uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 100 ust. 2 w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Konwencja o międzynarodowym lotnictwie cywilnym (zwana dalej "Konwencją chicagowską") regulująca międzynarodowy transport lotniczy weszła w życie w dniu 4 kwietnia 1947 r. Na jej mocy ustanowiono Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO).
(2) Państwa członkowskie Unii są Umawiającymi się Państwami Konwencji chicagowskiej oraz członkami ICAO, natomiast Unia ma status obserwatora w niektórych organach ICAO. W Radzie ICAO reprezentowanych jest obecnie siedem państw członkowskich.
(3) Zgodnie z art. 54 Konwencji chicagowskiej Rada ICAO przyjmuje międzynarodowe normy i zalecone metody postępowania (SARPs), które oznacza jako załączniki do Konwencji chicagowskiej.
(4) Rada ICAO planuje przyjąć podczas swojej 225. sesji zmianę 178 do załącznika 1, zmianę 47 do załącznika 6 część I, zmianę 40 do załącznika 6 część II, zmianę 24 do załącznika 6 część III, zmianę 7 do załącznika 7, zmianę 109 do załącznika 8, zmianę 29 do załącznika 9, zmianę 91 do załącznika 10 tom IV, zmianę 17 do załącznika 14 tom I oraz zmianę 18 do załącznika 17 do Konwencji chicagowskiej, jak określono w pismach skierowanych do państw o sygn. AN 12/1.1.25-20/112, AN 11/1.1.34-20/75, AN 3/45-20/85, AN 3/1.2-20/76, AN 7/1.3.105-20/42, SP 55/4-20/94, AS 8/2.1-21/48 - poufne oraz EC 6/3 - 21/67.
(5) Głównym celem zmiany 178 do załącznika 1 do Konwencji chicagowskiej jest umożliwienie wdrożenia elektronicznego systemu licencjonowania personelu w celu poprawy efektywności.
(6) Głównym celem zmian 47, 40 i 24 do odpowiednio części I, II i III załącznika 6 do Konwencji chicagowskiej jest wzmocnienie ram prawnych na potrzeby ciągłej zdatności użytkowej rejestratorów lotu, doprecyzowanie postanowień dotyczących operacji o wydłużonym czasie zmiany kierunku (EDTO) oraz kamizelek ratunkowych dla niemowląt; nałożenie obowiązku stosowania systemów ostrzegania o bliskości ziemi (GPWS) w niektórych samolotach, dodanie nowej normy dotyczącej wyposażenia samolotów w określonych warunkach w systemy ostrzegania i informacji o przekroczeniu drogi startowej (ROAAS), wprowadzenie minimów widzialności w kontekście minimów operacyjnych lotniska opartych na charakterystykach (PBAOM), zapewnienie, by na lotnisku, na którym planuje się prowadzić operacje, dostępne były odpowiednie urządzenia i służby ratowniczo-gaśnicze (RFF), aktualizacja postanowień dotyczących lotnisk zapasowych na platformie morskiej potrzebnych do prowadzenia operacji śmigłowców dalekiego zasięgu oraz dodanie postanowień dotyczących transportu materiałów niebezpiecznych śmigłowcem i aktualizacja powiązanych postanowień dotyczących szkoleń.
(7) Głównym celem zmiany 7 do załącznika 7 do Konwencji chicagowskiej jest ułatwienie przenoszenia statków powietrznych z jednego państwa do drugiego poprzez dostosowanie wzoru świadectwa rejestracji i wprowadzenie wzoru świadectwa wyrejestrowania.
(8) Głównym celem zmiany 109 do załącznika 8 do Konwencji chicagowskiej jest poprawa jasności oraz zapewnienie, aby państwa zatwierdzające wszelkie modyfikacje i naprawy dobrze rozumiały swoją odpowiedzialność w zakresie ciągłej zdatności do lotu, a także doprecyzowanie możliwości konstrukcyjnych w zakresie dławienia ognia w przedziałach ładunkowych dużych samolotów, śmigłowców i małych samolotów.
(9) Głównym celem zmiany 29 do załącznika 9 do Konwencji chicagowskiej jest zwiększenie gotowości państw na przyszłe pandemie dzięki doświadczeniom zdobytym w trakcie pandemii COVID-19 oraz określeniu odpowiednich środków zmniejszających ryzyko przyszłych pandemii. Zmiana 29 uwzględnia także kwestię zwalczania handlu ludźmi za pomocą SARPs. Ponadto obejmuje ona drobne, ale przydatne zmiany postanowień załącznika 9 do Konwencji chicagowskiej dotyczące lotów repatriacyjnych i transportu lotniczego pasażerów z niepełnosprawnościami oraz zmianę dotyczącą uwag w dziale poświęconym danym dotyczącym przelotu pasażera (PNR) dotyczącą terminu "push".
(10) Głównym celem zmiany 91 do załącznika 10 tom IV do Konwencji chicagowskiej jest wprowadzenie pokładowego systemu zapobiegania kolizjom (ACAS) X oraz ograniczenie występowania fałszywych alarmów ACAS.
(11) Głównym celem zmiany 17 do załącznika 14 tom I do Konwencji chicagowskiej jest wyłączenie lotnictwa ogólnego z postanowień dotyczących ratownictwa i gaszenia pożarów (RFF).
(12) Głównym celem zmiany 18 do załącznika 17 do Konwencji chicagowskiej jest wprowadzenie nowych oraz zmiana istniejących SARPs związanych z kulturą bezpieczeństwa, programami bezpieczeństwa operatorów statków powietrznych, metodami wykrywania materiałów wybuchowych w bagażu rejestrowanym oraz krajowymi programami kontroli jakości ochrony lotnictwa cywilnego.
(13) Należy ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Rady ICAO, ponieważ zmiana 178 do załącznika 1, zmiana 47 do załącznika 6 część I, zmiana 40 do załącznika 6 część II, zmiana 24 do załącznika 6 część III, zmiana 7 do załącznika 7, zmiana 109 do załącznika 8, zmiana 29 do załącznika 9, zmiana 91 do załącznika 10 tom IV, zmiana 17 do załącznika 14 tom I oraz zmiana 18 do załącznika 17 do Konwencji chicagowskiej mogą wywrzeć decydujący wpływ na treść prawa Unii, mianowicie na rozporządzenia Komisji (UE) nr 1178/2011 1 , (UE) nr 1332/2011 2 , (UE) nr 965/2012 3 , (UE) nr 139/2014 4 oraz (UE) 2015/640 5 , rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1998 6 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 7 .
(14) Stanowisko Unii na 225. lub dowolnej późniejszej sesji Rady ICAO w odniesieniu do przyjęcia zmiany 178 do załącznika 1, zmiany 47 do załącznika 6 część I, zmiany 40 do załącznika 6 część II, zmiany 24 do załącznika 6 część III, zmiany 7 do załącznika 7, zmiany 109 do załącznika 8, zmiany 29 do załącznika 9, zmiany 91 do załącznika 10 tom IV, zmiany 17 do załącznika 14 tom I oraz zmiany 18 do załącznika 17 do Konwencji chicagowskiej, powinno polegać na poparciu tych zmian w całości. Stanowisko to powinno zostać wyrażone przez państwa członkowskie Unii będące członkami Rady ICAO, działające wspólnie w imieniu Unii.
(15) Stanowisko Unii po przyjęciu przez Radę ICAO zmiany 178 do załącznika 1, zmiany 47 do załącznika 6 część I, zmiany 40 do załącznika 6 część II, zmiany 24 do załącznika 6 część III, zmiany 7 do załącznika 7, zmiany 109 do załącznika 8, zmiany 29 do załącznika 9, zmiany 91 do załącznika 10 tom IV, zmiany 17 do załącznika 14 tom I oraz zmiany 18 do załącznika 17 do Konwencji chicagowskiej, które ma zostać ogłoszone przez Sekretarza Generalnego ICAO w drodze procedury pisma ICAO skierowanego do państw, powinno polegać na niezgłaszaniu sprzeciwu i powiadomieniu o zastosowaniu się do zmian, pod warunkiem że zmiany te zostaną przyjęte bez wprowadzania istotnych poprawek. Należy też ustanowić procedurę, która ma być stosowana na potrzeby zgłaszania różnic do ICAO, w przypadku gdy przepisy Unii będą odbiegać od nowo przyjętych SARPs po przewidywanej dacie rozpoczęcia stosowania tych SARPs. W odniesieniu do różnic względem norm, które są zawarte w załącznikach 1, 6, 8 i 14 do Konwencji chicagowskiej i wchodzą w zakres wyłącznych kompetencji Unii, stosuje się decyzję Rady (UE) 2021/1092 8 . Stanowisko to powinno zostać wyrażone przez wszystkie państwa członkowskie Unii,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Rady | |
| Przewodniczący | |
| J.-Y. LE DRIAN |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.55.47 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2022/322 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Rady Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) w odniesieniu do przyjęcia zmian do załączników 1, 6-10, 14 i 17 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym |
| Data aktu: | 18/02/2022 |
| Data ogłoszenia: | 28/02/2022 |