a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 31 lipca 2014 r. Rada przyjęła rozporządzenie (UE) nr 833/2014 2 .
(2) Rozporządzenie (UE) nr 833/2014 nadaje skuteczność niektórym środkom przewidzianym w decyzji Rady 2014/512/WPZiB 3 .
(3) W dniu 16 grudnia 2022 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2022/2478 zmieniającą decyzję 2014/512/WPZiB.
(4) Należy rozszerzyć wykaz towarów itechnologii podlegających ograniczeniom, które mogą przyczynić się do wzmocnienia potencjału militarnego i technologicznego Rosji lub do rozwoju rosyjskiego sektora obronności ibezpieczeństwa, poprzez dodanie silników dronów, dodatkowego sprzętu chemicznego ibiologicznego, środków rozpraszania tłumu oraz komponentów elektronicznych.
(5) Decyzja (WPZiB) 2022/2478 rozszerza również wykaz podmiotów związanych z rosyjskim kompleksem wojskowo-przemysłowym, na które nakłada się surowsze ograniczenia wywozowe dotyczące produktów i technologii podwójnego zastosowania oraz towarów i technologii, które mogłyby przyczynić się do zwiększenia potencjału rosyjskiego sektora obronnego i bezpieczeństwa pod względem technologicznym, poprzez dodanie 168 nowych podmiotów. Ze względu na konkretne ryzyko przekierowywania niektórych towarów lub technologii z Krymu lub Sewastopola do Federacji Rosyjskiej do tego wykazu użytkowników końcowych należy również włączyć niektóre kontrolowane przez Rosję podmioty z siedzibą na Krymie lub w Sewastopolu. Włączenie to pozostaje bez uszczerbku dla faktu, że Unia nie uznaje nielegalnej aneksji Krymu i Sewastopola przez Federację Rosyjską i nadal zdecydowanie ją potępia.
(6) Decyzja (WPZiB) 2022/2478 przedłuża zawieszenie licencji na nadawanie w Unii w stosunku do rosyjskich mediów znajdujących się pod stałą kontrolą rosyjskiego przywództwa oraz zakaz nadawania ich treści.
(7) Federacja Rosyjska prowadzi systematyczną, międzynarodową kampanię manipulowania przekazem medialnym i przeinaczania faktów w celu wzmocnienia swojej strategii destabilizacji państw z nią sąsiadujących, Unii ijej państw członkowskich.
W szczególności działania propagandowe wielokrotnie i konsekwentnie wymierzane są w europejskie partie polityczne, zwłaszcza w okresach wyborów, społeczeństwo obywatelskie, osoby ubiegające się o azyl, rosyjskie mniejszości etniczne, mniejszości seksualne oraz w funkcjonowanie instytucji demokratycznych w Unii ijej państwach członkowskich.
(8) Aby uzasadnić i wesprzeć swoją agresję na Ukrainę, Federacja Rosyjska prowadzi ciągłe i skoordynowane działania propagandowe skierowane do społeczeństwa obywatelskiego w Unii i w państwach sąsiadujących, poważnie przeinaczając fakty i manipulując nimi.
(9) Te działania propagandowe prowadzone są za pośrednictwem szeregu mediów znajdujących się pod stałą bezpośrednią lub pośrednią kontrolą przywództwa Federacji Rosyjskiej. Takie działania stanowią poważne i bezpośrednie zagrożenie dla porządku publicznego i bezpieczeństwa publicznego Unii. Media te odgrywają istotną i zasadniczą rolę w tworzeniu warunków sprzyjających agresji wobec Ukrainy i wspieraniu tej agresji oraz w destabilizacji państw z nią sąsiadujących.
(10) Ze względu na powagę sytuacji i w odpowiedzi na działania Rosji destabilizujące sytuację na Ukrainie należy wprowadzić, w sposób zgodny z podstawowymi prawami i wolnościami uznanymi w Karcie praw podstawowych, w szczególności z prawem do wolności wypowiedzi i informacji uznanym wjej art. 11, dalsze środki ograniczające mające na celu zawieszenie działalności nadawczej takich mediów w Unii lub skierowanej do Unii. Środki te powinny zostać utrzymane do czasu zakończenia agresji na Ukrainę oraz do czasu, gdy Federacja Rosyjska i powiązane z nią media przestaną prowadzić działania propagandowe przeciwko Unii i jej państwom członkowskim.
(11) Zgodnie z podstawowymi prawami i wolnościami uznanymi w Karcie praw podstawowych, w szczególności z prawem do wolności wypowiedzi i informacji, wolnością prowadzenia działalności gospodarczej i prawem własności, uznanymi wjej art. 11, 16 i 17, środki te nie uniemożliwiają tym mediom i ich personelowi prowadzenia w Unii działalności innej niż nadawanie, takiej jak przeprowadzanie badań i wywiadów. W szczególności środki te nie wpływają na obowiązek przestrzegania praw, wolności i zasad, o których mowa w art. 6 Traktatu o Unii Europejskiej, w Karcie praw podstawowych oraz wkonstytucjach państw członkowskich, w ich odpowiednich zakresach stosowania.
(12) W celu zapewnienia spójności z procedurą zawieszenia licencji na nadawanie, o której mowa w decyzji 2014/512/WPZiB Rada powinna korzystać z uprawnień wykonawczych do decydowania, po zbadaniu odpowiednich przypadków, czy środki ograniczające mają mieć zastosowanie w terminie określonym w niniejszym rozporządzeniu w odniesieniu do kilku podmiotów wymienionych w załączniku XV do niniejszego rozporządzenia.
(13) Decyzja (WPZiB) 2022/2478 uzupełnienia już istniejący zakaz dotyczący nowych inwestycji w rosyjskim sektorze energetycznym poprzez wprowadzenie dodatkowego zakazu nowych inwestycji w rosyjskim sektorze górniczym, z wyjątkiem działalności górniczej i wydobywczej obejmującej niektóre surowce krytyczne.
(14) Należy rozszerzyć zakaz wywozu obejmujący towary i technologie nadające się do stosowania w lotnictwie i przemyśle kosmicznym na silniki lotnicze i ich części. Zakaz ten, jak również zakaz lądowania na terytorium Unii, startowania z niego lub przelotu nad nim mają zastosowanie zarówno do załogowych, jak i bezzałogowych statków powietrznych. Ponadto decyzją (WPZiB) 2022/2478 wprowadza się odstępstwo na świadczenie pomocy technicznej związanej z wykorzystaniem towarów i technologii nadających się do użytku w lotnictwie lub w przemyśle kosmicznym, gdy jest to niezbędne do uniknięcia kolizji między satelitami lub ich niezamierzonego ponownego wejścia w atmosferę. Ponadto wprowadza się w niej możliwość przyznawania przez właściwe organy krajowe odstępstw zezwalających na wywóz do celów medycznych, farmaceutycznych i humanitarnych niektórych towarów lotniczych, które są również powszechnie wykorzystywane w medycynie.
(15) Należy również rozszerzyć również wykaz towarów, które mogłyby przyczynić się do zwiększenia rosyjskich zdolności przemysłowych, poprzez uwzględnienie takich pozycji jak generatory, drony-zabawki, laptopy, dyski twarde, komponenty informatyczne, sprzęt noktowizyjny i radionawigacyjny, kamery i soczewki.
(16) Decyzją (WPZiB) 2022/2478 przedłuża się o dodatkowe sześć miesięcy zwolnienie mające zastosowanie do przywozu metanolu pochodzącego z Rosji lub wywożonego z Rosji.
(17) Rozporządzeniem (UE) nr 833/2014 zakazano przywozu ropy naftowej z Rosji rurociągiem lub transportem morskim. W rozporządzeniu (UE) nr 833/2014 przewidziano jednocześnie tymczasowe odstępstwa dla przywozów realizowanych rurociągiem oraz - dla Bułgarii - dla przywozu drogą morską. Odstępstwa te miały wyłącznie na celu zapewnienie bezpieczeństwa dostaw w państwach członkowskich, przy jednoczesnym utrzymaniu równych warunków działania między nimi. Należy zatem wyjaśnić, że podobnie jak w przypadku państw członkowskich importujących rosyjską ropę naftową rurociągami, Bułgaria nie może sprzedawać kupującym mającym siedzibę w innych państwach członkowskich lub w państwach trzecich produktów ropopochodnych uzyskanych z rosyjskiej ropy naftowej przywożonej na podstawie tego odstępstwa. Bunkrowanie lub tankowanie pojazdu lub statku powietrznego w państwach członkowskich korzystających z tych odstępstw nie jest objęte tym zakazem.
(18) W duchu solidarności z Ukrainą decyzja (WPZiB) 2022/2478 zezwala jednak Węgrom, Słowacji i Bułgarii na wywóz do Ukrainy niektórych produktów ropopochodnych uzyskiwanych z rosyjskiej ropy naftowej przywożonej na podstawie wspomnianych odstępstw, w tym, w razie potrzeby, tranzytem przez inne państwa członkowskie.
(19) Decyzją (WPZiB) 2022/2478 zezwala się Bułgarii na wywóz do państw trzecich niektórych produktów ropopochodnych uzyskiwanych z rosyjskiej ropy naftowej przywożonej na podstawie wspomnianych odstępstw. Jest to konieczne, aby ograniczyć zagrożenia dla środkowiska i bezpieczeństwa, ponieważ takie produkty nie mogą być bezpiecznie składowane w Bułgarii. Roczny wywóz nie powinien przekraczać średniego rocznego wywozu takich produktów w ciągu ostatnich pięciu lat.
(20) Należy wyłączyć kondensat gazu ziemnego produkowanego w zakładach produkcji skroplonego gazu ziemnego (LNG) z ograniczeń określonych w art. 3m i 3n, aby zapewnić bezpieczeństwo dostaw skroplonego gazu ziemnego. Aby nie dopuścić do obchodzenia środków ograniczających i zapewnić, aby produkty zawierające kondensat gazu ziemnego podlegające ograniczeniom na podstawie art. 3m i 3n nie były nabywane, przywożone ani transportowane do Unii ani do państw trzecich, należy wprowadzić obowiązek sprawozdawczy dla operatorów zaangażowanych w transakcje dotyczące kondensatu gazu ziemnego pochodzącego z zakładu produkcyjnego LNG.
(21) Decyzją (WPZiB) 2022/2478 dodaje się rosyjski Bank Rozwoju Regionalnego do wykazu rosyjskich podmiotów będących własnością państwa lub kontrolowanych przez państwo, które objęte są zakazem transakcji.
(22) W decyzji (WPZiB) 2022/2478 zakazuje się obywatelom Unii zajmowania jakichkolwiek stanowisk w organach zarządzających wszystkich rosyjskich osób prawnych, podmiotów lub organów będących własnością państwa lub kontrolowanych przez państwo, mających siedzibę w Rosji. Przewiduje się w niej również możliwość udzielania przez właściwe organy swoim obywatelom zezwolenia na zajmowanie takich stanowisk w istniejących spółkach joint venture lub w podobnych porozumieniach prawnych, a także w unijnych jednostkach zależnych z siedzibą w Rosji oraz w przypadku gdy zajmowanie takiego stanowiska jest niezbędne do zapewnienia kluczowych dostaw energii lub gdy osoba prawna, podmiot lub organ uczestniczą w tranzycie przez Rosję ropy naftowej pochodzącej z państwa trzeciego, a zajmowanie takiego stanowiska wiąże się z działaniami, które nie są w inny sposób zakazane.
(23) Decyzja (WPZiB) 2022/2478 przedłuża okres zwolnienia z zakazu zawierania transakcji z niektórymi rosyjskimi podmiotami państwowymi, jeżeli taka transakcja jest absolutnie niezbędna do likwidacji spółki joint venture lub podobnego porozumienia prawnego. Wprowadzono w niej również możliwość udzielania przez właściwe organy krajowe zezwoleń na transakcje, które są niezbędne do zbycia udziałów posiadanych przez rosyjskie podmioty państwowe w unijnych przedsiębiorstwach i wycofania się tych podmiotów z unijnych przedsiębiorstw.
(24) Aby ułatwić unijnym podmiotom wycofanie inwestycji z rosyjskiego rynku, decyzją (WPZiB) 2022/2478 wprowadzono tymczasowe odstępstwo od zakazów przywozu i wywozu zawartych w rozporządzeniu (UE) nr 833/2014. Aby ułatwić szybkie wyjście z rosyjskiego rynku, odstępstwo to ma charakter tymczasowy i ma ograniczony zakres, umożliwiając sprzedaż, dostawę lub przekazywanie takich towarów lub ich przywóz do Unii do dnia 30 września 2023 r. i ma zastosowanie wyłącznie do tych towarów, które znajdowały się już fizycznie w Rosji w momencie wejścia w życie odpowiednich zakazów. Ponadto organy krajowe powinny zapewnić, aby zakazane towary, które pozostały w Rosji w wyniku wycofania inwestycji, nie przysparzały korzyści wojskowym użytkownikom końcowym ani nie miały końcowego zastosowania wojskowego.
(25) Należy ujednolicić spoczywający na państwach członkowskich obowiązek zgłaszania depozytów przekraczających 100 000 EUR od osób prawnych, podmiotów lub organów mających siedzibę w państwach trzecich, w których większość udziałów posiadają obywatele rosyjscy lub osoby fizyczne mieszkające w Rosji, z podobnymi obowiązkami, które istnieją już w stosunku do innych rodzajów depozytów.
(26) Ponadto decyzją (WPZiB) 2022/2478 rozszerzono obowiązujący zakaz świadczenia niektórych usług na rzecz Federacji Rosyjskiej oraz osób prawnych, podmiotów lub organów mających siedzibę w Rosji poprzez wprowadzenie zakazu świadczenia usług reklamowych, usług w zakresie badania rynku i badania opinii publicznej, a także usług w zakresie badania produktów i kontroli technicznej. Zgodnie z Centralną Klasyfikacją Produktów określoną w dokumentach statystycznych Urzędu Statystycznego Narodów Zjednoczonych, seria M, nr 77, CPC prov., 1991 r., "usługi w zakresie badania rynku i badania opinii publicznej" obejmują usługi w zakresie badania rynku i usługi w zakresie badania opinii publicznej. "Usługi w zakresie badań i analiz technicznych" obejmują usługi w zakresie badania i analizy składu i czystości, usługi w zakresie badania i analizy właściwości fizycznych, usługi w zakresie badania i analizy zintegrowanych systemów mechanicznych i elektrycznych, usługi w zakresie kontroli technicznej, jak również inne usługi w zakresie badań i analiz technicznych. Świadczenie pomocy technicznej związanej z towarami wywożonymi do Rosji pozostaje możliwe, o ile w momencie świadczenia takiej pomocy sprzedaż, dostawa, przekazywanie lub wywóz takich towarów nie są zakazane na mocy niniejszego rozporządzenia. "Usługi reklamowe" obejmują usługi sprzedaży lub dzierżawy przestrzeni reklamowej lub czasu reklamowego oraz usługi w zakresie planowania, tworzenia i umieszczania reklam, a także inne usługi reklamowe.
(27) Decyzją (WPZiB) 2022/2478 doprecyzowuje się i zmienia zwolnienia z zakazu przywozu wyrobów stalowych, które albo pochodzą z Rosji, albo są przywożone z Rosji.
(28) Decyzją (WPZiB) 2022/2478 wprowadzono również pewne korekty o charakterze technicznym w części normatywnej.
(29) Środki te wchodzą w zakres Traktatu, a zatem do ich wdrożenia konieczne jest podjęcie działań regulacyjnych na szczeblu Unii, w szczególności w celu zapewnienia jednolitego stosowania tych środków we wszystkich państwach członkowskich.
(29) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 833/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 322 I z 16.12.2022.
2 Rozporządzenie Rady (UE) nr 833/2014 z dnia 31 lipca 2014 r. dotyczące środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie (Dz.U. L 229 z 31.7.2014, s. 1).
3 Decyzja Rady 2014/512/WPZiB z dnia 31 lipca 2014 r. dotycząca środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie (Dz.U. L229 z 31.7.2014, s. 13).
* Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unjny kodeks celny (Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 558).";
4 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
5 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
6 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
7 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
8 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
9 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
10 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
11 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
12 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
13 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
14 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
15 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
16 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
17 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
18 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
19 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
20 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
21 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
22 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
23 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
24 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
25 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
26 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
27 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
28 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
29 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
30 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
31 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
32 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
33 Zob. rozporządzenie (WE) nr 1172/95 (Dz.U. L 118 z 25.5.1995, s. 10).
34 W razie potrzeby opis ten można przedstawić w załączniku lub załącznikach do niniejszego formularza (1bis). W takim wypadku należy w tej ramce wskazać dokładną liczbę załączników. Opis powinien być możliwie jak najdokładniejszy i obejmować w uzasadnionych przypadkach numer CAS lub inne odniesienia, szczególnie w przypadku produktów chemicznych.