uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 100 ust. 2 w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Konwencja o międzynarodowym lotnictwie cywilnym (zwana dalej "Konwencją chicagowską") regulująca międzynarodowy transport lotniczy weszła w życie w dniu 4 kwietnia 1947 r. Na jej mocy ustanowiono Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO).
(2) Państwa członkowskie Unii są Umawiającymi się Państwami Konwencji chicagowskiej oraz członkami ICAO, natomiast Unia ma status obserwatora w niektórych organach ICAO. W Radzie ICAO reprezentowanych jest obecnie siedem państw członkowskich.
(3) Zgodnie z art. 54 Konwencji chicagowskiej Rada ICAO przyjmuje międzynarodowe normy i zalecone metody postępowania (SARPs), które oznacza jako załączniki do Konwencji chicagowskiej.
(4) Rada ICAO planuje przyjąć podczas swojej 225. sesji zmianę 178 do załącznika 1, zmianę 47 do załącznika 6 część I, zmianę 40 do załącznika 6 część II, zmianę 24 do załącznika 6 część III, zmianę 7 do załącznika 7, zmianę 109 do załącznika 8, zmianę 29 do załącznika 9, zmianę 91 do załącznika 10 tom IV, zmianę 17 do załącznika 14 tom I oraz zmianę 18 do załącznika 17 do Konwencji chicagowskiej, jak określono w pismach skierowanych do państw o sygn. AN 12/1.1.25-20/112, AN 11/1.1.34-20/75, AN 3/45-20/85, AN 3/1.2-20/76, AN 7/1.3.105-20/42, SP 55/4-20/94, AS 8/2.1-21/48 - poufne oraz EC 6/3 - 21/67.
(5) Głównym celem zmiany 178 do załącznika 1 do Konwencji chicagowskiej jest umożliwienie wdrożenia elektronicznego systemu licencjonowania personelu w celu poprawy efektywności.
(6) Głównym celem zmian 47, 40 i 24 do odpowiednio części I, II i III załącznika 6 do Konwencji chicagowskiej jest wzmocnienie ram prawnych na potrzeby ciągłej zdatności użytkowej rejestratorów lotu, doprecyzowanie postanowień dotyczących operacji o wydłużonym czasie zmiany kierunku (EDTO) oraz kamizelek ratunkowych dla niemowląt; nałożenie obowiązku stosowania systemów ostrzegania o bliskości ziemi (GPWS) w niektórych samolotach, dodanie nowej normy dotyczącej wyposażenia samolotów w określonych warunkach w systemy ostrzegania i informacji o przekroczeniu drogi startowej (ROAAS), wprowadzenie minimów widzialności w kontekście minimów operacyjnych lotniska opartych na charakterystykach (PBAOM), zapewnienie, by na lotnisku, na którym planuje się prowadzić operacje, dostępne były odpowiednie urządzenia i służby ratowniczo-gaśnicze (RFF), aktualizacja postanowień dotyczących lotnisk zapasowych na platformie morskiej potrzebnych do prowadzenia operacji śmigłowców dalekiego zasięgu oraz dodanie postanowień dotyczących transportu materiałów niebezpiecznych śmigłowcem i aktualizacja powiązanych postanowień dotyczących szkoleń.
(7) Głównym celem zmiany 7 do załącznika 7 do Konwencji chicagowskiej jest ułatwienie przenoszenia statków powietrznych z jednego państwa do drugiego poprzez dostosowanie wzoru świadectwa rejestracji i wprowadzenie wzoru świadectwa wyrejestrowania.
(8) Głównym celem zmiany 109 do załącznika 8 do Konwencji chicagowskiej jest poprawa jasności oraz zapewnienie, aby państwa zatwierdzające wszelkie modyfikacje i naprawy dobrze rozumiały swoją odpowiedzialność w zakresie ciągłej zdatności do lotu, a także doprecyzowanie możliwości konstrukcyjnych w zakresie dławienia ognia w przedziałach ładunkowych dużych samolotów, śmigłowców i małych samolotów.
(9) Głównym celem zmiany 29 do załącznika 9 do Konwencji chicagowskiej jest zwiększenie gotowości państw na przyszłe pandemie dzięki doświadczeniom zdobytym w trakcie pandemii COVID-19 oraz określeniu odpowiednich środków zmniejszających ryzyko przyszłych pandemii. Zmiana 29 uwzględnia także kwestię zwalczania handlu ludźmi za pomocą SARPs. Ponadto obejmuje ona drobne, ale przydatne zmiany postanowień załącznika 9 do Konwencji chicagowskiej dotyczące lotów repatriacyjnych i transportu lotniczego pasażerów z niepełnosprawnościami oraz zmianę dotyczącą uwag w dziale poświęconym danym dotyczącym przelotu pasażera (PNR) dotyczącą terminu "push".
(10) Głównym celem zmiany 91 do załącznika 10 tom IV do Konwencji chicagowskiej jest wprowadzenie pokładowego systemu zapobiegania kolizjom (ACAS) X oraz ograniczenie występowania fałszywych alarmów ACAS.
(11) Głównym celem zmiany 17 do załącznika 14 tom I do Konwencji chicagowskiej jest wyłączenie lotnictwa ogólnego z postanowień dotyczących ratownictwa i gaszenia pożarów (RFF).
(12) Głównym celem zmiany 18 do załącznika 17 do Konwencji chicagowskiej jest wprowadzenie nowych oraz zmiana istniejących SARPs związanych z kulturą bezpieczeństwa, programami bezpieczeństwa operatorów statków powietrznych, metodami wykrywania materiałów wybuchowych w bagażu rejestrowanym oraz krajowymi programami kontroli jakości ochrony lotnictwa cywilnego.
(13) Należy ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Rady ICAO, ponieważ zmiana 178 do załącznika 1, zmiana 47 do załącznika 6 część I, zmiana 40 do załącznika 6 część II, zmiana 24 do załącznika 6 część III, zmiana 7 do załącznika 7, zmiana 109 do załącznika 8, zmiana 29 do załącznika 9, zmiana 91 do załącznika 10 tom IV, zmiana 17 do załącznika 14 tom I oraz zmiana 18 do załącznika 17 do Konwencji chicagowskiej mogą wywrzeć decydujący wpływ na treść prawa Unii, mianowicie na rozporządzenia Komisji (UE) nr 1178/2011 1 , (UE) nr 1332/2011 2 , (UE) nr 965/2012 3 , (UE) nr 139/2014 4 oraz (UE) 2015/640 5 , rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1998 6 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 7 .
(14) Stanowisko Unii na 225. lub dowolnej późniejszej sesji Rady ICAO w odniesieniu do przyjęcia zmiany 178 do załącznika 1, zmiany 47 do załącznika 6 część I, zmiany 40 do załącznika 6 część II, zmiany 24 do załącznika 6 część III, zmiany 7 do załącznika 7, zmiany 109 do załącznika 8, zmiany 29 do załącznika 9, zmiany 91 do załącznika 10 tom IV, zmiany 17 do załącznika 14 tom I oraz zmiany 18 do załącznika 17 do Konwencji chicagowskiej, powinno polegać na poparciu tych zmian w całości. Stanowisko to powinno zostać wyrażone przez państwa członkowskie Unii będące członkami Rady ICAO, działające wspólnie w imieniu Unii.
(15) Stanowisko Unii po przyjęciu przez Radę ICAO zmiany 178 do załącznika 1, zmiany 47 do załącznika 6 część I, zmiany 40 do załącznika 6 część II, zmiany 24 do załącznika 6 część III, zmiany 7 do załącznika 7, zmiany 109 do załącznika 8, zmiany 29 do załącznika 9, zmiany 91 do załącznika 10 tom IV, zmiany 17 do załącznika 14 tom I oraz zmiany 18 do załącznika 17 do Konwencji chicagowskiej, które ma zostać ogłoszone przez Sekretarza Generalnego ICAO w drodze procedury pisma ICAO skierowanego do państw, powinno polegać na niezgłaszaniu sprzeciwu i powiadomieniu o zastosowaniu się do zmian, pod warunkiem że zmiany te zostaną przyjęte bez wprowadzania istotnych poprawek. Należy też ustanowić procedurę, która ma być stosowana na potrzeby zgłaszania różnic do ICAO, w przypadku gdy przepisy Unii będą odbiegać od nowo przyjętych SARPs po przewidywanej dacie rozpoczęcia stosowania tych SARPs. W odniesieniu do różnic względem norm, które są zawarte w załącznikach 1, 6, 8 i 14 do Konwencji chicagowskiej i wchodzą w zakres wyłącznych kompetencji Unii, stosuje się decyzję Rady (UE) 2021/1092 8 . Stanowisko to powinno zostać wyrażone przez wszystkie państwa członkowskie Unii,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
Przewodniczący | |
J.-Y. LE DRIAN |
Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.
12.05.2025Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.55.47 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2022/322 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Rady Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) w odniesieniu do przyjęcia zmian do załączników 1, 6-10, 14 i 17 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym |
Data aktu: | 18/02/2022 |
Data ogłoszenia: | 28/02/2022 |