uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 168 ust. 5 w związku z art. 218 ust. 3 i 4,
uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,
(1) W dniu 31 maja 2021 r., w drodze decyzji WHA74(16), 74. Światowe Zgromadzenie Zdrowia (WHA) zaapelowało o zwołanie posiedzenia specjalnego w celu rozważenia korzyści płynących ze sporządzenia konwencji, umowy lub innego instrumentu międzynarodowego Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) w sprawie gotowości i reagowania na pandemie, z myślą o ustanowieniu międzyrządowego procesu przygotowywania projektu i negocjowania takiej konwencji, umowy lub instrumentu.
(2) W dniu 1 grudnia 2021 r., w drodze decyzji SSA2(5), podczas specjalnego posiedzenia WHA podjęto decyzję o powołaniu międzyrządowego organu negocjacyjnego, otwartego dla wszystkich państw członkowskich WHO, członków stowarzyszonych i regionalnych organizacji integracji gospodarczej, którego zadaniem będzie przygotowanie projektu i negocjacja konwencji, umowy lub innego instrumentu międzynarodowego WHO w sprawie zapobiegania pandemiom, gotowości i reagowania na nie, z myślą o przyjęciu takiego aktu na podstawie art. 19 lub na podstawie innych postanowień konstytucji WHO uznanych za odpowiednie przez międzyrządowy organ negocjacyjny.
(3) W dniu 20 stycznia 2022 r. dyrektor generalny WHO przekazał Państwom Stronom projekt zmian Międzynarodowych przepisów zdrowotnych (2005) (IHR), przedłożony zgodnie z art. 55 ust. 1 IHR przez Stany Zjednoczone Ameryki.
(4) Podczas 150. posiedzenia zarządu WHA, które odbyło się w dniach 24-29 stycznia 2022 r., podjęto decyzję, by wezwać państwa członkowskie WHO oraz w stosownych przypadkach regionalne organizacje integracji gospodarczej do podjęcia wszelkich odpowiednich środków w celu przeanalizowania ewentualnych zmian IHR.
(5) Zgodnie z Traktatem o Unii Europejskiej i Traktatem o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) w przypadku kwestii wchodzących w zakres kompetencji Unii powinna ona uczestniczyć równolegle z jej państwami członkowskimi w negocjacjach dotyczących konwencji, umowy lub innego instrumentu międzynarodowego w sprawie zapobiegania pandemiom, gotowości i reagowania na nie oraz uzupełniających zmian IHR.
(6) Zgodnie z art. 6 i 168 ust. 5 TFUE w obszarze ochrony i poprawy zdrowia ludzkiego, w tym w odniesieniu do zwalczania epidemii transgranicznych, a także w odniesieniu do monitorowania poważnych transgranicznych zagrożeń dla zdrowia, wczesnego ostrzegania w przypadku takich zagrożeń oraz ich zwalczania, działanie Unii powinno wspierać, koordynować lub uzupełniać działania państw członkowskich.
(7) Zgodnie z art. 168 ust. 7 TFUE cały proces negocjacyjny należy prowadzić w pełnym poszanowaniu obowiązków państw członkowskich w zakresie określania ich polityki dotyczącej zdrowia, jak również organizacji i świadczenia usług zdrowotnych i opieki medycznej, w tym zarządzania usługami zdrowotnymi i opieką medyczną, jak również podziału przeznaczonych na nie zasobów.
(8) Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla podziału kompetencji między Unią a jej państwami członkowskimi oraz dla udziału państw członkowskich w negocjacjach zgodnie z Traktatami.
(9) Zgodnie z zasadą lojalnej współpracy Komisja i państwa członkowskie powinny ściśle współpracować w trakcie procesu negocjacyjnego, w tym poprzez regularne kontakty z ekspertami technicznymi i przedstawicielami państw członkowskich w Genewie.
(10) W tym zakresie należy jak najszybciej dokonać praktycznych ustaleń, które będą mieć zastosowanie w trakcie prowadzenia negocjacji, mając na uwadze w szczególności zapewnienie skutecznej współpracy pomiędzy negocjatorem Unii a państwami członkowskimi, bez uszczerbku dla roli specjalnego komitetu w rozumieniu art. 218 ust. 4 TFUE.
(11) W stosownych przypadkach Rada powinna, w zależności od przebiegu negocjacji, zmieniać i doprecyzowywać wytyczne negocjacyjne określone w addendum do niniejszej decyzji.
(12) Negocjacje będą prowadzone w ramach WHO,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Rady | |
| Przewodniczący | |
| G. DARMANIN |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.92.1 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2022/451 w sprawie upoważnienia do podjęcia negocjacji w imieniu Unii Europejskiej dotyczących umowy międzynarodowej w sprawie zapobiegania pandemiom, gotowości i reagowania na nie oraz uzupełniających zmian Międzynarodowych przepisów zdrowotnych |
| Data aktu: | 03/03/2022 |
| Data ogłoszenia: | 21/03/2022 |