a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 31 lipca 2014 r. Rada przyjęła rozporządzenie (UE) nr 833/2014 2 .
(2) Rozporządzenie (UE) nr 833/2014 nadaje skuteczność niektórym środkom przewidzianym w decyzji Rady 2014/512/WPZiB 3 oraz zakazuje sprzedaży, dostawy, przekazywania lub wywozu towarów i technologii podwójnego zastosowania na rzecz jakichkolwiek osób, podmiotów lub organów w Rosji lub do wykorzystania w Rosji, jeżeli produkty te są przeznaczone na użytek wojskowy lub dla wojskowych użytkowników końcowych. Zakazuje również sprzedaży takich towarów i technologii określonym osobom prawnym w Rosji oraz zakazuje świadczenia pomocy technicznej i innych usług powiązanych, a także finansowania i pomocy finansowej związanej z takimi towarami i technologiami. Ponadto zobowiązuje ono operatorów do uzyskania uprzedniego zezwolenia na sprzedaż, dostawę, przekazanie lub wywóz niektórych technologii dla przemysłu naftowego w Rosji oraz zakazuje świadczenia powiązanych usług niezbędnych do głębinowej eksploracji i produkcji ropy naftowej, arktycznej eksploracji i produkcji ropy naftowej lub projektów związanych z olejem łupkowym w Rosji, w tym na obszarze jej wyłącznej strefy ekonomicznej i szelfu kontynentalnego. Zakazuje również udzielania pomocy technicznej związanej z towarami i technologiami wymienionymi we wspólnym wykazie uzbrojenia Unii Europejskiej lub związanej z dostarczaniem, wytwarzaniem, konserwacją i użytkowaniem takich towarów. Nakłada ono również ograniczenia w dostępie do unijnego rynku kapitałowego dla niektórych rosyjskich instytucji finansowych, podmiotów, a także Rosji, jej rządu i jej banku centralnego.
(3) W dniu 24 stycznia 2022 r., przywołując konkluzje Rady Europejskiej z grudnia 2021 r., Rada powtórzyła, że wszelka dalsza agresja wojskowa Rosji wobec Ukrainy pociągnie za sobą ogromne konsekwencje i znaczne koszty.
(4) W związku z powagą sytuacji, w dniu 25 lutego 2022 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2022/327, którą zmieniono decyzję 2014/512/WPZiB i wprowadzono dalsze środki ograniczające w różnych sektorach, w szczególności w dziedzinie obronności, energetyki, lotnictwa i finansów.
(5) Decyzja (WPZiB) 2022/327 nakłada dalsze ograniczenia dotyczące wywozu towarów i technologii podwójnego zastosowania oraz świadczenia usług powiązanych, a także ograniczenia dotyczące wywozu niektórych towarów i technologii, który mógłby się przyczynić do technologicznego wzmocnienia sektora obronności i bezpieczeństwa Rosji. Wprowadza również ograniczenia w świadczeniu usług powiązanych. Ograniczone odstępstwa od takich ograniczeń są przewidziane w przypadku uzasadnionych i z góry określonych celów. Ponadto, z zastrzeżeniem określonych wyjątków, decyzja ta zakazuje udzielania finansowania publicznego lub pomocy finansowej na rzecz handlu z Rosją lub inwestycji w Rosji.
(6) Decyzja (WPZiB) 2022/327 zakazuje również sprzedaży, dostawy, przekazywania lub wywozu do Rosji określonych towarów i technologii do wykorzystania w rafinacji ropy naftowej, wraz z ograniczeniami dotyczącymi świadczenia usług powiązanych.
(7) Ponadto decyzja (WPZiB) 2022/327 wprowadza zakaz wywozu towarów itechnologii nadających się do wykorzystania w przemyśle lotniczym i kosmicznym, a także zakazuje świadczenia usług ubezpieczeniowych, reasekuracyjnych i konserwacyjnych w odniesieniu do tych towarów i technologii. Zakazuje również świadczenia pomocy technicznej i innych usług powiązanych, a także finansowania i pomocy finansowej w odniesieniu do towarów i technologii objętych tym zakazem.
(8) Decyzja (WPZiB) 2022/327 dodatkowo rozszerza istniejące ograniczenia finansowe, w szczególności ograniczenia dotyczące dostępu niektórych podmiotów rosyjskich do rynków kapitałowych. Zakazuje również dopuszczania do obrotu giełdowego akcji rosyjskich podmiotów państwowych w unijnych systemach obrotu i świadczenia związanych z nimi usług. Ponadto wprowadza ona nowe środki, które znacznie ograniczają napływ środków finansowych z Rosji do Unii, zakazując przyjmowania przekraczających określone wartości depozytów obywateli lub rezydentów Rosji, prowadzenia rachunków rosyjskich klientów przez unijne centralne depozyty papierów wartościowych oraz sprzedaży klientom rosyjskim papierów wartościowych denominowanych w euro.
(9) Środki te wchodzą w zakres Traktatu, a zatem do ich wdrożenia konieczne jest podjęcie działań regulacyjnych na poziomie Unii, w szczególności w celu zapewnienia jednolitego stosowania tych środków we wszystkich państwach członkowskich.
(10) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania niniejszego rozporządzenia należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze.
(11) Komisja będzie monitorować stosowanie tych środków. Aby zapewnić skuteczność kontroli wywozu towarów i technologii z Unii, który mógłby się przyczynić do technologicznego wzmocnienia rosyjskiego sektora obronności i bezpieczeństwa, Komisja będzie działać we współpracy z państwami członkowskimi, a w stosownych przypadkach z krajami partnerskimi, w celu odpowiedniego dostosowania, w uzasadnionych i udokumentowanych przypadkach, wykazu tych towarów i technologii.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 833/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: