Decyzja wykonawcza 2023/1319 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2020/2126 w celu przeglądu rocznych limitów emisji państw członkowskich na lata 2023-2030

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/1319
z dnia 28 czerwca 2023 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2020/2126 w celu przeglądu rocznych limitów emisji państw członkowskich na lata 2023-2030
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/842 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie wiążą- cych rocznych redukcji emisji gazów cieplarnianych przez państwa członkowskie od 2021 r. do 2030 r. przyczyniających się do działań na rzecz klimatu w celu wywiązania się z zobowiązań wynikających z Porozumienia paryskiego oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 525/2013 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2020/2126 2  ustalono roczne limity emisji (AEA) państw członkowskich na lata 2021-2030 zgodnie z art. 4 ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia (UE) 2018/842 oraz dostosowania przewidziane w jego art. 10.

(2) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/857 3  zmieniono między innymi art. 4 ust. 2 i 3 rozporządzenia (UE) 2018/842 oraz ustanowiono metodę obliczania rocznych limitów emisji gazów cieplarnianych, których każde państwo członkowskie ma obowiązek przestrzegać w latach 2023-2030.

(3) Należy zatem dokonać przeglądu AEA określonych w decyzji wykonawczej (UE) 2020/2126.

(4) Przegląd AEA powinien ograniczać się do tych, które zostały przydzielone na lata 2023-2030, ponieważ rozporządzenie (UE) 2023/857 nie zmieniło limitów emisji gazów cieplarnianych mających zastosowanie do lat 2021 i 2022. W celu zapewnienia jasności załącznik II do decyzji wykonawczej (UE) 2020/2126 należy jednak zastąpić w całości.

(5) AEA dla każdego państwa członkowskiego na lata 2023, 2024 i 2025 mają być ustalane na podstawie ścieżki liniowej rozpoczynającej się w 2022 r. na poziomie AEA dla danego państwa członkowskiego i kończącej się w 2030 r. na poziomie limitu określonego dla danego państwa członkowskiego, jak określono w tabeli w kolumnie 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2018/842.

(6) AEA dla każdego państwa członkowskiego na lata 2026-2030 mają być ustalane na podstawie ścieżki liniowej rozpoczynającej się od średniej emisji gazów cieplarnianych w latach 2021, 2022 i 2023 tego państwa członkowskiego. Taka średnia zostanie ustalona po kompleksowym przeglądzie danych z wykazów przedłożonych przez państwa członkowskie za lata 2021, 2022 i 2023. Ten kompleksowy przegląd zostanie przeprowadzony w 2025 r. przez Komisję przy pomocy Europejskiej Agencji Środowiska. Do czasu przeprowadzenia takiego kompleksowego przeglądu AEA na lata 2026-2030 pozostaną nieokreślone.

(7) Otrzymane wartości rocznych limitów emisji na lata 2023, 2024 i 2025 należy dostosować zgodnie z art. 10 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2018/842. Emisje gazów cieplarnianych z instalacji stacjonarnych wyłączonych z unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji EU ETS zgodnie z art. 27 dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4 , zgłoszone Komisji przez państwa członkowskie na mocy tego artykułu, w zakresie, w jakim są wyłączone z unijnego pułapu emisji na mocy tej dyrektywy począwszy od 2021 r., są zatem objęte zakresem stosowania rozporządzenia (UE) 2018/842. W związku z tym ilości odliczone od pułapu dodaje się do rocznych limitów emisji odpowiednich państw członkowskich na lata 2023, 2024 i 2025.

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2020/2126.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Załącznik II do decyzji wykonawczej (UE) 2020/2126 zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 czerwca 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK II

Roczne limity emisji dla każdego państwa członkowskiego na każdy rok od 2021 r. do 2030 r. na podstawie art. 4 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/842, dostosowane zgodnie z art. 10 tego rozporządzenia
Państwo członkowskie Skorygowana wartość rocznego przydziału emisji w tonach ekwiwalentu CO2
2021 2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030
Belgia 71 141 629 69 130 741 65 895 769 62 660 796 59 425 824 - - - - -
Bułgaria 27116956 25 159 860 24 526 596 23 893 332 23 260 068 - - - - -
Czechy 65 984 531 60 913 974 59 309 017 57 704 060 56 099 103 - - - - -
Dania 32 127 535 31 293 868 29 905 140 28 516412 27 127 684 - - - - -
Niemcy 427 306 142 413 224 443 391 872 325 370 518 122 349 163 918 - - - - -
Estonia 6223 937 6001620 5 840 050 5 678 481 5 516 911 - - - - -
Irlandia 43 479 402 42 357 392 40 520 068 38 682 744 36 845 421 - - - - -
Grecja 46 227407 46 969 645 47 184 382 47 399 120 47 613 857 - - - - -
Hiszpania 200 997 922 198 671 005 192 805 142 186 904 935 181 004 728 - - - - -
Francja 335 726 735 326 506 522 312 021 691 297 535 364 283 049 038 - - - - -
Chorwacja 17661355 16 544 497 16 357415 16 170092 15 982 770 - - - - -
Włochy 273 503 734 268 765 611 259 438 502 250 077 347 240 716 193 - - - - -
Cypr 4 072 960 3 980 718 3 845 808 3 710 898 3575989 - - - - -
Łotwa 10 649 507 8 854834 8 640 002 8425170 8 210 339 - - - - -
Litwa 16 112 304 13 717 534 13 292 727 12 867 920 12443 113 - - - - -
Luksemburg 8 406 740 8147070 7 760 948 7 374 826 6 988 704 - - - - -
Węgry 49 906 277 43 342 400 42 785 010 42 227 619 41 670 229 - - - - -
Malta 2065044 1 239 449 1 187 854 1 136258 1 084663 - - - - -
Niderlandy 98 513 233 96 677 516 92 920 117 89 162 718 85 405 318 - - - - -
Austria 48 768 448 47 402 495 45 181 662 42 960 829 40 739 996 - - - - -
Polska 215 005 372 204 376 828 198 630 308 192 883 787 187137267 - - - - -
Portugalia 42 526 461 40 821 093 40 059 679 39 296 448 38 533 217 - - - - -
Rumunia 87878093 76 914 871 75 837 989 74 761 106 73 684 224 - - - - -
Słowenia 11 403 194 11 107 762 10 813 744 10 515 484 10 217 224 - - - - -
Słowacja 23 410 477 21 151422 20 743 118 20 334813 19 926 509 - - - - -
Finlandia 28 840 335 27 970 110 26 626 337 25 282 565 23 938 792 - - - - -
Szwecja 31 331 358 30 731 996 29 592 278 28 452 560 27 312 842 - - - - -"
1 Dz.U. L 156 z 19.6.2018, s. 26.
2 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2020/2126 z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie ustalenia rocznych limitów emisji państw członkowskich na lata 2021-2030 zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/842 (Dz.U. L 426 z 17.12.2020, s. 58).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/857 z dnia 19 kwietnia 2023 r. zmieniające rozporządzenie (UE) 2018/842 w sprawie wiążących rocznych redukcji emisji gazów cieplarnianych przez państwa członkowskie od 2021 r. do 2030 r. przyczyniających się do działań na rzecz klimatu w celu wywiązania się z zobowiązań wynikających z porozumienia paryskiego oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2018/1999 (Dz.U. L 111 z 26.4.2023, s. 1).
4 Dyrektywa 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiająca system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniająca dyrektywę Rady 96/61/WE (Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.163.9

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2023/1319 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2020/2126 w celu przeglądu rocznych limitów emisji państw członkowskich na lata 2023-2030
Data aktu: 28/06/2023
Data ogłoszenia: 29/06/2023
Data wejścia w życie: 19/07/2023