uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 2,
(1) W załączniku V do rozporządzenia (UE) 2019/1241 przewidziano środki techniczne ustanowione na szczeblu regionalnym w odniesieniu do Morza Północnego.
(2) Belgia, Dania, Francja, Niderlandy, Niemcy i Szwecja ("grupa Scheveningen") mają bezpośredni interes w zarządzaniu połowami w Morzu Północnym. W dniach 7 maja i 21 czerwca 2021 r. grupa Scheveningen przedłożyła Komisji wspólne zalecenia zgodnie z art. 18 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 2 oraz art. 15 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/1241, proponując akt delegowany w sprawie przyjęcia pewnych zmian obecnych przepisów określonych w załączniku V do rozporządzenia (UE) 2019/1241. Obie wspólne rekomendacje zostały przesłane przez grupę Scheveningen do Komitetu Doradczego ds. Zasobów Pelagicznych (PELAC) i Komitetu Doradczego ds. Morza Północnego (NSAC) w celu konsultacji.
(3) We wspólnej rekomendacji przedłożonej w dniu 7 maja 2021 r. zaproponowano zmianę części B załącznika V do rozporządzenia (UE) 2019/1241 w celu ograniczenia stosowania odstępstwa dotyczącego rozmiaru oczek sieci 90 mm w cieśninie Skagerrak wyłącznie do włoków rozpornicowych - obecnie ten rozmiar oczek sieci ma zastosowanie do wszystkich narzędzi ciągnionych, w tym włoków rozprzowych i niewodów. W tej rekomendacji zaproponowano również ograniczenie odstępstwa dotyczącego stosowania sieci o rozmiarze oczek 90 mm w cieśninie Kattegat do połowów przy użyciu włoków rozpornicowych lub niewodów.
(4) STECF przeanalizował dowody przedstawione przez państwa członkowskie i stwierdził 3 , że proponowana zmiana realizuje swój główny cel, jakim jest usunięcie wszelkich niejasności w obowiązujących przepisach, i potwierdza, że statki używające okrężnic lub włoków rozprzowych nie mogą stosować sieci o rozmiarze oczek 90 mm w cieśninie Skagerrak. Proponowana zmiana zapewni większą ochronę osobnikom młodocianym ze względu na fakt, że odstępstwo 90 mm nie jest już dostępne dla włoków rozprzowych i okrężnic w cieśninie Skagerrak lub włoków rozprzo- wych w cieśninie Kattegat. W związku z tym wspólna rekomendacja jest zgodna z celami i wartościami docelowymi określonymi w rozporządzeniu (UE) 2019/1241 i w ten sposób połowy gatunków morskich o rozmiarze mniejszym niż minimalny rozmiar odniesienia do celów ochrony zostaną w jak największym stopniu ograniczone. Proponowane środki powinny zatem zostać włączone do rozporządzenia (UE) 2019/1241.
(5) We wspólnej rekomendacji przedłożonej w dniu 21 czerwca 2021 r. zaproponowano wprowadzenie maksymalnej długości całkowitej dla włoków rozprzowych wynoszącej 24 m przy jednoczesnym utrzymaniu surowszych ograniczeń dotyczących włoków rozprzowych na niektórych obszarach geograficznych określonych już w rozporządzeniu (UE) 2019/1241.
(6) STECF przeanalizował dowody przedstawione przez państwa członkowskie i stwierdził 4 , że bez proponowanego ograniczenia do 24 m rybacy mogą zwiększyć długość rozprza, potencjalnie zwiększając wpływ na dno morskie i zakłócając siedlisko bentosu. STECF poparł zatem zmianę przepisów rozporządzenia (UE) 2019/1241, zgodnie z którą długość rozprzy lub łączna długość połączonych włoków rozprzowych mierzona jako suma długości każdego rozprza nie przekracza 24 m. Według STECF poprawka ta zapobiegnie zwiększeniu negatywnego wpływu na siedliska morskie i środowisko zgodnie z celami rozporządzenia (UE) 2019/1241. Zapewni to tym samym poziom ochrony co najmniej równoważny obecnie obowiązującemu poziomowi ochrony. Proponowane środki powinny zatem zostać włączone do rozporządzenia (UE) 2019/1241.
(7) Biorąc pod uwagę, że w obu wspólnych rekomendacjach zaproponowano zmiany w załączniku V do rozporządzenia (UE) 2019/1241, w niniejszym rozporządzeniu delegowanym przewidziano wszystkie środki zalecane przez grupę Scheveningen.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu, mające zastosowanie do wód Unii, służą realizacji celów określonych w art. 494 ust. 1 i 2 Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony i uwzględniają zasady, o których mowa w art. 494 ust. 3 tej umowy. Pozostają one bez uszczerbku dla wszelkich środków stosowanych na wodach Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.
(9) W związku z tym, że środki określone w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na planowanie okresu połowu statków unijnych oraz na powiązaną działalność gospodarczą, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.33.4 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/200 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 w odniesieniu do niektórych środków technicznych dotyczących rozmiaru oczek sieci i maksymalnej długości całkowitej niektórych włoków rozprzowych w Morzu Północnym |
| Data aktu: | 02/12/2021 |
| Data ogłoszenia: | 15/02/2022 |
| Data wejścia w życie: | 16/02/2022 |