Decyzja wykonawcza 2022/289 ustanawiająca konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej Analizy i Eksperymentów dotyczących Ekosystemów (AnaEE-ERIC)

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/289
z dnia 22 lutego 2022 r.
ustanawiająca konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej Analizy i Eksperymentów dotyczących Ekosystemów (AnaEE-ERIC)

(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 933)

(Jedynie teksty w językach bułgarskim, czeskim, duńskim, fińskim, francuskim, niderlandzkim, szwedzkim i włoskim są autentyczne)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 24 lutego 2022 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 723/2009 z dnia 25 czerwca 2009 r. w sprawie wspólnotowych ram prawnych konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Bułgaria, Czechy, Dania, Francja, Włochy, Finlandia oraz Międzynarodowe Centrum Zaawansowanych Śródziemnomorskich Studiów Agronomicznych przedłożyły Komisji wniosek o ustanowienie konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej Analizy i Eksperymentów dotyczących Ekosystemów (AnaEE-ERIC) ("wniosek"). Belgia podała do wiadomości swoją decyzję o uczestnictwie w AnaEE-ERIC początkowo w charakterze obserwatora.

(2) Wnioskodawcy uzgodnili, że przyjmującym państwem członkowskim AnaEE-ERIC będzie Francja.

(3) Decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 72/2015 2  rozporządzenie (WE) nr 723/2009 zostało włączone do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG).

(4) Komisja dokonała oceny wniosku zgodnie z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 723/2009 i stwierdziła, że spełnia on wymogi określone w tym rozporządzeniu. W trakcie oceny Komisja uzyskała opinie niezależnych ekspertów w dziedzinie analizy i eksperymentów dotyczących ekosystemów.

(5) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 20 rozporządzenia (WE) nr 723/2009,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Niniejszym ustanawia się konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej Analizy i Eksperymentów dotyczących Ekosystemów (AnaEE-ERIC).
2. 
Zasadnicze elementy statutu AnaEE-ERIC określono w załączniku do niniejszej decyzji wykonawczej.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii, Republiki Bułgarii, Republiki Czeskiej, Królestwa Danii, Republiki Francuskiej, Republiki Włoskiej i Republiki Finlandii.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 lutego 2022 r.
W imieniu Komisji
Mariya GABRIEL
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

ZASADNICZE ELEMENTY STATUTU AnaEE-ERIC

Artykuł  1

Nazwa

Ustanawia się konsorcjum na rzecz rozproszonej europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) pod nazwą "Konsorcjum na rzecz Europejskiej Infrastruktury Badawczej Analizy i Eksperymentów dotyczących Ekosystemów" (AnaEE-ERIC). Stanowi ono konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) ustanowione na mocy przepisów rozporządzenia (WE) nr 723/2009.

Artykuł  2

Siedziba statutowa

Siedziba statutowa AnaEE-ERIC znajduje się w Gif-sur-Yvette we Francji.

Artykuł  3

Zadania i działalność

1. 
Głównym zadaniem AnaEE-ERIC jest utworzenie i eksploatacja rozproszonej infrastruktury badawczej poświęconej analizie i eksperymentom dotyczącym ekosystemów. Jego celem jest zapewnienie narzędzi, usług i wiedzy niezbędnych do sprostania złożonym globalnym wyzwaniom środowiskowym i klimatycznym stojącym przed społecznościami ludzkimi.
2. 
Działalność AnaEE-ERIC obejmuje Centralny Ośrodek (CH), Centrum Interfejsów i Syntezy (ISC), Centrum Technologii (TC) oraz Centrum Modelowania Danych (DMC).
3. 
Do celów ust. 1 AnaEE-ERIC:
a.
koordynuje dostęp do krajowych platform eksperymentów, analiz i modelowania oraz organizuje współpracę z obiektami europejskimi;
b.
ułatwia realizację europejskich programów i projektów badań naukowych;
c.
opracowuje technologię, harmonizuje metody, buduje partnerstwa przemysłowe i ułatwia transfer wiedzy;
d.
przyczynia się do wymiany wiedzy i kompetencji w ramach europejskiej przestrzeni badawczej (EPB) oraz poprawy wykorzystania potencjału intelektualnego w całej Europie;
e.
rozwija dostęp do danych, ich udostępnianie i modelowanie;
f.
organizuje szkolenia;
g.
wdraża strategię komunikacyjną;
h.
oraz prowadzi wszelkie inne powiązane działania niezbędne do realizacji celów konsorcjum.
4. 
AnaEE-ERIC realizuje swoje główne zadanie na zasadzie niedochodowej. AnaEE-ERIC może prowadzić ograniczoną działalność gospodarczą, pod warunkiem że jest ona ściśle związana z głównymi zadaniami określonymi w art. 3 ust. 3 powyżej i nie zagraża ich realizacji.
Artykuł  4

Czas trwania i procedura likwidacji

1. 
AnaEE-ERIC ustanawia się na początkowy okres wynoszący 10 lat. Zgromadzenie członków może podjąć decyzję o przedłużeniu tego okresu o kolejne okresy 10 lat.
2. 
Decyzję o likwidacji AnaEE-ERIC podejmuje zgromadzenie członków zgodnie z art. 18 ust. 10 statutu.
3. 
Bez zbędnej zwłoki, a w każdym razie w ciągu 10 dni od przyjęcia decyzji o likwidacji, AnaEE-ERIC zawiadamia Komisję Europejską o tej decyzji.
4. 
Aktywa pozostałe po spłacie zadłużenia AnaEE-ERIC rozdziela się pomiędzy członków proporcjonalnie do ich skumulowanego rocznego wkładu wniesionego na rzecz AnaEE-ERIC, jak określono w art. 17 statutu.
5. 
Bez zbędnej zwłoki, a w każdym razie w ciągu 10 dni od zakończenia procedury likwidacji, AnaEE-ERIC zawiadamia Komisję o tym fakcie.
6. 
AnaEE-ERIC przestaje istnieć z dniem opublikowania przez Komisję Europejską stosownego zawiadomienia w serii L Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.
Artykuł  5

Zasady dotyczące odpowiedzialności

1. 
AnaEE-ERIC ponosi odpowiedzialność za swoje długi.
2. 
Odpowiedzialność finansowa członków za długi AnaEE-ERIC, niezależnie od ich charakteru, jest ograniczona do odpowiedniego wkładu członków na rzecz AnaEE-ERIC w odniesieniu do ostatniego pełnego roku działalności.
3. 
AnaEE-ERIC zawiera odpowiednią umowę ubezpieczenia obejmującą ryzyko związane z jego działalnością.
Artykuł  6

Polityka dostępu w odniesieniu do użytkowników

1. 
Dostęp do obiektów i usług AnaEE-ERIC zapewniany jest przez Centralny Ośrodek lub centra usług AnaEE-ERIC na podstawie zasad otwartego dostępu. AnaEE-ERIC wdraża zasady dostępu do infrastruktury i posiada politykę opłat uwzględniającą zachęty dla członków.
2. 
AnaEE-ERIC za pośrednictwem swojego portalu internetowego dostarcza informacji na temat gradientów klimatycznych i biogeograficznych, a także zapewnia uzupełniające umiejętności i techniki platform AnaEE-ERIC, aby pomóc naukowcom na etapie opracowywania projektu i ułatwić inkubację projektów za pośrednictwem kilku platform wśród swoich członków.
3. 
Centralny Ośrodek AnaEE-ERIC udziela dostępu do obiektów i usług AnaEE-ERIC zapewnianych przez centra usług lub platformy krajowe w oparciu o ocenę jakości naukowej proponowanego wykorzystania, na podstawie niezależnej oceny naukowej przeprowadzonej przez komitet ekspertów powołany przez zgromadzenie członków i technicznej wykonalności ocenionej przez AnaEE-ERIC. Ewentualne kwestie etyczne związane z wnioskiem będą rozpatrywane przez Niezależny Komitet Doradczy ds. Etyki (zob. art. 25 statutu).
4. 
W przypadku gdy dostęp badawczy do obiektów i usług AnaEE-ERIC musi być ograniczony ze względu na przepustowość, dokonuje się wyboru zgodnie z procedurą określoną w zasadach funkcjonowania statutu, biorąc pod uwagę kryteria wyboru oparte na doskonałości naukowej oraz technicznej i finansowej wykonalności wniosków.
5. 
AnaEE-ERIC udostępnia metadane każdego projektu na początku, zarówno w odniesieniu do warunków doświadczalnych w platformach krajowych, jak i danych generowanych przez ośrodki usług.
6. 
Dane są udostępniane zgodnie z polityką otwartego dostępu AnaEE-ERIC. Dostęp zostanie uregulowany zgodnie z zasadami funkcjonowania statutu, przy czym na ogół obowiązuje wspólny okres karencji, po którym dane zostaną udostępnione publicznie. Polityka dostępu uwzględnia europejskie ramy prawne 3  w zakresie ochrony danych związane z wymianą danych osobowych użytkowników między członkami.
Artykuł  7

Polityka w zakresie oceny naukowej

Działalność AnaEE-ERIC jest oceniana co 5 lat przez niezależny komitet naukowy ad hoc. Zgromadzenie członków inicjuje taką ocenę i, w stosownych przypadkach, udziela konkretnych wskazówek. Zasady i procedury tej oceny zostaną określone w zasadach funkcjonowania statutu.

Artykuł  8

Polityka upowszechniania

1. 
Rolą AnaEE-ERIC jest ułatwianie prowadzenia badań naukowych oraz ogólnie zachęcanie do zapewniania jak najszerszego swobodnego dostępu do danych z badań naukowych.
2. 
AnaEE-ERIC zwraca się do użytkowników o podanie wyników badań do wiadomości publicznej i udostępnienie ich wyników za pośrednictwem AnaEE-ERIC.
3. 
AnaEE-ERIC wykorzystuje rożne kanały, aby dotrzeć do odbiorców docelowych, w tym portal internetowy, biuletyn, warsztaty, udział w konferencjach, artykuły w czasopismach i gazetach codziennych, portale społecznościowe itp.
Artykuł  9

Polityka w zakresie praw własności intelektualnej

1. 
Prawa własności intelektualnej tworzone, nabywane lub rozwijane przez AnaEE-ERIC bądź powstałe za jego pośrednictwem w ramach działań konsorcjum należą do AnaEE-ERIC.
2. 
Z zastrzeżeniem warunków wszelkich umów między AnaEE-ERIC a członkami lub obserwatorami, wszystkie prawa własności intelektualnej tworzone, nabywane lub rozwijane przez członka lub obserwatora bądź powstałe za ich pośrednictwem są własnością tego członka lub obserwatora.
Artykuł  10

Polityka zatrudnienia

1. 
Warunki zatrudnienia przez AnaEE-ERIC podlegają prawu państwa, w którym personel jest zatrudniony, lub prawu państwa, w którym prowadzona jest działalność AnaEE-ERIC.
2. 
Procedury wyboru kandydatów na pracowników AnaEE-ERIC są zgodne z zasadami przejrzystości, niedyskryminacji i poszanowania równości szans. Rekrutacja i zatrudnienie nie mogą mieć charakteru dyskryminującego.
3. 
Rekrutacja zostanie przeprowadzona za pomocą międzynarodowej publikacji zaproszenia.
Artykuł  11

Polityka w dziedzinie zamówień publicznych

1. 
AnaEE-ERIC zapewnia równe i niedyskryminacyjne traktowanie kandydatów i oferentów w postępowaniu o udzielenie zamówienia, bez względu na to, czy ich siedziba znajduje się w Unii Europejskiej czy poza nią. Polityka AnaEE-ERIC w dziedzinie zamówień publicznych musi być zgodna z zasadami przejrzystości, konkurencji i niedyskryminacji. Szczegółowe przepisy dotyczące procedur i kryteriów udzielania zamówień określa się w zasadach funkcjonowania statutu.
2. 
Zamówienia publiczne dokonywane przez członków i obserwatorów w odniesieniu do działalności AnaEE-ERIC realizowane są w sposób należycie uwzględniający potrzeby AnaEE-ERIC, wymogi techniczne i specyfikacje wydane przez właściwe organy.
1 Dz.U. L 206 z 8.8.2009, s. 1.
2 Decyzja Wspólnego Komitetu EOG nr 72/2015 z dnia 20 marca 2015 r. zmieniająca Protokół 31 do Porozumienia EOG w sprawie współpracy w konkretnych dziedzinach poza czterema swobodami (Dz.U. L 129 z 19.5.2016, s. 85).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024