Decyzja wykonawcza 2022/2324 zmieniająca decyzję 2008/294/WE w celu uwzględnienia dodatkowych technologii dostępu i środków na potrzeby wykonywania usług łączności ruchomej na pokładach statków powietrznych (usługi MCA) w Unii

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/2324
z dnia 23 listopada 2022 r.
zmieniająca decyzję 2008/294/WE w celu uwzględnienia dodatkowych technologii dostępu i środków na potrzeby wykonywania usług łączności ruchomej na pokładach statków powietrznych (usługi MCA) w Unii

(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 8321)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 28 listopada 2022 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja Komisji 2008/294/WE 2  zezwala na wykonywanie usług łączności ruchomej na pokładach statków powietrznych (usługi MCA) w Unii Europejskiej przy użyciu technologii GSM, UMTS i LTE oraz określa mające zastosowanie zharmonizowane warunki techniczne dla usług MCA.

(2) Dodanie łączności 5G na pokładach statków powietrznych usprawnia usługi łączności świadczone pasażerom podczas podróży, a jednocześnie zapewnia stosowanie najnowszych dostępnych technologii i efektywne wykorzystanie widma. Przyczynia się to do osiągnięcia celów określonych w strategii Komisji dotyczącej łączności, określonej w komunikacie Komisji pt. "Łączność dla konkurencyjnego jednolitego rynku cyfrowego - w kierunku europejskiego społeczeństwa gigabitowego" 3  i zaktualizowanej komunikatem Komisji "Cyfrowy kompas na 2030 r.: europejska droga w cyfrowej dekadzie" 4 .

(3) Obecne ramy prawne wymagają, aby na pokładach statków powietrznych działała wchodząca w skład sprzętu MCA jednostka sterowania siecią (NCU) uniemożliwiająca ruchomym urządzeniom końcowym na pokładach tychże statków próby rejestracji w naziemnych sieciach łączności ruchomej UMTS.

(4) 14 października 2020 r. Komisja Europejska upoważniła Europejską Konferencję Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT), na podstawie art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE, do przeprowadzenia badań technicznych dotyczących możliwości wykorzystania technologii 5G oraz fakultatywnego stosowania jednostki sterowania siecią na pokładach statków powietrznych, na których można korzystać z usług MCA.

(5) W związku z tym 5 listopada 2021 r. CEPT przyjęła sprawozdanie nr 81, w którym określono zharmonizowane warunki techniczne eksploatacji łączności z wykorzystaniem nieaktywnego systemu antenowego (non-AAS) 5G na potrzeby MCA w paśmie częstotliwości 1800 MHz (1710-1785 MHz i 1805-1880 MHz) oraz warunki korzystania z jednostki sterowania siecią w ramach MCA.

(6) W sprawozdaniu CEPT nr 81 stwierdzono, że wykorzystanie NCU w pracy MCA w części pasma 900 MHz dla łącza "w dół" (925-960 MHz) w celu zapobiegania połączeniom z naziemnymi sieciami UMTS 3G powinno obecnie pozostać obowiązkowe. Ponadto stwierdzono w nim, że wykorzystanie NCU w pracy MCA w sieciach 3G sparowanego ziemskiego pasma 2 GHz w zakresie dla łącza "w dół" (2110-2170 MHz) mogłoby zostać w najbliższym czasie uczynione fakultatywnym. W związku z nowymi osiągnięciami w rozwoju technicznym nie jest już konieczne zapobieganie za pomocą NCU połączeniom ruchomych urządzeń końcowych z naziemnymi sieciami ruchomymi działającymi w paśmie częstotliwości UMTS 1800 MHz.

(7) W sprawozdaniu CEPT nr 81 nie wykazano, by operatorzy sieci ruchomych odczuwali w swoich naziemnych sieciach UMTS wykorzystujących pasmo 900 MHz lub sparowane ziemskie pasmo 2 GHz jakiekolwiek zakłócenia (np. zwiększone obciążenie sygnału czy pogorszenie przepustowości) ze strony ruchomych urządzeń końcowych znajdujących się na pokładzie statku powietrznego (niezależnie od tego, czy statek powietrzny jest wyposażony w system MCA obejmujący NCU, czy nie). Jak zauważono w sprawozdaniu, ten brak zgłoszeń wynika w szczególności z tego, jak złożoną kwestią są takie zakłócenia i ich pomiar.

(8) Należy odpowiednio uwzględnić trudności w ocenie zakłóceń w naziemnych sieciach UMTS 3G ze strony telefonów komórkowych znajdujących się na pokładach statków powietrznych wyposażonych w MCA oraz związany z nimi brak dowodów w sprawozdaniu CEPT nr 81 na konieczność stosowania NCU w odniesieniu do sieci UMTS 3G. Jednak w następstwie sprawozdania nr 81 oraz uwzględniając dalsze informacje i rozwój sytuacji, CEPT zdecydowała, że od 1 stycznia 2026 r. stosowanie na pokładzie wyposażonego w MCA statku powietrznego NCU w paśmie 900 MHz i w sparowanym ziemskim paśmie 2 GHz nie powinno być już obowiązkowe, zgodnie z obecnym tempem modernizacji sieci do technologii 4G i 5G oraz stopniowego wycofywania sieci 3G 5 .

(9) Specyfikacje techniczne usług MCA należy nadal poddawać przeglądom w celu zapewnienia, aby zawsze nadążały one za postępem technicznym i rozwojem sytuacji na rynku.

(10) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2008/294/WE.

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Załącznik do decyzji 2008/294/WE zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Tak szybko jak to tylko możliwe, lecz nie później niż do dnia 30 czerwca 2023 r., państwa członkowskie udostępniają pasma częstotliwości dla nieaktywnych systemów antenowych 5G wskazane w tabeli 1 załącznika na potrzeby usług MCA na zasadzie niepowodowania zakłóceń i braku ochrony przed zakłóceniami, pod warunkiem że usługi te spełniają warunki określone w załączniku.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 listopada 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

1.
Pasma częstotliwości i systemy dopuszczone dla usług MCA

Tabela 1

Rodzaj Częstotliwość System
GSM 1800 1 710-1 785 MHz (łącze "w górę")

1 805-1 880 MHz (łącze "w dół")

GSM zgodny z normami GSM opublikowanymi przez ETSI, w szczególności EN 301 502, EN 301 511 i EN 302 480, lub równoważnymi specyfikacjami
UMTS 2 100 (FDD) 1 920-1 980 MHz (łącze "w górę")

2 110-2 170 MHz (łącze "w dół")

UMTS zgodny z normami UMTS opublikowanymi przez ETSI, w szczególności EN 301 908-1, EN 301 908-2, EN 301 908-3 i EN 301 908-11, lub równoważnymi specyfikacjami
LTE 1 800 (FDD) 1 710-1 785 MHz (łącze "w górę")

1 805-1 880 MHz (łącze "w dół")

LTE zgodny z normami LTE opublikowanymi przez ETSI, w szczególności EN 301 908-1, EN

301 908-13, EN 301 908-14 i EN 301 908-15, lub równoważnymi specyfikacjami

Non-AAS 5G NR 1 710-1 785 MHz (łącze "w górę")

1 805-1 880 MHz (łącze "w dół")

Non-AAS 5G NR zgodny z normami 5G NR opublikowanymi przez ETSI, w szczególności EN 301 908-24 i EN 301 908-25, lub równoważnymi specyfikacjami
2.
Zapobieganie połączeniom ruchomych urządzeń końcowych z sieciami naziemnymi
a)
Do 1 stycznia 2026 r. ruchome urządzenia końcowe odbierające w pasmach częstotliwości i systemach wymienionych w tabeli 2 muszą być zabezpieczone przed próbą rejestracji w ruchomych sieciach UMTS na powierzchni ziemi:
poprzez włączenie do systemu MCA jednostki sterowania siecią (NCU), która podnosi poziom szumu tła w kabinie w pasmach odbiorczych urządzeń w służbie radiokomunikacyjnej ruchomej, lub
poprzez ekranowanie kadłuba statku powietrznego w celu dodatkowego stłumienia sygnałów przedostających się do kadłuba i wydostających się z niego.

Tabela 2

Pasma częstotliwości (MHz) Systemy na powierzchni ziemi
925-960 MHz UMTS
2 110-2 170 MHz UMTS

Po tym terminie operatorzy MCA mogą podjąć decyzję o dalszym stosowaniu NCU w odniesieniu do pasm częstotliwości i systemów wymienionych w tabeli 2.

b)
Oprócz przepisów lit. a) operatorzy MCA mogą podjąć decyzję o stosowaniu NCU dla systemów naziemnych świadczących usługi łączności elektronicznej w pasmach częstotliwości wymienionych w tabeli 3

Tabela 3

Pasma częstotliwości (MHz)
460-470 MHz
791-821 MHz
925-960 MHz
1 805-1 880 MHz
2 110-2 170 MHz
2 620-2 690 MHz
2 570-2 620 MHz
3.
Parametry techniczne
a)
Wartości graniczne zastępczej mocy promieniowanej izotropowo (EIRP), wytwarzanej na zewnątrz statku powietrznego, przez NCU/stację bazową (BS) statku powietrznego

Tabela 4

Wysokość nad ziemią (m) Maksymalna EIRP wytwarzana na zewnątrz statku powietrznego w dBm/(szerokość kanału)
NCU (1) BS LTE i GSM statku powietrznego BS non-AAS 5G NR statku powietrznego BS UMTS statku powietrznego i NCU
Pasmo: 900 MHz Pasmo: 1 800 MHz Pasmo: 1 800 MHz Pasmo: 2 100 MHz
Szerokość kanału = 3,84 MHz Szerokość kanału = 200 kHz (2) Szerokość kanału = 5

MHz (3)

Szerokość kanału = 3,84 MHz
3 000 - 6,2 - 13,0 10 1,0
4 000 - 3,7 - 10,5 13 3,5
5 000 - 1,7 - 8,5 15 5,4
6 000 - 0,1 - 6,9 16 7,0
7 000 1,2 - 5,6 18 8,3
8 000 2,3 - 4,4 19 9,5
(1) BS na pokładzie statku powietrznego nie wykorzystuje pasma częstotliwości 900 MHz, ale NCU jest potrzebna, aby uniemożliwić urządzeniom końcowym wykorzystującym inne kanały MCA połączenia z sieciami naziemnymi UMTS 900 MHz.

(2) W przypadku szerokości kanału innej niż 200 kHz do wartości EIRP dodaje się współczynnik korekcyjny obliczony za pomocą wzoru 10 x log10 (szerokość kanału/(200 kHz)) dB.

(3) W przypadku szerokości kanału innej niż 5 MHz do wartości EIRP dodaje się współczynnik korekcyjny obliczony za pomocą wzoru 10 x log10 (szerokość kanału/(5 MHz)) dB.

b)
Wartości graniczne EIRP, wytwarzanej na zewnątrz statku powietrznego, przez ruchome urządzenie końcowe działające na pokładzie

Tabela 5

Wysokość nad ziemią Maksymalna EIRP, wytwarzana na zewnątrz statku powietrznego, przez ruchome urządzenie końcowe GSM w dBm/200 kHz Maksymalna EIRP, wytwarzana na zewnątrz statku powietrznego, przez ruchome urządzenie końcowe LTE w dBm/5 MHz (1) Maksymalna EIRP, wytwarzana na zewnątrz statku powietrznego, przez ruchome urządzenie końcowe LTE i 5G NR w dBm/5 MHz (2) (3) (4) Maksymalna EIRP, wytwarzana na zewnątrz statku powietrznego, przez ruchome urządzenie końcowe UMTS w dBm/3,84 MHz
(m) GSM 1 800 MHz LTE 1 800 MHz LTE i 5G NR 1 800 MHz UMTS 2 100 MHz
3 000 - 3,3 1,7 0 3,1
4 000 - 1,1 3,9 2 5,6
5 000 0,5 5 4 7
6 000 1,8 5 6 7
7 000 2,9 5 7 7
8 000 3,8 5 8 7
(1) Warunki te mają zastosowanie do eksploatacji systemów MCA zainstalowanych do 31 grudnia 2022 r.
(2) Warunki te mają zastosowanie do eksploatacji systemów MCA zainstalowanych po 31 grudnia 2022 r.
(3) W przypadku szerokości kanału innej niż 5 MHz do wartości EIRP dodaje się współczynnik korekcyjny obliczony za pomocą wzoru 10 x log10 (szerokość kanału/5 MHz) dB.
(4) EIRP określa się dla każdego kanału, niezależnie od wykorzystywanej szerokości kanału, ze względu na fakt, że może być eksploatowanych wiele ruchomych urządzeń końcowych.
c)
Wartości graniczne EIRP, wytwarzanej na zewnątrz statku powietrznego, przez NCU, w innych odpowiednich pasmach częstotliwości

W przypadku gdy operatorzy usług MCA postanowią o stosowaniu NCU do zabezpieczenia ruchomych urządzeń końcowych przed próbą rejestracji w ruchomych sieciach na powierzchni ziemi innych niż sieci UMTS w pasmach częstotliwości wymienionych w tabeli 3, wartości maksymalne podane w tabeli 6 stosuje się w odniesieniu do całkowitej EIRP, wytwarzanej na zewnątrz statku powietrznego, przez NCU, łącznie z wartościami wymienionymi w tabeli 4.

Tabela 6

Wysokość nad ziemią (m) Maksymalna EIRP, wytwarzana na zewnątrz statku powietrznego, przez NCU
460-470 MHz 791-821 MHz 1 805-1 880 MHz 2 570-2 690 MHz
dBm/1,25 MHz dBm/10 MHz dBm/200 kHz dBm/4,75 MHz
3 000 - 17,0 - 0,87 - 13,0 1,9
4 000 - 14,5 1,63 - 10,5 4,4
5 000 - 12,6 3,57 - 8,5 6,3
6 000 - 11,0 5,15 - 6,9 7,9
7 000 - 9,6 6,49 - 5,6 9,3
8 000 - 8,5 7,65 - 4,4 10,4
d)
Wymogi operacyjne
1)
Minimalna wysokość nad ziemią dla każdej transmisji pracującego systemu MCA musi wynosić 3 000 metrów.
2)
Stacja bazowa statku powietrznego w czasie pracy musi ograniczać moc nadawania wszystkich ruchomych urządzeń końcowych GSM nadających w paśmie 1 800 MHz do nominalnej wartości 0 dBm/200 kHz na wszystkich etapach połączenia, łącznie z inicjowaniem dostępu.
3)
Stacja bazowa statku powietrznego w czasie pracy musi ograniczać moc nadawania wszystkich ruchomych urządzeń końcowych LTE nadających w paśmie 1 800 MHz do nominalnej wartości 5 dBm/5 MHz na wszystkich etapach połączenia.
4)
Stacja bazowa statku powietrznego w czasie pracy musi ograniczać moc nadawania wszystkich ruchomych urządzeń końcowych UMTS nadających w paśmie 2 100 MHz do nominalnej wartości -6 dBm/3,84 MHz na wszystkich etapach połączenia, a maksymalna liczba użytkowników nie powinna przekraczać 20.
5)
Stacja bazowa statku powietrznego w czasie pracy musi ograniczać moc nadawania wszystkich ruchomych urządzeń końcowych 5G NR nadających w paśmie 1 800 MHz do nominalnej wartości 5 dBm/kanał na wszystkich etapach połączenia, łącznie z inicjowaniem dostępu.
1 Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 1.
2 Decyzja Komisji 2008/294/WE z dnia 7 kwietnia 2008 r. dotycząca harmonizacji warunków korzystania z widma radiowego na potrzeby usług łączności ruchomej na pokładach statków powietrznych (usługi MCA) we Wspólnocie (Dz.U. L 98 z 10.4.2008, s. 19).
3 COM(2016) 587.
4 COM(2021) 118.
5 Wraz ze zmianą decyzji ECC (06)07 przyjętą 1 lipca 2022 r. w następstwie konsultacji społecznych CEPT.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.307.262

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2022/2324 zmieniająca decyzję 2008/294/WE w celu uwzględnienia dodatkowych technologii dostępu i środków na potrzeby wykonywania usług łączności ruchomej na pokładach statków powietrznych (usługi MCA) w Unii
Data aktu: 23/11/2022
Data ogłoszenia: 28/11/2022
Data wejścia w życie: 01/01/1970