Decyzja 2022/438 w sprawie stanowiska, jakie ma być przyjęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Rady Administracyjnej Międzynarodowego Centrum Rozstrzygania Sporów Inwestycyjnych (ICSID)

DECYZJA RADY (UE) 2022/438
z dnia 14 marca 2022 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być przyjęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Rady Administracyjnej Międzynarodowego Centrum Rozstrzygania Sporów Inwestycyjnych (ICSID)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 4 akapit pierwszy w związku z jego art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rada Administracyjna Międzynarodowego Centrum Rozstrzygania Sporów Inwestycyjnych (ICSID) będzie głosować w drodze procedury pisemnej nad proponowanymi zmianami zasad ICSID. Procedura pisemna została zapoczątkowana w dniu 20 stycznia 2022 r., a jej zakończenie zaplanowano na dzień 21 marca 2022 r.

(2) Unia nie jest członkiem ICSID. Unia włączała jednak poprzez odesłania zasady ICSID do swoich umów handlowych i inwestycyjnych, które przewidują ochronę inwestycji i rozstrzyganie sporów inwestycyjnych.

(3) W opinii 2/15 z dnia 16 maja 2017 r. 1  Trybunał Sprawiedliwości wyjaśnił, że bezpośrednie inwestycje zagraniczne

objęte są zakresem wyłącznych kompetencji Unii i że mechanizmów rozstrzygania sporów inwestycyjnych nie można ustanowić bez zgody państw członkowskich.

(4) Dzięki reformie zasad ICSID zasady dotyczące dodatkowego mechanizmu zarządzania ICSID potencjalnie będą miały zastosowanie do sporów wszczynanych przeciwko regionalnym organizacjom integracji gospodarczej, takim jak Unia. Unia stosuje również zasady ICSID w zawieranych przez siebie umowach inwestycyjnych i zasady te mogą być wykorzystywane przez inwestorów z Unii w sprawach wniesionych przeciwko państwom trzecim, przez inwestorów spoza Unii przeciwko państwom członkowskim Unii lub przez inwestorów spoza Unii przeciwko samej Unii, jeżeli spełnione są odpowiednie wymogi przewidziane w konwencji ICSID. Zmiany zasad ICSID będą zatem miały skutki prawne dla funkcjonowania i stosowania umów międzynarodowych zawartych przez Unię oraz dla przebiegu postępowań sądowych, w których Unia może być stroną. Unia jest zatem szczególnie zainteresowana reformą zasad ICSID.

(5) 26 państw członkowskich Unii jest członkami ICSID. Te państwa członkowskie mogą uczestniczyć w posiedzeniach

Rady Administracyjnej i głosować nad zmienionymi zasadami w drodze procedury pisemnej.

(6) W związku z tym Rada powinna określić stanowisko Unii w odniesieniu do planowanych zmian zasad ICSID, tak aby umożliwić państwom członkowskim będącym umawiającymi się stronami konwencji ICSID, działającym wspólnie w interesie Unii, wyrażenie stanowiska Unii na forum Rady Administracyjnej ICSID.

(7) W kontekście postępowań przewidzianych w konwencji ICSID zmiany polegają na aktualizacji i rozszerzeniu regulaminu administracyjnego i finansowego ICSID, zasad dotyczących instytucji ICSID, zasad arbitrażu ICSID oraz zasad postępowania pojednawczego ICSID. Zmiany doprowadzą między innymi do zwiększenia przejrzystości postępowań, doprecyzowania przepisów dotyczących wcześniejszego oddalania bezzasadnych roszczeń i zabezpieczenia kosztów oraz wdrożenia obowiązków w zakresie ujawniania informacji o finansowaniu przez osoby trzecie.

(8) W kontekście postępowań w ramach dodatkowego mechanizmu zarządzania ICSID proponowane zmiany polegają na aktualizacji i rozszerzeniu regulaminu administracyjnego i finansowego w zakresie dodatkowego mechanizmu zarządzania ICSID, zasad arbitrażu dotyczących dodatkowego mechanizmu zarządzania ICSID oraz zasad postępowania pojednawczego dotyczących dodatkowego mechanizmu zarządzania ICSID. Większość zmian w postępowaniach przewidzianych w konwencji ICSID zostanie odzwierciedlona również w zasadach dotyczących dodatkowego mechanizmu zarządzania ICSID. Ponadto zakres postępowań w ramach dodatkowego mechanizmu zarządzania zostanie rozszerzony, tak aby obejmował między innymi spory z udziałem regionalnych organizacji integracji gospodarczej.

(9) W kontekście postępowań ICSID w sprawie ustalania faktów proponowane zmiany polegają na aktualizacji i rozszerzeniu odrębnych zasad ICSID dotyczących ustalania faktów oraz regulaminu administracyjnego i finansowego ICSID w zakresie ustalania faktów.

(10) W kontekście mediacji ICSID we wniosku dotyczącym reformy ustanawia się nowy zestaw zasad mediacji ICSID oraz regulamin administracyjny i finansowy w zakresie mediacji ICSID.

(11) Zmiany uwzględniają aktualne obawy wyrażane w odniesieniu do obowiązującego systemu rozstrzygania sporów między inwestorami a państwami oraz w znacznym stopniu udoskonalają zasady ICSID.

(12) Stanowisko, które ma zostać przyjęte w imieniu Unii na podstawie niniejszej decyzji, pozostaje bez uszczerbku dla głównego celu Unii i jej państw członkowskich w tym obszarze, jakim jest dążenie do utworzenia stałego wielostronnego sądu rozstrzygającego spory inwestycyjne, który zastąpiłby obecny system arbitrażu inwestycyjnego stałym mechanizmem,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Działając wspólnie w interesie Unii, państwa członkowskie będące umawiającymi się stronami konwencji ICSID wyrażą zgodę na wprowadzenie proponowanych zmian w zasadach ICSID w ramach pisemnej procedury głosowania wszczętej przez przewodniczącego Rady Administracyjnej ICSID w dniu 20 stycznia 2022 r., której zakończenie zaplanowano na dzień 21 marca 2022 r., poprzez zatwierdzenie czterech projektów rezolucji mających na celu:

zmianę regulaminu i zasad dotyczących postępowań przewidzianych w konwencji ICSID (AC(C)/RES/1/2022);
zmianę regulaminu i zasad dotyczących postępowań w ramach dodatkowego mechanizmu zarządzania ICSID (AC(C)/ RES/2/2022);
przyjęcie regulaminu i zasad mediacji ICSID (AC(C)/RES/3/2022); oraz
przejęcie regulaminu i zasad dotyczących postępowań w sprawie ustalania faktów w ramach ICSID (AC(C)/RES/4/ 2022).
Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 marca 2022 r.
W imieniu Rady
Przewodnicząca
E. BORNE
1 Opinia 2/15 Trybunału Sprawiedliwości z dnia 16 maja 2017 r., ECLI:EU:C:2017:376.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.89.8

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2022/438 w sprawie stanowiska, jakie ma być przyjęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Rady Administracyjnej Międzynarodowego Centrum Rozstrzygania Sporów Inwestycyjnych (ICSID)
Data aktu: 14/03/2022
Data ogłoszenia: 17/03/2022