Decyzja 2022/338 w sprawie środka pomocy w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju w odniesieniu do dostarczenia ukraińskim siłom zbrojnym sprzętu wojskowego i platform wojskowych o śmiercionośnej sile

DECYZJA RADY (WPZiB) 2022/338
z dnia 28 lutego 2022 r.
w sprawie środka pomocy w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju w odniesieniu do dostarczenia ukraińskim siłom zbrojnym sprzętu wojskowego i platform wojskowych o śmiercionośnej sile

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 41 ust. 2,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z decyzją (WPZiB) 2021/509 1  ustanowiono Europejski Instrument na rzecz Pokoju (zwany dalej "EPF") w celu finansowania przez państwa członkowskie działań Unii w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB) służących utrzymaniu pokoju, zapobieganiu konfliktom i umacnianiu bezpieczeństwa międzynarodowego zgodnie z art. 21 ust. 2 lit. c) Traktatu. W szczególności, zgodnie z art. 1 ust. 2 lit. b) ppkt (i) decyzji (WPZiB) 2021/509, EPF może finansować działania mające na celu wzmocnienie zdolności państw trzecich oraz organizacji regionalnych i międzynarodowych dotyczących kwestii wojskowych i obronnych.

(2) Pogłębienie dialogu i współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony jest jednym z głównych celów układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony 2 . Wzmocniona współpraca w dziedzinie wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO) oraz dostosowanie się do wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB) między Unią a Ukrainą były jednym z wyników szczytu UE-Ukraina w 2020 r., co zostało jeszcze wzmocnione na szczycie UE-Ukraina w 2021 r.

(3) Od siedmiu lat ukraińskie siły zbrojne uczestniczą w konflikcie, którego skutkiem są stałe ofiary, w tym śmiertelne, po stronie wojska i ludności cywilnej. W lutym 2022 r. doszło do dramatycznej eskalacji konfliktu w wyniku niczym niesprowokowanej inwazji sił zbrojnych Federacji Rosyjskiej na Ukrainę.

(4) Z uwagi na pogarszanie się sytuacji od początku 2022 r., państwa członkowskie udzielają pomocy ukraińskim siłom zbrojnym. Taka pomoc powinna kwalifikować się do finansowania z EPF.

(5) W dniu 25 lutego 2022 r. rząd Ukrainy zwrócił się do Unii z pilną prośbą o pomoc w zapewnieniu sprzętu wojskowego.

(6) Środki pomocy mają być realizowane z uwzględnieniem zasad i wymogów określonych w decyzji (WPZiB) 2021/509, a w szczególności w zgodności ze wspólnym stanowiskiem Rady 2008/944/WPZiB 3 , oraz zgodnie z przepisami dotyczącymi realizacji dochodów i wydatków finansowanych w ramach EPF.

(7) Rada potwierdza, że jest zdecydowana chronić, propagować i urzeczywistniać prawa człowieka, podstawowe wolności i zasady demokratyczne, umacniać praworządność i dobre sprawowanie władzy zgodnie z Kartą Narodów Zjednoczonych, Powszechną deklaracją praw człowieka i prawem międzynarodowym, w szczególności prawem międzynarodowym w zakresie praw człowieka oraz międzynarodowym prawem humanitarnym,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Ustanowienie, cele, zakres i czas trwania

1. 
Niniejszym ustanawia się środek pomocy na rzecz Ukrainy (zwanej dalej "beneficjentem"), który to środek (zwany dalej "środkiem pomocy") ma zostać sfinansowany z Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju (EPF).
2. 
Celem środka pomocy jest przyczynić się do wzmocnienia zdolności i odporności ukraińskich sił zbrojnych, by broniły integralności terytorialnej i suwerenności Ukrainy i chroniły ludność cywilną przed trwającą agresją wojskową.
3.  4
 Aby osiągnąć cel określony w ust. 2, w ramach środka pomocy finansuje się dostarczanie ukraińskim siłom zbrojnym sprzętu wojskowego i platform wojskowych o śmiercionośnej sile, a także konserwację, naprawę i modernizację sprzętu wojskowego finansowanego z EPF i platform wojskowych o śmiercionośnej sile i identycznego sprzętu przez personel wojskowy w obiektach wojskowych lub w mieszanych formach współpracy cywilnowojskowej lub w fabrykach, zgodnie z wnioskiem Ukrainy.
4.  5
 Okres obowiązywania środka pomocy wynosi 70 miesięcy od przyjęcia niniejszej decyzji.
Artykuł  2 

Ustalenia finansowe

1.  6
 Finansowa kwota odniesienia przewidziana na pokrycie wydatków związanych ze środkiem pomocy wynosi 4 120 000 000 EUR.
2. 
Wszystkimi wydatkami zarządza się zgodnie z przepisami dotyczącymi realizacji dochodów i wydatków finansowanych w ramach EPF.
3.  7
 Zgodnie z art. 29 ust. 5 decyzji (WPZiB) 2021/509 administrator do spraw środków pomocy może, po przyjęciu niniejszej decyzji, wezwać do wniesienia wkładów maksymalnie do kwoty 4 120 000 000 EUR. Środki finansowe, do których wniesienia wezwał administrator do spraw środków pomocy, mogą być wykorzystane jedynie do pokrycia wydatków w granicach zatwierdzonych przez Komitet ustanowiony decyzją (WPZiB) 2021/509 w odpowiednim budżecie korygującym i budżecie rocznym odpowiadających danemu środkowi pomocy.
4.  8
 Wydatki związane z wykonaniem środka pomocy kwalifikują się od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia określonego przez Radę:
a)
maksymalna kwalifikowalna wysokość wydatków poniesionych przed dniem 11 marca 2022 r. wynosi 450 000 000 EUR;
b)
maksymalna kwalifikowalna kwota w okresie od dnia 11 marca 2022 r. do dnia 20 lipca 2022 r. wynosi 1 390 000 000 EUR;
c)
maksymalna kwalifikowalna kwota w okresie od dnia 21 lipca 2022 r. do dnia 30 listopada 2022 r. wynosi 677 420 154,06 EUR;
d)
kwota 1 602 579 845,94 EUR jest kwalifikowalna od dnia 1 grudnia 2022 r. 1 000 000 000 EUR z tej kwoty jest kwalifikowalny od dnia 9 lutego 2023 r. do dnia 31 maja 2023 r. na finansowanie zwrotu kosztów przekazanego nieodpłatnie sprzętu pochodzącego z istniejących zapasów lub ze zmiany priorytetów co do istniejących zamówień dostarczonych w tym okresie, w odniesieniu do amunicji ziemia-ziemia i amunicji artyleryjskiej oraz, jeśli o to wystąpiono, pocisków. Wszelkie niewykorzystane środki z tej ostatniej kwoty zostają wykorzystane do zwrotu kosztów całego sprzętu śmiercionośnego kwalifikującego się w ramach środka pomocy od dnia 1 grudnia 2022 r., zgodnie z priorytetami określonymi w ukraińskim wykazie potrzeb;
e)
wydatki związane z konserwacją i naprawą są kwalifikowalne od dnia 17 października 2022 r., a wydatki związane z modernizacją są kwalifikowalne od dnia 2 lutego 2023 r.
Artykuł  3

Uzgodnienia z beneficjentem

1. 
Wysoki Przedstawiciel dokonuje z beneficjentem niezbędnych uzgodnień, by zapewnić przestrzeganie przez niego prawa międzynarodowego, w szczególności międzynarodowego prawa dotyczącego praw człowieka i międzynarodowego prawa humanitarnego, i art. 62 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2021/509 jako warunku udzielenia wsparcia w ramach środka pomocy.
2. 
Uzgodnienia, o których mowa w ust. 1, obejmują postanowienia dotyczące zawieszenia i zakończenia wsparcia w ramach środka pomocy w przypadku stwierdzenia, że beneficjent naruszył obowiązki, o których mowa w ust. 1.
Artykuł  4

Wykonanie

1. 
Wysoki Przedstawiciel jest odpowiedzialny za zapewnienie wykonania niniejszej decyzji zgodnie z decyzją (WPZiB) 2021/509 oraz zgodnie z przepisami dotyczącymi realizacji dochodów i wydatków finansowanych w ramach EPF, zgodnie ze zintegrowanymi ramami metodologicznymi dla oceny i określenia środków i kontroli wymaganych w związku ze środkami pomocy w ramach EPF.
2. 
Komitet ustanowiony decyzją (WPZiB) 2021/509 określa rodzaj i ilość wsparcia finansowanego w ramach środka pomocy z uwzględnieniem priorytetów zalecanych przez Sztab Wojskowy Unii Europejskiej w celu zaspokojenia potrzeb ukraińskich sił zbrojnych.
3. 
Administrator do spraw środka pomocy na podstawie informacji otrzymanych od podmiotu(-ów) realizującego(-ych) przedstawia sprawozdanie Komitetowi ustanowionemu decyzją (WPZiB) 2021/509 na temat dostaw sprzętu, w tym ilości, rodzajów i wszelkich innych istotnych informacji do dalszego śledzenia i monitorowania.
4. 
Wykonanie działań, o których mowa w art. 1 ust. 3, może być prowadzone przez:
a)
Ministerstwo Obrony Belgii;
b)
Ministerstwo Obrony Bułgarii;
c)
Ministerstwo Obrony Chorwacji;
d)
Ministerstwo Obrony Cypru;
e) 9
 Ministerstwo Obrony Republiki Czeskiej;
f)
Ministerstwo Obrony Danii;
g)
Estoński Ośrodek Inwestycji Obronnych (ECDI) w imieniu Ministerstwa Obrony Estonii;
h)
Ministerstwo Obrony Finlandii;
i)
Ministerstwo Obrony Francji;
j) 10
 Ministerstwo Obrony Niemiec, Federalne Ministerstwo Spraw Zagranicznych Niemic oraz Federalne Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Społeczności Niemiec;
k)
Ministerstwo Obrony Grecji;
l)
Ministerstwo Obrony Węgier;
m)
Ministerstwo Obrony Włoch;
n) 11
 Ministerstwo Obrony Łotwy oraz Łotewski Państwowy Ośrodek Logistyki i Zamówień w dziedzinie Obrony;
o) 12
 Ministerstwo Obrony Narodowej Litwy;
p)
Dyrekcja Obrony Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Europejskich Luksemburga;
q)
Ministerstwo Obrony Niderlandów;
r)
Ministerstwo Obrony Polski;
s)
Ministerstwo Obrony Portugalii;
t)
Ministerstwo Obrony Rumunii;
u)
Ministerstwo Obrony Republiki Słowackiej;
v)
Ministerstwo Obrony Słowenii;
w)
Ministerstwo Obrony Hiszpanii;
x)
Ministerstwo Obrony Szwecji / Szwedzkie Siły Zbrojne.
Artykuł  5  13  

Wsparcie ze strony państw członkowskich

Państwa członkowskie zezwalają na tranzyt sprzętu wojskowego, w tym personelu towarzyszącego, przez swoje terytoria, w tym swoją przestrzeń powietrzną, zgodnie z art. 56 ust. 3 decyzji (WPZiB) 2021/509.

Artykuł  6

Monitorowanie, kontrola i ocena

1. 
Wysoki Przedstawiciel zapewnia monitorowanie przestrzegania przez beneficjenta obowiązków określonych zgodnie z art. 3. Takie monitorowanie zapewnia świadomość kontekstu i ryzyka naruszenia obowiązków określonych zgodnie z art. 3, w tym naruszenia międzynarodowego prawa dotyczącego praw człowieka i międzynarodowego prawa humanitarnego przez jednostki ukraińskich sił zbrojnych wspierane w ramach środka pomocy.
2. 
Kontrola sprzętu po wysyłce jest zorganizowana w sposób zgodny ze zintegrowanymi ramami metodologicznymi dla oceny i określenia środków i kontroli wymaganych w związku ze środkami pomocy w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju.
Artykuł  7  14  

Sprawozdawczość

W okresie wdrażania Wysoki Przedstawiciel przedstawia KPiB półroczne sprawozdania z realizacji środka pomocy, zgodnie z art. 63 decyzji (WPZiB) 2021/509.

Wysoki Przedstawiciel regularnie składa Radzie comiesięczne sprawozdania z wykonania art. 2 ust. 4 lit. d) w odniesieniu do liczby dostaw amunicji artyleryjskiej oraz, jeśli o to wystąpiono, pocisków, w oparciu o informacje dostarczone przez państwa członkowskie.

Artykuł  8

Zawieszenie i zakończenie

KPiB może podjąć decyzję o całkowitym lub częściowym zawieszeniu realizacji środka pomocy zgodnie z art. 64 decyzji (WPZiB) 2021/509.

KPiB może również zalecić Radzie zakończenie środka pomocy.

Artykuł  9

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.

Stosuje się od dnia 1 stycznia 2022 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 lutego 2022 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
J.-Y. LE DRIAN
1 Decyzja Rady (WPZiB) 2021/509 z dnia 22 marca 2021 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju oraz uchylenia decyzji (WPZiB) 2015/528 (Dz.U. L 102 z 24.3.2021, s. 14).
2 Dz.U. L 161 z 29.5.2014, s. 3.
3 Wspólne stanowisko Rady 2008/944/WPZiB z dnia 8 grudnia 2008 r. określające wspólne zasady kontroli wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego (Dz.U. L 335 z 13.12.2008, s. 99).
4 Art. 1 ust. 3:

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2022/1971 z dnia 17 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.270.95) zmieniającej nin. decyzję z dniem 17 października 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2023/230 z dnia 2 lutego 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.32.62) zmieniającej nin. decyzję z dniem 2 lutego 2023 r.

5 Art. 1 ust. 4:

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2022/471 z dnia 23 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.96.43) zmieniającej nin. decyzję z dniem 23 marca 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2022/636 z dnia 13 kwietnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.117.34) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 kwietnia 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2022/1285 z dnia 21 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.195.93) zmieniającej nin. decyzję z dniem 21 lipca 2022 r.

6 Art. 2 ust. 1:

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2022/471 z dnia 23 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.96.43) zmieniającej nin. decyzję z dniem 23 marca 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2022/636 z dnia 13 kwietnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.117.34) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 kwietnia 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2022/809 z dnia 23 maja 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.145.40) zmieniającej nin. decyzję z dniem 23 maja 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2022/1285 z dnia 21 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.195.93) zmieniającej nin. decyzję z dniem 21 lipca 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2022/1971 z dnia 17 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.270.95) zmieniającej nin. decyzję z dniem 17 października 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2023/230 z dnia 2 lutego 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.32.62) zmieniającej nin. decyzję z dniem 2 lutego 2023 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a decyzji nr 2023/810 z dnia 13 kwietnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.101.64) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 kwietnia 2023 r.

7 Art. 2 ust. 3:

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2022/471 z dnia 23 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.96.43) zmieniającej nin. decyzję z dniem 23 marca 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2022/636 z dnia 13 kwietnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.117.34) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 kwietnia 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2022/809 z dnia 23 maja 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.145.40) zmieniającej nin. decyzję z dniem 23 maja 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2022/1285 z dnia 21 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.195.93) zmieniającej nin. decyzję z dniem 21 lipca 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2022/1971 z dnia 17 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.270.95) zmieniającej nin. decyzję z dniem 17 października 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2023/230 z dnia 2 lutego 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.32.62) zmieniającej nin. decyzję z dniem 2 lutego 2023 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b decyzji nr 2023/810 z dnia 13 kwietnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.101.64) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 kwietnia 2023 r.

8 Art. 2 ust. 4:

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2022/471 z dnia 23 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.96.43) zmieniającej nin. decyzję z dniem 23 marca 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2022/636 z dnia 13 kwietnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.117.34) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 kwietnia 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2022/809 z dnia 23 maja 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.145.40) zmieniającej nin. decyzję z dniem 23 maja 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2022/1285 z dnia 21 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.195.93) zmieniającej nin. decyzję z dniem 21 lipca 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2022/1971 z dnia 17 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.270.95) zmieniającej nin. decyzję z dniem 17 października 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2023/230 z dnia 2 lutego 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.32.62) zmieniającej nin. decyzję z dniem 2 lutego 2023 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b decyzji nr 2023/810 z dnia 13 kwietnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.101.64) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 kwietnia 2023 r.

9 Art. 4 ust. 4 lit. e) zmieniona przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2023/810 z dnia 13 kwietnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.101.64) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 kwietnia 2023 r.
10 Art. 4 ust. 4 lit. j):

- zmieniona przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2022/809 z dnia 23 maja 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.145.40) zmieniającej nin. decyzję z dniem 23 maja 2022 r.

- zmieniona przez art. 1 pkt 5 decyzji nr 2023/230 z dnia 2 lutego 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.32.62) zmieniającej nin. decyzję z dniem 2 lutego 2023 r.

11 Art. 4 ust. 4 lit. n) zmieniona przez sprostowanie z dnia 8 kwietnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.109.74) zmieniającego nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2022 r.
12 Art. 4 ust. 4 lit. o) zmieniona przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2023/810 z dnia 13 kwietnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.101.64) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 kwietnia 2023 r.
13 Art. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 5 decyzji nr 2022/471 z dnia 23 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.96.43) zmieniającej nin. decyzję z dniem 23 marca 2022 r.
14 Art. 7 zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2023/810 z dnia 13 kwietnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.101.64) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 kwietnia 2023 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.60.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2022/338 w sprawie środka pomocy w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju w odniesieniu do dostarczenia ukraińskim siłom zbrojnym sprzętu wojskowego i platform wojskowych o śmiercionośnej sile
Data aktu: 28/02/2022
Data ogłoszenia: 28/02/2022
Data wejścia w życie: 28/02/2022, 01/01/2022