a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dyrektywa 2011/65/UE nakłada na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia, aby sprzęt elektryczny i elektroniczny wprowadzany do obrotu nie zawierał substancji niebezpiecznych wymienionych w załączniku II do tej dyrektywy. Ograniczenie to nie dotyczy określonych zastosowań objętych wyłączeniem wymienionych w załączniku III do tej dyrektywy.
(2) W załączniku I do dyrektywy 2011/65/UE wymieniono kategorie sprzętu elektrycznego i elektronicznego, którego dotyczy ta dyrektywa.
(3) Rtęć jest substancją objętą ograniczeniami wymienioną w załączniku II do dyrektywy 2011/65/UE.
(4) Decyzją 2010/571/UE 2 Komisja przyznała m.in. wyłączenie dotyczące stosowania rtęci w innych liniowych lampach fluorescencyjnych na inne potrzeby ogólnego oświetlenia i do celów specjalnych (np. lampach indukcyjnych) ("wyłączenie"), które jest obecnie wymienione jako wyłączenie 2b) 4) w załączniku III do dyrektywy 2011/65/UE. Wyłączenie miało wygasnąć w dniu 21 lipca 2016 r. zgodnie z art. 5 ust. 2 akapit drugi lit. a) tej dyrektywy.
(5) Wyłączenie obejmuje niejednorodną grupę lamp o różnych kształtach, technologiach, zastosowaniach i celach. Rtęć jest stosowana w rurce wyładowczej, która jest niezbędna do przekształcania energii elektrycznej w światło.
(6) Komisja otrzymała wniosek o przedłużenie tego wyłączenia ("wniosek o przedłużenie") w dniu 15 stycznia 2015 r., czyli w terminie określonym w art. 5 ust. 5 dyrektywy 2011/65/UE; dnia 20 stycznia 2020 r. wniosek ten został zaktualizowany nowym wnioskiem o przedłużenie. Zgodnie z art. 5 ust. 5 dyrektywy wyłączenie pozostaje ważne do czasu przyjęcia decyzji w sprawie wniosku o przedłużenie.
(7) W ocenie wniosku o przedłużenie, w której uwzględniono dostępność substytutów oraz społecznoekonomiczny wpływ zastąpienia, stwierdzono, że zastąpienie lub wyeliminowanie rtęci w przedmiotowych zastosowaniach jest obecnie technicznie niewykonalne. Ocena obejmowała konsultacje z zainteresowanymi stronami zgodnie z art. 5 ust. 7 dyrektywy 2011/65/UE. Uwagi otrzymane w ramach tych konsultacji zostały podane do wiadomości publicznej na specjalnej stronie internetowej.
(8) Wyłączenie jest zgodne z rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 i w związku z tym nie obniża poziomu ochrony środowiska i zdrowia przewidzianego w tym rozporządzeniu.
(9) Należy zatem zezwolić na przedłużenie ważności wyłączenia, biorąc pod uwagę ogólny cel, zgodnie z którym wyłączenia z ograniczenia stosowania niektórych określonych materiałów lub części składowych powinny mieć ograniczony zasięg i czas trwania, aby stopniowo wycofywać niebezpieczne substancje w EEE.
(10) Aby umożliwić terminową ponowną ocenę dostępności bezrtęciowych lamp zamiennych dla szerokiej gamy lamp objętych tym wyłączeniem, należy przedłużyć wyłączenie na ograniczony okres trzech lat. Jednakże w przypadku określonych kategorii lamp, a mianowicie lamp emitujących światło w widmie niewidocznym (nowa podpozycja 2b) 4)-II w załączniku III) i lamp awaryjnych (nowa podpozycja 2b) 4)-III w załączniku III), istnieją wystarczające informacje wskazujące na to, że zastąpienie jest technicznie niewykonalne w nadchodzących latach, więc w przypadku tych kategorii lamp uzasadniony jest okres ważności wynoszący pięć lat, zgodnie z art. 5 ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy 2011/65/UE. Biorąc pod uwagę wyniki trwających prac nad znalezieniem niezawodnego substytutu, jest mało prawdopodobne, aby czas obowiązywania wyłączenia miał negatywny wpływ na innowacyjność.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2011/65/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ: