Rozporządzenie wykonawcze 2022/2363 przedłużające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w odniesieniu do zakazu połowów nad chronionymi siedliskami, minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla trawlerów stosujących sieci typu "gangui", prowadzących połowy na niektórych wodach terytorialnych Francji (Provence-Alpes-Côte d’Azur)

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/2363
z dnia 2 grudnia 2022 r.
przedłużające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w odniesieniu do zakazu połowów nad chronionymi siedliskami, minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla trawlerów stosujących sieci typu "gangui", prowadzących połowy na niektórych wodach terytorialnych Francji (Provence-Alpes-Côte d'Azur)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1967/2006 z dnia 21 grudnia 2006 r. w sprawie środków zarządzania zrównoważoną eksploatacją zasobów rybołówstwa Morza Śródziemnego, zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2847/93 i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1626/94 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 5 i art. 13 ust. 5 i 10,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 2 czerwca 2014 r. Komisja przyjęła rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 586/2014 2  ustanawiające po raz pierwszy odstępstwo od art. 4 ust. 1 oraz art. 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 w odniesieniu do stosowania trawlerów typu "gangui" na niektórych wodach terytorialnych Francji (Provence-Alpes-Côte d'Azur) do dnia 6 czerwca 2017 r. Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/693 3  przyznano przedłużenie tego odstępstwa, które wygasło dnia 11 maja 2020 r. Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/141 4  przyznano kolejne przedłużenie tego odstępstwa, które wygasło dnia 11 maja 2022 r.

(2) W dniu 17 marca 2022 r. Komisja otrzymała od Francji wniosek o przedłużenie odstępstwa. Francja przedstawiła aktualne uzasadnienia naukowe i techniczne dotyczące odnowienia odstępstwa, w tym sprawozdanie z realizacji planu zarządzania przyjętego przez Francję w dniu 13 maja 2014 r. 5  zgodnie z art. 19 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, oszacowanie śladu "gangui" w 2021 r. z wykorzystaniem danych przekazywanych przez transpon- dery VMS ("dane VMS"), a także ocenę ryzyka związanego z wpływem rybołówstwa na środowisko. Z analizy wynika, że trawlery stosujące sieci typu "gangui" mają wpływ na 21 % obszaru pokrytego skupiskami trawy morskiej gatunku Posidonia oceanica w obszarze objętym francuskim planem zarządzania oraz na 7,6 % obszaru pokrytego skupiskami trawy morskiej gatunku Posidonia oceanica na wodach terytorialnych Francji.

(3) Podczas swojej 69. sesji plenarnej, która odbyła się w marcu 2022 r., Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) 6  ocenił wniosek o przedłużenie odstępstwa, w tym dane potwierdzające i sprawozdania z wykonania. STECF docenił wysiłki poczynione przez administrację francuską w zakresie zarządzania połowami przy użyciu sieci typu "gangui" i stwierdził, że wniosek Francji o przedłużenie odstępstwa o kolejne dwa lata jest zgodny z odpowiednimi przepisami rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. STECF zauważył jednak, że sieci typu "gangui" z ciężkimi rozpornicami oceniono jako potencjalnie szkodliwe dla skupisk Posidonia oceanica.

(4) W dniu 18 sierpnia 2022 r., w następstwie uwag STECF, Francja zmieniła rozporządzenie ministerialne 7  ustanawiające przepisy techniczne dotyczące rybołówstwa profesjonalnego w Morzu Śródziemnym, modyfikując odpowiednio ciężar rozpornic w połowach "gangui", tak aby zakazać stosowania ciężkich rozpornic.

(5) STECF stwierdził również, że informacje przekazane przez Francję nie pozwalają na ocenę stanu eksploatowanych stad. Komisja uważa jednak, że wpływ tego rodzaju połowów na stada należy ocenić w świetle rzeczywistej wielkości tych połowów. W 2022 r. upoważniono jedynie 9 statków rybackich, z czego 7 jest aktywnych. Ponadto nakład połowowy i połowy stopniowo zmniejszały się wraz ze spadkiem liczby statków (spadek o 75 % od 2014 r.), co odpowiada podobnemu ograniczeniu wpływu połowów na stada, co będzie kontynuowane w ramach obecnego mechanizmu stopniowego wycofywania określonego we francuskim planie zarządzania.

(6) Wniosek o przyznanie odstępstwa dotyczy działalności połowowej statków o łącznej długości mniejszej lub równej 12 m oraz o mocy silnika mniejszej lub równej 85 kW z użyciem dennych sieci ciągnionych, prowadzonej tradycyjnie na skupiskach trawy morskiej Posidionia oceanica, zgodnie z art. 4 ust. 5 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.

(7) Przedmiotowe połowy obejmują mniej niż 33 % obszaru pokrytego skupiskami trawy morskiej Posidonia oceanica w granicach obszaru objętego francuskim planem zarządzania oraz mniej niż 10 % skupisk trawy morskiej Posidonia oceanica w wodach terytorialnych Francji, zgodnie z pułapami ustanowionymi na podstawie art. 4 ust. 5 akapit pierwszy pkt (ii) i (iii) rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.

(8) Istnieją szczególne przeszkody geograficzne z uwagi na ograniczony zasięg szelfu kontynentalnego.

(9) Przedmiotowe połowy nie mają znaczącego wpływu na środowisko morskie.

(10) Połowy prowadzone trawlerami stosującymi sieci typu "gangui" są ukierunkowane na różne gatunki odpowiadające niszy ekologicznej. Takiego składu tych połowów, w szczególności w odniesieniu do różnorodności złowionych gatunków, nie uzyskuje się przy użyciu żadnego innego narzędzia połowowego. Przedmiotowe połowy nie mogą zatem być prowadzone przy użyciu innych narzędzi połowowych.

(11) Wniosek ten obejmuje statki prowadzące udokumentowane połowy dłużej niż pięć lat, działające na podstawie francuskiego planu zarządzania zgodnie z art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.

(12) Odstępstwo, o które wystąpiła Francja, dotyczy ograniczonej liczby dziewięciu upoważnionych statków wskazanych w planie zarządzania, obejmujących łącznie 434 kW, z których tylko siedem było aktywnych w 2021 r. Stanowi to zmniejszenie nakładu połowowego o 75 % pod względem liczby upoważnionych statków w porównaniu z 2014 r., gdzie odstępstwo dotyczyło 36 upoważnionych statków określonych w przyjętym francuskim planie zarządzania. Statki te zostały wpisane do wykazu przekazanego Komisji zgodnie z art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.

(13) Ponadto plan zarządzania przyjęty przez Francję gwarantuje, że w przyszłości nie zwiększy się nakładu połowowego, zgodnie z wymogami art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006. Upoważnienia do połowów będą wydawane jedynie dziewięciu wymienionym statkom o łącznym nakładzie połowowym 434 kW, które zostały już upoważnione do połowów przez Francję.

(14) Ponadto zgodnie z francuskim planem zarządzania upoważnienie do połowów sieciami typu "gangui" zostaje wycofane w momencie, gdy dany upoważniony statek zostaje zastąpiony lub gdy kapitan statku sprzedaje swój statek lub przechodzi na emeryturę. W związku z tym Komisja zauważa, że skutkiem tego przepisu jest stopniowe zaprzestanie tego rodzaju połowów, co prowadzi również do odpowiedniego zmniejszenia wpływu połowów na stada.

(15) Wnioskowane odstępstwo jest zgodne z wymogami art. 8 ust. 1 i części B sekcji I załącznika IX do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 8  w odniesieniu do rozmiarów oczek sieci dla narzędzi ciągnionych, ponieważ odnosi się do trawlerów prowadzących połowy sieciami o rozmiarze oczek nie mniejszym niż 40 mm, a w olinowaniu sieci typu "gangui" nie stosuje się oczka kwadratowego poniżej 40 mm.

(16) Przedmiotowa działalność połowowa nie koliduje z działaniami statków używających narzędzi połowowych innych niż włoki, niewody lub podobne sieci ciągnione zgodnie z art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.

(17) Działalność trawlerów typu "gangui" jest uregulowana we francuskim planie zarządzania w celu zapewnienia, aby połowy gatunków wymienionych w części A załącznika IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241 były minimalne, zgodnie z wymogami art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.

(18) Trawlery typu "gangui" nie są ukierunkowane na głowonogi, zgodnie z wymogami art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.

(19) Francuski plan zarządzania ustanawia plan monitorowania, w tym środki do monitorowania działalności połowowej, jak przewidziano w art. 4 ust. 5 akapit piąty rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 oraz w jego art. 13 ust. 9 akapit trzeci. Obejmuje on również środki monitorowania działalności połowowej i spełnia tym samym warunki określone w art. 14 rozporządzenia Rady (UE) nr 1224/2009 9 .

(20) Wnioskowane odstępstwo jest zatem zgodne z warunkami określonymi w art. 4 ust. 5 i art. 13 ust. 5 i 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 i powinno zostać przyznane.

(21) We właściwym terminie oraz zgodnie z planem monitorowania określonym we francuskim planie zarządzania Francja powinna przedstawić Komisji sprawozdanie.

(22) Czas trwania odstępstwa powinien być ograniczony, aby umożliwić sprawne wdrożenie naprawczych środków zarządzania, w przypadku gdyby w sprawozdaniu przekazanym Komisji wykazano niewystarczający stan ochrony poławianych stad, oraz stworzyć ramy dla udoskonalenia naukowych podstaw zmian wprowadzanych do planu zarządzania.

(23) Ponieważ odstępstwo przyznane na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/141 wygasło w dniu 11 maja 2022 r., niniejsze rozporządzenie należy stosować ze skutkiem od dnia 12 maja 2022 r. Ze względu na pewność prawa niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym.

(24) Takie stosowanie z mocą wsteczną nie narusza zasady pewności prawa i ochrony uzasadnionych oczekiwań, ponieważ przedmiotowe połowy są stale objęte francuskim planem zarządzania dotyczącego niewodów dobrzeżnych.

(25) Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla stanowiska Komisji dotyczącego zgodności działalności objętej tym odstępstwem z innymi przepisami UE, w szczególności z dyrektywą Rady 92/43/EWG 10 .

(26) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Odstępstwo

Art. 4. ust. 1 akapit pierwszy, art. 13 ust. 1 akapit pierwszy i art. 13 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 nie mają zastosowania na wodach terytorialnych Francji przyległych do wybrzeża regionu Provence-Alpes-Côte d'Azur w odniesieniu do trawlerów stosujących sieci typu "gangui":

a)
posiadających numery rejestracyjne wymienione we francuskim planie zarządzania przyjętym przez Francję zgodnie z art. 19 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006;
b)
prowadzących udokumentowaną działalność połowową od ponad pięciu lat i niepowodujących w przyszłości zwiększenia nakładu połowowego;
c)
posiadających upoważnienie do połowów i działających na podstawie planu zarządzania przyjętego przez Francję zgodnie z art. 19 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
Artykuł  2

Sprawozdawczość

W terminie jednego roku od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia Francja przekaże Komisji sprawozdanie sporządzone zgodnie z planem monitorowania ustanowionym w planie zarządzania, o którym mowa w art. 1 lit. c).

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 12 maja 2022 r. do dnia 11 maja 2024 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 2 grudnia 2022 r.

1 Dz.U. L 36 z 8.2.2007, s. 6.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 586/2014 z dnia 2 czerwca 2014 r. wprowadzające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w odniesieniu do zakazu połowów nad chronionymi siedliskami oraz minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla trawlerów stosujących sieci typu "gangui" prowadzących połowy na niektórych wodach terytorialnych Francji (Provence-Alpes-Côte d'Azur) (Dz.U. L 164 z 3.6.2014, s. 10).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/693 z dnia 7 maja 2018 r. wprowadzające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w odniesieniu do zakazu połowów nad chronionymi siedliskami, minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla trawlerów stosujących sieci typu "gangui" prowadzących połowy na niektórych wodach terytorialnych Francji (Provence-Alpes-Côte d'Azur) (Dz.U. L 117 z 8.5.2018, s. 13).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/141 z dnia 5 lutego 2021 r. przedłużające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w odniesieniu do zakazu połowów nad chronionymi siedliskami, minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla trawlerów stosujących sieci typu "gangui" prowadzących połowy na niektórych wodach terytorialnych Francji (Provence-Alpes-Côte d'Azur) (Dz.U. L 43 z 8.2.2021, s. 10).
5 Arrêté du 13 mai 2014 portant adoption de plans de gestion pour les activités de pêche professionnelle à la Senne tournante coulissante, à la drague, à la Senne de plage et au gangui en mer Méditerranée par les navires battant pavillon français (JORF nr 122, 27.5.2014, s. 8669).
7 Arrêté du 18 août 2022 modifiant l'arrêté du 19 décembre 1994 portant réglementation technique pour la pêche professionnelle en Méditerranée continentale (JORF n°0194 du 23 août 2022).
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 (Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 105).
9 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające unijny system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 1).
10 Dyrektywa Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory (Dz.U. L 206 z 22.7.1992, s. 7).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.312.95

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2022/2363 przedłużające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w odniesieniu do zakazu połowów nad chronionymi siedliskami, minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla trawlerów stosujących sieci typu "gangui", prowadzących połowy na niektórych wodach terytorialnych Francji (Provence-Alpes-Côte d’Azur)
Data aktu: 02/12/2022
Data ogłoszenia: 05/12/2022
Data wejścia w życie: 06/12/2022, 12/05/2022