a także mając na uwadze, co następuje:(1) Umowę przejściową ustanawiającą ramy Umowy o partnerstwie gospodarczym między państwami Afryki Wschodniej i Południowej (AWP), z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony 1 ("przejściową UPG") stosuje się tymczasowo od 14 maja 2012 r. między Unią a Republiką Madagaskaru, Republiką Mauritiusu, Republiką Seszeli i Republiką Zimbabwe. Przejściowa UPG między Unią a Związkiem Komorów jest tymczasowo stosowana od 7 lutego 2019 r.
(2) Protokół 1 2 do przejściowej UPG dotyczący definicji pojęcia "produkty pochodzące" oraz metod współpracy administracyjnej zawiera reguły pochodzenia dotyczące przywozu produktów pochodzących z państw AWP do Unii.
(3) Zgodnie z art. 44 ust. 8 protokołu 1 do przejściowej UPG odstępstwa od tych reguł są przyznawane automatycznie w ramach rocznego kontyngentu wynoszącego 8 000 ton dla tuńczyka w puszkach oraz 2 000 ton dla filetów z tuńczyka (ang. tuna loins).
(4) 2 października 2017 r. Komitet Współpracy Celnej AWP-UE przyjął decyzję nr 1/2017 3 w sprawie przyznania
automatycznego odstępstwa od reguł pochodzenia w odniesieniu do tuńczyka zakonserwowanego i filetów z tuńczyka (ang. tuna loins) przywożonych do Unii zgodnie z protokołem 1 do przejściowej UPG od 1 stycznia 2018 r. do 31 grudnia 2022 r.
(5) 10 czerwca 2022 r. Komisja Europejska otrzymała od Republiki Seszeli złożony w imieniu państw AWP wniosek
o nowe automatyczne odstępstwo od 1 stycznia 2023 r. zgodnie z art. 44 ust. 8 protokołu 1 do przejściowej UPG, które będzie ważne do czasu zawarcia i rozpoczęcia stosowania nowego protokołu.
(6) Obecnie obowiązujące automatyczne odstępstwo wygaśnie 31 grudnia 2022 r. Zgodnie z art. 44 ust. 8 protokołu 1 do przejściowej UPG Komitet Współpracy Celnej AWP-UE powinien automatycznie przyznać takie odstępstwo państwom AWP.
(7) Odniesienie do "tuńczyka w puszkach" w art. 44 ust. 8 protokołu 1 do przejściowej UPG należy rozumieć jako obejmujące tuńczyka zakonserwowanego w oleju roślinnym lub w inny sposób. W załączniku I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 4 ("Nomenklatury scalonej") powyższe rodzaje tuńczyka określane są jako "zakonserwowane". Wyrażenie "tuńczyk zakonserwowany" obejmuje tuńczyka w puszkach, ale również tuńczyka pakowanego próżniowo w plastikowych torebkach lub innych pojemnikach. Właściwe jest zatem stosowanie wyrażenia "tuńczyk zakonserwowany".
(8) W celu zachowania jasności należy wyraźnie określić, że aby zakonserwowany tuńczyk lub filety z tuńczyka mogły korzystać z odstępstwa, tuńczykiem niepochodzącym, który może być użyty do produkcji zakonserwowanego tuńczyka objętego kodami CN 1604 14 21, 31 i 41, 1604 14 28, 38 i 48, ex 1604 20 70 lub filetów z tuńczyka objętych kodem CN 1604 14 26, 36 i 46, powinien być tuńczyk objęty pozycjami HS 0302 lub 0303.
(9) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/2447 5 określono zasady administrowania kontyngentami taryfowymi. Zasady te należy stosować do administrowania ilością, w odniesieniu do której niniejsza decyzja przy- znaje odstępstwo.
(10) Komitet Współpracy Celnej AWP-UE powinien przyznać automatyczne odstępstwo, którego dotyczy wniosek, na okres, w którym art. 44 ust. 8 protokołu 1 pozostaje w mocy.
(11) Aby umożliwić skuteczne monitorowanie funkcjonowania odstępstwa, władze państw AWP powinny regularnie powiadamiać Komisję Europejską o szczegółach świadectw przewozowych EUR1 lub deklaracji na fakturze wystawianych na podstawie niniejszej decyzji,
STANOWI, CO NASTĘPUJE: