Rozporządzenie 2022/2379 w sprawie statystyk dotyczących nakładów i produkcji w rolnictwie, zmiany rozporządzenia Komisji (WE) nr 617/2008 oraz uchylenia rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1165/2008, (WE) nr 543/2009 i (WE) nr 1185/2009 oraz dyrektywy Rady 96/16/WE

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2022/2379
z dnia 23 listopada 2022 r.
w sprawie statystyk dotyczących nakładów i produkcji w rolnictwie, zmiany rozporządzenia Komisji (WE) nr 617/2008 oraz uchylenia rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1165/2008, (WE) nr 543/2009 i (WE) nr 1185/2009 oraz dyrektywy Rady 96/16/WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 338 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Przejrzysta, wszechstronna i wiarygodna baza wiedzy statystycznej jest konieczna do opracowywania, wdrażania, monitorowania, oceny i przeglądu unijnych polityk związanych z rolnictwem, w szczególności wspólnej polityki rolnej (WPR), w tym działań dotyczących rozwoju obszarów wiejskich, a także unijnych polityk dotyczących między innymi środowiska, dostosowania się do zmiany klimatu i jej łagodzenia, użytkowania gruntów, regionów, zdrowia publicznego, bezpieczeństwa żywności, ochrony roślin, zrównoważonego stosowania pestycydów, stosowania weterynaryjnych produktów leczniczych oraz celów zrównoważonego rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych. Statystyki te mogą być również przydatne do celów monitorowania i oceny wpływu rolnictwa na owady zapylające i ważne organizmy glebowe.

(2) Gromadzenie danych statystycznych, w szczególności dotyczących nakładów i produkcji w rolnictwie, powinno mieć na celu, między innymi, zapewnienie aktualnych, wysokiej jakości i dostępnych danych na potrzeby opartego na dowodach procesu decyzyjnego, w szczególności zapewnienie danych niezbędnych do opracowania wskaźników rolnośrodowiskowych, oraz wspieranie i ocenę realizacji Europejskiego Zielonego Ładu wraz z powiązanymi strategiami - "Od pola do stołu" i na rzecz bioróżnorodności, planem działania na rzecz eliminacji zanieczyszczeń i planem działania na rzecz produkcji ekologicznej w Unii oraz przyszłych reform WPR. Podstawowym warunkiem osiągnięcia celów Europejskiego Zielonego Ładu jest transformacja w kierunku rolnictwa wielofunkcyjnego, które będzie w stanie produkować wystarczającą ilość bezpiecznej żywności, a jednocześnie będzie wpływać pozytywnie na środowisko.

(3) Wysokiej jakości zharmonizowane, spójne i porównywalne dane statystyczne są ważne dla oceny stanu i tendencji w zakresie nakładów i produkcji w rolnictwie w Unii w celu dostarczenia istotnych i dokładnych danych na temat środowiskowych i gospodarczych skutków rolnictwa oraz tempa transformacji w kierunku bardziej zrównoważonych praktyk rolniczych. Zgromadzone dane powinny również dotyczyć funkcjonowania rynków i bezpieczeństwa żywnościowego, aby zapewnić dostęp do wystarczającej ilości żywności o wysokiej jakości, oraz oceny zrównoważonego rozwoju i środowiskowych, gospodarczych i społecznych skutków i wyników unijnych i krajowych strategii politycznych, a także oceny zrównoważonego rozwoju i wpływu tworzenia nowych modeli biznesowych. Dane te obejmują między innymi statystyki dotyczące zwierząt gospodarskich i mięsa, produkcji i spożycia jaj oraz produkcji i spożycia mleka i przetworów mlecznych. Istotne są również statystyki dotyczące powierzchni upraw, plonów i produkcji upraw z gruntów ornych, warzyw, upraw trwałych i użytków zielonych oraz bilansu towarów. Ponadto potrzebne są statystyki na temat sprzedaży i stosowania środków ochrony roślin, nawozów i weterynaryjnych produktów leczniczych, w szczególności antybiotyków w paszach.

(4) Międzynarodowa ocena statystyk dotyczących rolnictwa doprowadziła do opracowania światowej strategii Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa na rzecz poprawy statystyk dotyczących rolnictwa i obszarów wiejskich. Strategię tę w 2010 r. zatwierdziła Komisja Statystyczna Narodów Zjednoczonych. Europejskie statystyki dotyczące rolnictwa powinny w stosownych przypadkach opierać się na zaleceniach tej światowej strategii.

(5) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 2  ustanawia ramy prawne w zakresie opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania statystyki europejskiej w oparciu o wspólne zasady statystyczne. Rozporządzenie to określa kryteria jakości i odnosi się do potrzeby ograniczenia do minimum obciążenia respondentów badań oraz przyczyniania się do realizacji bardziej ogólnego celu, jakim jest zmniejszenie obciążenia administracyjnego.

(6) Strategia na rzecz statystyk dotyczących rolnictwa na rok 2020 i na okres późniejszy, zatwierdzona przez Komitet ds. Europejskiego Systemu Statystycznego (zwany dalej "Komitet ds. ESS") w listopadzie 2015 r., przewiduje przyjęcie dwóch rozporządzeń ramowych obejmujących wszystkie aspekty ustawodawstwa Unii w dziedzinie statystyk dotyczących rolnictwa, z wyjątkiem rachunków ekonomicznych dla rolnictwa (EAA). Niniejsze rozporządzenie jest jednym z tych dwóch rozporządzeń ramowych i powinno uzupełniać już przyjęte rozporządzenie ramowe, a mianowicie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1091 3 .

(7) Europejskie statystyki dotyczące nakładów i produkcji w rolnictwie są obecnie gromadzone, tworzone i rozpowszechniane na podstawie kilku aktów prawnych. Obecne ramy prawne nie zapewniają odpowiedniej spójności między różnymi dziedzinami statystycznymi ani nie promują zintegrowanego podejścia do opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania statystyk dotyczących rolnictwa, które powinny obejmować aspekty gospodarcze i środowiskowe rolnictwa. Niniejsze rozporządzenie powinno zastąpić te akty prawne w celu harmonizacji i zapewnienia porównywalności informacji, zapewnienia spójności i koordynacji europejskich statystyk dotyczących rolnictwa, ułatwienia integracji i usprawnienia odpowiednich procesów statystycznych oraz umożliwienia bardziej całościowego podejścia. Konieczne jest zatem uchylenie tych aktów prawnych, a mianowicie rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1165/2008 4 , (WE) nr 543/2009 5  i (WE) nr 1185/2009 6  oraz dyrektywy Rady 96/16/WE 7 . Liczne powiązane porozumienia Europejskiego Systemu Statystycznego (ESS) oraz dżentelmeńskie umowy między krajowymi urzędami statystycznymi a Komisją (Eurostatem) dotyczące przekazywania danych należy włączyć do niniejszego rozporządzenia, jeżeli istnieją dowody, że dane te zaspokajają potrzeby użytkowników, uzgodniona metodyka jest właściwa, a dane są odpowiedniej jakości.

(8) Statystyki wymagane zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 617/2008 8  są gromadzone w ramach ESS i spełniają niektóre, ale nie wszystkie jego standardy jakości. Statystyki te stanowią wsparcie polityki unijnej i polityk krajowych polityk w dłuższej perspektywie i powinny zostać zintegrowane jako statystyki europejskie, aby zapewnić dostępność i jakość danych. Aby uniknąć podwójnego zgłaszania danych przez państwa członkowskie, należy znieść wymogi statystyczne obowiązujące na podstawie tego rozporządzenia.

(9) Dużą część użytków rolnych na poziomie Unii stanowią użytki zielone. Produkcji z tych obszarów nie uważano w przeszłości za istotną, dlatego w statystykach dotyczących upraw nie uwzględniano danych dotyczących tej produkcji. W miarę wzrostu wpływu użytków zielonych i przeżuwaczy na środowisko z powodu zmiany klimatu, potrzebne są statystyki dotyczące produkcji z użytków zielonych, w tym wypasu zwierząt.

(10) Do celów europejskich statystyk dotyczących rolnictwa należy ocenić, na ile możliwa jest maksymalizacja wykorzystania już istniejących danych zgromadzonych w ramach zobowiązań WPR bez stwarzania nowych zobowiązań i obciążenia administracyjnego.

(11) W celu zapewnienia harmonizacji i porównywalności informacji dotyczących nakładów i produkcji w rolnictwie z informacjami dotyczącymi struktury gospodarstw rolnych, a także w celu dalszego wdrażania strategii na rzecz statystyk dotyczących rolnictwa na rok 2020 i na okres późniejszy niniejsze rozporządzenie powinno uzupełniać rozporządzenie (UE) 2018/1091.

(12) Rozporządzenie (WE) nr 138/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 9  nie obejmuje statystyk dotyczących cen w rolnictwie, ale należy zapewnić dostępność tych statystyk i ich spójność z EAA. Statystyki dotyczące nakładów i produkcji w rolnictwie powinny zatem obejmować statystyki dotyczące cen nakładów w rolnictwie, spójne z EAA. Dane dotyczące cen produkcji rolnej muszą być dostępne w państwach członkowskich, aby umożliwić obliczenia EAA i porównywalne wskaźniki cen.

(13) W świetle Europejskiego Zielonego Ładu, WPR i celu, jakim jest zmniejszenie zależności od pestycydów, ważne jest zapewnienie wysokiej jakości rocznych statystyk dotyczących stosowania środków ochrony roślin z uwzględnieniem kwestii środowiskowych, zdrowotnych i gospodarczych. Brak dokumentacji elektronicznej na poziomie Unii dotyczącej profesjonalnego stosowania środków ochrony roślin, która mogłaby być wykorzystywana do celów statystycznych, stanowi dużą przeszkodę w zwiększeniu częstotliwości gromadzenia danych - co roku zamiast co pięć lat - na temat stosowania środków ochrony roślin w rolnictwie. Aby dać krajowym urzędom statystycznym czas na przygotowanie się do stałego tworzenia rocznych statystyk dotyczących stosowania środków ochrony roślin, w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć system przejściowy.

(14) W celu spełnienia wymogów niniejszego rozporządzenia dane dotyczące wprowadzania do obrotu i stosowania pestycydów, które mają być przekazywane na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE 10  i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 11 , powinny być wykorzystywane zgodnie z odpowiednimi przepisami tej dyrektywy i tego rozporządzenia. Dane rozpowszechniane na temat środków ochrony roślin powinny obejmować substancje czynne wprowadzane do obrotu i stosowane w działalności rolniczej w podziale na uprawy i związane z nimi powierzchnie, na których zastosowano produkt.

(15) Porównywalne statystyki ze wszystkich państw członkowskich dotyczące nakładów i produkcji w rolnictwie są istotne dla kształtowania rozwoju WPR oraz monitorowania realizacji WPR w ramach krajowych planów strategicznych z uwagi na jej wkład w osiąganie celów Europejskiego Zielonego Ładu. W odniesieniu do zmiennych należy zatem w miarę możliwości stosować standardowe klasyfikacje i wspólne definicje.

(16) Spójność, porównywalność i interoperacyjność danych oraz jednolitość formatów ich zgłaszania są wymogami mającymi zasadnicze znaczenie dla przygotowywania europejskich statystyk dotyczących rolnictwa, w szczególności w odniesieniu do efektywności procesów gromadzenia, przetwarzania i rozpowszechniania uzyskanych wyników oraz ich jakości.

(17) Dane potrzebne do zestawiania statystyk powinny być gromadzone w sposób zapewniający jak najniższe koszty i obciążenie administracyjne dla respondentów, w tym rolników, małych i średnich przedsiębiorstw oraz państw członkowskich. Konieczne jest więc zidentyfikowanie możliwych właścicieli źródeł danych, które są wymagane, i zapewnienie, by źródła te można było wykorzystywać na potrzeby statystyk.

(18) Zbiory danych, które mają być przekazywane, obejmują kilka dziedzin statystycznych. Aby utrzymać elastyczne podejście, które umożliwia dostosowywanie statystyk, w przypadku gdy zmieniają się wymogi w zakresie danych, w rozporządzeniu podstawowym należy określić tylko dziedziny, tematy i tematy szczegółowe, natomiast szczegółowe zbiory danych należy ustalić w drodze aktów wykonawczych. Gromadzenie szczegółowych zbiorów danych nie powinno wiązać się ze znaczącymi dodatkowymi kosztami, które prowadziłyby do nieproporcjonalnego i nieuzasadnionego obciążenia respondentów i państw członkowskich.

(19) Zmienna w zbiorze danych na potrzeby europejskich statystyk dotyczących nakładów i produkcji w rolnictwie może obejmować kilka wymiarów, takich jak wymiar rolnictwa ekologicznego i wymiar poziomu regionalnego. Wymiar rolnictwa ekologicznego dotyczy produkcji i produktów zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 12 . Wymiar poziomu regionalnego należy określić zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady 13 . Aby zmniejszyć obciążenie państw członkowskich związane z dostarczaniem danych na podstawie niniejszego rozporządzenia oraz zapewnić przewidywalność co do tego, które dane mają być gromadzone, w załączniku do niniejszego rozporządzenia należy określić tematy szczegółowe i ich wymagany wymiar. W załączniku tym należy wprowadzić słowo "dotyczy" w odniesieniu do tematów szczegółowych, dla których wymagany jest wymiar rolnictwa ekologicznego lub poziomu regionalnego.

(20) Produkcja ekologiczna staje się coraz ważniejszym wskaźnikiem zrównoważonych systemów produkcji rolnej. Dane statystyczne dotyczące produkcji ekologicznej mają podstawowe znaczenie dla monitorowania postępów w realizacji planu działania na rzecz produkcji ekologicznej w Unii. Konieczne jest zatem zapewnienie spójności dostępnych statystyk dotyczących produkcji ekologicznej, w tym danych określających obszary certyfikowane lub obszary produkcyjne w okresie konwersji, z pozostałymi statystykami dotyczącymi produkcji rolnej przez włączenie ich do zbiorów danych. Te statystyki dotyczące produkcji ekologicznej powinny też być spójne z danymi administracyjnymi tworzonymi na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/848 oraz wykorzystywać te dane administracyjne.

(21) Bilans składników odżywczych brutto jest jednym z najpowszechniej stosowanych wskaźników rolnośrodowisko- wych. Jest on opisany we wspólnej metodyce Eurostatu/OECD jako obliczona różnica między całkowitą ilością składników odżywczych wprowadzanych do systemu rolniczego a ilością składników odżywczych opuszczających ten system. Pomimo znaczenia bilansu składników odżywczych brutto nie wszystkie państwa członkowskie dobrowolnie przekazują dotyczące go dane Komisji (Eurostatowi). Konieczne jest zatem włączenie bilansu składników odżywczych brutto do niniejszego rozporządzenia.

(22) Weterynaryjne produkty lecznicze są istotnym nakładem w rolnictwie. Istotne jest, aby uniknąć powielania prac oraz zoptymalizować wykorzystanie istniejących informacji, które mogą być użyte do celów statystycznych. W tym celu, a także z myślą o zapewnieniu obywatelom Unii oraz innym zainteresowanym stronom łatwo dostępnych i użytecznych informacji na temat sprzedaży i stosowania weterynaryjnych produktów leczniczych, w tym stosowania prze- ciwdrobnoustrojowych produktów leczniczych u zwierząt, od których lub z których pozyskuje się żywność, Komisja (Eurostat) powinna rozpowszechniać odpowiednie dostępne statystyki na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/6 14 . W tym celu Komisja powinna zawrzeć stosowne umowy o współpracy w zakresie działalności statystycznej z odpowiednimi podmiotami, w tym na poziomie międzynarodowym.

(23) Produkty biobójcze stanowią istotny nakład w rolnictwie, na przykład w higienie weterynaryjnej i paszach dla zwierząt. Substancje czynne dopuszczone do obrotu w środkach ochrony roślin są często stosowane w produktach bio- bójczych. W rozporządzeniu (WE) nr 1185/2009 wskazano już potrzebę gromadzenia statystyk dotyczących produktów biobójczych na potrzeby świadomej, opartej na danych naukowych polityki w dziedzinie rolnictwa, środowiska, zdrowia publicznego i bezpieczeństwa żywności. Biorąc pod uwagę, że program prac dotyczący systematycznej oceny wszystkich istniejących substancji czynnych zawartych w produktach biobójczych realizowany na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 15  nadal trwa i ukończono jedynie 35 % związanych z nim prac, jest wciąż zbyt wcześnie na włączenie produktów biobójczych w zakres stosowania niniejszego rozporządzenia. Niezwłocznie po zakończeniu oceny substancji czynnych przeznaczonych do stosowania w produktach biobójczych Komisja powinna rozważyć rozszerzenie zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia na takie produkty.

(24) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1059/2003 należy określić jednostki terytorialne zgodnie ze wspólną klasyfikacją jednostek terytorialnych do celów statystycznych (NUTS). Aby ograniczyć obciążenie dla państw członkowskich, wymogi w zakresie danych regionalnych nie powinny wykraczać poza wymogi ustanowione we wcześniejszym ustawodawstwie Unii, chyba że w międzyczasie pojawiły się nowe poziomy regionalne. W związku z tym należy zezwolić Niemcom na podawanie regionalnych danych statystycznych jedynie w podziale na jednostki terytorialne NUTS 1.

(25) Możliwe powinno być gromadzenie danych na tematy ad hoc dotyczące nakładów i produkcji w rolnictwie w określonym czasie celem uzupełnienia danych gromadzonych regularnie danymi dodatkowymi dotyczącymi tematów, które wymagają więcej informacji, bądź pojawiających się zjawisk lub innowacji. Potrzeba dostarczenia takich danych dodatkowych powinna być jednak należycie uzasadniona.

(26) Aby zmniejszyć obciążenie administracyjne dla państw członkowskich, umożliwić należy zwolnienia z regularnego przekazywania niektórych danych, jeżeli wkład państwa członkowskiego w łączne wartości UE dla tych danych jest niski lub zaobserwowane zjawisko jest nieistotne w stosunku do całkowitej produkcji w tym konkretnym państwie członkowskim

(27) Aby zwiększyć efektywność procesów tworzenia statystyk w ramach ESS i ograniczyć obciążenie administracyjne dla respondentów, krajowe urzędy statystyczne i inne organy krajowe powinny mieć prawo szybkiego i bezpłatnego dostępu do wszelkich danych administracyjnych potrzebnych do celów publicznych oraz do ich wykorzystania na tej samej zasadzie, bez względu na to, czy są one w posiadaniu organów publicznych lub podmiotów półpublicz- nych lub prywatnych. Krajowe urzędy statystyczne i inne organy krajowe powinny też móc włączać te dane administracyjne do statystyk, w zakresie w jakim dane te są niezbędne do opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania europejskich statystyk dotyczących rolnictwa zgodnie z art. 17a rozporządzenia (WE) nr 223/2009.

(28) Państwa członkowskie lub właściwe organy krajowe powinny dążyć do unowocześnienia sposobów gromadzenia danych, na ile to możliwe. Promować należy stosowanie rozwiązań cyfrowych oraz narzędzi monitorowania powierzchni ziemi, takich jak unijny program obserwacji Ziemi Copernicus oraz czujniki zdalne. Dane dotyczące rolnictwa są coraz częściej generowane za pomocą cyfrowych praktyk rolniczych, w których rolnik nadal jest podstawowym źródłem danych.

(29) Aby zapewnić elastyczność i ograniczyć obciążenie administracyjne dla respondentów, krajowych urzędów statystycznych i innych organów krajowych, państwa członkowskie powinny mieć możliwość wykorzystywania badań statystycznych, rejestrów administracyjnych oraz innych źródeł, metod lub innowacyjnych podejść, w tym opartych na dowodach naukowych i dobrze udokumentowanych metod takich jak imputacja, szacowanie i modelowanie. Zawsze zapewniać należy jakość, a w szczególności dokładność, aktualność i porównywalność statystyk opartych na tych źródłach.

(30) Rozporządzenie (WE) nr 223/2009 zawiera przepisy dotyczące przekazywania danych z państw członkowskich do Komisji (Eurostatu) oraz wykorzystania takich danych, w tym przekazywania i ochrony poufnych danych. Środki stosowane zgodnie z tym rozporządzeniem mają zapewnić, aby poufne dane były przekazywane i wykorzystywane wyłącznie do celów statystycznych zgodnie z art. 21 i 22 rozporządzenia (WE) nr 223/2009.

(31) Rozporządzenie (WE) nr 223/2009 stanowi ramy odniesienia dla statystyki europejskiej i zobowiązuje państwa członkowskie do przestrzegania zasad statystycznych i kryteriów jakości określonych w tym rozporządzeniu. Sprawozdania dotyczące jakości są niezbędne do oceny i poprawy jakości statystyki europejskiej oraz do przekazywania informacji na ten temat. Komitet ds. ESS zatwierdził jednolitą zintegrowaną strukturę metadanych jako standard ESS dla sprawozdawczości dotyczącej jakości, przyczyniając się - za pomocą jednolitych standardów i zharmonizowanych metod - do spełnienia wymogów jakości statystyk, określonych w art. 12 ust. 3 tego rozporządzenia. Ten standard ESS ma przyczynić się do harmonizacji zapewniania jakości i sprawozdawczości dotyczącej jakości na podstawie niniejszego rozporządzenia.

(32) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 223/2009 gromadzone dane i sprawozdania dotyczące jakości przekazywane przez państwa członkowskie na podstawie niniejszego rozporządzenia powinna rozpowszechniać Komisja (Eurostat).

(33) Zgodnie z celami niniejszego rozporządzenia i w przypadku gdy potrzebne są nowe wymogi w zakresie danych lub ulepszenia zbiorów danych objętych niniejszym rozporządzeniem, Komisja powinna ocenić ich wykonalność, uruchamiając w razie potrzeby studia wykonalności i badania pilotażowe.

(34) Zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami w 2016 r. przeprowadzono ocenę skutków Strategii na rzecz statystyk dotyczących rolnictwa na rok 2020 i na okres późniejszy, aby program statystyczny ustanowiony niniejszym rozporządzeniem skoncentrować na potrzebie efektywności w osiąganiu celów oraz aby uwzględnić ograniczenia budżetowe.

(35) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, a mianowicie systematyczne tworzenie europejskich statystyk dotyczących nakładów i produkcji w rolnictwie w Unii, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, ponieważ konieczne jest skoordynowane podejście, natomiast ze względu na wymóg spójności i porównywalności możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.

(36) W celu uwzględnienia pojawiających się potrzeb w zakresie danych, wynikających głównie ze zmian zachodzących w rolnictwie, zmian w ustawodawstwie i zmian priorytetów politycznych, należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) w odniesieniu do zmiany tematów szczegółowych wymienionych w niniejszym rozporządzeniu, zmiany częstotliwości przekazywania danych, okresów odniesienia i wymaganego wymiaru tematów szczegółowych oraz określenia informacji, które mają być dostarczane przez państwa członkowskie na zasadzie ad hoc do celów gromadzenia danych ad hoc przewidzianego niniejszym rozporządzeniem. Przyjmując takie akty delegowane, Komisja powinna uwzględniać aspekty takie jak koszty i obciążenie administracyjne dla respondentów i państw członkowskich. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, oraz aby konsultacje te prowadzone były zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonal- nym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 16 . W szczególności, aby zapewnić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie udział na równych zasadach w przygotowaniu aktów delegowanych, instytucje te otrzymują wszelkie dokumenty w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji mogą systematycznie brać udział w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych.

(37) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania niniejszego rozporządzenia, należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze do określania wymogów dotyczących pokrycia, zbiorów danych związanych z tematami i tematami szczegółowymi wymienionymi w załączniku oraz elementów technicznych danych, które mają być przekazywane, do ustanawiania wykazów i opisów zmiennych i innych praktycznych ustaleń dotyczących gromadzenia danych ad hoc, bardziej szczegółowego określenia częstotliwości przekazywania zbiorów danych, określenia terminów przekazywania danych i odpowiedniej częstotliwości przekazywania danych, zmiennych i odpowiednich progów, na podstawie których państwa członkowskie mogą być zwolnione z przesyłania konkretnych danych, bardziej szczegółowego określenia okresów odniesienia, określenia treści sprawozdań dotyczących jakości i praktycznych ustaleń w tym zakresie, bardziej szczegółowego określenia wymogów dotyczących pokrycia w odniesieniu do systemu przejściowego dotyczącego danych dotyczących tematu szczegółowego stosowania środków ochrony roślin w rolnictwie oraz przyznania odstępstw państwom członkowskim. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 17 . Przy wykonywaniu tych uprawnień Komisja powinna uwzględniać aspekty takie jak koszty i obciążenie administracyjne dla respondentów i państw członkowskich.

(38) Gdyby wykonanie niniejszego rozporządzenia wymagało istotnych dostosowań w krajowych systemach statystycznych poszczególnych państw członkowskich, w należycie uzasadnionych przypadkach Komisja powinna mieć możliwość przyznania odnośnemu państwu członkowskiemu tymczasowych odstępstw. Takie istotne dostosowania mogą wynikać w szczególności z potrzeby modyfikacji systemów gromadzenia danych, aby uwzględnić nowe wymogi w zakresie danych, w tym dostęp do źródeł administracyjnych i innych istotnych źródeł.

(39) Aby wesprzeć wykonywanie niniejszego rozporządzenia, zarówno od państw członkowskich, jak i od Unii powinno być wymagane finansowanie. Dlatego też należy wprowadzić przepis dotyczący wkładu finansowego Unii w formie dotacji.

(40) Należy zapewnić ochronę interesów finansowych Unii w całym cyklu wydatkowania przez zastosowanie proporcjonalnych środków obejmujących zapobieganie nieprawidłowościom oraz ich wykrywanie i badanie, odzyskiwanie środków utraconych, nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych oraz, w stosownych przypadkach, nakładanie sankcji administracyjnych i finansowych.

(41) Niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane bez uszczerbku dla dyrektywy 2003/4/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 18  i rozporządzeń (WE) nr 1367/2006 19  i (WE) nr 1049/2001 20  Parlamentu Europejskiego i Rady oraz z zachowaniem poufności informacji statystycznych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 223/2009.

(42) W celu zapewnienia spójności i porównywalności europejskich statystyk dotyczących rolnictwa tworzonych zgodnie z zasadami określonymi w art. 338 ust. 2 TFUE należy wzmocnić współpracę i koordynację między organami w ramach ESS. Dane gromadzone są również przez inne organy Unii niż te, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, oraz przez inne organizacje. Współpraca takich organów i organizacji oraz podmiotów zaangażowanych w ESS powinna zatem zostać wzmocniona, aby wykorzystać efekt synergiczny.

(43) Skonsultowano się z Komitetem ds. ESS,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się zintegrowane ramy dla zagregowanych europejskich statystyk dotyczących nakładów i produkcji w działalności rolniczej, a także pośredniego wykorzystania takiej produkcji w rolnictwie oraz jej skupowania i przetwórstwa.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia zastosowanie mają definicje "gospodarstwa rolnego", "jednostki rolniczej obejmującej wspólnoty gruntowe", "sztuki dużej" i "powierzchni użytkowanych użytków rolnych" określone, odpowiednio, w art. 2 lit. a), b), d) i e) rozporządzenia (UE) 2018/1091.

Zastosowanie mają ponadto następujące definicje:

1)
"działalność rolnicza" oznacza działalność gospodarczą prowadzoną w rolnictwie zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 21  wchodzącą - w ramach działalności podstawowej lub drugorzędnej - w zakres grup A.01.1, A.01.2, A.01.3, A.01.4 i A.01.5 lub w zakres "utrzymywania gruntów w dobrej kulturze rolnej zgodnej z wymogami ochrony środowiska" w grupie A.01.6 na obszarze gospodarczym Unii; w odniesieniu do działalności w ramach klasy A.01.49 definicja obejmuje jedynie działalność "chów i hodowla pozostałych zwierząt, włącznie z częściowo oswojonymi", z wyjątkiem hodowli owadów, oraz "chów i hodowla pszczół oraz produkcja miodu i wosku pszczelego";
2)
"przedsiębiorstwo mleczarskie" oznacza przedsiębiorstwo lub gospodarstwo rolne, które nabywa mleko lub - w niektórych przypadkach - przetwory mleczne, aby przerabiać je na przetwory mleczne; obejmuje to także przedsiębiorstwa, które skupują mleko lub śmietanę w celu przekazania ich w całości lub w części, bez jakiegokolwiek przetwarzania, innym przedsiębiorstwom mleczarskim;
3)
"rzeźnia" oznacza urzędowo zarejestrowane i zatwierdzone przedsiębiorstwo posiadające zezwolenie na ubój i obróbkę poubojową zwierząt, których mięso przeznaczone jest do spożycia przez ludzi;
4)
"wylęgarnia" oznacza przedsiębiorstwo zajmujące się inkubacją jaj, wylęgiem i dostawą piskląt;
5)
"jednostka obserwowana" oznacza możliwą do zidentyfikowania jednostkę, w odniesieniu do której można uzyskać dane;
6)
"dziedzina" oznacza jeden lub kilka zbiorów danych obejmujących określone tematy;
7)
"temat" oznacza treść informacji, które mają być gromadzone w odniesieniu do jednostek obserwowanych, przy czym każdy temat obejmuje co najmniej jeden temat szczegółowy;
8)
"temat szczegółowy" oznacza szczegółową treść informacji, które mają być gromadzone w odniesieniu do jednostek obserwowanych, w związku z danym tematem, przy czym każdy temat szczegółowy obejmuje co najmniej jedną zmienną;
9)
"środki ochrony roślin" oznaczają produkty w postaci, w jakiej są dostarczane użytkownikowi, składające się z substancji czynnych, o których mowa w art. 2 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, sejfnerów, o których mowa w art. 2 ust. 3 lit. a) tego rozporządzenia, lub synergetyków, o których mowa w art. 2 ust. 3 lit. b) tego rozporządzenia, lub zawierające takie składniki, przeznaczone do jednego z zastosowań opisanych w art. 2 ust. 1 tego rozporządzenia;
10)
"zbiór danych" oznacza jedną lub kilka zagregowanych zmiennych zebranych w ustrukturyzowanej formie;
11)
"zmienna" oznacza cechę jednostki obserwowanej, która może obejmować więcej niż jeden zbiór wartości;
12)
"wstępnie sprawdzone dane" oznaczają dane zweryfikowane przez państwa członkowskie w oparciu o uzgodnione wspólne reguły walidacji danych, jeśli są dostępne;
13)
"dane ad hoc" oznaczają dane będące przedmiotem szczególnego zainteresowania użytkowników w określonym momencie, ale nieuwzględnione w zbiorach danych przekazywanych regularnie;
14)
"dane administracyjne" oznaczają dane wytworzone przez źródło niestatystyczne, zwykle będące w posiadaniu organu publicznego lub prywatnego, którego głównym celem nie jest dostarczanie statystyk;
15)
"metadane" oznaczają informacje potrzebne do wykorzystywania i interpretowania statystyk, opisujące dane w ustruk- turyzowany sposób;
16)
"użytkownik profesjonalny" oznacza osobę, która stosuje środki ochrony roślin w swojej działalności zawodowej, w tym operatorów, techników, pracodawców i osoby samozatrudnione w sektorze rolnictwa.
Artykuł  3

Populacja statystyczna i jednostki obserwowane

1. 
Opisywana populacja statystyczna obejmuje takie jednostki statystyczne jak: gospodarstwa rolne, jednostki rolnicze obejmujące wspólnoty gruntowe, przedsiębiorstwa zapewniające towary i usługi związane z działalnością rolniczą lub nabywające, lub skupujące produkty z działalności rolniczej, a także przedsiębiorstwa przetwarzające te produkty rolne, w szczególności wylęgarnie, przedsiębiorstwa mleczarskie i rzeźnie.
2. 
Jednostkami obserwowanymi, które mają być reprezentowane w ramach statystycznych, są jednostki statystyczne, o których mowa w ust. 1, oraz - w zależności od zgłaszanych statystyk - następujące jednostki:
a)
grunty użytkowane do celów działalności rolniczej;
b)
zwierzęta wykorzystywane do celów działalności rolniczej;
c)
import i eksport produktów pochodzących z działalności rolniczej przez przedsiębiorstwa nierolnicze;
d)
transakcje i przepływy czynników produkcji, towarów i usług do działalności rolniczej i z tej działalności.
Artykuł  4

Wymogi dotyczące pokrycia

1. 
Statystyki muszą być reprezentatywne dla populacji statystycznej, którą opisują.
2. 
W przypadku dziedziny statystyk dotyczących produkcji zwierzęcej, o której mowa w art. 5 ust. 1 lit. a), dane muszą obejmować 95 % sztuk dużych każdego państwa członkowskiego oraz powiązaną działalność lub produkcję.
3. 
W przypadku dziedziny statystyk dotyczących produkcji roślinnej, o której mowa w art. 5 ust. 1 lit. b), dane muszą obejmować 95 % całkowitej powierzchni użytkowanych użytków rolnych, z wyłączeniem ogrodów przydomowych, każdego państwa członkowskiego oraz powiązane wielkości produkcji.
4. 
W odniesieniu do tematu składników odżywczych w nawozach stosowanych w rolnictwie, o którym mowa w art. 5 ust. 1 lit. d) pkt (i) niniejszego rozporządzenia, dane muszą obejmować produkty nawozowe zdefiniowane w art. 2 pkt 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1009 22  oraz 95 % całkowitej powierzchni użytkowanych użytków rolnych, z wyłączeniem ogrodów przydomowych, każdego państwa członkowskiego oraz powiązane wielkości produkcji.
5. 
W odniesieniu do dziedziny statystyk dotyczących środków ochrony roślin, o której mowa w art. 5 ust. 1 lit. e), pokrycie musi być następujące:
a)
w przypadku tematu szczegółowego środków ochrony roślin wprowadzonych do obrotu, o którym mowa w załączniku do niniejszego rozporządzenia, dane muszą obejmować wszystkie środki ochrony roślin wprowadzone do obrotu zgodnie z definicją w art. 3 pkt 9 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009;
b)
w odniesieniu do tematu szczegółowego stosowania środków ochrony roślin w rolnictwie, o którym mowa w załączniku do niniejszego rozporządzenia, dane muszą obejmować co najmniej 85 % stosowania w działalności rolniczej przez użytkowników profesjonalnych zdefiniowanych w art. 3 pkt 1 dyrektywy 2009/128/WE, w każdym państwie członkowskim. Dane z każdego państwa członkowskiego muszą odnosić się do wykazu upraw, który zawiera wspólną część dla wszystkich państw członkowskich. Ta wspólna część, wraz z trwałymi użytkami zielonymi, musi obejmować co najmniej 75 % całkowitej powierzchni użytkowanych użytków rolnych na poziomie Unii. Z chwilą wejścia w życie ustawodawstwa Unii nakładającego na użytkowników profesjonalnych środków ochrony roślin obowiązek przekazywania właściwym organom krajowym dokumentacji w formie elektronicznej dotyczącej stosowania takich środków, zakres stosowania w działalności rolniczej zwiększa się do 95 %, począwszy od roku odniesienia następującego po dacie rozpoczęcia stosowania tego ustawodawstwa Unii.
6. 
Komisja może przyjmować akty wykonawcze w celu bardziej szczegółowego określenia wymogów dotyczących pokrycia, o których mowa w ust. 2, 3, 4 i 5 niniejszego artykułu. W przypadku aktualizacji tych specyfikacji Komisja uwzględnia zmiany gospodarcze i postęp techniczny. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 19 ust. 2, co najmniej 12 miesięcy przed rozpoczęciem odpowiedniego roku odniesienia.
Artykuł  5

Wymogi w zakresie danych przekazywanych regularnie

1. 
Statystyki dotyczące nakładów i produkcji w działalności rolniczej obejmują następujące dziedziny i tematy:
a)
statystyki dotyczące produkcji zwierzęcej:
(i)
zwierzęta gospodarskie i mięso;
(ii)
jaja i pisklęta;
(iii)
mleko i przetwory mleczne;
b)
statystyki dotyczące produkcji roślinnej:
(i)
powierzchnia upraw i produkcja;
(ii)
bilans upraw;
(iii)
użytki zielone;
c)
statystyki dotyczące cen w rolnictwie:
(i)
wskaźniki cen w rolnictwie;
(ii)
ceny nakładów w ujęciu bezwzględnym;
(iii)
ceny użytków rolnych i dzierżawy;
d)
statystyki dotyczące składników odżywczych:
(i)
składniki odżywcze w nawozach stosowanych w rolnictwie;
(ii)
bilans składników odżywczych;
e)
statystyki dotyczące środków ochrony roślin:
(i)
środki ochrony roślin.
2. 
Tematy szczegółowe, odpowiadającą im częstotliwość przekazywania i okresy odniesienia, a także ich wymiar ekologiczny i wymiar regionalny, określono w załączniku.
3. 
Dane są przekazywane Komisji (Eurostatowi) w formie zagregowanych zbiorów danych.
4. 
Do zbiorów danych włączane są dane dotyczące produkcji ekologicznej i produktów ekologicznych, zgodnych z rozporządzeniem (UE) 2018/848.
5. 
Dane regionalne są przekazywane na poziomie NUTS 2 zgodnie z definicją w rozporządzeniu (WE) nr 1059/2003. Na zasadzie wyjątku, w odniesieniu do Niemiec, mogą one być podawane jedynie w podziale na jednostki terytorialne NUTS 1.
6. 
W przypadku gdy zmienna ma niską lub zerową częstość występowania w danym państwie członkowskim, wartości tej zmiennej można wykluczyć z przekazywanych zbiorów danych, jeżeli dane państwo członkowskie przedstawiło Komisji (Eurostatowi) należyte uzasadnienie tego wykluczenia.
7. 
Istotne informacje na temat cen, dotyczące nakładów i produkcji w rolnictwie, w tym cechy i wagi towarów i usług, są gromadzone przez państwa członkowskie do celów zestawiania porównywalnych wskaźników cen oraz w odniesieniu do zmiennych wymaganych w rachunkach ekonomicznych dla rolnictwa objętych rozporządzeniem (WE) nr 138/2004.
8. 
Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych zgodnie z art. 17 zmieniających określone w załączniku tematy szczegółowe, w tym ich opis, w celu ich dodania, usunięcia lub modyfikacji.

Przy wykonywaniu uprawnień do przyjmowania aktów delegowanych, o których mowa w akapicie pierwszym, Komisja zapewnia, aby:

a)
akty delegowane były należycie uzasadnione i nie nakładały znacznego dodatkowego obciążenia ani znacznych dodatkowych kosztów na państwa członkowskie ani na respondentów;
b)
w okresie pięciu kolejnych lat zmieniano nie więcej niż cztery tematy szczegółowe, z których najwyżej jeden może być nowy;
c)
w razie potrzeby przeprowadzono studia wykonalności określone w art. 11 i należycie uwzględniono ich wyniki.
9. 
Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych zgodnie z art. 17 zmieniających częstotliwość przekazywania, okresy odniesienia i wymagany wymiar tematów szczegółowych określonych w załączniku.

Przy wykonywaniu uprawnień do przyjmowania aktów delegowanych, o których mowa w akapicie pierwszym, Komisja zapewnia, aby:

a)
akty delegowane były należycie uzasadnione i nie nakładały znacznego dodatkowego obciążenia ani znacznych dodatkowych kosztów na państwa członkowskie ani na respondentów;
b)
przeprowadzono studia wykonalności określone w art. 11 i należycie uwzględniono ich wyniki.
10. 
Komisja przyjmuje akty wykonawcze w celu określenia zbiorów danych, które mają być przekazywane Komisji (Eurostatowi). Te akty wykonawcze określają, w stosownych przypadkach, następujące elementy techniczne danych, które mają być przekazywane:
a)
wykaz zmiennych;
b)
opis zmiennych, w tym:
(i)
cech jednostki obserwowanej;
(ii)
jednostki miary dla cech jednostki obserwowanej;
(iii)
wymiaru ekologicznego i wymiaru regionalnego dla cech jednostki obserwowanej;

zmienna jest liczona jako połączenie cechy jednostki obserwowanej z odpowiednią jednostką miary i jednym z jej wymiarów;

c)
jednostki obserwowane;
d)
wymogi dotyczące dokładności;
e)
zasady metodologiczne;
f)
terminy przekazywania danych, z uwzględnieniem czasu niezbędnego do tworzenia danych krajowych zgodnych z kryteriami jakości określonymi w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 223/2009 oraz potrzeby zminimalizowania obciążenia administracyjnego i kosztów ponoszonych przez państwa członkowskie i respondentów; terminy przekazywania danych nie mogą zostać zmienione przed dniem 1 stycznia 2030 r.

W przypadku gdy Komisja stwierdzi potrzebę zmiany terminów przekazywania danych, przeprowadza studia wykonalności określone w art. 11 niniejszego rozporządzenia i należycie uwzględnia ich wyniki. W przypadku zmiany terminów przekazywania danych terminów tych nie można skrócić o więcej niż 20 % dni oddzielających koniec okresu odniesienia od terminu przekazania danych określonego w pierwszym akcie wykonawczym przyjętym na podstawie niniejszego ustępu, chyba że skrócenie terminu przekazania danych wynika wyłącznie z wprowadzenia innowacyjnego podejścia lub wykorzystania nowych cyfrowych źródeł danych, takich jak obserwacja Ziemi lub duże zbiory danych, dostępnych we wszystkich państwach członkowskich.

Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 19 ust. 2, co najmniej 12 miesięcy przed rozpoczęciem odpowiedniego roku odniesienia.

11. 
W przypadku gdy Komisja przyjęła akt delegowany na podstawie ust. 8 lub 9 - z wyjątkiem aktu delegowanego zmieniającego wymiar ekologiczny - aktem wykonawczym, o którym mowa w ust. 10, można zmienić, zastąpić lub dodać łącznie maksymalnie 90 zmiennych przez okres pięciu kolejnych lat. Ten maksymalny limit nie ma jednak zastosowania do zmiennych związanych z dziedziną statystyk dotyczących środków ochrony roślin.
12. 
Państwa członkowskie przekazują wstępnie sprawdzone dane i powiązane metadane przy użyciu formatu technicznego określonego przez Komisję (Eurostat) dla każdego zbioru danych. Do przekazywania danych Komisji (Eurostatowi) wykorzystuje się usługi pojedynczego punktu wprowadzania danych.
Artykuł  6

Wymogi w zakresie danych ad hoc

1. 
Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych zgodnie z art. 17 uzupełniających niniejsze rozporządzenie poprzez określenie informacji, które mają być dostarczane przez państwa członkowskie na zasadzie ad hoc, jeżeli w ramach niniejszego rozporządzenia gromadzenie dodatkowych informacji uznaje się za niezbędne do zaspokojenia dodatkowych potrzeb statystycznych. Te akty delegowane określają:
a)
tematy i tematy szczegółowe związane z dziedzinami określonymi w art. 5, które należy przekazywać w ramach gromadzenia danych ad hoc, oraz przyczyny takich dodatkowych potrzeb statystycznych;
b)
okresy odniesienia.
2. 
Wykonując uprawnienia do przyjmowania aktów delegowanych, o których mowa w ust. 1, Komisja uzasadnia potrzeby w zakresie danych, ocenia wykonalność gromadzenia wymaganych danych, korzystając z informacji przekazanych przez odpowiednich ekspertów, oraz zapewnia, aby na państwa członkowskie lub respondentów nie nałożono znacznego dodatkowego obciążenia ani znacznych dodatkowych kosztów.
3. 
Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych, o których mowa w ust. 1, począwszy od roku odniesienia - 2024, oraz z zachowaniem co najmniej dwóch lat między każdym gromadzeniem danych ad hoc, począwszy od terminu przekazania danych z ostatniego gromadzenia danych ad hoc.
4. 
Komisja przyjmuje akty wykonawcze, aby określić:
a)
wykaz zmiennych nieprzekraczający 50 zmiennych;
b)
opis zmiennych, w tym wszystkich poniższych elementów:
(i)
cech jednostki obserwowanej;
(ii)
jednostki miary dla cech jednostki obserwowanej;
(iii)
wymiaru ekologicznego i wymiaru regionalnego dla cech jednostki obserwowanej;

zmienna jest liczona jako połączenie cechy jednostki obserwowanej z odpowiednią jednostką miary i jednym z jej wymiarów;

c)
wymogi dotyczące dokładności;
d)
terminy przekazywania danych;
e)
jednostki obserwowane;
f)
opis okresu odniesienia określonego w akcie delegowanym, o którym mowa w ust. 1.

Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 19 ust. 2, co najmniej 12 miesięcy przed rozpoczęciem odpowiedniego roku odniesienia.

Artykuł  7

Częstotliwość przekazywania zbiorów danych

1. 
Częstotliwość przekazywania zbiorów danych jest określona w załączniku. Komisja może przyjmować akty wykonawcze w celu bardziej szczegółowego określenia każdej częstotliwości przekazywania danych.
2. 
Państwo członkowskie może zostać zwolnione z przesyłania określonych danych z częstotliwością przekazywania danych określoną w załączniku dotyczących ustalonych wcześniej zmiennych, w przypadku gdy wpływ tego państwa członkowskiego na łączne wartości UE tych zmiennych jest ograniczony.

Komisja może przyjmować akty wykonawcze określające terminy przekazywania danych i odpowiednią częstotliwość przekazywania danych, zmienne i właściwe progi, na podstawie których można stosować akapit pierwszy. Progi te określa się w taki sposób, aby ich stosowanie nie ograniczało informacji dotyczących oczekiwanych łącznych wartości UE dla odpowiedniej zmiennej o więcej niż 5 %. Progi te są zmieniane przez Komisję (Eurostat), tak aby odpowiadały trendom w łącznych wartościach UE.

3. 
W przypadku statystyk dotyczących produkcji państwo członkowskie może zostać zwolnione z przekazywania określonych danych dotyczących ustalonych wcześniej zmiennych, w przypadku gdy wpływ zmiennej jest ograniczony w odniesieniu do produkcji rolnej na poziomie krajowym lub regionalnym. Komisja może przyjmować akty wykonawcze określające progi dla tych zmiennych
4. 
Akty wykonawcze, o których mowa w ust. 1, 2 i 3, przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 19 ust. 2, co najmniej 12 miesięcy przed rozpoczęciem odpowiedniego roku odniesienia.
Artykuł  8

Źródła danych i metody

1. 
W celu uzyskania statystyk dotyczących nakładów i produkcji w działalności rolniczej państwa członkowskie wykorzystują co najmniej jedno z następujących źródeł danych i metod, pod warunkiem że dane pozwalają na tworzenie statystyk spełniających wymogi jakościowe określone w art. 10:
a)
badania statystyczne lub inne metody statystyczne gromadzenia danych;
b)
źródła danych administracyjnych, o których mowa w ust. 2 niniejszego artykułu;
c)
inne źródła danych administracyjnych oparte na prawie krajowym, inne źródła, metody lub innowacyjne podejścia, takie jak narzędzia cyfrowe i czujniki zdalne.
2. 
W odniesieniu do ust. 1 lit. b) niniejszego artykułu państwa członkowskie mogą wykorzystywać wszelkie dane z następujących źródeł:
a)
zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 23 , systemu identyfikacji i rejestracji bydła ustanowionego rozporządzeniem (WE) nr 1760/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady 24 , systemu identyfikacji i rejestracji niektórych gatunków utrzymywanych zwierząt lądowych wymaganego na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 25 , rejestru winnic ustanowionego zgodnie art. 145 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady 26 , rejestrów gospodarstw ekologicznych ustanowionych na podstawie (UE) 2018/848 lub wszelkich innych istotnych danych administracyjnych odpowiedniej jakości do celów statystycznych opisanych w art. 10 ust. 3 niniejszego rozporządzenia, zdefiniowanych w prawie Unii;
b)
prowadzonej w formie elektronicznej dokumentacji, o której mowa w art. 67 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009; lub
c)
wszelkich innych istotnych źródeł danych administracyjnych, pod warunkiem że takie dane umożliwiają tworzenie statystyk spełniających wymogi jakościowe określone w art. 10 niniejszego rozporządzenia.
3. 
Państwa członkowskie, które postanowią skorzystać ze źródeł, metod lub innowacyjnych podejść, o których mowa w ust. 1 lit. c), informują o tym Komisję (Eurostat) w ciągu roku poprzedzającego rok odniesienia, w którym wykorzystane zostaną to źródło, metoda lub innowacyjne podejście, i przekazują szczegółowe informacje dotyczące jakości uzyskanych danych.
4. 
Organy krajowe odpowiedzialne za zapewnienie przestrzegania niniejszego rozporządzenia mają prawo szybkiego i bezpłatnego dostępu do danych i ich wykorzystania na tej samej zasadzie, w tym indywidualnych danych dotyczących przedsiębiorstw i gospodarstw rolnych w rejestrach administracyjnych zestawianych na terytorium ich kraju zgodnie z art. 17a rozporządzenia (WE) nr 223/2009. Organy krajowe i właściciele rejestrów administracyjnych ustanawiają niezbędne mechanizmy współpracy zapewniające taki dostęp. Dostęp ten przyznaje się również w przypadkach, w których właściwy organ przekazał wykonywanie zadań w jego imieniu podmiotom prywatnym lub półpublicznym.
Artykuł  9

Okres odniesienia

1. 
Informacje gromadzone na podstawie niniejszego rozporządzenia dotyczą jednego okresu odniesienia, który jest wspólny dla wszystkich państw członkowskich i odnosi się do sytuacji mającej miejsce w określonym przedziale czasu.
2. 
Okres odniesienia dla każdego tematu szczegółowego określono w załączniku. Pierwsze okresy odniesienia rozpoczynają się w roku kalendarzowym 2025.
3. 
W odniesieniu do tematu wskaźników cen w rolnictwie, o którym mowa w art. 5 ust. 1 lit. c) pkt (i), państwa członkowskie co pięć lat zmieniają rok bazowy dla wskaźników, wykorzystując jako lata bazowe lata kończące się cyfrą 0 lub 5.
4. 
Komisja może przyjmować akty wykonawcze w celu bardziej szczegółowego określenia okresów odniesienia. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 19 ust. 2, co najmniej 12 miesięcy przed rozpoczęciem odpowiedniego okresu odniesienia.
Artykuł  10

Wymogi i sprawozdawczość dotyczące jakości

1. 
Państwa członkowskie podejmują konieczne środki w celu zapewnienia jakości przekazywanych danych i metada- nych.
2. 
Państwa członkowskie zapewniają, aby dane uzyskane przy wykorzystaniu źródeł i metod określonych w art. 8 dawały dokładne dane szacunkowe dotyczące populacji statystycznej zdefiniowanej w art. 3 na poziomie krajowym, a jeżeli jest to wymagane - na poziomie regionalnym.
3. 
Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się kryteria jakości określone w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 223/2009.
4. 
Komisja (Eurostat) w sposób przejrzysty i weryfikowalny ocenia jakość przekazanych jej danych i metadanych.
5. 
Do celów ust. 4 każde państwo członkowskie przekazuje Komisji (Eurostatowi), po raz pierwszy do dnia 30 czerwca 2028 r., a następnie co trzy lata, sprawozdania dotyczące jakości opisujące procesy statystyczne w odniesieniu do zbiorów danych przekazanych w tym okresie, zawierające w szczególności:
a)
metadane opisujące zastosowaną metodykę i sposób osiągnięcia specyfikacji technicznych poprzez odniesienie do specyfikacji ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu;
b)
informacje na temat zgodności z wymogami dotyczącymi pokrycia określonymi w art. 4, w tym ich opracowywanie i aktualizację.
6. 
Na zasadzie odstępstwa od ust. 5 niniejszego artykułu, w odniesieniu do tematu wskaźników cen w rolnictwie, o którym mowa w art. 5 ust. 1 lit. c) pkt (i), sprawozdania dotyczące jakości są przekazywane co pięć lat wraz z wagami i wskaźnikami ze zmienionym rokiem bazowym, a także odpowiednimi odrębnymi sprawozdaniami metodycznymi. Pierwsze przekazanie sprawozdania dotyczącego jakości odnoszącego się do tematu wskaźników cen w rolnictwie następuje nie wcześniej niż dnia 31 grudnia 2028 r.
7. 
Komisja może przyjmować akty wykonawcze określające treść sprawozdań dotyczących jakości i praktyczne ustalenia w tym zakresie. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 19 ust. 2, i nie nakładają one znacznego dodatkowego obciążenia ani znacznych dodatkowych kosztów na państwa członkowskie.
8. 
Państwa członkowskie w razie potrzeby informują Komisję (Eurostat) o wszelkich istotnych informacjach lub zmianach dotyczących wykonania niniejszego rozporządzenia, które mogłyby mieć znaczący wpływ na jakość przekazywanych danych.
9. 
Na wniosek Komisji (Eurostatu) państwa członkowskie dostarczają dodatkowych wyjaśnień niezbędnych do oceny jakości danych statystycznych.
Artykuł  11

Studia wykonalności i badania pilotażowe

1. 
Zgodnie z celami niniejszego rozporządzenia i w przypadku określenia nowych wymogów w zakresie danych przekazywanych regularnie lub stwierdzenia potrzeby znacznego ulepszenia obecnych wymogów w zakresie danych przekazywanych regularnie, Komisja (Eurostat) może rozpocząć studia wykonalności, aby ocenić, w razie potrzeby:
a)
dostępność i jakość odpowiednich nowych źródeł danych;
b)
rozwój i wdrażanie nowych technik statystycznych;
c)
skutki finansowe dla respondentów i ich obciążenie.
2. 
W ramach każdego konkretnego studium wykonalności Komisja (Eurostat) ocenia, czy nowe statystyki mogą być tworzone z wykorzystaniem informacji dostępnych w odpowiednich źródłach administracyjnych na poziomie Unii, oraz zwiększa wykorzystanie istniejących danych zgodnie z art. 17a rozporządzenia (WE) nr 223/2009.
3. 
W ramach konkretnego studium wykonalności Komisja (Eurostat) może w razie potrzeby rozpocząć badania pilotażowe, które mają zostać przeprowadzone przez państwa członkowskie. Celem tych badań pilotażowych jest przetestowanie wdrażania nowych wymogów w państwach członkowskich za pomocą różnych metod tworzenia statystyk polegające na przeprowadzeniu tego wdrażania na mniejszą skalę.
4. 
Komisja (Eurostat), we współpracy z ekspertami z państw członkowskich i głównymi użytkownikami zbiorów danych, ocenia wyniki studiów wykonalności oraz - w zależności od przypadku - badań pilotażowych i - w stosownych przypadkach - towarzyszące im wnioski dotyczące wprowadzenia nowych wymogów w zakresie danych przekazywanych regularnie lub ulepszeń, o których mowa w ust. 1. Po przeprowadzeniu tej oceny Komisja przygotowuje sprawozdanie z wyników badań wykonalności i badań pilotażowych. Sprawozdania te są podawane do wiadomości publicznej.
5. 
Przygotowując akt delegowany, o którym mowa w art. 5 ust. 8 lub 9, Komisja należycie uwzględnia wyniki studiów wykonalności i badań pilotażowych, w szczególności wykonalność wdrożenia nowych wymogów w zakresie danych we wszystkich państwach członkowskich.
Artykuł  12

Rozpowszechnianie danych

1. 
Bez uszczerbku dla rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 i zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 223/2009 Komisja (Eurostat) bezpłatnie rozpowszechnia w internecie dane przekazane jej zgodnie z art. 5 i 6 niniejszego rozporządzenia.
2. 
Komisja (Eurostat) rozpowszechnia, z pełnym poszanowaniem poufności informacji handlowych i statystycznych, zagregowane statystyki, objęte zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia, dotyczące weterynaryjnych produktów leczniczych pochodzące z danych, o których mowa w art. 55 ust. 2 i art. 57 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/6.
Artykuł  13

Wkład Unii

1. 
W odniesieniu do wykonania niniejszego rozporządzenia Unia przyznaje dotacje z Programu na rzecz jednolitego rynku, ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/690 27  oraz zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 28  krajowym urzędom statystycznym i innym organom krajowym, o których mowa w art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 223/2009, na:
a)
pokrycie kosztów wdrażania gromadzenia danych ad hoc;
b)
budowanie zdolności w zakresie wykorzystywania źródeł administracyjnych do zestawiania statystyk wymaganych na podstawie niniejszego rozporządzenia;
c)
przeprowadzanie badań reprezentacyjnych w celu zgromadzenia danych dotyczących stosowania środków ochrony roślin w rolnictwie za rok odniesienia 2026;
d)
opracowywanie metod i innowacyjnych podejść w celu dostosowania systemów gromadzenia danych, w tym rozwiązań opartych na technologiach cyfrowych, do wymogów niniejszego rozporządzenia;
e)
przeprowadzanie studiów wykonalności i badań pilotażowych, o których mowa w art. 11;
f)
pokrycie kosztów opracowania i wdrożenia metod pozwalających skrócić terminy przekazywania danych.
2. 
Wkład finansowy Unii na podstawie niniejszego artykułu nie może przekraczać 95 % kosztów kwalifikowalnych.
3. 
Kwotę wkładu finansowego Unii na podstawie niniejszego artykułu ustala się zgodnie z zasadami Programu na rzecz jednolitego rynku w ramach rocznej procedury budżetowej, z zastrzeżeniem dostępności finansowania. Władza budżetowa określa środki dostępne każdego roku.
Artykuł  14

System przejściowy dotyczący danych dotyczących tematu szczegółowego stosowania środków ochrony roślin w rolnictwie

1. 
W odniesieniu do lat 2025, 2026 i 2027 do tematu szczegółowego stosowania środków ochrony roślin w rolnictwie, o którym mowa w załączniku, stosuje się następujące zasady przejściowe:
a)
na zasadzie odstępstwa od art. 7 ust. 1 i art. 9 ust. 2 dane za rok odniesienia 2026 przekazuje się tylko raz;
b)
na zasadzie odstępstwa od art. 4 ust. 5 lit. b) dane obejmują wspólny wykaz upraw dla wszystkich państw członkowskich zawierający informacje na temat stosowania środków ochrony roślin w celu wsparcia odpowiednich polityk Unii; wspólny wykaz upraw, wraz z trwałymi użytkami zielonymi, musi obejmować co najmniej 75 % całkowitej powierzchni użytkowanych użytków rolnych na poziomie Unii.

Komisja przyjmuje akty wykonawcze określające bardziej szczegółowo wymogi dotyczące pokrycia, o których mowa w lit. b) niniejszego ustępu. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 19 ust. 2, co najmniej 12 miesięcy przed rozpoczęciem odpowiedniego roku odniesienia.

2. 
Począwszy od roku odniesienia 2028, w przypadku braku ustawodawstwa Unii nakładającego na użytkowników profesjonalnych środków ochrony roślin obowiązek prowadzenia w formacie elektronicznym dokumentacji dotyczącej stosowania takich środków, które miałoby zastosowanie 12 miesięcy przed rozpoczęciem roku odniesienia, dla którego dane mają być przekazywane, stosuje się następujące zasady:
a)
na zasadzie odstępstwa od art. 7 ust. 1 dane przekazuje się co dwa lata;
b)
na zasadzie odstępstwa od art. 4 ust. 5 lit. b) nadal stosuje się zasady przejściowe, o których mowa w ust. 1 lit. b) niniejszego artykułu.
Artykuł  15

Ochrona interesów finansowych Unii

1. 
Komisja, w trakcie realizacji działań finansowanych na podstawie niniejszego rozporządzenia, podejmuje odpowiednie środki zapewniające ochronę interesów finansowych Unii przez zapobieganie nadużyciom finansowym, korupcji i wszelkim innym nielegalnym działaniom, przez skuteczne kontrole oraz, w razie wykrycia nieprawidłowości, przez odzyskiwanie kwot nienależnie wypłaconych, a także, w stosownych przypadkach, przez skuteczne, proporcjonalne i odstraszające sankcje administracyjne i finansowe.
2. 
Komisja lub jej przedstawiciele oraz Trybunał Obrachunkowy mają uprawnienia do audytu, na podstawie dokumentacji i kontroli na miejscu, wobec wszystkich beneficjentów dotacji, wykonawców i podwykonawców, którzy otrzymali środki unijne na podstawie niniejszego rozporządzenia.
3. 
Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) może prowadzić dochodzenia, w tym kontrole i inspekcje na miejscu, zgodnie z przepisami i procedurami określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 29  oraz rozporządzeniu Rady (Euratom, WE) nr 2185/96 30 , w celu ustalenia, czy miały miejsce nadużycie finansowe, korupcja lub inne nielegalne działania naruszające interesy finansowe Unii, w związku z umową o udzielenie dotacji, decyzją o udzieleniu dotacji lub umową w sprawie zamówienia finansowaną w na podstawie niniejszego rozporządzenia.
4. 
Bez uszczerbku dla ust. 1, 2 i 3, w umowach o współpracy z państwami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi, zamówieniach, umowach o udzielenie dotacji i decyzjach o udzieleniu dotacji wynikających z wykonania niniejszego rozporządzenia zamieszcza się postanowienia wyraźnie upoważniające Komisję, Trybunał Obrachunkowy i OLAF do prowadzenia takich audytów i dochodzeń zgodnie z ich odpowiednimi uprawnieniami.
Artykuł  16

Odstępstwa

1. 
W przypadku gdy stosowanie niniejszego rozporządzenia lub środków wykonawczych i aktów delegowanych przyjętych na jego podstawie wymaga znacznych dostosowań w krajowym systemie statystycznym państwa członkowskiego, Komisja może przyjąć akty wykonawcze przyznające zainteresowanym państwom członkowskim odstępstwa na maksymalny okres trzech lat. Nie przyznaje się odstępstwa od zasad przejściowych dotyczących tematu szczegółowego stosowania środków ochrony roślin w rolnictwie, o którym mowa w art. 14 ust. 1.

Zainteresowane państwo członkowskie przedkłada Komisji należycie uzasadniony wniosek o przyznanie takiego odstępstwa w terminie trzech miesięcy od daty wejścia w życie danego aktu z wyjaśnieniem, jakie znaczne dostosowania w krajowym systemie statystycznym są konieczne, i z podanym szacowanym okresem wprowadzenia ich w życie.

Wpływ odstępstw przyznanych na podstawie niniejszego artykułu na porównywalność danych państw członkowskich lub na obliczanie wymaganych aktualnych i reprezentatywnych agregatów europejskich musi być ograniczony do minimum. Przy przyznawaniu odstępstwa Komisja bierze pod uwagę obciążenie respondentów i państw członkowskich.

2. 
Akty wykonawcze, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 19 ust. 2.
Artykuł  17

Wykonywanie przekazanych uprawnień

1. 
Powierzenie Komisji uprawnień do przyjęcia aktów delegowanych podlega warunkom określonym w niniejszym artykule.
2. 
Uprawnienia do przyjmowania aktów delegowanych, o których mowa w art. 5 ust. 8 i 9 oraz w art. 6 ust. 1, powierza się Komisji na okres pięciu lat od dnia 27 grudnia 2022 r. Komisja sporządza sprawozdanie dotyczące przekazania uprawnień nie później niż dziewięć miesięcy przed końcem okresu pięciu lat. Przekazanie uprawnień zostaje automatycznie przedłużone na takie same okresy, chyba że Parlament Europejski lub Rada sprzeciwią się takiemu przedłużeniu nie później niż trzy miesiące przed końcem każdego okresu.
3. 
Przekazanie uprawnień, o którym mowa w art. 5 ust. 8 i 9 oraz w art. 6 ust. 1, może zostać w dowolnym momencie odwołane przez Parlament Europejski lub przez Radę. Decyzja o odwołaniu kończy przekazanie określonych w niej uprawnień. Decyzja o odwołaniu staje się skuteczna następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub w późniejszym terminie określonym w tej decyzji. Nie wpływa ona na ważność już obowiązujących aktów delegowanych.
4. 
Przed przyjęciem aktu delegowanego Komisja konsultuje się z ekspertami wyznaczonymi przez każde państwo członkowskie zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa.
5. 
Niezwłocznie po przyjęciu aktu delegowanego Komisja przekazuje go równocześnie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.
6. 
Akt delegowany przyjęty na podstawie art. 5 ust. 8 lub 9 lub art. 6 ust. 1 wchodzi w życie tylko wówczas, gdy ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły sprzeciwu w terminie dwóch miesięcy od przekazania tego aktu Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, lub gdy, przed upływem tego terminu, zarówno Parlament Europejski, jak i Rada poinformowały Komisję, że nie wniosą sprzeciwu. Termin ten przedłuża się o dwa miesiące z inicjatywy Parlamentu Europejskiego lub Rady.
Artykuł  18

Sprawozdawczość

Do dnia 31 grudnia 2029 r. a następnie co pięć lat, Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu oraz Radzie sprawozdanie z wykonania niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  19

Procedura komitetowa

1. 
Komisję wspomaga Komitet ds. Europejskiego Systemu Statystycznego ustanowiony na mocy rozporządzenia (WE) nr 223/2009. Komitet ten jest komitetem w rozumieniu rozporządzenia (UE) nr 182/2011.
2. 
W przypadku odesłania do niniejszego ustępu stosuje się art. 5 rozporządzenia (UE) nr 182/2011.
Artykuł  20

Zmiany w rozporządzeniu (WE) nr 617/2008

W rozporządzeniu (WE) nr 617/2008 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 8 uchyla się ust. 3, 4 i 5;
2)
uchyla się art. 11;
3)
uchyla się załączniki III i IV.
Artykuł  21

Uchylenia

1. 
Rozporządzenia (WE) nr 1165/2008, (WE) nr 543/2009 i (WE) nr 1185/2009 oraz dyrektywa 96/16/WE tracą moc ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2025 r. bez uszczerbku dla określonych w tych aktach prawnych obowiązków dotyczących przekazywania danych i metadanych, w tym sprawozdań dotyczących jakości, w przypadku okresów odniesienia, które - w całości lub części - przypadają przed tym dniem.
2. 
Odesłania do uchylonych aktów traktuje się jako odesłania do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  22

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2025 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Strasburgu dnia 23 listopada 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

Dziedziny, tematy i tematy szczegółowe oraz częstotliwość przekazywania danych, okresy odniesienia i wymiar tematów szczegółowych

a)
Statystyki dotyczące produkcji zwierzęcej
Temat Tematy szczegółowe Częstotliwość przekazywania danych Okresy odniesienia Wymiar
Rolnictwo ekologiczne Poziom regionalny
Zwierzęta gospodarskie i mięso Pogłowie zwierząt gospodarskich Dane obejmują liczbę zwierząt utrzymywanych przez gospodarstwa rolne na terytorium państwa członkowskiego w dniu odniesienia lub średnio w okresie odniesienia. Dwa razy w roku Data w okresie maj- czerwiec
Data w okresie listopad-grudzień Dotyczy Dotyczy
Raz w roku Data w okresie listopad-grudzień Dotyczy Dotyczy
Rok Dotyczy Dotyczy
Trzy razy na dziesięć lat Rok
Produkcja mięsa

Dane obejmują masę tusz i liczbę zwierząt poddanych ubojowi na terytorium państwa członkowskiego w okresie odniesienia, niezależnie od tego, czy ubój nastąpił w rzeźni czy nie, zdatnych do spożycia przez ludzi.

Raz w miesiącu Miesiąc
Raz w roku Rok Dotyczy
Podaż zwierząt

Dane obejmują prognozę produkcji krajowej brutto (GIP), która oznacza spodziewaną łączną liczbę zwierząt do dostarczenia przez gospodarstwa rolne danego państwa członkowskiego za granicę albo do rzeźni w państwie członkowskim.

Dwa razy w roku Cztery kwartały
Dwa razy w roku Trzy półrocza
Raz w roku Dwa półrocza
Jaja i pisklęta Jaja spożywcze

Dane obejmują liczbę jaj spożywczych zebranych w gospodarstwach rolnych w państwie członkowskim w okresie odniesienia. Jaja te mogą być dostarczane do zakładów pakowania, sprzedawane bezpośrednio konsumentom lub przemysłowi rolno-spożywczemu, spożywane w gospodarstwie rolnym lub uznane za straty po opuszczeniu gospodarstwa rolnego.

Raz w roku Rok Dotyczy
Trzy razy na dziesięć lat Rok Dotyczy
Jaja wylęgowe i pisklęta drobiu hodowlanego

Dane obejmują liczbę jaj umieszczonych w inkubatorze oraz liczbę piskląt wyprodukowanych w wylęgarniach o pojemności powyżej 1 000 jaj w państwie członkowskim w okresie odniesienia, jak również liczbę piskląt przywiezionych do tego państwa członkowskiego lub przez nie wywiezionych.

Raz w miesiącu Miesiąc
Struktura wylęgarni

Dane obejmują strukturę wylęgarni, opisaną na podstawie liczby wylęgarni w państwie członkowskim oraz ich pojemności w podziale na klasy pojemności w okresie odniesienia.

Raz w roku Rok
Mleko

i przetwory mleczne

Mleko produkowane i wykorzystywane w gospodarstwach rolnych Dane obejmują ilość mleka krów, owiec, kóz i bawołów wyprodukowaną oraz ilości przetworów mlecznych wykorzystanych bezpośrednio (niedostarczonych do przedsiębiorstwa mleczarskiego w danym państwie członkowskim) przez gospodarstwa rolne w państwie członkowskim w okresie odniesienia. Raz w roku Rok Dotyczy Dotyczy
Dostępność mleka dla sektora mleczarskiego

Dane obejmują ilość mleka skupioną przez przedsiębiorstwa mleczarskie w państwie członkowskim w okresie odniesienia od gospodarstw rolnych, niezależnie od tego, czy znajdują się one w tym państwie członkowskim. Obejmują one również ilość mleka i surowców mlecznych dostępną dla sektora mleczarskiego, taką jak ilości skupionego mleka, przywożonego mleka i surowców mlecznych oraz innych przetworów mlecznych zebranych od gospodarstw rolnych przez przedsiębiorstwa mleczarskie w państwie członkowskim w okresie odniesienia.

Raz w roku Rok Dotyczy
Wykorzystanie mleka i surowców mlecznych przez sektor mleczarski i uzyskane w ten sposób produkty Dane obejmują ilości mleka pełnego i odtłuszczonego wykorzystane przez przedsiębiorstwa mleczarskie w państwie członkowskim w okresie odniesienia do przetworzenia różnych przetworów mlecznych lub, w przypadku surowców mlecznych, ilości ekwiwalentu mleka pełnego i mleka odtłuszczonego. Ilości te można bezpośrednio zmierzyć lub oszacować na podstawie zawartości tłuszczu mleka i białka mleka w produktach mlecznych (produkcja) lub na podstawie zawartości tłuszczu mleka i białka mleka w surowcach mlecznych (nakłady). Raz w roku Rok Dotyczy
Miesięczne wykorzystanie mleka krowiego przez sektor mleczarski Dane obejmują ilości przetworów mlecznych (lub ekwiwalentu masła, w przypadku masła ogółem i innych tłuszczowych przetworów mlecznych) przetworzonych z mleka krowiego, które zostały wyprodukowane przez przedsiębiorstwa mleczarskie w państwie członkowskim w okresie odniesienia, z wyłączeniem surowców mlecznych. Raz w miesiącu Miesiąc
Struktura przedsiębiorstw mleczarskich

Dane obejmują liczbę przedsiębiorstw mleczarskich w państwie członkowskim działających w dniu 31 grudnia roku odniesienia, sklasyfikowanych według ilości odpowiednich produktów zebranych, poddanych obróbce lub wyprodukowanych.

Trzy razy na dziesięć lat Rok
b)
Statystyki dotyczące produkcji roślinnej
Temat Tematy szczegółowe Częstotliwość przekazywania danych Okresy odniesienia Wymiar
Rolnictwo ekologiczne Poziom regionalny
Powierzchnia upraw i produkcja roślinna Uprawy z gruntów ornych i trwałe użytki zielone

Dane obejmują wczesne szacunki i ostateczne statystyki dotyczące powierzchni, produkcji i plonów upraw z gruntów ornych i trwałych użytków zielonych, uprawianych głównie w okresie odniesienia, w gospodarstwach rolnych w państwach członkowskich.

Częściej niż raz w roku Rok
Raz w roku Rok Dotyczy Dotyczy
Ogrodnictwo z wyłączeniem upraw trwałych

Dane obejmują wczesne szacunki i ostateczne statystyki dotyczące powierzchni, produkcji i plonów upraw ogrodniczych, uprawianych w okresie odniesienia w gospodarstwach rolnych w państwach członkowskich.

Częściej niż raz w roku Rok
Raz w roku Rok Dotyczy
Uprawy trwałe

Dane obejmują wczesne szacunki i ostateczne statystyki dotyczące powierzchni, produkcji i plonów trwałych upraw rolnych, uprawianych głównie w okresie odniesienia w gospodarstwach rolnych w państwach członkowskich.

Częściej niż raz w roku Rok
Raz w roku Rok Dotyczy Dotyczy
Bilans upraw Bilans zbóż

Dane obejmują dostawy, wykorzystanie i zapasy głównych zbóż oraz produktów uzyskanych na pierwszym poziomie w państwach członkowskich w okresie odniesienia.

Raz w roku Rok
Bilans nasion oleistych Dane obejmują dostawy, wykorzystanie i zapasy głównych nasion oleistych w państwach członkowskich w okresie odniesienia. Raz w roku Rok
Użytki zielone Zarządzanie użytkami zielonymi Dane obejmują powierzchnię trwałych i tymczasowych użytków zielonych sklasyfikowaną według wieku, zasięgu i zarządzania w państwach członkowskich w okresie odniesienia. Trzy razy na dziesięć lat Rok
c)
Statystyki dotyczące cen w rolnictwie
Temat Tematy szczegółowe Częstotliwość przekazywania danych Okresy odniesienia Wymiar
Rolnictwo ekologiczne Poziom regionalny
Wskaźniki cen w rolnictwie Wstępne i ostateczne wskaźniki Dane zawierają wskaźniki cen w rolnictwie, które odzwierciedlają zmiany bezwzględnych cen produktów rolnych i nakładów w danym państwie członkowskim w okresie odniesienia, w porównaniu z rokiem bazowym. Raz na kwartał Kwartał
Raz w roku Rok
Wagi i wskaźniki z dostosowanym rokiem bazowym

Dane konieczne, aby umożliwić zmianę roku bazowego w przypadku wstępnych i ostatecznych wskaźników

Co pięć lat Kwartał
Rok
Ceny nakładów w ujęciu bezwzględnym Nawozy

Zbiór danych obejmuje średnie ceny kupna produktów nawozowych oraz związane z nimi wartości ważone dla poszczególnych krajów.

Raz w roku Rok
Co pięć lat (1) Rok
Pasze

Zbiór danych obejmuje ceny kupna pasz oraz związane z nimi wartości ważone dla poszczególnych krajów.

Raz w roku Rok
Co pięć lat (1) Rok
Energia

Zbiór danych obejmuje ceny kupna produktów energetycznych wykorzystywanych w rolnictwie oraz związane z nimi wartości ważone dla poszczególnych krajów.

Raz w roku Rok
Co pięć lat (1) Rok
Ceny użytków rolnych i dzierżawy Ceny użytków rolnych

Zbiór danych obejmuje średnią cenę sprzedaży użytków rolnych odzwierciedloną w transakcjach w danym państwie członkowskim w okresie odniesienia.

Raz w roku Rok
Dzierżawy użytków rolnych Zbiór danych obejmuje średnią cenę dzierżawy użytków rolnych w państwie członkowskim w okresie odniesienia. Raz w roku Rok
(1) Odnosi się to do częstotliwości przekazywania wartości ważonych dla poszczególnych krajów.
d)
Statystyki dotyczące składników odżywczych
Temat Tematy szczegółowe Częstotliwość przekazywania danych Okresy odniesienia Wymiar
Rolnictwo ekologiczne Poziom regionalny
Składniki odżywcze w nawozach dla rolnictwa Nawozy nieorganiczne dla rolnictwa

Dane obejmują ilości składników odżywczych w nawozach nieorganicznych wykorzystywanych w rolnictwie w okresie odniesienia w państwie członkowskim.

Raz w roku Rok
Nawozy organiczne dla rolnictwa Dane obejmują nawozy organiczne (z wyjątkiem obornika zwierzęcego) stosowane w rolnictwie w okresie odniesienia w państwie członkowskim oraz odpowiednie współczynniki zawartości składników odżywczych. Co trzy lata Rok
Bilans składników odżywczych Współczynniki zawartości składników odżywczych w roślinach uprawnych i paszowych

Dane obejmują współczynniki zawartości składników odżywczych stanowiące średnią ilość składników odżywczych w tonie produktów zebranych z uprawy.

Co pięć lat Rok
Ilości resztek pożniwnych i współczynniki zawartości składników odżywczych Dane obejmują średnie roczne ilości resztek pożniwnych oraz odpowiednie współczynniki zawartości składników odżywczych. Co pięć lat Rok
Współczynniki biologicznego wiązania azotu

Dane obejmują współczynniki biologicznego wiązania azotu dla roślin strączkowych i mieszanek traw i roślin strączkowych.

Co pięć lat Rok
Współczynniki depozycji atmosferycznej azotu Dane obejmują współczynniki depozycji atmosferycznej azotu na hektar powierzchni użytkowanych użytków rolnych. Co pięć lat Rok
Współczynniki zawartości składników odżywczych w materiale siewnym Dane obejmują współczynniki zawartości składników odżywczych w materiale siewnym na hektar powierzchni obsadzonej. Co pięć lat Rok
Współczynniki wydalania składników odżywczych przez zwierzęta gospodarskie Dane obejmują współczynniki składników odżywczych wydalanych przez zwierzęta wykorzystywane do celów działalności rolniczej. Co pięć lat Rok
Ilość wycofanych nawozów naturalnych i współczynniki zawartości składników odżywczych

Dane obejmują średnie roczne ilości wycofanych nawozów naturalnych oraz odpowiednie współczynniki zawartości składników odżywczych.

Co pięć lat Rok
e)
Statystyki dotyczące środków ochrony roślin
Temat Tematy szczegółowe Częstotliwość przekazywania danych Okresy odniesienia Wymiar
Rolnictwo ekologiczne Poziom regionalny
Środki ochrony roślin Środki ochrony roślin wprowadzone do obrotu Dane obejmują wszystkie substancje czynne we wszystkich środkach ochrony roślin wprowadzonych do obrotu w państwie członkowskim w okresie odniesienia, w tym wprowadzonych do obrotu na podstawie pozwolenia na handel równoległy lub pozwoleń udzielanych w sytuacji nadzwyczajnej. Raz w roku Rok
Stosowanie środków ochrony roślin w rolnictwie

Dane obejmują powierzchnie upraw w gospodarstwach rolnych w państwie członkowskim, na których stosowano środki ochrony roślin, oraz ilości wszystkich substancji czynnych stosowanych w okresie odniesienia, w tym substancji stosowanych na podstawie pozwoleń udzielanych w sytuacji nadzwyczajnej.

Raz w roku Rok Dotyczy
1 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 4 października 2022 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 8 listopada 2022 r.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 z dnia 11 marca 2009 r. w sprawie statystyki europejskiej oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE, Euratom) nr 1101/2008 w sprawie przekazywania do Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich danych statystycznych objętych zasadą poufności, rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 w sprawie statystyk Wspólnoty oraz decyzję Rady 89/382/EWG, Euratom w sprawie ustanowienia Komitetu ds. Programów Statystycznych Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 87 z 31.3.2009, s. 164).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1091 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zintegrowanych statystyk dotyczących gospodarstw rolnych oraz uchylenia rozporządzeń (WE) nr 1166/2008 i (UE) nr 1337/2011 (Dz.U. L 200 z 7.8.2018, s. 1).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1165/2008 z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie statystyk dotyczących zwierząt gospodarskich i mięsa i uchylające dyrektywy Rady 93/23/EWG, 93/24/EWG oraz 93/25/EWG (Dz.U. L 321 z 1.12.2008, s. 1).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 543/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. w sprawie statystyk upraw oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 837/90 oraz (EWG) nr 959/93 (Dz.U. L 167 z 29.6.2009, s. 1).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1185/2009 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie statystyk dotyczących pestycydów (Dz.U. L 324 z 10.12.2009, s. 1).
7 Dyrektywa Rady 96/16/WE z dnia 19 marca 1996 r. w sprawie prowadzenia badań statystycznych dotyczących sektora mleka i przetworów mlecznych (Dz.U. L 78 z 28.3.1996, s. 27).
8 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 617/2008 z dnia 27 czerwca 2008 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w zakresie norm handlowych w odniesieniu do jaj wylęgowych i piskląt drobiu hodowlanego (Dz.U. L 168 z 28.6.2008, s. 5).
9 Rozporządzenie (WE) nr 138/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 grudnia 2003 r. dotyczące rachunków gospodarczych dla rolnictwa we Wspólnocie (Dz.U. L 33 z 5.2.2004, s. 1).
10 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiająca ramy wspólnotowego działania na rzecz zrównoważonego stosowania pestycydów (Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 71).
11 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG (Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1).
12 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 (Dz.U. L 150 z 14.6.2018, s. 1).
13 Rozporządzenie (WE) nr 1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie ustalenia wspólnej klasyfikacji Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NUTS) (Dz.U. L 154 z 21.6.2003, s. 1).
14 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/6 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie weterynaryjnych produktów leczniczych i uchylające dyrektywę 2001/82/WE (Dz.U. L 4 z 7.1.2019, s. 43).
15 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych (Dz.U. L 167 z 27.6.2012, s. 1).
16 Dz.U. L 123 z 12.5.2016, s. 1.
17 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiające przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję (Dz.U. L 55 z 28.2.2011, s. 13).
18 Dyrektywa 2003/4/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2003 r. w sprawie publicznego dostępu do informacji dotyczących środowiska i uchylająca dyrektywę Rady 90/313/EWG (Dz.U. L 41 z 14.2.2003, s. 26).
19 Rozporządzenie (WE) nr 1367/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 września 2006 r. w sprawie zastosowania postanowień Konwencji z Aarhus o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska do instytucji i organów Unii (Dz.U. L 264 z 25.9.2006, s. 13).
20 Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43).
21 Rozporządzenie (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U. L 393 z 30.12.2006, s. 1).
22 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1009 z dnia 5 czerwca 2019 r. ustanawiające przepisy dotyczące udostępniania na rynku produktów nawozowych UE, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 i (WE) nr 1107/2009 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 2003/2003 (Dz.U. L 170 z 25.6.2019, s. 1).
23 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 (Dz.U. L 435 z 6.12.2021, s. 187).
24 Rozporządzenie (WE) nr 1760/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 lipca 2000 r. ustanawiające system identyfikacji i rejestracji bydła i dotyczące etykietowania mięsa wołowego i produktów z mięsa wołowego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 820/97 (Dz.U. L 204 z 11.8.2000, s. 1).
25 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") (Dz.U. L 84 z 31.3.2016, s. 1).
26 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671).
27 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/690 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające program na rzecz rynku wewnętrznego, konkurencyjności przedsiębiorstw, w tym małych i średnich przedsiębiorstw, dziedziny roślin, zwierząt, żywności i paszy, oraz statystyk europejskich (Program na rzecz jednolitego rynku) oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 99/2013, (UE) nr 1287/2013, (UE) nr 254/2014 i (UE) nr 652/2014 (Dz.U. L 153 z 3.5.2021, s. 1).
28 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
29 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 z dnia 11 września 2013 r. dotyczące dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1073/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzenie Rady (Euratom) nr 1074/1999 (Dz.U. L 248 z 18.9.2013, s. 1).
30 Rozporządzenie Rady (Euratom, WE) nr 2185/96 z dnia 11 listopada 1996 r. w sprawie kontroli na miejscu oraz inspekcji przeprowadzanych przez Komisję w celu ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich przed nadużyciami finansowymi i innymi nieprawidłowościami (Dz.U. L 292 z 15.11.1996, s. 2).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.315.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2022/2379 w sprawie statystyk dotyczących nakładów i produkcji w rolnictwie, zmiany rozporządzenia Komisji (WE) nr 617/2008 oraz uchylenia rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1165/2008, (WE) nr 543/2009 i (WE) nr 1185/2009 oraz dyrektywy Rady 96/16/WE
Data aktu: 23/11/2022
Data ogłoszenia: 07/12/2022
Data wejścia w życie: 01/01/2025, 27/12/2022