Decyzja wykonawcza 2022/219 ustanawiająca regulamin wewnętrzny dotyczący sprawdzania, na podstawie art. 22 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003, legalności aktów agencji wykonawczych wyrządzających szkodę osobie trzeciej i zgłoszonych Komisji przez każdą osobę zainteresowaną bezpośrednio lub osobiście

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/219
z dnia 11 lutego 2022 r.
ustanawiająca regulamin wewnętrzny dotyczący sprawdzania, na podstawie art. 22 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003, legalności aktów agencji wykonawczych wyrządzających szkodę osobie trzeciej i zgłoszonych Komisji przez każdą osobę zainteresowaną bezpośrednio lub osobiście

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 58/2003 1 , w szczególności jego art. 22 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na podstawie art. 22 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 58/2003 Komisja może zostać poproszona o sprawdzenie legalności każdego aktu agencji wykonawczej wyrządzającego szkodę osobie trzeciej.

(2) Po wysłuchaniu argumentacji przedstawionej przez zainteresowaną osobę trzecią oraz przez daną agencję wykonawczą Komisja ma obowiązek podjąć decyzję w terminie dwóch miesięcy.

(3) W swojej ostatecznej decyzji na podstawie art. 22 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 58/2003 Komisja utrzymuje w mocy akt agencji wykonawczej albo postanawia, że agencja wykonawcza musi go zmodyfikować (w całości lub częściowo).

(4) Na podstawie art. 22 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 58/2003 dana agencja wykonawcza jest zobowiązana przedsięwziąć środki niezbędne do wykonania decyzji Komisji.

(5) Jeżeli istnieje ryzyko naruszenia praw osoby zwracającej się o sprawdzenie legalności danego aktu, po dokonaniu oceny Komisja może zawiesić jego wykonywanie lub zarządzić środki tymczasowe.

(6) W świetle zdobytych doświadczeń konieczne jest ustanowienie regulaminu wewnętrznego na potrzeby sprawdzania na podstawie art. 22 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 58/2003 legalności aktów agencji wykonawczych.

(7) Regulamin wewnętrzny nie ma zastosowania do procedur przeglądu, które Komisja wszczyna z własnej inicjatywy na podstawie art. 22 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 58/2003, ani do procedur zainicjowanych przez państwa członkowskie na podstawie art. 22 ust. 1 tego rozporządzenia.

(8) Regulamin wewnętrzny zostaje uzupełniony załącznikiem do decyzji Komisji ustanawiającej wytyczne dotyczące tworzenia i funkcjonowania agencji wykonawczych finansowanych z budżetu UE i z innych źródeł,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Regulamin wewnętrzny dotyczący sprawdzania przez Komisję na podstawie art. 22 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 58/2003 legalności aktów agencji wykonawczych jest określony w załączniku.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 lutego 2022 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

Regulamin wewnętrzny dotyczący sprawdzania, na podstawie art. 22 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 58/2003, legalności aktów agencji wykonawczych wyrządzających szkodę osobie trzeciej i zgłoszonych Komisji przez każdą osobę zainteresowaną bezpośrednio lub osobiście

Artykuł  1

Przedmiot

1. 
Niniejszy regulamin wewnętrzny stosuje się do postępowań zainicjowanych przez osobę zainteresowaną bezpośrednio lub osobiście ("osoba skarżąca") na podstawie art. 22 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 58/2003, mających na celu sprawdzenie legalności aktu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 niniejszego regulaminu ("procedura sprawdzenia legalności").
2. 
Niniejszy regulamin wewnętrzny nie ma zastosowania do procedur przeglądu, które Komisja wszczyna z własnej inicjatywy na podstawie art. 22 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003, ani do procedur zainicjowanych przez państwa członkowskie na podstawie art. 22 ust. 1 tego rozporządzenia.
Artykuł  2

Zakres

1. 
Procedura sprawdzenia legalności obejmuje następujące działania podejmowane przez agencję wykonawczą działającą w charakterze organu administracyjnego:
a)
odrzucenie wniosku o udzielenie dotacji;
b)
odrzucenie oferty lub wniosku o dopuszczenie do udziału w przetargu; złożonego w ramach postępowania o udzielenie zamówienia;
c)
odrzucenie wniosku złożonego w konkursie o przyznanie nagrody;
d)
odmowa zatwierdzenia podmiotu prawnego lub konkretnego statusu prawnego w rejestrze uczestników, a także oceny zdolności finansowej lub operacyjnej wnioskodawców.
2. 
Procedura sprawdzenia legalności ogranicza się do weryfikacji pod kątem:
a)
błędów prawnych i proceduralnych, takich jak błędy w procedurze oceny lub niewystarczające uzasadnienie aktu podlegającego sprawdzeniu legalności;
b)
oczywistych błędów w ocenie, które mają wpływ na ogólny wynik aktu podlegającego sprawdzeniu legalności;
c)
błędów rzeczowych, które mają wpływ na ogólny wynik aktu podlegającego sprawdzeniu legalności;
d)
nadużycia władzy.
3. 
Procedura sprawdzenia legalności nie obejmuje kwestii, które wchodzą w zakres marginesu swobody agencji wykonawczej, takich jak ocena jakości wniosków lub ofert.
Artykuł  3

Właściwa służba

Właściwą służbą ds. procedury sprawdzenia legalności jest dyrekcja generalna odpowiedzialna za przekazanie budżetu programu lub jego części danej agencji wykonawczej.

Artykuł  4

Potwierdzenie odbioru i rejestracja

1. 
Otrzymanie wniosku o sprawdzenie legalności potwierdza się zarejestrowanym potwierdzeniem odbioru.
2. 
Rejestruje się wyłącznie kompletne wnioski. Wnioski o sprawdzenie legalności uznaje się za kompletne, jeżeli spełniają one wszystkie poniższe warunki:
a)
zostały złożone na piśmie;
b)
zostały przekazane za pośrednictwem kanału(-ów) administracyjnego(-ych) wskazanego(-ych) w zaskarżonym akcie;
c)
wskazano w nich osobę skarżącą, zaskarżony akt oraz powody uzasadniające sprawdzenie.
3. 
Wniosek liczy maksymalnie 7 000 znaków (ze spacjami i znakami końca wiersza).
4. 
Jeżeli wniosek jest niekompletny lub przekracza maksymalną liczbę znaków określoną w ust. 3 niniejszego artykułu, właściwa służba zwraca się do osoby skarżącej o uzupełnienie lub skorygowanie wniosku w terminie dwóch tygodni. Rejestracja następuje po złożeniu kompletnego wniosku.
5. 
Jeżeli osoba skarżąca nie uzupełni lub nie skoryguje wniosku w terminie dwóch tygodni, wniosek uznaje się za wycofany, a akta zostają zamknięte.
Artykuł  5

Dopuszczalność wniosków

Wnioski o sprawdzenie legalności uznaje się za dopuszczalne, jeżeli spełniają one wszystkie poniższe warunki:

a)
zostały złożone przez osobę fizyczną lub prawną, której zaskarżony akt dotyczy bezpośrednio lub osobiście;
b)
zostały złożone w ciągu jednego miesiąca od dnia, w którym osoba skarżąca dowiedziała się o zaskarżonym akcie;
c)
dotyczą aktów wchodzących w zakres art. 22 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 58/2003.
Artykuł  6

Wnioski o doprecyzowanie i dodatkowe informacje

1. 
Jeżeli wniosek o sprawdzenie legalności jest niejasny lub jeżeli potrzebne są dodatkowe informacje, właściwa służba zwraca się do osoby skarżącej o doprecyzowanie wniosku lub o przedłożenie odpowiednich dodatkowych informacji w terminie pięciu dni roboczych.
2. 
Wnioski o doprecyzowanie lub dodatkowe informacje nie mogą uzasadniać podnoszenia nowych zarzutów lub argumentów, chyba że opierają się one na nowych elementach lub dowodach, o których osoba skarżąca dowiedziała się po złożeniu wniosku o sprawdzenie legalności.
Artykuł  7

Równoległe skargi

1. 
W przypadku gdy wniosek o sprawdzenie legalności został złożony równolegle z wnioskiem o przeprowadzenie wewnętrznej administracyjnej procedury odwoławczej w agencji wykonawczej i oba wnioski dotyczą tego samego aktu agencji wykonawczej, procedura sprawdzenia legalności zostaje zawieszona do czasu zakończenia administracyjnej procedury odwoławczej w agencji wykonawczej.
2. 
Jeżeli w wyniku wewnętrznej administracyjnej procedury odwoławczej w agencji wykonawczej zaskarżony akt zostanie potwierdzony, procedura sprawdzenia legalności zostaje wznowiona, jeżeli osoba skarżąca potwierdzi w terminie jednego miesiąca od daty potwierdzenia zaskarżonego aktu przez agencję wykonawczą, że podtrzymuje wniosek o sprawdzenie legalności.

W przypadku gdy osoba skarżąca potwierdzi wniosek, procedura sprawdzenia legalności obejmuje zarówno pierwotnie zaskarżony akt, jak i akt przyjęty przez agencję wykonawczą po zakończeniu wewnętrznej administracyjnej procedury odwoławczej.

Jeżeli osoba skarżąca nie potwierdzi wniosku, uznaje się go za wycofany, a akta zamyka się bez dalszego powiadomienia.

3. 
Jeżeli w wyniku wewnętrznej administracyjnej procedury odwoławczej w agencji wykonawczej zaskarżony akt nie zostanie potwierdzony, procedurę sprawdzenia legalności uznaje się za bezprzedmiotową, a akta zamyka się bez dodatkowego powiadomienia.
Artykuł  8

Zawieszenie i środki tymczasowe

1. 
Procedura sprawdzenia legalności zawiesza wykonanie zaskarżonego aktu tylko wtedy, gdy Komisja tak postanowi.
2. 
Wnioski o zastosowanie środków tymczasowych i zawieszenie wykonania zaskarżonego aktu są rozstrzygane przez Komisję z uwzględnieniem charakteru zaskarżonego aktu, wiarygodności żądania i jego pilnego charakteru.
3. 
Nie zawiesza się wykonania zaskarżonego aktu ani nie ustanawia się środków tymczasowych, jeżeli prawa osoby skarżącej są lub mogą zostać zachowane do czasu przyjęcia decyzji w ramach sprawdzenia legalności.
4. 
W przypadku zawieszenia wykonania zaskarżonego aktu lub ustanowienia środków tymczasowych agencja wykonawcza podejmuje wszelkie niezbędne środki w celu zastosowania się do takich decyzji.
Artykuł  9

Uwagi agencji wykonawczej

1. 
Wniosek o sprawdzenie legalności jest przekazywany agencji wykonawczej po jego zarejestrowaniu. Agencja wykonawcza zostaje wezwana do przedstawienia uwag w terminie 5 dni roboczych.
2. 
Jeżeli potrzebne są dodatkowe informacje, agencja wykonawcza zostaje wezwana do przedstawienia wyjaśnień dotyczących jej uwag.
Artykuł  10

Termin na wydanie decyzji

1. 
Decyzja Komisji w ramach sprawdzenia legalności jest przekazywana osobie skarżącej i agencji wykonawczej w terminie dwóch miesięcy od dnia następującego po dacie rejestracji lub, w przypadku równoległych skarg określonych w art. 7, od końca okresu zawieszenia wniosku o sprawdzenie legalności.
2. 
Decyzja przekazywana po upływie dwumiesięcznego terminu zastępuje wyraźne odstąpienie, o którym mowa w art. 22 ust. 1 akapit trzeci rozporządzenia (WE) nr 58/2003.
Artykuł  11

Proces oceny i podejmowania decyzji

1. 
Przez cały czas zapewnia się sprawiedliwe, przejrzyste i bezstronne traktowanie, z należytym poszanowaniem informacji poufnych. Wszelka wymiana informacji odbywa się na piśmie i ogranicza się do doprecyzowania przedłożonych informacji. Nie przeprowadza się spotkań wyjaśniających.
2. 
Decyzję w ramach sprawdzenia legalności przyjmuje się zgodnie z art. 12-16 regulaminu wewnętrznego Komisji 2 . Zgodnie z art. 23 tego regulaminu wewnętrznego z wszystkimi służbami Komisji, które mają uzasadniony interes związany z decyzją, przeprowadza się konsultacje w ramach formalnych konsultacji pomiędzy służbami.
3. 
Legalność zaskarżonego aktu ocenia się na podstawie argumentów obu stron.
4. 
W decyzji Komisja może:
a)
odrzucić wniosek o sprawdzenie legalności jako niedopuszczalny;
b)
odrzucić wniosek o sprawdzenie legalności jako bezzasadny ze względu na brak dowodów wskazujących na niezgodność z prawem zaskarżonego aktu;
c)
odrzucić wniosek o sprawdzenie legalności, ponieważ stwierdzony(-e) błąd (błędy) nie miał(-y) wpływu na ostateczny wynik decyzji podjętej przez agencję wykonawczą;
d)
uznać wniosek o sprawdzenie legalności za uzasadniony.
5. 
W przypadkach, o których mowa w lit. a), b) i c), zaskarżony akt zostaje utrzymany w mocy. W przypadku, o którym mowa w lit. d), zaskarżony akt zostaje unieważniony.
6. 
Decyzja Komisji nie obejmuje kwestii dotyczących legalności zaskarżonego aktu, które nie zostały podniesione przez osobę skarżącą, a jedynie zostały stwierdzone przez Komisję w trakcie procedury sprawdzenia legalności.
7. 
Decyzja Komisji może zawierać szczegółowe instrukcje dla agencji wykonawczej dotyczące środków niezbędnych do zapewnienia działań następczych.
Artykuł  12

Powiadomienie i działania następcze

1. 
Komisja informuje osobą skarżącą i agencję wykonawczą o decyzji przyjętej w ramach sprawdzenia legalności.
2. 
Jeżeli Komisja unieważni zaskarżony akt, agencja wykonawcza niezwłocznie podejmuje niezbędne środki w celu zastosowania się do decyzji. Agencja wykonawcza składa właściwej służbie sprawozdanie z wykonania decyzji.
3. 
Wykonanie jest monitorowane i w razie potrzeby nadzorowane przez właściwą służbę zgodnie z decyzją o przekazaniu uprawnień agencji.
1 Dz.U. L 11 z 16.1.2003, s. 1.
2 C(2000) 3614 (Dz.U. L 308 z 8.12.2000, s. 26).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.37.46

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2022/219 ustanawiająca regulamin wewnętrzny dotyczący sprawdzania, na podstawie art. 22 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003, legalności aktów agencji wykonawczych wyrządzających szkodę osobie trzeciej i zgłoszonych Komisji przez każdą osobę zainteresowaną bezpośrednio lub osobiście
Data aktu: 11/02/2022
Data ogłoszenia: 18/02/2022
Data wejścia w życie: 10/03/2022