uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
Uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1022 z dnia 20 czerwca 2019 r. ustanawiające plan wieloletni połowów eksploatujących stada denne w zachodniej części Morza Śródziemnego i zmieniające rozporządzenie (UE) nr 508/2014 1 , w szczególności jego art. 14,
(1) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2021/2066 2 ustanowiono plan w zakresie odrzutów w odniesieniu do niektórych połowów małych gatunków dennych w Morzu Śródziemnym, który obowiązuje od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2024 r.
(2) W dniu 9 maja 2022 r. Hiszpania, Francja i Włochy ("grupa wysokiego szczebla PESCAMED") przedłożyły Komisji wspólną rekomendację, w której zaproponowano przedłużenie niektórych wyłączeń z obowiązku wyładunku w odniesieniu do połowów dennych w zachodniej części Morza Śródziemnego z uwzględnieniem opinii Komitetu Doradczego ds. Morza Śródziemnego.
(3) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa ("STECF") dokonał oceny wspólnej rekomendacji w dniach 16-20 maja 2022 r. 3 .
(4) W dniu 8 lipca 2022 r. grupa wysokiego szczebla PESCAMED przedłożyła zaktualizowaną wspólną rekomendację, która została również oceniona przez STECF.
(5) Zgodnie z art. 18 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 4 Komisja przeanalizowała zaktualizowaną wspólną rekomendację z 8 lipca 2022 r. w świetle oceny STECF w celu zapewnienia jej zgodności z odpowiednimi środkami ochronnymi, w tym z obowiązkiem wyładunku.
(6) W zaktualizowanej wspólnej rekomendacji z 8 lipca 2022 r. proponuje się przedłużenie wyłączeń z uwagi na wysoką przeżywalność, przewidzianych w art. 15 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, ustanowionych dla małży wenus (Venus spp.), przegrzebków (Pecten jacobaeus) i rospok (Venerupis spp.) złowionych przy użyciu drag mechanicznych.
(7) W odniesieniu do małży wenus (Venus spp.) STECF stwierdził, że informacje uzupełniające dostarczają rzetelnych szacunków dotyczących wysokiej przeżywalności. W związku z tym Komisja uważa, że wyłączenie powinno zostać przedłużone.
(8) W odniesieniu do przegrzebków (Pecten jacobaeus) i rospok (Venerupis spp.) STECF podkreślił, że przedstawiono dodatkowe dowody dotyczące przegrzebków śródziemnomorskich (Pecten jacobaeus). Komisja uznaje istnienie badań naukowych i publikacji dotyczących tych dwóch gatunków i innych podobnych gatunków małży poławianych dragami mechanicznymi w innych basenach morskich, które zostały ocenione w przeszłości przez STECF. Jeżeli chodzi o podobieństwa do przegrzebków występujących w zachodniej części Morza Śródziemnego (Pecten jacobaeus) i ros- pok (Venerupis spp.), w odniesieniu do tych dwóch gatunków należy wziąć pod uwagę prawdopodobną wysoką prze- żywalność tych gatunków w kontekście wymogu przeprowadzenia przez państwa członkowskie badań w zachodniej części Morza Śródziemnego.
(9) Ponieważ dowody dotyczące wskaźników przeżywalności przegrzebków (Pecten jacobaeus) i rospok (Venerupis spp.) są niejednoznaczne, a STECF stwierdził, że należy przedstawić dalsze dowody naukowe dotyczące przeżywalności tych gatunków małży w zachodniej części Morza Śródziemnego, Komisja uważa, że wyłączenie powinno zostać przedłużone jedynie na krótki okres. W związku z tym zainteresowane państwa członkowskie powinny przedłożyć STECF odpowiednie dowody naukowe do oceny.
(10) Zainteresowane państwa członkowskie ponowiły swoje zawarte w zaktualizowanej wspólnej rekomendacji z 8 lipca 2022 r. zobowiązanie do zwiększenia selektywności narzędzi połowowych zgodnie z wynikami obecnych programów badawczych, aby ograniczyć niezamierzone połowy, a w szczególności połowy osobników o rozmiarach poniżej minimalnych rozmiarów odniesienia do celów ochrony.
(11) Ponadto zainteresowane państwa członkowskie zobowiązały się również w zaktualizowanej wspólnej rekomendacji z 8 lipca 2022 r. do określenia dalszych obszarów zamkniętych w celu zmniejszenia śmiertelności młodych osobników, jeżeli istnieją dowody, że na tych obszarach obserwuje się wysoką koncentrację młodych ryb.
(12) Środki zaproponowane w zaktualizowanej wspólnej rekomendacji z 8 lipca 2022 r. są zgodne z art. 15 ust. 4, art. 15 ust. 5 lit. b) oraz art. 18 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013. Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2021/2066.
(13) W związku z tym, że środki określone w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na planowanie okresu połowu statków unijnych oraz na powiązaną działalność gospodarczą, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu. Powinno ono jednak mieć zastosowanie od późniejszej daty,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 16 sierpnia 2022 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.303.3 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/2288 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2021/2066 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1022 w odniesieniu do przedłużenia wyłączenia z obowiązku wyładunku z uwagi na wysoką przeżywalność małży wenus (Venus spp.), przegrzebków (Pecten jacobaeus) i rospok (Venerupis spp.) w zachodniej części Morza Śródziemnego |
| Data aktu: | 16/08/2022 |
| Data ogłoszenia: | 23/11/2022 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2023, 24/11/2022 |