(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 1685)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 22 marca 2022 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/UE z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności 1 , w szczególności jej art. 32 ust. 1 lit. g),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzja nr 1313/2013/UE określa ramy prawne rescEU - rezerwy zdolności na szczeblu unijnym, stworzonej w celu zapewnienia pomocy w bardzo trudnych sytuacjach, w których wszystkie dostępne zdolności na szczeblu krajowym oraz zdolności państw członkowskich udostępnione w ramach europejskiej puli ochrony ludności nie wystarczają do skutecznego reagowania na klęski żywiołowe i katastrofy spowodowane przez człowieka.
(2) Unijny Mechanizm Ochrony Ludności ("unijny mechanizm") wzmocniono niedawno rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/836 2 zmieniającym decyzję nr 1313/2013/UE. Poprawka ma pomóc przezwyciężyć ograniczenia unijnego mechanizmu, które ujawniono w czasie pandemii COVID-19, oraz lepiej wspierać państwa członkowskie, gdy staną one równocześnie w obliczu tych samych lub różnych sytuacji kryzysowych lub klęsk, lub katastrof.
(3) Działania transportowe i logistyczne uznano za wyzwanie przy okazji wielu operacji reagowania w ramach unijnego mechanizmu, które przeprowadzono w ostatnich latach. Potrzeba większej strategicznej skuteczności w tym obszarze stała się ostatnio oczywista podczas wybuchu i początkowych etapów pandemii COVID-19, w szczególności jeśli chodzi o transport środków medycznych, personelu medycznego i pacjentów. Uznano, że brak wystarczających zasobów transportowych i logistycznych jest główną przeszkodą utrudniającą państwom członkowskim udzielanie lub otrzymywanie pomocy.
(4) Na podstawie art. 12 ust. 2 decyzji 1313/2013/UE transport i logistykę określono w związku z tym jako obszar priorytetowy dla rozwoju zdolności rescEU, obok gaszenia pożarów lasów z powietrza, pilnej pomocy medycznej oraz incydentów chemicznych, biologicznych, radiacyjnych i jądrowych ("CBRJ").
(5) Główne zadania zdolności w zakresie transportu i logistyki w ramach rescEU powinny polegać na świadczeniu usług transportowych i logistycznych obejmujących osoby (w tym pacjentów lub zespoły zaangażowane w operacje reagowania), materiał lub sprzęt, lub kombinacji takich usług.
(6) W wyniku konsultacji z państwami członkowskimi stwierdzono, że zdolności w zakresie transportu i logistyki - obok już określonych zdolności rescEU w zakresie działań z powietrza - mogą być wielofunkcyjne.
(7) Zgodnie z art. 12 ust. 4 decyzji nr 1313/2013/UE wymogi jakościowe dotyczące zdolności reagowania stanowiących część zdolności rescEU należy określić w porozumieniu z państwami członkowskimi.
(8) W celu reagowania na mało prawdopodobne ryzyko o poważnych skutkach należy ustanowić zdolności w zakresie transportu i logistyki, zgodnie z kategoriami określonymi w art. 3d decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/570 3 . i po konsultacji z państwami członkowskimi.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2019/570.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 33 ust. 1 decyzji nr 1313/2013/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 15 marca 2022 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Janez LENARCIC |
|
Członek Komisji |