Decyzja wykonawcza 2022/407 w sprawie zakończenia częściowego przeglądu okresowego środków wyrównawczych mających zastosowanie do przywozu niektórych pstrągów tęczowych pochodzących z Republiki Turcji

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/407
z dnia 9 marca 2022 r.
w sprawie zakończenia częściowego przeglądu okresowego środków wyrównawczych mających zastosowanie do przywozu niektórych pstrągów tęczowych pochodzących z Republiki Turcji

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1037 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem towarów subsydiowanych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 1  ("rozporządzenie podstawowe"), w szczególności jego art. 14 ust. 1 i art. 19,

a także mając na uwadze, co następuje:

1. PROCEDURA

1.1. Poprzednie dochodzenia i obowiązujące środki

(1) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2015/309 2  Komisja nałożyła ostateczne cło wyrównawcze na przywóz niektórych pstrągów tęczowych pochodzących z Republiki Turcji ("pierwotne dochodzenie").

(2) W dniu 4 czerwca 2018 r. w następstwie częściowego przeglądu okresowego dotyczącego subsydiowania wszystkich producentów eksportujących, zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/823 3 , Komisja postanowiła utrzymać środki ustanowione w wyniku pierwotnego dochodzenia.

(3) Komisja stwierdziła, że zmiana legislacyjna w tureckim ustawodawstwie dotyczącym subsydiów dla producentów pstrąga, która była przedmiotem przeglądu, nie uzasadnia zmiany ceł wyrównawczych stosowanych w odniesieniu do wszystkich producentów pstrąga w Turcji. Zauważono jednak, że wpływ tej zmiany przepisów był różny w zależności od przedsiębiorstwa 4 .

(4) W dniu 15 maja 2020 r. w następstwie częściowego przeglądu okresowego, na podstawie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2020/658 5 , Komisja zmieniła poziom cła wyrównawczego w odniesieniu do jednego producenta eksportującego.

(5) W dniu 20 maja 2021 r. w następstwie przeglądu wygaśnięcia, na podstawie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/823 6 , Komisja postanowiła utrzymać poziom ceł wyrównawczych ustanowionych w wyniku pierwotnego dochodzenia i zmienionych rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2020/658.

(6) Komisja stwierdziła, że wygaśnięcie obowiązujących środków doprowadziłoby do kontynuacji subsydiowania, ponieważ nadal dokonywano by subsydiowanego wywozu produktu objętego postępowaniem do Unii w znaczących ilościach. Ponadto, biorąc pod uwagę ogromne wolne moce produkcyjne w Turcji, atrakcyjność rynku unijnego, poziomy cen przywozu z Turcji i jego prawdopodobny wpływ na przemysł unijny, w przypadku wygaśnięcia środków istniało prawdopodobieństwo kontynuacji szkody.

(7) Podsumowując, ustalono, że nie ma przekonujących powodów, aby stwierdzić, że utrzymanie istniejących środków nie leży w interesie Unii.

(8) Stawki obowiązujących aktualnie ostatecznych ceł wyrównawczych wahają się od 1,5 % do 9,5 %.

1.2. Wszczęcie częściowego przeglądu okresowego

(9) W dniu 29 maja 2020 r. Komisja otrzymała wniosek o dokonanie częściowego przeglądu okresowego obowiązującego cła wyrównawczego na podstawie art. 19 rozporządzenia podstawowego złożony przez producenta eksportującego Selina Balik Isleme Tesis Ithalat Ihracat ve Ticaret Anonim Sirketi ("wnioskodawca"). Zakres tego wniosku był ograniczony do zbadania subsydiowania w odniesieniu do wnioskodawcy.

(10) W dniu 5 lutego 2021 r. na podstawie art. 19 rozporządzenia podstawowego Komisja Europejska wszczęła przegląd okresowy środków wyrównawczych mających zastosowanie do przywozu do Unii niektórych pstrągów tęczowych pochodzących z Republiki Turcji ("państwo, którego dotyczy postępowanie"). Komisja opublikowała zawiadomienie o wszczęciu przeglądu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ("zawiadomienie o wszczęciu") 7 .

(11) Wnioskodawca twierdził, że wydaje się, iż okoliczności uzasadniające obowiązujące środki wyrównawcze zmieniły się, a zmiany te mają charakter trwały w odniesieniu do wnioskodawcy.

1.3. Okres objęty dochodzeniem przeglądowym i okres badany

(12) Przegląd dotyczący subsydiowania wnioskodawcy obejmował okres od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 31 grudnia 2020 r.

1.4. Zainteresowane strony

(13) W zawiadomieniu o wszczęciu Komisja wezwała zainteresowane strony do skontaktowania się z nią w celu wzięcia udziału w przeglądzie. Ponadto Komisja wyraźnie poinformowała wnioskodawcę, znanych unijnych producentów i stowarzyszenia oraz rząd państwa, którego dotyczy postępowanie, o wszczęciu przeglądu i zaprosiła te podmioty do wzięcia w nim udziału.

(14) Zainteresowane strony miały możliwość przedstawienia uwag na temat wszczęcia przeglądu oraz złożenia wniosku o posiedzenie wyjaśniające przed Komisją lub rzecznikiem praw stron w postępowaniach w sprawie handlu.

1.4.1. Odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu i wizyty weryfikacyjne

(15) Komisja przesłała kwestionariusze do wnioskodawcy oraz do władz państwa, którego dotyczy postępowanie.

(16) Komisja otrzymała odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu zarówno od wnioskodawcy, jak i od władz państwa, którego dotyczy postępowanie.

2. PRODUKT OBJĘTY POSTĘPOWANIEM I PRODUKT PODOBNY

2.1. Produkt objęty przeglądem

(17) Niniejszy przegląd dotyczy pstrągów tęczowych (Oncorhynchus mykiss):

- żywych, o masie nieprzekraczającej 1,2 kg każdy, lub

- świeżych, schłodzonych, zamrożonych lub wędzonych:

- w postaci całych ryb (z głowami), nawet bez skrzeli, nawet patroszonych, o masie nieprzekraczającej 1,2 kg każdy, lub

- pozbawionych głowy, nawet bez skrzeli, nawet patroszonych, o masie nieprzekraczającej 1 kg każdy, lub

- w postaci filetów, o masie nieprzekraczającej 400 g każdy,

(18) Tak jak w pierwotnym dochodzeniu Komisja uznała, że produkt produkowany w Turcji i wywożony do Unii oraz produkt produkowany i sprzedawany w Unii przez przemysł Unii mają te same podstawowe właściwości fizyczne, techniczne i chemiczne oraz te same podstawowe zastosowania końcowe. Produkty te uznano zatem za produkty podobne w rozumieniu art. 2 lit. c) rozporządzenia podstawowego.

3. WYCOFANIE WNIOSKU

(19) W piśmie do Komisji z dnia 30 listopada 2021 r. wnioskodawca wycofał wniosek o dokonanie przeglądu okresowego.

(20) Zgodnie z art. 14 ust. 1 rozporządzenia podstawowego postępowanie może zostać zakończone, chyba że takie zakończenie nie byłoby w interesie Unii.

(21) Dochodzenie nie ujawniło żadnych okoliczności wskazujących, że takie zakończenie nie byłoby w interesie Unii.

(22) Ponadto w dniu 20 września 2021 r. Komisja Europejska wszczęła ogólnokrajowy przegląd okresowy środków wyrównawczych mających zastosowanie do przywozu do Unii niektórych pstrągów tęczowych pochodzących z Republiki Turcji 8 . W związku z tym obecnie obowiązujące środki antysubsydyjne zostaną poddane przeglądowi w odniesieniu do wszystkich producentów eksportujących w tych ramach.

4. WNIOSEK I UJAWNIENIE INFORMACJI

(23) Komisja uznała zatem, że należy zakończyć częściowy przegląd okresowy bez formalnego stwierdzenia istnienia istotnych trwałych zmian i praktyki subsydiowania w przypadku wnioskodawcy.

(24) Zainteresowane strony zostały odpowiednio poinformowane i umożliwiono im przedstawienie uwag.

(25) Komisja nie otrzymała żadnych uwag, które mogłyby prowadzić do stwierdzenia, iż takie zakończenie nie leżałoby w interesie Unii.

(26) Niniejsza decyzja jest zgodna z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 25 ust. 1 rozporządzenia podstawowego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Częściowy przegląd okresowy środków wyrównawczych mających zastosowanie do przywozu niektórych pstrągów tęczowych pochodzących z Republiki Turcji i obecnie objętych kodami CN ex 0301 91 90, ex 0302 11 80, ex 0303 14 90, ex 0304 42 90, ex 0304 82 90 oraz ex 0305 43 00 (kody TARIC 0301 91 90 11, 0302 11 80 11, 0303 14 90 11, 0304 42 90 10, 0304 82 90 10 oraz 0305 43 00 11), w zakresie, w jakim dotyczy on wnioskodawcy, zostaje niniejszym zakończony.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 9 marca 2022 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 176 z 30.6.2016, s. 55.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/309 z dnia 26 lutego 2015 r. nakładające ostateczne cło wyrównawcze i stanowiące o ostatecznym pobraniu cła tymczasowego nałożonego na przywóz niektórych pstrągów tęczowych pochodzących z Turcji (Dz.U. L 56 z 27.2.2015, s. 12).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/823 z dnia 4 czerwca 2018 r. w sprawie zakończenia częściowego przeglądu okresowego środków wyrównawczych mających zastosowanie do przywozu niektórych pstrągów tęczowych pochodzących z Turcji (Dz.U. L 139 z 5.6.2018, s. 14).
4 Motyw 49 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/823.
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/658 z dnia 15 maja 2020 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/309 nakładające ostateczne cło wyrównawcze i stanowiące o ostatecznym pobraniu cła tymczasowego nałożonego na przywóz niektórych pstrągów tęczowych pochodzących z Turcji w następstwie przeglądu okresowego zgodnie z art. 19 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1037 (Dz.U. L 155 z 18.5.2020, s. 3).
6 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/823 z dnia 20 maja 2021 r. nakładające ostateczne cło wyrównawcze na przywóz niektórych pstrągów tęczowych pochodzących z Turcji w następstwie przeglądu wygaśnięcia na podstawie art. 18 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1037 (Dz.U. L 183 z 25.5.2021, s. 5).
7 Dz.U. C 40 z 5.2.2021, s. 12.
8 Dz.U. C 380 z 20.9.2021, s. 15.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.83.60

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2022/407 w sprawie zakończenia częściowego przeglądu okresowego środków wyrównawczych mających zastosowanie do przywozu niektórych pstrągów tęczowych pochodzących z Republiki Turcji
Data aktu: 09/03/2022
Data ogłoszenia: 10/03/2022