Decyzja wykonawcza 2022/2324 zmieniająca decyzję 2008/294/WE w celu uwzględnienia dodatkowych technologii dostępu i środków na potrzeby wykonywania usług łączności ruchomej na pokładach statków powietrznych (usługi MCA) w Unii

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/2324
z dnia 23 listopada 2022 r.
zmieniająca decyzję 2008/294/WE w celu uwzględnienia dodatkowych technologii dostępu i środków na potrzeby wykonywania usług łączności ruchomej na pokładach statków powietrznych (usługi MCA) w Unii

(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 8321)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 28 listopada 2022 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja Komisji 2008/294/WE 2  zezwala na wykonywanie usług łączności ruchomej na pokładach statków powietrznych (usługi MCA) w Unii Europejskiej przy użyciu technologii GSM, UMTS i LTE oraz określa mające zastosowanie zharmonizowane warunki techniczne dla usług MCA.

(2) Dodanie łączności 5G na pokładach statków powietrznych usprawnia usługi łączności świadczone pasażerom podczas podróży, a jednocześnie zapewnia stosowanie najnowszych dostępnych technologii i efektywne wykorzystanie widma. Przyczynia się to do osiągnięcia celów określonych w strategii Komisji dotyczącej łączności, określonej w komunikacie Komisji pt. "Łączność dla konkurencyjnego jednolitego rynku cyfrowego - w kierunku europejskiego społeczeństwa gigabitowego" 3  i zaktualizowanej komunikatem Komisji "Cyfrowy kompas na 2030 r.: europejska droga w cyfrowej dekadzie" 4 .

(3) Obecne ramy prawne wymagają, aby na pokładach statków powietrznych działała wchodząca w skład sprzętu MCA jednostka sterowania siecią (NCU) uniemożliwiająca ruchomym urządzeniom końcowym na pokładach tychże statków próby rejestracji w naziemnych sieciach łączności ruchomej UMTS.

(4) 14 października 2020 r. Komisja Europejska upoważniła Europejską Konferencję Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT), na podstawie art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE, do przeprowadzenia badań technicznych dotyczących możliwości wykorzystania technologii 5G oraz fakultatywnego stosowania jednostki sterowania siecią na pokładach statków powietrznych, na których można korzystać z usług MCA.

(5) W związku z tym 5 listopada 2021 r. CEPT przyjęła sprawozdanie nr 81, w którym określono zharmonizowane warunki techniczne eksploatacji łączności z wykorzystaniem nieaktywnego systemu antenowego (non-AAS) 5G na potrzeby MCA w paśmie częstotliwości 1800 MHz (1710-1785 MHz i 1805-1880 MHz) oraz warunki korzystania z jednostki sterowania siecią w ramach MCA.

(6) W sprawozdaniu CEPT nr 81 stwierdzono, że wykorzystanie NCU w pracy MCA w części pasma 900 MHz dla łącza "w dół" (925-960 MHz) w celu zapobiegania połączeniom z naziemnymi sieciami UMTS 3G powinno obecnie pozostać obowiązkowe. Ponadto stwierdzono w nim, że wykorzystanie NCU w pracy MCA w sieciach 3G sparowanego ziemskiego pasma 2 GHz w zakresie dla łącza "w dół" (2110-2170 MHz) mogłoby zostać w najbliższym czasie uczynione fakultatywnym. W związku z nowymi osiągnięciami w rozwoju technicznym nie jest już konieczne zapobieganie za pomocą NCU połączeniom ruchomych urządzeń końcowych z naziemnymi sieciami ruchomymi działającymi w paśmie częstotliwości UMTS 1800 MHz.

(7) W sprawozdaniu CEPT nr 81 nie wykazano, by operatorzy sieci ruchomych odczuwali w swoich naziemnych sieciach UMTS wykorzystujących pasmo 900 MHz lub sparowane ziemskie pasmo 2 GHz jakiekolwiek zakłócenia (np. zwiększone obciążenie sygnału czy pogorszenie przepustowości) ze strony ruchomych urządzeń końcowych znajdujących się na pokładzie statku powietrznego (niezależnie od tego, czy statek powietrzny jest wyposażony w system MCA obejmujący NCU, czy nie). Jak zauważono w sprawozdaniu, ten brak zgłoszeń wynika w szczególności z tego, jak złożoną kwestią są takie zakłócenia i ich pomiar.

(8) Należy odpowiednio uwzględnić trudności w ocenie zakłóceń w naziemnych sieciach UMTS 3G ze strony telefonów komórkowych znajdujących się na pokładach statków powietrznych wyposażonych w MCA oraz związany z nimi brak dowodów w sprawozdaniu CEPT nr 81 na konieczność stosowania NCU w odniesieniu do sieci UMTS 3G. Jednak w następstwie sprawozdania nr 81 oraz uwzględniając dalsze informacje i rozwój sytuacji, CEPT zdecydowała, że od 1 stycznia 2026 r. stosowanie na pokładzie wyposażonego w MCA statku powietrznego NCU w paśmie 900 MHz i w sparowanym ziemskim paśmie 2 GHz nie powinno być już obowiązkowe, zgodnie z obecnym tempem modernizacji sieci do technologii 4G i 5G oraz stopniowego wycofywania sieci 3G 5 .

(9) Specyfikacje techniczne usług MCA należy nadal poddawać przeglądom w celu zapewnienia, aby zawsze nadążały one za postępem technicznym i rozwojem sytuacji na rynku.

(10) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2008/294/WE.

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Załącznik do decyzji 2008/294/WE zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Tak szybko jak to tylko możliwe, lecz nie później niż do dnia 30 czerwca 2023 r., państwa członkowskie udostępniają pasma częstotliwości dla nieaktywnych systemów antenowych 5G wskazane w tabeli 1 załącznika na potrzeby usług MCA na zasadzie niepowodowania zakłóceń i braku ochrony przed zakłóceniami, pod warunkiem że usługi te spełniają warunki określone w załączniku.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 listopada 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

1.
Pasma częstotliwości i systemy dopuszczone dla usług MCA

Tabela 1

Rodzaj Częstotliwość System
GSM 1800 1 710-1 785 MHz (łącze "w górę")

1 805-1 880 MHz (łącze "w dół")

GSM zgodny z normami GSM opublikowanymi przez ETSI, w szczególności EN 301 502, EN 301 511 i EN 302 480, lub równoważnymi specyfikacjami
UMTS 2 100 (FDD) 1 920-1 980 MHz (łącze "w górę")

2 110-2 170 MHz (łącze "w dół")

UMTS zgodny z normami UMTS opublikowanymi przez ETSI, w szczególności EN 301 908-1, EN 301 908-2, EN 301 908-3 i EN 301 908-11, lub równoważnymi specyfikacjami
LTE 1 800 (FDD) 1 710-1 785 MHz (łącze "w górę")

1 805-1 880 MHz (łącze "w dół")

LTE zgodny z normami LTE opublikowanymi przez ETSI, w szczególności EN 301 908-1, EN

301 908-13, EN 301 908-14 i EN 301 908-15, lub równoważnymi specyfikacjami

Non-AAS 5G NR 1 710-1 785 MHz (łącze "w górę")

1 805-1 880 MHz (łącze "w dół")

Non-AAS 5G NR zgodny z normami 5G NR opublikowanymi przez ETSI, w szczególności EN 301 908-24 i EN 301 908-25, lub równoważnymi specyfikacjami
2.
Zapobieganie połączeniom ruchomych urządzeń końcowych z sieciami naziemnymi
a)
Do 1 stycznia 2026 r. ruchome urządzenia końcowe odbierające w pasmach częstotliwości i systemach wymienionych w tabeli 2 muszą być zabezpieczone przed próbą rejestracji w ruchomych sieciach UMTS na powierzchni ziemi:
poprzez włączenie do systemu MCA jednostki sterowania siecią (NCU), która podnosi poziom szumu tła w kabinie w pasmach odbiorczych urządzeń w służbie radiokomunikacyjnej ruchomej, lub
poprzez ekranowanie kadłuba statku powietrznego w celu dodatkowego stłumienia sygnałów przedostających się do kadłuba i wydostających się z niego.

Tabela 2

Pasma częstotliwości (MHz) Systemy na powierzchni ziemi
925-960 MHz UMTS
2 110-2 170 MHz UMTS

Po tym terminie operatorzy MCA mogą podjąć decyzję o dalszym stosowaniu NCU w odniesieniu do pasm częstotliwości i systemów wymienionych w tabeli 2.

b)
Oprócz przepisów lit. a) operatorzy MCA mogą podjąć decyzję o stosowaniu NCU dla systemów naziemnych świadczących usługi łączności elektronicznej w pasmach częstotliwości wymienionych w tabeli 3

Tabela 3

Pasma częstotliwości (MHz)
460-470 MHz
791-821 MHz
925-960 MHz
1 805-1 880 MHz
2 110-2 170 MHz
2 620-2 690 MHz
2 570-2 620 MHz
3.
Parametry techniczne
a)
Wartości graniczne zastępczej mocy promieniowanej izotropowo (EIRP), wytwarzanej na zewnątrz statku powietrznego, przez NCU/stację bazową (BS) statku powietrznego

Tabela 4

Wysokość nad ziemią (m) Maksymalna EIRP wytwarzana na zewnątrz statku powietrznego w dBm/(szerokość kanału)
NCU (1) BS LTE i GSM statku powietrznego BS non-AAS 5G NR statku powietrznego BS UMTS statku powietrznego i NCU
Pasmo: 900 MHz Pasmo: 1 800 MHz Pasmo: 1 800 MHz Pasmo: 2 100 MHz
Szerokość kanału = 3,84 MHz Szerokość kanału = 200 kHz (2) Szerokość kanału = 5

MHz (3)

Szerokość kanału = 3,84 MHz
3 000 - 6,2 - 13,0 10 1,0
4 000 - 3,7 - 10,5 13 3,5
5 000 - 1,7 - 8,5 15 5,4
6 000 - 0,1 - 6,9 16 7,0
7 000 1,2 - 5,6 18 8,3
8 000 2,3 - 4,4 19 9,5
(1) BS na pokładzie statku powietrznego nie wykorzystuje pasma częstotliwości 900 MHz, ale NCU jest potrzebna, aby uniemożliwić urządzeniom końcowym wykorzystującym inne kanały MCA połączenia z sieciami naziemnymi UMTS 900 MHz.

(2) W przypadku szerokości kanału innej niż 200 kHz do wartości EIRP dodaje się współczynnik korekcyjny obliczony za pomocą wzoru 10 x log10 (szerokość kanału/(200 kHz)) dB.

(3) W przypadku szerokości kanału innej niż 5 MHz do wartości EIRP dodaje się współczynnik korekcyjny obliczony za pomocą wzoru 10 x log10 (szerokość kanału/(5 MHz)) dB.

b)
Wartości graniczne EIRP, wytwarzanej na zewnątrz statku powietrznego, przez ruchome urządzenie końcowe działające na pokładzie

Tabela 5

Wysokość nad ziemią Maksymalna EIRP, wytwarzana na zewnątrz statku powietrznego, przez ruchome urządzenie końcowe GSM w dBm/200 kHz Maksymalna EIRP, wytwarzana na zewnątrz statku powietrznego, przez ruchome urządzenie końcowe LTE w dBm/5 MHz (1) Maksymalna EIRP, wytwarzana na zewnątrz statku powietrznego, przez ruchome urządzenie końcowe LTE i 5G NR w dBm/5 MHz (2) (3) (4) Maksymalna EIRP, wytwarzana na zewnątrz statku powietrznego, przez ruchome urządzenie końcowe UMTS w dBm/3,84 MHz
(m) GSM 1 800 MHz LTE 1 800 MHz LTE i 5G NR 1 800 MHz UMTS 2 100 MHz
3 000 - 3,3 1,7 0 3,1
4 000 - 1,1 3,9 2 5,6
5 000 0,5 5 4 7
6 000 1,8 5 6 7
7 000 2,9 5 7 7
8 000 3,8 5 8 7
(1) Warunki te mają zastosowanie do eksploatacji systemów MCA zainstalowanych do 31 grudnia 2022 r.
(2) Warunki te mają zastosowanie do eksploatacji systemów MCA zainstalowanych po 31 grudnia 2022 r.
(3) W przypadku szerokości kanału innej niż 5 MHz do wartości EIRP dodaje się współczynnik korekcyjny obliczony za pomocą wzoru 10 x log10 (szerokość kanału/5 MHz) dB.
(4) EIRP określa się dla każdego kanału, niezależnie od wykorzystywanej szerokości kanału, ze względu na fakt, że może być eksploatowanych wiele ruchomych urządzeń końcowych.
c)
Wartości graniczne EIRP, wytwarzanej na zewnątrz statku powietrznego, przez NCU, w innych odpowiednich pasmach częstotliwości

W przypadku gdy operatorzy usług MCA postanowią o stosowaniu NCU do zabezpieczenia ruchomych urządzeń końcowych przed próbą rejestracji w ruchomych sieciach na powierzchni ziemi innych niż sieci UMTS w pasmach częstotliwości wymienionych w tabeli 3, wartości maksymalne podane w tabeli 6 stosuje się w odniesieniu do całkowitej EIRP, wytwarzanej na zewnątrz statku powietrznego, przez NCU, łącznie z wartościami wymienionymi w tabeli 4.

Tabela 6

Wysokość nad ziemią (m) Maksymalna EIRP, wytwarzana na zewnątrz statku powietrznego, przez NCU
460-470 MHz 791-821 MHz 1 805-1 880 MHz 2 570-2 690 MHz
dBm/1,25 MHz dBm/10 MHz dBm/200 kHz dBm/4,75 MHz
3 000 - 17,0 - 0,87 - 13,0 1,9
4 000 - 14,5 1,63 - 10,5 4,4
5 000 - 12,6 3,57 - 8,5 6,3
6 000 - 11,0 5,15 - 6,9 7,9
7 000 - 9,6 6,49 - 5,6 9,3
8 000 - 8,5 7,65 - 4,4 10,4
d)
Wymogi operacyjne
1)
Minimalna wysokość nad ziemią dla każdej transmisji pracującego systemu MCA musi wynosić 3 000 metrów.
2)
Stacja bazowa statku powietrznego w czasie pracy musi ograniczać moc nadawania wszystkich ruchomych urządzeń końcowych GSM nadających w paśmie 1 800 MHz do nominalnej wartości 0 dBm/200 kHz na wszystkich etapach połączenia, łącznie z inicjowaniem dostępu.
3)
Stacja bazowa statku powietrznego w czasie pracy musi ograniczać moc nadawania wszystkich ruchomych urządzeń końcowych LTE nadających w paśmie 1 800 MHz do nominalnej wartości 5 dBm/5 MHz na wszystkich etapach połączenia.
4)
Stacja bazowa statku powietrznego w czasie pracy musi ograniczać moc nadawania wszystkich ruchomych urządzeń końcowych UMTS nadających w paśmie 2 100 MHz do nominalnej wartości -6 dBm/3,84 MHz na wszystkich etapach połączenia, a maksymalna liczba użytkowników nie powinna przekraczać 20.
5)
Stacja bazowa statku powietrznego w czasie pracy musi ograniczać moc nadawania wszystkich ruchomych urządzeń końcowych 5G NR nadających w paśmie 1 800 MHz do nominalnej wartości 5 dBm/kanał na wszystkich etapach połączenia, łącznie z inicjowaniem dostępu.
1 Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 1.
2 Decyzja Komisji 2008/294/WE z dnia 7 kwietnia 2008 r. dotycząca harmonizacji warunków korzystania z widma radiowego na potrzeby usług łączności ruchomej na pokładach statków powietrznych (usługi MCA) we Wspólnocie (Dz.U. L 98 z 10.4.2008, s. 19).
3 COM(2016) 587.
4 COM(2021) 118.
5 Wraz ze zmianą decyzji ECC (06)07 przyjętą 1 lipca 2022 r. w następstwie konsultacji społecznych CEPT.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.307.262

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2022/2324 zmieniająca decyzję 2008/294/WE w celu uwzględnienia dodatkowych technologii dostępu i środków na potrzeby wykonywania usług łączności ruchomej na pokładach statków powietrznych (usługi MCA) w Unii
Data aktu: 23/11/2022
Data ogłoszenia: 28/11/2022
Data wejścia w życie: 28/11/2022