ataków lub prowadzenia innej działalności przestępczej w państwach członkowskich o niższym poziomie bezpieczeństwa w przestrzeniach publicznych.
(2) Ataki terrorystyczne, do których doszło w ostatnich latach w całej Unii, miały miejsce głównie w przestrzeniach publicznych, a ich celem byli zwykli ludzie. Aby pomóc w zapewnieniu wystarczająco wysokiego poziomu ochrony przed zagrożeniami bezpieczeństwa w przestrzeniach publicznych w całej Unii, należy ustanowić na szczeblu unijnym dobrowolne wymogi w zakresie skuteczności dotyczące urządzeń do wykrywania metali.
(3) Urządzenia do wykrywania zagrożeń, w tym urządzenia do wykrywania metali, stosowane w lotnictwie cywilnym podlegają szczegółowym wymogom określonym w decyzji wykonawczej Komisji C(2015) 8005 1 . Wymogi te są dokładnie określone i zapewniają wysoki poziom ochrony w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego. W związku z tym dziedzina ta nie powinna wchodzić w zakres niniejszego zalecenia. Ponadto w celu zapewnienia jasności należy sprecyzować, że niniejsze zalecenie nie narusza przepisów aktów prawa Unii regulujących aspekty bezpieczeństwa urządzeń do wykrywania metali.
(4) W planie dla UE w dziedzinie zwalczania terroryzmu 2 Komisja zobowiązała się do wsparcia opracowywania dobrowolnych wymogów dotyczących technologii wykrywania zagrożeń, tak aby technologie te trafnie wykrywały zagrożenia przy jednoczesnym utrzymaniu mobilności osób. W celu realizacji tego zobowiązania Komisja powołała techniczną grupę roboczą ds. wymogów w zakresie skuteczności wykrywania zagrożeń - w skład której weszli eksperci z państw członkowskich, producenci i urzędnicy kilku służb Komisji - i zwróciła się do niej o pomoc w opracowaniu na szczeblu Unii dobrowolnych wymogów w zakresie skuteczności dotyczących urządzeń do wykrywania metali. Niniejsze zalecenie, a w szczególności zawarte w nim dobrowolne wymogi dotyczące dokumentacji produktu i skuteczności urządzeń do wykrywania metali, powstało na podstawie prac przygotowawczych przeprowadzonych przez tę grupę roboczą.
(5) W zamówieniach publicznych na urządzenia do wykrywania metali przeznaczone do stosowania w przestrzeni publicznej państwa członkowskie powinny zatem stosować dobrowolne unijne wymogi w zakresie skuteczności takich urządzeń.
(6) Nie należy zobowiązywać państw członkowskich do zamawiania lub stosowania pewnych określonych urządzeń do wykrywania metali w przestrzeni publicznej. Decyzje o tym, jakie urządzenia do wykrywania metali nabyć lub stosować w danej przestrzeni publicznej, powinny nadal być podejmowane wyłącznie przez państwa członkowskie, zgodnie z prawem Unii. Dobrowolne unijne wymogi w zakresie skuteczności powinny być stosowane w przypadku zamówień publicznych realizowanych przez państwa członkowskie i tym samym przyczyniać się do osiągnięcia wysokiego poziomu skuteczności wykrywania zagrożeń przy pomocy urządzeń do wykrywania metali wykorzystywanych przez państwa członkowskie w przestrzeni publicznej w całej Unii.
(7) Dobrowolne unijne wymogi w zakresie skuteczności powinny określać osobne normy dla różnych rodzajów zastosowań urządzeń do wykrywania metali objętych zaleceniem. Najmniej rygorystyczna norma dotyczy urządzeń o mniejszej czułości stosowanych w strefach masowego tranzytu lub dużych zgromadzeń, gdzie należy wykryć szczególnie niebezpieczną broń, ale gdzie wymagane są wysoka przepustowość pod względem liczby osób i przedmiotów oraz niski współczynnik alarmów uciążliwych. Najbardziej rygorystyczna norma dotyczy urządzeń o wyższej czułości stosowanych w miejscach, gdzie należy wykryć nawet najmniejsze zagrożenia i gdzie przepustowość może być niska.
(8) Celem dobrowolnych unijnych wymogów w zakresie skuteczności nie powinno być zastąpienie krajowych norm dotyczących skuteczności urządzeń do wykrywania metali, jeśli takie normy krajowe istnieją. W szczególności państwa członkowskie powinny zachować możliwość stosowania, zgodnie z prawem Unii, bardziej rygorystycznych wymogów w zakresie skuteczności urządzeń do wykrywania metali wykorzystywanych w przestrzeniach publicznych.
(9) Niniejsze zalecenie powinno w sposób pośredni zachęcać producentów do przestrzegania przedmiotowych wymogów w ramach przyszłej produkcji urządzeń do wykrywania metali. Państwa członkowskie powinny zatem wymagać, aby w dokumentach zamówień dotyczących urządzeń do wykrywania metali wykorzystywanych do wykrywania zagrożeń bezpieczeństwa w przestrzeniach publicznych oferenci dołączali do oferty dokumentację produktu i deklarację zgodności opartą na własnej metodyce producenta w celu wykazania zgodności takich urządzeń z dobrowolnymi wymogami w zakresie skuteczności zawartymi w niniejszym zaleceniu.
(10) Używanie urządzeń do wykrywania metali w przestrzeniach publicznych może stanowić wyzwanie w zakresie prawa do ochrony prywatności i danych osobowych. Kluczowe znaczenie w kontekście wszystkich działań związanych z wykorzystaniem urządzeń do wykrywania metali, w tym w kontekście zamówień i eksploatacji urządzeń oraz wszelkich późniejszych czynności przetwarzania, ma maksymalne ograniczenie inwazyjności, a w każdym razie postępowanie zgodnie z prawem Unii, w szczególności zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 3 , dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 4 oraz Kartą praw podstawowych Unii Europejskiej.
(11) Mając na uwadze w szczególności istotne osiągnięcia technologiczne w dziedzinie wykrywania zagrożeń bezpieczeństwa, dobrowolne wymogi w zakresie skuteczności dotyczące urządzeń do wykrywania metali należy poddawać przeglądom i w razie potrzeby dostosowywać. Komisja, z pomocą technicznej grupy roboczej ds. wymogów w zakresie skuteczności wykrywania zagrożeń, będzie zatem uważnie śledzić rozwój technologiczny i inne istotne wydarzenia oraz regularnie oceniać potrzebę wprowadzenia zmian w niniejszym zaleceniu.
(12) W trosce o efektywność i przejrzystość, a w szczególności w związku z potrzebą jak najszybszego zaradzenia wykrywanym zagrożeniom bezpieczeństwa, należy zachęcić państwa członkowskie do realizacji niniejszego zalecenia i przedstawienia Komisji w rozsądnym terminie sprawozdań na temat wprowadzonych środków wykonawczych.
(13) Na podstawie tych sprawozdań i wszelkich innych istotnych informacji, po upływie odpowiedniego czasu, należy ocenić postępy w realizacji niniejszego zalecenia, między innymi w celu ustalenia, czy w tej dziedzinie konieczne są unijne akty prawne o mocy wiążącej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
Nowa grupa osób z niepełnosprawnością uprawnionych do świadczenia wspierającego, wyższe świadczenie pielęgnacyjne i zmiany organizacyjne w orzecznictwie o niezdolności do pracy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – to tylko niektóre zmiany w prawie, które będą dotyczyły osób z niepełnosprawnościami w 2026 roku.
27.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. będą refundowane 24 nowe terapie, w tym 9 onkologicznych, 15 nieonkologicznych i 8 terapii w chorobach rzadkich. Dla 585 terapii refundacja będzie kontynuowana. Nowe opcje leczenia zyskały osoby chore na chłoniaka grudkowego, chłoniaka Hodgkina, raka piersi, niedrobnokomórkowego raka płuca, raka przełyku i gruczolakoraka żołądka lub połączenia żołądkowo-przełykowego.
27.12.2025W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.180.43 |
| Rodzaj: | Zalecenie |
| Tytuł: | Zalecenie 2023/1468 w sprawie dobrowolnych unijnych wymogów w zakresie skuteczności dotyczących urządzeń do wykrywania metali wykorzystywanych w przestrzeni publicznej (poza lotnictwem) |
| Data aktu: | 10/05/2023 |
| Data ogłoszenia: | 17/07/2023 |
| Data wejścia w życie: | 10/05/2023 |