Decyzja wykonawcza 2022/219 ustanawiająca regulamin wewnętrzny dotyczący sprawdzania, na podstawie art. 22 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003, legalności aktów agencji wykonawczych wyrządzających szkodę osobie trzeciej i zgłoszonych Komisji przez każdą osobę zainteresowaną bezpośrednio lub osobiście

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/219
z dnia 11 lutego 2022 r.
ustanawiająca regulamin wewnętrzny dotyczący sprawdzania, na podstawie art. 22 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003, legalności aktów agencji wykonawczych wyrządzających szkodę osobie trzeciej i zgłoszonych Komisji przez każdą osobę zainteresowaną bezpośrednio lub osobiście

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 58/2003 1 , w szczególności jego art. 22 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na podstawie art. 22 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 58/2003 Komisja może zostać poproszona o sprawdzenie legalności każdego aktu agencji wykonawczej wyrządzającego szkodę osobie trzeciej.

(2) Po wysłuchaniu argumentacji przedstawionej przez zainteresowaną osobę trzecią oraz przez daną agencję wykonawczą Komisja ma obowiązek podjąć decyzję w terminie dwóch miesięcy.

(3) W swojej ostatecznej decyzji na podstawie art. 22 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 58/2003 Komisja utrzymuje w mocy akt agencji wykonawczej albo postanawia, że agencja wykonawcza musi go zmodyfikować (w całości lub częściowo).

(4) Na podstawie art. 22 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 58/2003 dana agencja wykonawcza jest zobowiązana przedsięwziąć środki niezbędne do wykonania decyzji Komisji.

(5) Jeżeli istnieje ryzyko naruszenia praw osoby zwracającej się o sprawdzenie legalności danego aktu, po dokonaniu oceny Komisja może zawiesić jego wykonywanie lub zarządzić środki tymczasowe.

(6) W świetle zdobytych doświadczeń konieczne jest ustanowienie regulaminu wewnętrznego na potrzeby sprawdzania na podstawie art. 22 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 58/2003 legalności aktów agencji wykonawczych.

(7) Regulamin wewnętrzny nie ma zastosowania do procedur przeglądu, które Komisja wszczyna z własnej inicjatywy na podstawie art. 22 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 58/2003, ani do procedur zainicjowanych przez państwa członkowskie na podstawie art. 22 ust. 1 tego rozporządzenia.

(8) Regulamin wewnętrzny zostaje uzupełniony załącznikiem do decyzji Komisji ustanawiającej wytyczne dotyczące tworzenia i funkcjonowania agencji wykonawczych finansowanych z budżetu UE i z innych źródeł,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Regulamin wewnętrzny dotyczący sprawdzania przez Komisję na podstawie art. 22 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 58/2003 legalności aktów agencji wykonawczych jest określony w załączniku.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 lutego 2022 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

Regulamin wewnętrzny dotyczący sprawdzania, na podstawie art. 22 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 58/2003, legalności aktów agencji wykonawczych wyrządzających szkodę osobie trzeciej i zgłoszonych Komisji przez każdą osobę zainteresowaną bezpośrednio lub osobiście

Artykuł  1

Przedmiot

1. 
Niniejszy regulamin wewnętrzny stosuje się do postępowań zainicjowanych przez osobę zainteresowaną bezpośrednio lub osobiście ("osoba skarżąca") na podstawie art. 22 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 58/2003, mających na celu sprawdzenie legalności aktu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 niniejszego regulaminu ("procedura sprawdzenia legalności").
2. 
Niniejszy regulamin wewnętrzny nie ma zastosowania do procedur przeglądu, które Komisja wszczyna z własnej inicjatywy na podstawie art. 22 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003, ani do procedur zainicjowanych przez państwa członkowskie na podstawie art. 22 ust. 1 tego rozporządzenia.
Artykuł  2

Zakres

1. 
Procedura sprawdzenia legalności obejmuje następujące działania podejmowane przez agencję wykonawczą działającą w charakterze organu administracyjnego:
a)
odrzucenie wniosku o udzielenie dotacji;
b)
odrzucenie oferty lub wniosku o dopuszczenie do udziału w przetargu; złożonego w ramach postępowania o udzielenie zamówienia;
c)
odrzucenie wniosku złożonego w konkursie o przyznanie nagrody;
d)
odmowa zatwierdzenia podmiotu prawnego lub konkretnego statusu prawnego w rejestrze uczestników, a także oceny zdolności finansowej lub operacyjnej wnioskodawców.
2. 
Procedura sprawdzenia legalności ogranicza się do weryfikacji pod kątem:
a)
błędów prawnych i proceduralnych, takich jak błędy w procedurze oceny lub niewystarczające uzasadnienie aktu podlegającego sprawdzeniu legalności;
b)
oczywistych błędów w ocenie, które mają wpływ na ogólny wynik aktu podlegającego sprawdzeniu legalności;
c)
błędów rzeczowych, które mają wpływ na ogólny wynik aktu podlegającego sprawdzeniu legalności;
d)
nadużycia władzy.
3. 
Procedura sprawdzenia legalności nie obejmuje kwestii, które wchodzą w zakres marginesu swobody agencji wykonawczej, takich jak ocena jakości wniosków lub ofert.
Artykuł  3

Właściwa służba

Właściwą służbą ds. procedury sprawdzenia legalności jest dyrekcja generalna odpowiedzialna za przekazanie budżetu programu lub jego części danej agencji wykonawczej.

Artykuł  4

Potwierdzenie odbioru i rejestracja

1. 
Otrzymanie wniosku o sprawdzenie legalności potwierdza się zarejestrowanym potwierdzeniem odbioru.
2. 
Rejestruje się wyłącznie kompletne wnioski. Wnioski o sprawdzenie legalności uznaje się za kompletne, jeżeli spełniają one wszystkie poniższe warunki:
a)
zostały złożone na piśmie;
b)
zostały przekazane za pośrednictwem kanału(-ów) administracyjnego(-ych) wskazanego(-ych) w zaskarżonym akcie;
c)
wskazano w nich osobę skarżącą, zaskarżony akt oraz powody uzasadniające sprawdzenie.
3. 
Wniosek liczy maksymalnie 7 000 znaków (ze spacjami i znakami końca wiersza).
4. 
Jeżeli wniosek jest niekompletny lub przekracza maksymalną liczbę znaków określoną w ust. 3 niniejszego artykułu, właściwa służba zwraca się do osoby skarżącej o uzupełnienie lub skorygowanie wniosku w terminie dwóch tygodni. Rejestracja następuje po złożeniu kompletnego wniosku.
5. 
Jeżeli osoba skarżąca nie uzupełni lub nie skoryguje wniosku w terminie dwóch tygodni, wniosek uznaje się za wycofany, a akta zostają zamknięte.
Artykuł  5

Dopuszczalność wniosków

Wnioski o sprawdzenie legalności uznaje się za dopuszczalne, jeżeli spełniają one wszystkie poniższe warunki:

a)
zostały złożone przez osobę fizyczną lub prawną, której zaskarżony akt dotyczy bezpośrednio lub osobiście;
b)
zostały złożone w ciągu jednego miesiąca od dnia, w którym osoba skarżąca dowiedziała się o zaskarżonym akcie;
c)
dotyczą aktów wchodzących w zakres art. 22 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 58/2003.
Artykuł  6

Wnioski o doprecyzowanie i dodatkowe informacje

1. 
Jeżeli wniosek o sprawdzenie legalności jest niejasny lub jeżeli potrzebne są dodatkowe informacje, właściwa służba zwraca się do osoby skarżącej o doprecyzowanie wniosku lub o przedłożenie odpowiednich dodatkowych informacji w terminie pięciu dni roboczych.
2. 
Wnioski o doprecyzowanie lub dodatkowe informacje nie mogą uzasadniać podnoszenia nowych zarzutów lub argumentów, chyba że opierają się one na nowych elementach lub dowodach, o których osoba skarżąca dowiedziała się po złożeniu wniosku o sprawdzenie legalności.
Artykuł  7

Równoległe skargi

1. 
W przypadku gdy wniosek o sprawdzenie legalności został złożony równolegle z wnioskiem o przeprowadzenie wewnętrznej administracyjnej procedury odwoławczej w agencji wykonawczej i oba wnioski dotyczą tego samego aktu agencji wykonawczej, procedura sprawdzenia legalności zostaje zawieszona do czasu zakończenia administracyjnej procedury odwoławczej w agencji wykonawczej.
2. 
Jeżeli w wyniku wewnętrznej administracyjnej procedury odwoławczej w agencji wykonawczej zaskarżony akt zostanie potwierdzony, procedura sprawdzenia legalności zostaje wznowiona, jeżeli osoba skarżąca potwierdzi w terminie jednego miesiąca od daty potwierdzenia zaskarżonego aktu przez agencję wykonawczą, że podtrzymuje wniosek o sprawdzenie legalności.

W przypadku gdy osoba skarżąca potwierdzi wniosek, procedura sprawdzenia legalności obejmuje zarówno pierwotnie zaskarżony akt, jak i akt przyjęty przez agencję wykonawczą po zakończeniu wewnętrznej administracyjnej procedury odwoławczej.

Jeżeli osoba skarżąca nie potwierdzi wniosku, uznaje się go za wycofany, a akta zamyka się bez dalszego powiadomienia.

3. 
Jeżeli w wyniku wewnętrznej administracyjnej procedury odwoławczej w agencji wykonawczej zaskarżony akt nie zostanie potwierdzony, procedurę sprawdzenia legalności uznaje się za bezprzedmiotową, a akta zamyka się bez dodatkowego powiadomienia.
Artykuł  8

Zawieszenie i środki tymczasowe

1. 
Procedura sprawdzenia legalności zawiesza wykonanie zaskarżonego aktu tylko wtedy, gdy Komisja tak postanowi.
2. 
Wnioski o zastosowanie środków tymczasowych i zawieszenie wykonania zaskarżonego aktu są rozstrzygane przez Komisję z uwzględnieniem charakteru zaskarżonego aktu, wiarygodności żądania i jego pilnego charakteru.
3. 
Nie zawiesza się wykonania zaskarżonego aktu ani nie ustanawia się środków tymczasowych, jeżeli prawa osoby skarżącej są lub mogą zostać zachowane do czasu przyjęcia decyzji w ramach sprawdzenia legalności.
4. 
W przypadku zawieszenia wykonania zaskarżonego aktu lub ustanowienia środków tymczasowych agencja wykonawcza podejmuje wszelkie niezbędne środki w celu zastosowania się do takich decyzji.
Artykuł  9

Uwagi agencji wykonawczej

1. 
Wniosek o sprawdzenie legalności jest przekazywany agencji wykonawczej po jego zarejestrowaniu. Agencja wykonawcza zostaje wezwana do przedstawienia uwag w terminie 5 dni roboczych.
2. 
Jeżeli potrzebne są dodatkowe informacje, agencja wykonawcza zostaje wezwana do przedstawienia wyjaśnień dotyczących jej uwag.
Artykuł  10

Termin na wydanie decyzji

1. 
Decyzja Komisji w ramach sprawdzenia legalności jest przekazywana osobie skarżącej i agencji wykonawczej w terminie dwóch miesięcy od dnia następującego po dacie rejestracji lub, w przypadku równoległych skarg określonych w art. 7, od końca okresu zawieszenia wniosku o sprawdzenie legalności.
2. 
Decyzja przekazywana po upływie dwumiesięcznego terminu zastępuje wyraźne odstąpienie, o którym mowa w art. 22 ust. 1 akapit trzeci rozporządzenia (WE) nr 58/2003.
Artykuł  11

Proces oceny i podejmowania decyzji

1. 
Przez cały czas zapewnia się sprawiedliwe, przejrzyste i bezstronne traktowanie, z należytym poszanowaniem informacji poufnych. Wszelka wymiana informacji odbywa się na piśmie i ogranicza się do doprecyzowania przedłożonych informacji. Nie przeprowadza się spotkań wyjaśniających.
2. 
Decyzję w ramach sprawdzenia legalności przyjmuje się zgodnie z art. 12-16 regulaminu wewnętrznego Komisji 2 . Zgodnie z art. 23 tego regulaminu wewnętrznego z wszystkimi służbami Komisji, które mają uzasadniony interes związany z decyzją, przeprowadza się konsultacje w ramach formalnych konsultacji pomiędzy służbami.
3. 
Legalność zaskarżonego aktu ocenia się na podstawie argumentów obu stron.
4. 
W decyzji Komisja może:
a)
odrzucić wniosek o sprawdzenie legalności jako niedopuszczalny;
b)
odrzucić wniosek o sprawdzenie legalności jako bezzasadny ze względu na brak dowodów wskazujących na niezgodność z prawem zaskarżonego aktu;
c)
odrzucić wniosek o sprawdzenie legalności, ponieważ stwierdzony(-e) błąd (błędy) nie miał(-y) wpływu na ostateczny wynik decyzji podjętej przez agencję wykonawczą;
d)
uznać wniosek o sprawdzenie legalności za uzasadniony.
5. 
W przypadkach, o których mowa w lit. a), b) i c), zaskarżony akt zostaje utrzymany w mocy. W przypadku, o którym mowa w lit. d), zaskarżony akt zostaje unieważniony.
6. 
Decyzja Komisji nie obejmuje kwestii dotyczących legalności zaskarżonego aktu, które nie zostały podniesione przez osobę skarżącą, a jedynie zostały stwierdzone przez Komisję w trakcie procedury sprawdzenia legalności.
7. 
Decyzja Komisji może zawierać szczegółowe instrukcje dla agencji wykonawczej dotyczące środków niezbędnych do zapewnienia działań następczych.
Artykuł  12

Powiadomienie i działania następcze

1. 
Komisja informuje osobą skarżącą i agencję wykonawczą o decyzji przyjętej w ramach sprawdzenia legalności.
2. 
Jeżeli Komisja unieważni zaskarżony akt, agencja wykonawcza niezwłocznie podejmuje niezbędne środki w celu zastosowania się do decyzji. Agencja wykonawcza składa właściwej służbie sprawozdanie z wykonania decyzji.
3. 
Wykonanie jest monitorowane i w razie potrzeby nadzorowane przez właściwą służbę zgodnie z decyzją o przekazaniu uprawnień agencji.
1 Dz.U. L 11 z 16.1.2003, s. 1.
2 C(2000) 3614 (Dz.U. L 308 z 8.12.2000, s. 26).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.37.46

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2022/219 ustanawiająca regulamin wewnętrzny dotyczący sprawdzania, na podstawie art. 22 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003, legalności aktów agencji wykonawczych wyrządzających szkodę osobie trzeciej i zgłoszonych Komisji przez każdą osobę zainteresowaną bezpośrednio lub osobiście
Data aktu: 11/02/2022
Data ogłoszenia: 18/02/2022
Data wejścia w życie: 10/03/2022