Decyzja wykonawcza 2022/461 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/570 w odniesieniu do zdolności rescEU w zakresie transportu i logistyki

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/461
z dnia 15 marca 2022 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/570 w odniesieniu do zdolności rescEU w zakresie transportu i logistyki

(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 1685)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 22 marca 2022 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/UE z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności 1 , w szczególności jej art. 32 ust. 1 lit. g),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja nr 1313/2013/UE określa ramy prawne rescEU - rezerwy zdolności na szczeblu unijnym, stworzonej w celu zapewnienia pomocy w bardzo trudnych sytuacjach, w których wszystkie dostępne zdolności na szczeblu krajowym oraz zdolności państw członkowskich udostępnione w ramach europejskiej puli ochrony ludności nie wystarczają do skutecznego reagowania na klęski żywiołowe i katastrofy spowodowane przez człowieka.

(2) Unijny Mechanizm Ochrony Ludności ("unijny mechanizm") wzmocniono niedawno rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/836 2  zmieniającym decyzję nr 1313/2013/UE. Poprawka ma pomóc przezwyciężyć ograniczenia unijnego mechanizmu, które ujawniono w czasie pandemii COVID-19, oraz lepiej wspierać państwa członkowskie, gdy staną one równocześnie w obliczu tych samych lub różnych sytuacji kryzysowych lub klęsk, lub katastrof.

(3) Działania transportowe i logistyczne uznano za wyzwanie przy okazji wielu operacji reagowania w ramach unijnego mechanizmu, które przeprowadzono w ostatnich latach. Potrzeba większej strategicznej skuteczności w tym obszarze stała się ostatnio oczywista podczas wybuchu i początkowych etapów pandemii COVID-19, w szczególności jeśli chodzi o transport środków medycznych, personelu medycznego i pacjentów. Uznano, że brak wystarczających zasobów transportowych i logistycznych jest główną przeszkodą utrudniającą państwom członkowskim udzielanie lub otrzymywanie pomocy.

(4) Na podstawie art. 12 ust. 2 decyzji 1313/2013/UE transport i logistykę określono w związku z tym jako obszar priorytetowy dla rozwoju zdolności rescEU, obok gaszenia pożarów lasów z powietrza, pilnej pomocy medycznej oraz incydentów chemicznych, biologicznych, radiacyjnych i jądrowych ("CBRJ").

(5) Główne zadania zdolności w zakresie transportu i logistyki w ramach rescEU powinny polegać na świadczeniu usług transportowych i logistycznych obejmujących osoby (w tym pacjentów lub zespoły zaangażowane w operacje reagowania), materiał lub sprzęt, lub kombinacji takich usług.

(6) W wyniku konsultacji z państwami członkowskimi stwierdzono, że zdolności w zakresie transportu i logistyki - obok już określonych zdolności rescEU w zakresie działań z powietrza - mogą być wielofunkcyjne.

(7) Zgodnie z art. 12 ust. 4 decyzji nr 1313/2013/UE wymogi jakościowe dotyczące zdolności reagowania stanowiących część zdolności rescEU należy określić w porozumieniu z państwami członkowskimi.

(8) W celu reagowania na mało prawdopodobne ryzyko o poważnych skutkach należy ustanowić zdolności w zakresie transportu i logistyki, zgodnie z kategoriami określonymi w art. 3d decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/570 3 . i po konsultacji z państwami członkowskimi.

(9) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2019/570.

(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 33 ust. 1 decyzji nr 1313/2013/UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji wykonawczej (UE) 2019/570 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
tiret szóste otrzymuje brzmienie:

"– zdolności w zakresie zapewniania schronienia,";

(ii)
dodaje się tiret siódme w brzmieniu:

"– zdolności w zakresie transportu i logistyki.";

b)
w ust. 2 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
lit. i) otrzymuje brzmienie:

"i) zdolności w zakresie zapewniania tymczasowego schronienia;";

(ii)
dodaje się lit. j) w brzmieniu:

"j) zdolności w zakresie transportu i logistyki.";

2)
art. 3a otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3a

Koszty kwalifikowalne zdolności rescEU w zakresie powietrznej ewakuacji medycznej, zdolności zespołów ratownictwa medycznego typu 2 i typu 3, gromadzenia zapasów środków medycznych, usuwania skażenia środkami CBRJ, gromadzenia zapasów w dziedzinie CBRJ, zapewniania tymczasowego schronienia oraz transportu i logistyki

Przy obliczaniu całkowitych kwalifikowalnych kosztów w odniesieniu do zdolności rescEU uwzględnia się wszystkie kategorie kosztów, o których mowa w załączniku IA do decyzji nr 1313/2013/UE.";

3)
w art. 3e ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"3. W celu zarządzania mało prawdopodobnym ryzykiem o poważnych skutkach ustanawia się zdolności rescEU, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. c)-j).

4. W przypadkach, w których zdolności rescEU, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. c)-j), są uruchamiane w ramach unijnego mechanizmu, unijna pomoc finansowa obejmuje 100 % kosztów operacyjnych, zgodnie z art. 23 ust. 4b decyzji nr 1313/2013/UE.";

4)
w załączniku wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszej decyzji.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 marca 2022 r.
W imieniu Komisji
Janez LENARCIC
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

W załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2019/570 dodaje się sekcję 10 w brzmieniu:

"10. Zdolności w zakresie transportu i logistyki

Zadania - Świadczenie usług transportowych i logistycznych obejmujących osoby, w tym pacjentów lub zespoły zaangażowane w operacje reagowania, materiał lub sprzęt, lub kombinacji tych usług.

- Można włączyć zadania opisane w sekcjach 1, 2, 3 i 4.

Zdolności - W przypadku samolotów - zdolność do transportowania co najmniej 35 osób lub do transportowania co najmniej 7 ton materiału, lub obu tych kategorii.

- Zdolność do prowadzenia operacji w dzień i w nocy.

- Zdolność do zapewnienia odpowiednich funkcji wsparcia logistycznego (takich jak załadunek/rozładunek materiału).

- Zdolność, w razie potrzeby, do wykonywania zadań w trudnych warunkach operacyjnych (1).

- Zdolność do wykonywania, w razie potrzeby, transportu i obsługi logistycznej towarów specjalnych (2) zgodnie z odpowiednimi normami międzynarodowymi.

Główne elementy - Załoga dostosowana do wykonywanych zadań oraz ram czasowych operacji.

- Personel techniczny odpowiednio wyposażony i przeszkolony do wykonywania poszczególnych zadań określonych powyżej.

- Odpowiedni sprzęt komunikacyjny (umożliwiający łączność powietrze-powietrze i powietrze-ziemia do celów zdolności działań z powietrza).

- Zintegrowany moduł do operacji logistycznych, takich jak operacje załadunku/ rozładunku.

Samowystarczalność - Przechowywanie i konserwacja poszczególnych elementów wyposażenia i sprzętu będących częścią zdolności.

- Sprzęt do komunikowania się z odpowiednimi partnerami, mianowicie tymi, którzy są odpowiedzialni za koordynację na miejscu zdarzenia.

Uruchamianie operacji - Zdolność do wyruszenia do akcji nie później niż 12 godz. po zaakceptowaniu propozycji.

- W przypadku samolotów - zdolność do wykonania lotu o długości co najmniej 2 000 mil morskich (3 700 km) z 5 tonami ładunku użytkowego bez uzupełniania paliwa.

(1) Jeżeli chodzi o zdolności działań z powietrza, warunki takie mogą zachodzić, gdy drogi startowe lub lądowania nie są dostępne albo są krótkie lub uszkodzone.

(2) Takich jak np. towary niebezpieczne, środki medyczne i logistyka łańcucha chłodniczego w celu transportu szczepionek."

1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 924.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/836 z dnia 20 maja 2021 r. zmieniające decyzję nr 1313/2013/UE w sprawie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności (Dz.U. L 185 z 26.5.2021, s. 1).
3 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/570 z dnia 8 kwietnia 2019 r. ustanawiająca zasady wdrażania decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/UE w odniesieniu do zdolności reagowania rescEU i zmieniająca decyzję wykonawczą Komisji 2014/762/UE (Dz.U. L 99 z 10.4.2019, s. 41).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.93.193

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2022/461 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/570 w odniesieniu do zdolności rescEU w zakresie transportu i logistyki
Data aktu: 15/03/2022
Data ogłoszenia: 22/03/2022
Data wejścia w życie: 22/03/2022