RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Art. 287 pkt 17 dyrektywy 2006/112/WE zezwala Bułgarii na przyznanie zwolnienia z podatku od wartości dodanej (VAT) podatnikom, których roczny obrót nie przekracza równowartości 25 600 EUR w walucie krajowej zgodnie z kursem wymiany w dniu przystąpienia Bułgarii.
(2) Pismem zarejestrowanym przez Komisję 17 maja 2022 r., Bułgaria wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 287 pkt 17 dyrektywy 2006/112/WE, tj. do zwolnienia z VAT podatników, których roczny obrót nie jest większy niż równowartość kwoty 51 130 EUR w walucie krajowej po kursie wymiany w dniu przystąpienia (zwanego dalej "środkiem szczególnym"). Środek szczególny miałby zastosowanie do 31 grudnia 2024 r., czyli dnia, do którego państwa członkowskie mają dokonać transpozycji dyrektywy Rady (UE) 2020/285 2 . Z dyrektywy tej wynika, że od 1 stycznia 2025 r. państwa członkowskie będą mogły zwalniać z VAT dostawy towarów i świadczenie usług dokonywane przez podatników, których roczny obrót w danym państwie członkowskim nie przekracza progu 85 000 EUR lub równowartości tej kwoty w walucie krajowej.
(3) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE pismem z 26 lipca 2022 r. Komisja przekazała wniosek złożony przez Bułgarię pozostałym państwom członkowskim. Pismem z 27 lipca 2022 r. Komisja powiadomiła Bułgarię, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.
(4) Środek szczególny jest zgodny z dyrektywą (UE) 2020/285, której celem jest zmniejszenie obciążenia małych przed
siębiorstw związanego z przestrzeganiem przepisów i zapobieganie zakłóceniom konkurencji na rynku wewnętrznym.
(5) Środek szczególny pozostanie dla podatników nieobowiązkowy i nadal będą oni mogli wybrać stosowanie zasad ogólnych VAT zgodnie z art. 290 dyrektywy 2006/112/WE.
(6) Według informacji przedstawionych przez Bułgarię środek szczególny będzie miał tylko nieznaczny wpływ na ogólną kwotę dochodów z podatków pobieranych przez Bułgarię na etapie ostatecznej konsumpcji.
(7) Po wejściu w życie rozporządzenia Rady (UE, Euratom) 2021/769 3 Bułgaria nie będzie dokonywała obliczenia rekompensaty w odniesieniu do sprawozdania dotyczącego zasobów własnych opartych na VAT za rok budżetowy 2022 i za kolejne lata.
(8) Biorąc pod uwagę, że Bułgaria oczekuje, że środek szczególny doprowadzi do zmniejszenia obowiązków w zakresie VAT, a tym samym zmniejszenia obciążenia administracyjnego i kosztów przestrzegania przepisów dla małych przedsiębiorstw i organów podatkowych, oraz wobec braku znaczącego wpływu na łączne dochody z tytułu VAT, należy upoważnić Bułgarię do wprowadzenia środka szczególnego.
(9) Stosowanie środka szczególnego powinno być ograniczone w czasie. Takie ograniczenie w czasie powinno być wystarczające, aby umożliwić Komisji ocenę skuteczności i adekwatności progu. Zgodnie z art. 3 ust. 1 dyrektywy (UE) 2020/285 państwa członkowskie mają ponadto do 31 grudnia 2024 r. przyjąć i opublikować przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania art. 1 tej dyrektywy, który zmienia dyrektywę 2006/112/WE i ustanawia prostsze zasady dotyczące VAT dla małych przedsiębiorstw, i stosować te przepisy od 1 stycznia 2025 r. W związku z tym należy upoważnić Bułgarię do stosowania środka szczególnego do 31 grudnia 2024 roku,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: