Ostateczne przyjęcie (UE, Euratom) 2022/182 budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022

OSTATECZNE PRZYJĘCIE (UE, Euratom) 2022/182
budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022 1

PRZEWODNICZĄCY PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 314,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a,

uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 2 ,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 3 ,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 4 ,

uwzględniając porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 5 ,

uwzględniając projekt budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022, przyjęty przez Komisję dnia 9 lipca 2021 r.,

uwzględniając stanowisko w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022, przyjęte przez Radę 6 września 2021 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu 10 września 2021 r.,

uwzględniając list w sprawie poprawek nr 1/2022 do projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022, przedstawiony przez Komisję w dniu 12 października 2021 r.,

uwzględniając rezolucję przyjętą przez Parlament Europejski dnia 21 października 2021 r. na temat stanowiska Rady w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022,

uwzględniając poprawki do projektu budżetu ogólnego przyjęte przez Parlament Europejski dnia 21 października 2021 r.,

uwzględniając pismo wystosowane przez przewodniczącego Rady dnia 22 października 2021 r. i informujące, że Rada nie mogła zatwierdzić wszystkich poprawek przyjętych przez Parlament,

uwzględniając pismo z dnia 25 października 2021 r. skierowane do przewodniczącego Rady i dotyczące zwołania komitetu pojednawczego,

uwzględniając zatwierdzenie wspólnego tekstu przez Radę dnia 23 listopada 2021 r.,

uwzględniając zatwierdzenie wspólnego tekstu przez Parlament dnia 24 listopada 2021 r.,

uwzględniając art. 95 i 96 Regulaminu Parlamentu Europejskiego,

STWIERDZA:

Artykuł

Procedura przewidziana w art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej została zakończona i budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022 został ostatecznie przyjęty.

Sporządzono w Strasburgu dnia 24 listopada 2021 r.
Przewodniczący
D.M. SASSOLI

ROCZNY BUDŻET UNII NA ROK BUDŻETOWY 2022

SPIS TREŚCI

OGÓLNE ZESTAWIENIE WYDATKÓW

WPROWADZENIE DO ROCZNEGO BUDŻETU UNII

TABELE PRZEGLĄDOWE PRZEDSTAWIAJĄCE BUDŻET NA 2022 R. WEDŁUG WRF NA LATA 2021-2027

ZESTAWIENIE STANOWISK W PLANACH ZATRUDNIENIA INSTYTUCJI I ORGANÓW UNII

ZESTAWIENIE BUDYNKÓW W PODZIALE NA INSTYTUCJE UNII

DOCHODY OGÓŁEM

A. FINANSOWANIE ROCZNEGO BUDŻETU UNII

B. OGÓLNE ZESTAWIENIE DOCHODÓW WEDŁUG POZYCJI W BUDŻECIE

ZESTAWIENIE DOCHODÓW I WYDATKÓW W PODZIALE NA SEKCJE

SEKCJA I: PARLAMENT EUROPEJSKI

- DOCHODY

- WYDATKI

- PERSONEL

SEKCJA II: RADA EUROPEJSKA I RADA

- DOCHODY

- WYDATKI

- PERSONEL

SEKCJA III: KOMISJA

- DOCHODY

- WYDATKI

- PERSONEL

ZAŁĄCZNIKI:

- URZĘDY

- PROJEKTY PILOTAŻOWE I DZIAŁANIA PRZYGOTOWAWCZE

- INNE ZAŁĄCZNIKI

SEKCJA IV: TRYBUNAŁ SPRAWIEDLIWOŚCI UNII EUROPEJSKIEJ

- DOCHODY

- WYDATKI

- PERSONEL

SEKCJA V: TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY

- DOCHODY

- WYDATKI

- PERSONEL

SEKCJA VI: EUROPEJSKI KOMITET EKONOMICZNO-SPOŁECZNY

- DOCHODY

- WYDATKI

- PERSONEL

SEKCJA VII: KOMITET REGIONÓW

- DOCHODY

- WYDATKI

- PERSONEL

SEKCJA VIII: EUROPEJSKI RZECZNIK PRAW OBYWATELSKICH

- DOCHODY

- WYDATKI

- PERSONEL

SEKCJA IX: EUROPEJSKI INSPEKTOR OCHRONY DANYCH

- DOCHODY

- WYDATKI

- PERSONEL

SEKCJA X: EUROPEJSKA SŁUŻBA DZIAŁAŃ ZEWNĘTRZNYCH

- DOCHODY

- WYDATKI

- PERSONEL

OGÓLNE ZESTAWIENIE WYDATKÓW

WPROWADZENIE DO ROCZNEGO BUDŻETU UNII

TABELE PRZEGLĄDOWE PRZEDSTAWIAJĄCE BUDŻET NA 2022 R. WEDŁUG WRF NA LATA 2021-2027

ZESTAWIENIE STANOWISK W PLANACH ZATRUDNIENIA INSTYTUCJI I ORGANÓW UNII

ZESTAWIENIE BUDYNKÓW W PODZIALE NA INSTYTUCJE UNII

DOCHODY OGÓŁEM

A. FINANSOWANIE ROCZNEGO BUDŻETU UNII

WPROWADZENIE

OBLICZENIE FINANSOWANIA BUDŻETU

B. OGÓLNE ZESTAWIENIE DOCHODÓW WEDŁUG POZYCJI W BUDŻECIE

- TYTUŁ 1: ZASOBY WŁASNE

- TYTUŁ 2: NADWYŻKI, SALDA I DOSTOSOWANIA

- TYTUŁ 3: DOCHODY ADMINISTRACYJNE

- TYTUŁ 4: DOCHODY FINANSOWE, ODSETKI ZA ZWŁOKĘ I GRZYWNY

- TYTUŁ 5: GWARANCJE BUDŻETOWE, OPERACJE ZACIĄGANIA I UDZIELANIA POŻYCZEK

- TYTUŁ 6: DOCHODY, WKŁADY I ZWROTY ZWIĄZANE Z POLITYKAMI UNII

ZESTAWIENIE DOCHODÓW I WYDATKÓW W PODZIALE NA SEKCJE

SEKCJA I: PARLAMENT EUROPEJSKI

- DOCHODY

- TYTUŁ 3: DOCHODY ADMINISTRACYJNE

- TYTUŁ 4: DOCHODY FINANSOWE, ODSETKI ZA ZWŁOKĘ I GRZYWNY

- TYTUŁ 6: DOCHODY, WKŁADY I ZWROTY ZWIĄZANE Z POLITYKAMI UNII

- WYDATKI

- TYTUŁ 1: OSOBY PRACUJĄCE DLA INSTYTUCJI

- TYTUŁ 2: BUDYNKI, MEBLE, WYPOSAŻENIE I RÓŻNE WYDATKI OPERACYJNE

- TYTUŁ 3: WYDATKI ZWIĄZANE Z WYKONYWANIEM PRZEZ INSTYTUCJĘ JEJ ZADAŃ ZWYCZAJOWYCH

- TYTUŁ 4: WYDATKI ZWIĄZANE Z WYKONYWANIEM PRZEZ INSTYTUCJĘ SZCZEGÓLNYCH ZADAŃ

- TYTUŁ 5: URZĄD DS. EUROPEJSKICH PARTII POLITYCZNYCH I EUROPEJSKICH FUNDACJI POLITYCZNYCH ORAZ KOMITET NIEZALEŻNYCH WYBITNYCH OSOBISTOŚCI

- TYTUŁ 10: INNE WYDATKI

- PERSONEL

SEKCJA II: RADA EUROPEJSKA I RADA

- DOCHODY

- TYTUŁ 3: DOCHODY ADMINISTRACYJNE

- TYTUŁ 4: DOCHODY FINANSOWE, ODSETKI ZA ZWŁOKĘ I GRZYWNY

- TYTUŁ 6: DOCHODY, WKŁADY I ZWROTY ZWIĄZANE Z POLITYKAMI UNII

- WYDATKI

- TYTUŁ 1: OSOBY PRACUJĄCE DLA INSTYTUCJI

- TYTUŁ 2: BUDYNKI, WYPOSAŻENIE I WYDATKI OPERACYJNE

- TYTUŁ 10: INNE WYDATKI

- PERSONEL

SEKCJA III: KOMISJA

- DOCHODY

- TYTUŁ 3: DOCHODY ADMINISTRACYJNE

- TYTUŁ 4: DOCHODY FINANSOWE, ODSETKI ZA ZWŁOKĘ I GRZYWNY

- TYTUŁ 5: GWARANCJE BUDŻETOWE, OPERACJE ZACIĄGANIA I UDZIELANIA POŻYCZEK

- TYTUŁ 6: DOCHODY, WKŁADY I ZWROTY ZWIĄZANE Z POLITYKAMI UNII

OGÓLNE ZESTAWIENIE ŚRODKÓW (LATA 2022 I 2021) I WYNIK (2020)

- TYTUŁ 01: BADANIA NAUKOWE I INNOWACJE

- TYTUŁ 02: EUROPEJSKIE INWESTYCJE STRATEGICZNE

- TYTUŁ 03: JEDNOLITY RYNEK

- TYTUŁ 04: PRZESTRZEŃ KOSMICZNA

- TYTUŁ 05: ROZWÓJ REGIONALNY I SPÓJNOŚĆ

- TYTUŁ 06: ODBUDOWA I ODPORNOŚĆ

- TYTUŁ 07: INWESTOWANIE W LUDZI, SPÓJNOŚĆ SPOŁECZNA I WARTOŚCI

- TYTUŁ 08: POLITYKA ROLNA I MORSKA

- TYTUŁ 09: ŚRODOWISKO I DZIAŁANIA W DZIEDZINIE KLIMATU

- TYTUŁ 10: MIGRACJA

- TYTUŁ 11: ZARZĄDZANIE GRANICAMI

- TYTUŁ 12: BEZPIECZEŃSTWO

- TYTUŁ 13: OBRONA

- TYTUŁ 14: DZIAŁANIA ZEWNĘTRZNE

- TYTUŁ 15: POMOC PRZEDAKCESYJNA

- TYTUŁ 16: WYDATKI POZA ROCZNYMI PUŁAPAMI OKREŚLONYMI W WIELOLETNICH RAMACH FINANSOWYCH

- TYTUŁ 20: WYDATKI ADMINISTRACYJNE KOMISJI EUROPEJSKIEJ

- TYTUŁ 21: SZKOŁY EUROPEJSKIE I ŚWIADCZENIA EMERYTALNO-RENTOWE

- TYTUŁ 30: REZERWY

- PERSONEL

Annexes

URZĘDY

URZĄD PUBLIKACJI

- DOCHODY

- WYDATKI

EUROPEJSKI URZĄD DOBORU KADR

- DOCHODY

- WYDATKI

URZĄD ADMINISTRACJI I WYPŁACANIA NALEŻNOŚCI INDYWIDUALNYCH

- DOCHODY

- WYDATKI

URZĄD INFRASTRUKTURY I LOGISTYKI W BRUKSELI

- DOCHODY

- WYDATKI

URZĄD INFRASTRUKTURY I LOGISTYKI W LUKSEMBURGU

- DOCHODY

- WYDATKI

EUROPEJSKI URZĄD DS. ZWALCZANIA NADUŻYĆ FINANSOWYCH (OLAF)

- DOCHODY

- WYDATKI

PROJEKTY PILOTAŻOWE I DZIAŁANIA PRZYGOTOWAWCZE

PROJEKTY PILOTAŻOWE

- WYDATKI

DZIAŁANIA PRZYGOTOWAWCZE

- WYDATKI

INNE ZAŁĄCZNIKI

EUROPEJSKI OBSZAR GOSPODARCZY

LISTA POZYCJI I ARTYKUŁÓW BUDŻETU OTWARTYCH DLA KRAJÓW KANDYDUJĄCYCH ORAZ W STOSOWNYCH PRZYPADKACH DLA POTENCJALNYCH KANDYDATÓW Z BAŁKANÓW ZACHODNICH I DLA NIEKTÓRYCH KRAJÓW PARTNERSKICH

ZEWNĘTRZNE DOCHODY PRZEZNACZONE NA OKREŚLONY CEL W RAMACH INSTRUMENTU UNII EUROPEJSKIEJ NA RZECZ ODBUDOWY

OPERACJE UDZIELANIA I ZACIĄGANIA POŻYCZEK - OPERACJE UDZIELANIA I ZACIĄGANIA POŻYCZEK GWARANTOWANYCH Z BUDŻETU UNII (ORIENTACYJNIE)

ZMIANY W NOMENKLATURZE

SEKCJA IV: TRYBUNAŁ SPRAWIEDLIWOŚCI UNII EUROPEJSKIEJ

- DOCHODY

- TYTUŁ 3: DOCHODY ADMINISTRACYJNE

- TYTUŁ 4: DOCHODY FINANSOWE, ODSETKI ZA ZWŁOKĘ I GRZYWNY

- WYDATKI

- TYTUŁ 1: OSOBY PRACUJĄCE DLA INSTYTUCJI

- TYTUŁ 2: BUDYNKI, MEBLE, WYPOSAŻENIE I RÓŻNE WYDATKI OPERACYJNE

- TYTUŁ 3: WYDATKI WYNIKAJĄCE Z WYKONYWANIA PRZEZ INSTYTUCJĘ SZCZEGÓLNYCH ZADAŃ

- TYTUŁ 10: INNE WYDATKI

- PERSONEL

SEKCJA V: TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY

- DOCHODY

- TYTUŁ 3: DOCHODY ADMINISTRACYJNE

- TYTUŁ 4: DOCHODY FINANSOWE, ODSETKI ZA ZWŁOKĘ I GRZYWNY

- WYDATKI

- TYTUŁ 1: OSOBY PRACUJĄCE DLA INSTYTUCJI

- TYTUŁ 2: BUDYNKI, MEBLE, WYPOSAŻENIE I RÓŻNE WYDATKI OPERACYJNE

- TYTUŁ 10: INNE WYDATKI

- PERSONEL

SEKCJA VI: EUROPEJSKI KOMITET EKONOMICZNO-SPOŁECZNY

- DOCHODY

- TYTUŁ 3: DOCHODY ADMINISTRACYJNE

- TYTUŁ 4: DOCHODY FINANSOWE, ODSETKI ZA ZWŁOKĘ I GRZYWNY

- WYDATKI

- TYTUŁ 1: OSOBY PRACUJĄCE DLA INSTYTUCJI

- TYTUŁ 2: BUDYNKI, MEBLE, WYPOSAŻENIE I RÓŻNE WYDATKI OPERACYJNE

- TYTUŁ 10: INNE WYDATKI

- PERSONEL

SEKCJA VII: KOMITET REGIONÓW

- DOCHODY

- TYTUŁ 3: DOCHODY ADMINISTRACYJNE

- TYTUŁ 4: DOCHODY FINANSOWE, ODSETKI ZA ZWŁOKĘ I GRZYWNY

- WYDATKI

- TYTUŁ 1: OSOBY PRACUJĄCE DLA INSTYTUCJI

- TYTUŁ 2: BUDYNKI, MEBLE, WYPOSAŻENIE I RÓŻNE WYDATKI OPERACYJNE

- TYTUŁ 10: INNE WYDATKI

- PERSONEL

SEKCJA VIII: EUROPEJSKI RZECZNIK PRAW OBYWATELSKICH

- DOCHODY

- TYTUŁ 3: DOCHODY ADMINISTRACYJNE

- TYTUŁ 4: DOCHODY FINANSOWE, ODSETKI ZA ZWŁOKĘ I GRZYWNY

- TYTUŁ 6: DOCHODY, WKŁADY I ZWROTY ZWIĄZANE Z POLITYKAMI UNII

- WYDATKI

- TYTUŁ 1: WYDATKI ZWIĄZANE Z OSOBAMI PRACUJĄCYMI DLA INSTYTUCJI

- TYTUŁ 2: BUDYNKI, MEBLE, WYPOSAŻENIE I RÓŻNE WYDATKI OPERACYJNE

- TYTUŁ 3: WYDATKI ZWIĄZANE Z WYKONYWANIEM PRZEZ INSTYTUCJĘ JEJ OGÓLNYCH ZADAŃ

- TYTUŁ 10: INNE WYDATKI

- PERSONEL

SEKCJA IX: EUROPEJSKI INSPEKTOR OCHRONY DANYCH

- DOCHODY

- TYTUŁ 3: DOCHODY ADMINISTRACYJNE

- TYTUŁ 4: DOCHODY FINANSOWE, ODSETKI ZA ZWŁOKĘ I GRZYWNY

- WYDATKI

- TYTUŁ 1: OSOBY PRACUJĄCE DLA INSTYTUCJI

- TYTUŁ 2: BUDYNKI, WYPOSAŻENIE I WYDATKI ZWIĄZANE Z FUNKCJONOWANIEM INSTYTUCJI

- TYTUŁ 3: EUROPEJSKA RADA OCHRONY DANYCH

- TYTUŁ 10: INNE WYDATKI

- PERSONEL

SEKCJA X: EUROPEJSKA SŁUŻBA DZIAŁAŃ ZEWNĘTRZNYCH

- DOCHODY

- TYTUŁ 3: DOCHODY ADMINISTRACYJNE

- TYTUŁ 4: DOCHODY FINANSOWE, ODSETKI ZA ZWŁOKĘ I GRZYWNY

- TYTUŁ 6: DOCHODY, WKŁADY I ZWROTY ZWIĄZANE Z POLITYKAMI UNII

- WYDATKI

- TYTUŁ 1: PERSONEL W SIEDZIBIE GŁÓWNEJ

- TYTUŁ 2: BUDYNKI, WYPOSAŻENIE I WYDATKI ADMINISTRACYJNE W SIEDZIBIE GŁÓWNEJ

- TYTUŁ 3: DELEGATURY

- TYTUŁ 10: INNE WYDATKI

- PERSONEL

OGÓLNE ZESTAWIENIE WYDATKÓW

WPROWADZENIE DO ROCZNEGO BUDŻETU UNII

Roczny budżet Unii ("budżet"), jak określono w części szóstej tytuł II rozdział 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), jest instrumentem, w którym dla każdego roku budżetowego określa się i zatwierdza łączne kwoty dochodów i wydatków uznanych za niezbędne dla Unii Europejskiej oraz Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej.

Budżet tworzy się i wykonuje zgodnie z zasadami jedności, rzetelności budżetowej, jednoroczności, równowagi, jednostki rozliczeniowej, uniwersalności, specyfikacji, należytego zarządzania finansami oraz przejrzystości.

- Zasady jedności oraz rzetelności budżetowej oznaczają, że całokształt dochodów oraz wydatków Unii pokrywanych z budżetu ujęty jest w jednym dokumencie.

- Zasada jednoroczności oznacza, że budżet jest przyjmowany każdorazowo na jeden rok budżetowy oraz że zarówno środki na pokrycie zobowiązań, jak i na pokrycie płatności na dany rok budżetowy muszą być zasadniczo wykorzystane w trakcie tego roku.

- Zasada równowagi oznacza, że prognozy dochodów w danym roku budżetowym muszą być równe środkom na pokrycie płatności na ten rok: zaciąganie długu w celu pokrycia ewentualnego deficytu budżetowego jest niezgodne z systemem zasobów własnych i jest niedozwolone.

- Zgodnie z zasadą jednostki rozliczeniowej budżet sporządza się i wykonuje w euro; w euro przedstawiane muszą być również rozliczenia.

- Zasada uniwersalności oznacza, że łączna kwota dochodów musi pokryć łączne środki na płatności, z wyjątkiem ograniczonej liczby pozycji dochodów, które są przeznaczone na sfinansowanie konkretnych pozycji wydatków. Wszystkie dochody i wydatki uwzględnia się w budżecie w pełnej wysokości, bez dokonywania jakichkolwiek korekt między nimi.

- Zasada specyfikacji oznacza, że każda pozycja środków musi mieć konkretne przeznaczenie i być przypisana do konkretnego celu, aby uniknąć ewentualnych pomyłek między różnymi środkami.

- Zasada należytego zarządzania finansami jest definiowana poprzez odwołanie do zasad oszczędności, efektywności i skuteczności.

- Zasada przejrzystości zapewnia rzetelną informację o wykonaniu budżetu i rozliczeniach.

W budżecie przedstawiono środki z dochodów i środki na wydatki według sekcji - po jednej dla każdej instytucji Unii w rozumieniu art. 2 pkt 67 rozporządzenia finansowego. Środki z dochodów wspólne dla wszystkich instytucji Unii (zasoby własne, nadwyżki, salda i dostosowania) przedstawiono w oddzielnej sekcji "Dochody ogółem".

Zgodnie z art. 47 rozporządzenia finansowego dochody Komisji oraz dochody i wydatki pozostałych instytucji Unii klasyfikuje się zgodnie z ich rodzajem lub przeznaczeniem. Sekcja budżetu dotycząca Komisji jest klasyfikowana według celu wydatków, aby wzmocnić przejrzystość zarządzania budżetem w odniesieniu do celów należytego zarządzania finansami, w szczególności do efektywności i skuteczności.

Po stronie wydatków budżet zawiera środki zróżnicowane - na które składają się środki na zobowiązania oraz środki na płatności - oraz środki niezróżnicowane. Środki na zobowiązania pokrywają całkowity koszt zobowiązań prawnych zaciągniętych w roku budżetowym, natomiast środki na płatności pokrywają płatności z tytułu zobowiązań prawnych zaciągniętych w roku budżetowym lub w poprzednich latach budżetowych.

Całkowite środki na wydatki zatwierdzone w budżecie na 2022 r. obejmują środki na zobowiązania w kwocie 169 515 791 060 EUR i środki na płatności w kwocie 170 603 315 159 EUR, co stanowi różnicę o odpowiednio 1,6 % i 1,5 % w porównaniu z budżetem na 2021 r. (z uwzględnieniem budżetów korygujących).

Zgodnie z art. 312 TFUE budżet jest zgodny z pułapami przewidzianymi na 2022 r. w wieloletnich ramach finansowych (WRF) na lata 2021-2027 zgodnie z rozporządzeniem Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określającym wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 (Dz.U. L 433I z 22.12.2020, s. 11). W związku z tym niniejsza sekcja ("Wydatki ogółem") zawiera dwie tabele przeglądowe, w których przedstawiono budżet według struktury działów WRF, na poziomie zagregowanym, jak również w podziale na grupy polityk i programy.

Niniejsza sekcja zawiera również zestawienie stanowisk w planach zatrudnienia wszystkich instytucji (i organów) Unii oraz zestawienie dotyczące budynków.

grafika

1 Dokumen budżetowy zmieniony przez sprostowanie z dnia 21 kwietnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.119.110) zmieniającego nin. dokument budżetowy z dniem 1 stycznia 2022 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
2 Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1.
3 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
4 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
5 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28. uwzględniając fakt, że komitet pojednawczy osiągnął porozumienie w sprawie wspólnego projektu w terminie dwudziestu jeden dni, o którym mowa w art. 314 ust. 6 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024