a także mając na uwadze, co następuje:(1) Decyzją Rady (UE) 2022/314 1 Unia przystąpiła do Konwencji w sprawie ochrony pełnomorskich zasobów rybnych na północnym Oceanie Spokojnym i zarządzania nimi (zwanej dalej "konwencją"), na mocy której utworzono Komisję ds. Rybołówstwa na Północnym Oceanie Spokojnym (NPFC).
(2) NPFC jest odpowiedzialna za przyjmowanie środków ochrony i zarządzania służących realizacji celów konwencji. Takie środki mogą stać się wiążące dla Unii.
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 2 stanowi, że Unia ma zapewnić, aby działalność w zakresie połowów i akwakultury była zrównoważona środowiskowo w perspektywie długoterminowej oraz zarządzana w sposób spójny z celami w zakresie osiągania korzyści ekonomicznych, społecznych i w dziedzinie zatrudnienia oraz przyczyniania się do dostępności dostaw żywności. Rozporządzenie to stanowi również, że Unia ma stosować podejście ostrożnościowe do zarządzania rybołówstwem i ma dążyć do zapewnienia, aby eksploatacja żywych zasobów morza umożliwiała odbudowę populacji poławianych gatunków i utrzymywanie ich powyżej poziomów pozwalających uzyskać maksymalny podtrzymywalny połów. Rozporządzenie to stanowi ponadto, że Unia ma wprowadzać środki ochrony i zarządzania oparte na najlepszych dostępnych opiniach naukowych, wspierać rozwój doradztwa naukowego i wiedzy, stopniowo eliminować odrzuty, propagować metody połowów, które przyczyniają się do bardziej selektywnych połowów, eliminować i ograniczać w miarę możliwości przypadkowe połowy, oraz dążyć do prowadzenia połowów o niskim stopniu oddziaływania na ekosystem morski i zasoby rybne. Rozporządzenie (UE) nr 1380/2013 wyraźnie stanowi, że te cele i zasady mają być stosowane przez Unię w ramach jej zewnętrznych stosunków w zakresie rybołówstwa.
(4) Zgodnie ze wspólnym komunikatem Wysokiego Przedstawiciela Unii Do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa oraz Komisji z dnia 10 listopada 2016 r. zatytułowanym "Międzynarodowe zarządzanie oceanami - program działań na rzecz przyszłości oceanów" oraz konkluzjami Rady z dnia 24 marca 2017 r. o tym samym tytule propagowanie środków na rzecz wsparcia i zwiększenia skuteczności regionalnych organizacji ds. zarządzania rybołówstwem oraz, w stosownych przypadkach, środków usprawniających zarządzanie nimi jest kluczowe dla działań Unii na tych forach.
(5) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów z dnia 16 stycznia 2018 r. zatytułowany "Europejska strategia na rzecz tworzyw sztucznych w gospodarce o obiegu zamkniętym" odnosi się do konkretnych środków mających na celu ograniczenie zanieczyszczenia mórz tworzywami sztucznymi, a także ograniczenia gubienia lub porzucania narzędzi połowowych na morzu.
(6) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach NPFC w odniesieniu do okresu 2022-2027, ponieważ środki ochrony i egzekwowania NPFC będą wiążące dla Unii i mogą w sposób decydujący wywrzeć wpływ na treść prawa Unii, a mianowicie na rozporządzenia Rady (WE) nr 1005/2008 3 i (WE) nr 1224/2009 4 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2403 5 .
(7) W związku ze zmianami zachodzącymi w zasobach rybnych w obszarze, na którym zastosowanie ma konwencja, jak określono w art. 4 ust. 1 konwencji (zwanym dalej "obszarem objętym konwencją"), oraz związaną z tym koniecznością ustalenia stanowiska unijnego w celu uwzględnienia tych zmian, w tym nowych informacji naukowych i innych istotnych informacji przedstawianych przed posiedzeniami NPFC lub w ich trakcie, należy ustanowić procedury, zgodnie z zasadą wzajemnej lojalnej współpracy między instytucjami Unii zawartą w art. 13 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej, w celu corocznego doprecyzowania stanowiska Unii w okresie 2022-2027,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: