KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym 1 , w szczególności jej art. 5 ust. 1 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dyrektywa 2011/65/UE nakłada na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia, aby sprzęt elektryczny i elektroniczny wprowadzany do obrotu nie zawierał substancji niebezpiecznych wymienionych w załączniku II do tej dyrektywy. Ograniczenie to nie dotyczy określonych zastosowań objętych wyłączeniem wymienionych w załączniku III do tej dyrektywy.
(2) W załączniku I do dyrektywy 2011/65/UE wymieniono kategorie sprzętu elektrycznego i elektronicznego, którego dotyczy ta dyrektywa.
(3) Rtęć jest substancją objętą ograniczeniami wymienioną w załączniku II do dyrektywy 2011/65/UE.
(4) Decyzją 2010/571/UE 2 Komisja przyznała m.in. wyłączenie dotyczące stosowania rtęci w innych lampach wyładowczych do celów specjalnych niewymienionych w załączniku ("wyłączenie"), które jest obecnie wymienione jako wyłączenie 4f) w załączniku III do dyrektywy 2011/65/UE. Wyłączenie to miało wygasnąć w dniu 21 lipca 2016 r., zgodnie z art. 5 ust. 2 akapit drugi lit. a) tej dyrektywy.
(5) Funkcja rtęci w gazowych lampach wyładowczych do celów specjalnych jest związana z procesem wytwarzania światła w celu przekształcania energii elektrycznej w światło.
(6) Komisja otrzymała kilka wniosków o przedłużenie tego wyłączenia ("wnioski o przedłużenie") w dniu 15 stycznia 2015 r., czyli w terminie określonym w art. 5 ust. 5 dyrektywy 2011/65/UE. Zgodnie z art. 5 ust. 5 dyrektywy 2011/65/UE wyłączenie pozostaje ważne do czasu przyjęcia decyzji w sprawie wniosku o przedłużenie.
(7) W ocenie wniosków o przedłużenie, w której uwzględniono dostępność substytutów oraz społecznoekonomiczny wpływ zastąpienia, stwierdzono, że zastąpienie lub wyeliminowanie rtęci w zastosowaniach objętych wyłączeniem jest obecnie technicznie niewykonalne. Biorąc pod uwagę perspektywy ograniczenia wyłączenia w przyszłości, należy jednak przyznać przedłużenie obecnego wyłączenia jedynie na okres trzech lat. W ocenie stwierdzono również, że możliwe jest dalsze zdefiniowanie zastosowań, które kwalifikują się do przedłużenia wyłączenia zgodnie z kryteriami określonymi w art. 5 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2011/65/UE ze względu na ich szczególną funkcję i obszar zastosowania, mianowicie w przypadku wysokoprężnych lamp rtęciowych stosowanych w projektorach, lamp używanych do oświetlenia w ogrodnictwie i lamp emitujących światło w widmie ultrafioletowym. W przypadku tych konkretnych zastosowań wyłączenie należy przedłużyć na maksymalny okres pięciu lat. Ocena obejmowała konsultacje z zainteresowanymi stronami zgodnie z art. 5 ust. 7 dyrektywy 2011/65/UE. Uwagi otrzymane w ramach tych konsultacji zostały podane do wiadomości publicznej na specjalnej stronie internetowej.
(8) Wyłączenie jest zgodne z rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 i w związku z tym nie obniża poziomu ochrony środowiska i zdrowia przewidzianego w tym rozporządzeniu.
(9) Biorąc pod uwagę wyniki trwających prac nad znalezieniem niezawodnego substytutu, jest mało prawdopodobne, aby czas obowiązywania wyłączenia miał negatywny wpływ na innowacyjność.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2011/65/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ: