uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,
(1) Art. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2170 2 stanowi, że towary przywożone spoza Unii mają się kwalifikować do traktowania zgodnie z unijnymi przywozowymi kontyngentami taryfowymi lub innymi kontyngentami przywozowymi tylko wtedy, gdy towary te są dopuszczone do obrotu na wymienionych w tym przepisie terytoriach. Przepis ten zapobiega ryzykom mającym wpływ na prawidłowe funkcjonowanie unijnego rynku wewnętrznego i na integralność wspólnej polityki handlowej, które mogłyby wynikać z możliwego obchodzenia unijnych kontyngentów taryfowych lub innych kontyngentów przywozowych. Terytoria określone w art. 1 tego rozporządzenia nie obejmują Irlandii Północnej.
(2) W umowie o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony 3 (dalej zwanej "umową o handlu i współpracy") przewidziano otwarcie przez Unię kontyngentów na przywóz do Unii niektórych produktów pochodzących ze Zjednoczonego Królestwa. Ponadto umowa o handlu i współpracy przyznaje Unii prawo do wprowadzania kontyngentów taryfowych lub innych kontyngentów przywozowych w odniesieniu do przywozu towarów pochodzących ze Zjednoczonego Królestwa w pewnych okolicznościach, w tym w ramach stosowania wielostronnych środków ochronnych zgodnie z Porozumieniem WTO. Należy zatem wyjaśnić, czy towary pochodzące ze Zjednoczonego Królestwa i dopuszczone do obrotu w Irlandii Północnej kwalifikują się do traktowania zgodnie z tymi kontyngentami taryfowymi lub innymi kontyngentami przywozowymi.
(3) Zjednoczone Królestwo jest związane ustaleniami określonymi w Protokole w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej (zwanym dalej "protokołem") do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej 4 (zwanej dalej "umową o wystąpieniu"). W związku z tym stosunek prawny między Unią a Zjednoczonym Królestwem w odniesieniu do towarów pochodzących ze Zjednoczonego Królestwa i dopuszczonych do obrotu w Irlandii Północnej zasadniczo różni się od stosunku prawnego między Unią a dowolnym innym państwem trzecim w odniesieniu do towarów pochodzących z takiego państwa trzeciego i dopuszczonych do obrotu w Irlandii Północnej.
(4) Zjednoczone Królestwo przedstawiło dowody wskazujące, że niektóre wyroby ze stali pochodzące ze Zjednoczonego Królestwa, które są obecnie objęte środkami ochronnymi na mocy rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/159 5 (zwane dalej "przedmiotowymi produktami"), były przemieszczane w znacznych ilościach do Irlandii Północnej z innych części Zjednoczonego Królestwa. Aby zapewnić opłacalność ekonomiczną tych przemieszczeń oraz ze względu na szczególne okoliczności w Irlandii Północnej, należy umożliwić objęcie przedmiotowych produktów odpowiednimi unijnymi kontyngentami taryfowymi w przypadku dopuszczenia ich do obrotu w Irlandii Północnej.
(5) W celu ograniczenia ryzyka obchodzenia unijnych kontyngentów taryfowych mających zastosowanie do przedmiotowych produktów przez przywóz tych samych produktów pochodzących z innych państw, w przypadku gdy takie produkty są dopuszczone do obrotu w Irlandii Północnej, przedmiotowe produkty powinny być wysyłane bezpośrednio z innych części Zjednoczonego Królestwa.
(6) Ponadto Zjednoczone Królestwo zobowiązało się do podjęcia niezbędnych środków, zgodnie z protokołem, w celu zapewnienia, aby przemieszczenia przedmiotowych produktów objętych unijnymi kontyngentami taryfowymi były wliczane do tych kontyngentów w momencie dopuszczenia ich do obrotu w Irlandii Północnej w taki sam sposób, jak gdyby towary te były przywożone do Unii.
(7) Ponieważ potrzeba przywozu przedmiotowych produktów do Irlandii Północnej może się zmieniać w czasie, należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w celu dostosowania wykazu przedmiotowych produktów. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, oraz aby konsultacje te prowadzone były zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 6 . W szczególności, aby zapewnić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie udział na równych zasadach w przygotowaniu aktów delegowanych, instytucje te otrzymują wszelkie dokumenty w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji mogą systematycznie brać udział w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2020/2170.
(9) Na mocy art. 5 ust. 3 i 4 protokołu w związku z jego art. 13 ust. 3 niniejsze rozporządzenie miałoby również zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej.
(10) Aby uniknąć ewentualnych zakłóceń w przemieszczaniu przedmiotowych produktów z innych części Zjednoczonego Królestwa do Irlandii Północnej, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie jak najszybciej,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Strasburgu dnia 14 czerwca 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.166.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2023/1321 zmieniające rozporządzenie (UE) 2020/2170 w odniesieniu do stosowania unijnych kontyngentów taryfowych i innych kontyngentów przywozowych w odniesieniu do niektórych wyrobów ze stali przemieszczonych do Irlandii Północnej |
| Data aktu: | 14/06/2023 |
| Data ogłoszenia: | 30/06/2023 |
| Data wejścia w życie: | 01/07/2023 |