uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 2 lit. b) i e),
(1) W rozporządzeniu (UE) 2018/848, a w szczególności w części I załącznika II do niego, ustanowiono określone wymogi w odniesieniu do stosowania materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin w okresie konwersji i nieeko- logicznego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin.
(2) W związku ze stopniowym wycofywaniem odstępstw od stosowania ekologicznego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin, które to odstępstwa ustanowiono w art. 53 rozporządzenia (UE) 2018/848, ważne jest, aby zwiększyć produkcję i wprowadzanie do obrotu ekologicznego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin i materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin w okresie konwersji.
(3) Jednak w przypadku niektórych gatunków ogrodniczych obecna dostępność nasion ekologicznych i nasion w okresie konwersji jest ograniczona, a stosowanie nasion nieekologicznych do produkcji siewek jako materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin, uprawianych w określonych warunkach ekologicznych, jest powszechną techniką.
(4) Bazy danych i systemy, o których mowa w art. 26 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2018/848, w ramach których państwa członkowskie są zobowiązane do podawania do wiadomości publicznej informacji na temat dostępności ekologicznego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin i materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin w okresie konwersji, nie obejmują siewek. Biorąc pod uwagę szczególny charakter siewek oraz rozmaitą długość ich cyklów produkcji, konieczne jest doprecyzowanie zasad ich stosowania w produkcji ekologicznej. Należy uwzględnić dostępność nasion ekologicznych i nasion w okresie konwersji dla danych gatunków i odmian w celu określenia potencjalnej dostępności na rynku siewek ekologicznych i siewek w okresie konwersji.
(5) Zgodnie z art. 10 ust. 4 akapit drugi lit. a) rozporządzenia (UE) 2018/848 materiał nieekologiczny przeznaczony do reprodukcji roślin może być również wprowadzany do obrotu jako produkt w okresie konwersji, pod warunkiem że taki materiał przeszedł okres konwersji wynoszący co najmniej 12 miesięcy. Stosowanie materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin w okresie konwersji powinno być traktowane priorytetowo w stosunku do nieekologicznego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin. W tym kontekście należy doprecyzować, że "siewki w okresie konwersji" mogą być stosowane, jeżeli ich uprawa trwała co najmniej 12 miesięcy na działce rolnej, która przeszła 12-miesięczny okres konwersji, bądź jeśli są uprawiane w pojemnikach lub na działce, pod warunkiem że siewki pochodzą z nasion w okresie konwersji, które uzyskano z roślin uprawianych na działce rolnej, która przeszła 12-miesięczny okres konwersji.
(6) Jednak w odniesieniu do siewek konieczne jest wprowadzenie zakazu stosowania siewek nieekologicznych w uprawach, które zakończyły cykl produkcyjny trwający jeden sezon wegetacyjny - od przesadzenia siewek po pierwszy zbiór produktu końcowego - w celu zapewnienia integralności produktów ekologicznych, która mogłaby być osłabiona w przypadku wystąpienia pozostałości w nasionach nieekologicznych użytych jako materiał wyjściowy.
(7) W przypadku niektórych owoców, winorośli i gatunków lub odmian ozdobnych dostępność roślin matecznych lub - w stosownych przypadkach - innych roślin przeznaczonych do produkcji materiału do reprodukcji roślin, uprawianych zgodnie z pkt 1.8.2 część I załącznika II do rozporządzenia (UE) 2018/848, jest niewystarczająca. Ponadto istnieje niewiele szkółek ekologicznych produkujących rośliny owocowe i winorośl, które pracują obecnie na roślinach matecznych zgodnie z warunkami określonymi w pkt 1.8.2, co spowodowane jest długoterminowym charakterem inwestycji i trudnościami technicznymi związanymi z pełnym sprostaniem wymogom w zakresie certyfikacji jakości i wymogom fitosanitarnym.
(8) Aby ułatwić dalszy rozwój tego wysoko wyspecjalizowanego sektora produkcji, należy wprowadzić możliwość zezwolenia na stosowanie nieekologicznego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin, uprawianego w warunkach produkcji ekologicznej, w odniesieniu do produkcji materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin, który ma być wprowadzony do obrotu i wykorzystany do upraw ekologicznych, pod warunkiem że spełnione są określone warunki szczególne.
(9) Podmiotom produkującym taki materiał przeznaczony do reprodukcji roślin należy zezwolić na dobrowolne podawanie do wiadomości publicznej informacji o dostępności takiego materiału w systemach krajowych ustanowionych zgodnie z art. 26 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/848. Umożliwi to podmiotom wybór materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin uprawianego ekologicznie, kiedy ekologiczny materiał przeznaczony do reprodukcji roślin lub materiał przeznaczony do reprodukcji roślin w okresie konwersji nie jest dostępny.
(10) Aby zapewnić spójność, zezwolenia na stosowanie nieekologicznego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin, uprawianego w warunkach ekologicznych, powinny stracić moc w tym samym czasie co odstępstwa od stosowania ekologicznego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin. Komisja powinna śledzić dostępność ekologicznego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin oraz zakończyć lub przedłużyć takie zezwolenia w świetle konkluzji dotyczących dostępności ekologicznego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin przedstawionych w sprawozdaniu, o którym mowa w art. 53 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2018/848, oraz zgodnie z art. 53 ust. 2 tego rozporządzenia.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II do rozporządzenia (UE) 2018/848.
(12) W celu uniknięcia próżni prawej niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane retroaktywnie od daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2018/848,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Przewodnicząca | |
| Ursula VON DER LEYEN |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.98.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/474 zmieniające załącznik II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 w odniesieniu do szczegółowych wymogów dotyczących produkcji i stosowania siewek nieekologicznych, siewek w okresie konwersji i siewek ekologicznych oraz innego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin |
| Data aktu: | 17/01/2022 |
| Data ogłoszenia: | 25/03/2022 |
| Data wejścia w życie: | 26/03/2022, 01/01/2022 |