(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 8321)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 28 listopada 2022 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzja Komisji 2008/294/WE 2 zezwala na wykonywanie usług łączności ruchomej na pokładach statków powietrznych (usługi MCA) w Unii Europejskiej przy użyciu technologii GSM, UMTS i LTE oraz określa mające zastosowanie zharmonizowane warunki techniczne dla usług MCA.
(2) Dodanie łączności 5G na pokładach statków powietrznych usprawnia usługi łączności świadczone pasażerom podczas podróży, a jednocześnie zapewnia stosowanie najnowszych dostępnych technologii i efektywne wykorzystanie widma. Przyczynia się to do osiągnięcia celów określonych w strategii Komisji dotyczącej łączności, określonej w komunikacie Komisji pt. "Łączność dla konkurencyjnego jednolitego rynku cyfrowego - w kierunku europejskiego społeczeństwa gigabitowego" 3 i zaktualizowanej komunikatem Komisji "Cyfrowy kompas na 2030 r.: europejska droga w cyfrowej dekadzie" 4 .
(3) Obecne ramy prawne wymagają, aby na pokładach statków powietrznych działała wchodząca w skład sprzętu MCA jednostka sterowania siecią (NCU) uniemożliwiająca ruchomym urządzeniom końcowym na pokładach tychże statków próby rejestracji w naziemnych sieciach łączności ruchomej UMTS.
(4) 14 października 2020 r. Komisja Europejska upoważniła Europejską Konferencję Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT), na podstawie art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE, do przeprowadzenia badań technicznych dotyczących możliwości wykorzystania technologii 5G oraz fakultatywnego stosowania jednostki sterowania siecią na pokładach statków powietrznych, na których można korzystać z usług MCA.
(5) W związku z tym 5 listopada 2021 r. CEPT przyjęła sprawozdanie nr 81, w którym określono zharmonizowane warunki techniczne eksploatacji łączności z wykorzystaniem nieaktywnego systemu antenowego (non-AAS) 5G na potrzeby MCA w paśmie częstotliwości 1800 MHz (1710-1785 MHz i 1805-1880 MHz) oraz warunki korzystania z jednostki sterowania siecią w ramach MCA.
(6) W sprawozdaniu CEPT nr 81 stwierdzono, że wykorzystanie NCU w pracy MCA w części pasma 900 MHz dla łącza "w dół" (925-960 MHz) w celu zapobiegania połączeniom z naziemnymi sieciami UMTS 3G powinno obecnie pozostać obowiązkowe. Ponadto stwierdzono w nim, że wykorzystanie NCU w pracy MCA w sieciach 3G sparowanego ziemskiego pasma 2 GHz w zakresie dla łącza "w dół" (2110-2170 MHz) mogłoby zostać w najbliższym czasie uczynione fakultatywnym. W związku z nowymi osiągnięciami w rozwoju technicznym nie jest już konieczne zapobieganie za pomocą NCU połączeniom ruchomych urządzeń końcowych z naziemnymi sieciami ruchomymi działającymi w paśmie częstotliwości UMTS 1800 MHz.
(7) W sprawozdaniu CEPT nr 81 nie wykazano, by operatorzy sieci ruchomych odczuwali w swoich naziemnych sieciach UMTS wykorzystujących pasmo 900 MHz lub sparowane ziemskie pasmo 2 GHz jakiekolwiek zakłócenia (np. zwiększone obciążenie sygnału czy pogorszenie przepustowości) ze strony ruchomych urządzeń końcowych znajdujących się na pokładzie statku powietrznego (niezależnie od tego, czy statek powietrzny jest wyposażony w system MCA obejmujący NCU, czy nie). Jak zauważono w sprawozdaniu, ten brak zgłoszeń wynika w szczególności z tego, jak złożoną kwestią są takie zakłócenia i ich pomiar.
(8) Należy odpowiednio uwzględnić trudności w ocenie zakłóceń w naziemnych sieciach UMTS 3G ze strony telefonów komórkowych znajdujących się na pokładach statków powietrznych wyposażonych w MCA oraz związany z nimi brak dowodów w sprawozdaniu CEPT nr 81 na konieczność stosowania NCU w odniesieniu do sieci UMTS 3G. Jednak w następstwie sprawozdania nr 81 oraz uwzględniając dalsze informacje i rozwój sytuacji, CEPT zdecydowała, że od 1 stycznia 2026 r. stosowanie na pokładzie wyposażonego w MCA statku powietrznego NCU w paśmie 900 MHz i w sparowanym ziemskim paśmie 2 GHz nie powinno być już obowiązkowe, zgodnie z obecnym tempem modernizacji sieci do technologii 4G i 5G oraz stopniowego wycofywania sieci 3G 5 .
(9) Specyfikacje techniczne usług MCA należy nadal poddawać przeglądom w celu zapewnienia, aby zawsze nadążały one za postępem technicznym i rozwojem sytuacji na rynku.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2008/294/WE.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 23 listopada 2022 r.