Rozporządzenie wykonawcze 2022/423 ustanawiające specyfikacje, środki i inne wymogi techniczne na potrzeby wdrożenia zdecentralizowanego systemu informatycznego, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1784

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/423
z dnia 14 marca 2022 r.
ustanawiające specyfikacje, środki i inne wymogi techniczne na potrzeby wdrożenia zdecentralizowanego systemu informatycznego, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1784

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1784 z dnia 25 listopada 2020 r. dotyczące doręczania w państwach członkowskich dokumentów sądowych i pozasądowych w sprawach cywilnych lub handlowych ("doręczanie dokumentów") 1 , a w szczególności jego art. 25 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu ustanowienia zdecentralizowanego systemu informatycznego należy określić i przyjąć specyfikacje, środki i inne wymogi techniczne na potrzeby wdrożenia tego systemu.

(2) Istnieją narzędzia opracowane na potrzeby cyfrowej wymiany danych dotyczących konkretnych spraw, niewymaga- jące zastąpienia istniejących systemów informatycznych, które już ustanowiono w państwach członkowskich, ani wprowadzenia w takich systemach kosztownych zmian. Głównym opracowanym dotychczas narzędziem tego rodzaju jest system elektronicznej wymiany informacji z dziedziny e-sprawiedliwości (e-CODEX).

(3) Zdecentralizowany system informatyczny powinien składać się z systemów zaplecza w państwach członkowskich i z interoperacyjnych punktów dostępu, za pośrednictwem których są one wzajemnie połączone. Punkty dostępu zdecentralizowanego systemu informatycznego powinny być oparte na systemie e-CODEX.

(4) Po opracowaniu zdecentralizowanego systemu informatycznego komitet sterujący zapewni jego funkcjonowanie i utrzymanie. Komisja powinna ustanowić komitet sterujący w odrębnym akcie prawnym.

(5) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 2  skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 24 stycznia 2022 r.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Doręczania w Państwach Członkowskich Dokumentów Sądowych i Pozasądowych w Sprawach Cywilnych i Handlowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Specyfikacje techniczne dotyczące zdecentralizowanego systemu informatycznego

Specyfikacje, środki i inne wymogi techniczne na potrzeby wdrożenia zdecentralizowanego systemu informatycznego, o którym mowa w art. 25 rozporządzenia (UE) 2020/1784, określono w załączniku.

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane w państwach członkowskich zgodnie z Traktatami.
Sporządzono w Brukseli dnia 14 marca 2022 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK 3  

Specyfikacje, środki i inne wymogi techniczne dotyczące zdecentralizowanego systemu, o którym mowa w art. 1

1.
Wprowadzenie

Zdecentralizowany system informatyczny, o którym mowa w rozporządzeniu (UE) 2020/1784, to system oparty na e-CODEX, za pomocą którego można prowadzić wymianę dokumentów i danych związanych z doręczaniem dokumentów między poszczególnymi państwami członkowskimi zgodnie z wyżej wymienionym rozporządzeniem. Zatwierdzone punkty dostępu e-CODEX zdecentralizowanego systemu informatycznego podlegają ramom prawnym ustanowionym rozporządzeniem (UE) 2022/850.

Państwa członkowskie, które nie są związane rozporządzeniem (UE) 2020/1784, ale do których przepisy tego rozporządzenia mają zastosowanie na mocy umowy międzynarodowej między danym państwem członkowskim a Unią dotyczącej doręczania dokumentów sądowych i pozasądowych w sprawach cywilnych lub handlowych, mogą uczestniczyć w zdecentralizowanym systemie informatycznym, o którym mowa w rozporządzeniu (UE) 2020/1784, w zakresie niezbędnym do stosowania przepisów tego rozporządzenia.

W zakresie, w jakim takie państwa członkowskie nie są związane rozporządzeniem (UE) 2022/850, wdrażają one do swojego prawa krajowego treść art. 8, 9, art. 11 ust. 3, 4 i 6, art. 12, 14, art. 15 ust. 1 i 3 oraz art. 20 tego rozporządzenia, tak aby istniały zabezpieczenia niezbędne do właściwego funkcjonowania zdecentralizowanego systemu informatycznego. Po tym jak dane państwo członkowskie powiadomi Komisję zgodnie z mającą zastosowanie umową międzynarodową dotyczącą doręczania dokumentów sądowych i pozasądowych, że wdrożyło te przepisy do swojego prawa krajowego, jest ono traktowane w taki sam sposób jak inne państwa członkowskie wyłącznie do celów działania zdecentralizowanego systemu informatycznego, o którym mowa w rozporządzeniu (UE) 2020/1784.

2.
Definicje
2.1.
"HyperText Transport Protocol Secure" lub "HTTPS" oznacza szyfrowane kanały komunikacji i bezpiecznych połączeń.
2.2.
"Portal" oznacza rozwiązanie w zakresie oprogramowania wzorcowego lub rozwiązanie w zakresie krajowego systemu back-end połączonego ze zdecentralizowanym systemem informatycznym.
2.3.
"Niezaprzeczalność pochodzenia" oznacza środki dostarczające dowodu integralności i pochodzenia danych metodami takimi jak certyfikacja cyfrowa, infrastruktura klucza publicznego i podpisy cyfrowe.
2.4.
"Niezaprzeczalność odbioru" oznacza środki dostarczające nadawcy danych dowodu odbioru danych przez ich docelowego odbiorcę metodami takimi jak certyfikacja cyfrowa, infrastruktura klucza publicznego i podpisy cyfrowe.
2.5.
"SOAP" oznacza, zgodnie z normami konsorcjum World Wide Web, specyfikację protokołu przesyłania komunikatów służącego do wymiany ustrukturyzowanych informacji w ramach wdrażania usług sieciowych w sieciach komputerowych.
2.6.
"Usługa sieciowa" oznacza system oprogramowania służący do obsługi interoperacyjnej interakcji maszyna-maszyna w ramach sieci; system ten posiada interfejs opisany w formacie nadającym się do przetwarzania maszynowego.
2.7.
"Wymiana danych" oznacza wymianę komunikatów i dokumentów za pośrednictwem zdecentralizowanego systemu informatycznego.
3.
Metody komunikacji drogą elektroniczną

Do wymiany wiadomości i dokumentów w ramach systemu wymiany informacji SoD stosuje się metody łączności oparte na usługach, takie jak usługi sieciowe lub inne infrastruktury usług cyfrowych wielokrotnego użytku.

Konkretnie system ten będzie wykorzystywał infrastrukturę e-CODEX, która składa się z dwóch głównych elementów składowych - łącznika i bramy sieciowej.

Łącznik jest odpowiedzialny za obsługę komunikacji z rozwiązaniem w zakresie oprogramowania wzorcowego lub z oprogramowaniami krajowymi. Może on przetwarzać wymianę wiadomości z bramą sieciową w obu kierunkach, śledzić wiadomości i potwierdzać je przy użyciu norm takich jak ETSI-REM, zatwierdzać podpisy na dokumentach biznesowych, wygenerować token zawierający wynik walidacji w formacie PDF i XML oraz stworzyć kontener wykorzystujący standardy takie jak ASIC-S, w którym treść biznesowa wiadomości jest spakowana i podpisana.

Brama sieciowa odpowiada za wymianę wiadomości i działa niezależnie od treści wiadomości. Może wysyłać wiadomości do łącznika i odbierać wiadomości z łącznika, zatwierdzać informacje zawarte w nagłówku, określać prawidłowy tryb przetwarzania, podpisywać i szyfrować wiadomości oraz przekazywać wiadomości do innych bram sieciowych.

4.
Protokoły komunikacyjne

System wymiany informacji SoD wykorzystuje bezpieczne protokoły internetowe, takie jak HTTPS, do komunikacji między portalem a elementami składowymi zdecentralizowanego systemu informatycznego oraz standardowe protokoły komunikacyjne, takie jak SOAP, do przesyłania ustrukturyzowanych danych i metadanych.

W szczególności e-CODEX zapewnia solidne bezpieczeństwo informacji dzięki wykorzystaniu najnowocześniejszego uwierzytelniania i wielowarstwowego protokołu kryptograficznego.

5.
Normy bezpieczeństwa

W zakresie komunikacji i rozpowszechniania informacji za pośrednictwem systemu wymiany informacji SoD środki techniczne zapewniające minimalne normy bezpieczeństwa technologii informacyjnych obejmują:

a)
środki zapewniające poufność informacji, w tym wykorzystanie bezpiecznych kanałów (HTTPS);
b)
środki zapewniające integralność danych podczas ich wymiany;
c)
środki zapewniające niezaprzeczalność pochodzenia nadawcy informacji w ramach systemu wymiany informacji SoD i niezaprzeczalność odbioru informacji;
d)
środki zapewniające rejestrowanie zdarzeń związanych z bezpieczeństwem informacji zgodnie z uznanymi międzynarodowymi zaleceniami dotyczącymi norm bezpieczeństwa technologii informacyjnych;
e)
środki zapewniające uwierzytelnianie i upoważnianie wszelkich zarejestrowanych użytkowników oraz środki weryfikacji tożsamości systemów podłączonych do systemu wymiany informacji SoD;
f)
system wymiany informacji SoD zostanie opracowany zgodnie z zasadą uwzględniania ochrony danych w fazie projektowania oraz domyślnej ochrony danych.
6.
Dostępność usług
6.1.
Usługa dostępna jest przez całą dobę we wszystkie dni tygodnia (24/7), przy czym wskaźnik technicznej dostępności systemu wynosi co najmniej 98 %, z wyłączeniem zaplanowanych prac konserwacyjnych.
6.2.
Państwa członkowskie powiadamiają Komisję o planowanych pracach konserwacyjnych w następujący sposób:
a)
z wyprzedzeniem 5 dni roboczych, jeśli prace mogą spowodować brak dostępu przez okres do 4 godzin;
b)
z wyprzedzeniem 10 dni roboczych, jeśli prace mogą spowodować brak dostępu przez okres do 12 godzin;
c)
z wyprzedzeniem 30 dni roboczych, jeśli prace mogą spowodować brak dostępu przez okres do sześciu dni w roku.
6.3.
W miarę możliwości w dni robocze prace konserwacyjne planuje się w godz. 20.00-7.00 czasu środkowoeuropejskiego.
6.4.
W przypadku gdyby państwa członkowskie ustaliły stałe cotygodniowe terminy prac konserwacyjnych, informują one Komisję o tych zaplanowanych terminach, podając dzień tygodnia i godzinę. Bez uszczerbku dla obowiązków określonych w pkt 6.2, jeśli w takich stałych terminach wystąpi brak dostępu do systemów w państwach członkowskich, państwa członkowskie mogą zdecydować, że nie będą powiadamiać Komisji za każdym razem.
6.5.
W przypadku nieoczekiwanych awarii technicznych systemów państw członkowskich państwa członkowskie bezzwłocznie powiadamiają Komisję o niedostępności swoich systemów oraz o przewidywanym terminie przywrócenia dostępu, o ile jest on znany.
6.6.
W przypadku nieoczekiwanej awarii bazy danych właściwych organów Komisja bezzwłocznie informuje państwa członkowskie o jej niedostępności oraz o przewidywanym terminie przywrócenia dostępu, o ile jest on znany.
1 Dz.U. L 405 z 2.12.2020, s. 40.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
3 Załącznik zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2024/1570 z dnia 4 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1570) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 czerwca 2024 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.87.9

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2022/423 ustanawiające specyfikacje, środki i inne wymogi techniczne na potrzeby wdrożenia zdecentralizowanego systemu informatycznego, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1784
Data aktu: 14/03/2022
Data ogłoszenia: 15/03/2022
Data wejścia w życie: 04/04/2022