uwzględniając Umowę przejściową ustanawiającą ramy Umowy o partnerstwie gospodarczym między państwami Afryki Wschodniej i Południowej, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, w szczególności art. 43 ust. 4 protokołu 1 do tej umowy,
(1) Umowę przejściową ustanawiającą ramy Umowy o partnerstwie gospodarczym między państwami Afryki Wschodniej i Południowej (AWP), z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony 1 ("przejściową UPG") stosuje się tymczasowo od 14 maja 2012 r. między Unią a Republiką Madagaskaru, Republiką Mauritiusu, Republiką Seszeli i Republiką Zimbabwe. Przejściowa UPG między Unią a Związkiem Komorów jest tymczasowo stosowana od 7 lutego 2019 r.
(2) Protokół 1 2 do przejściowej UPG dotyczący definicji pojęcia "produkty pochodzące" oraz metod współpracy administracyjnej zawiera reguły pochodzenia dotyczące przywozu produktów pochodzących z państw AWP do Unii.
(3) Zgodnie z art. 44 ust. 8 protokołu 1 do przejściowej UPG odstępstwa od tych reguł są przyznawane automatycznie w ramach rocznego kontyngentu wynoszącego 8 000 ton dla tuńczyka w puszkach oraz 2 000 ton dla filetów z tuńczyka (ang. tuna loins).
(4) 2 października 2017 r. Komitet Współpracy Celnej AWP-UE przyjął decyzję nr 1/2017 3 w sprawie przyznania
automatycznego odstępstwa od reguł pochodzenia w odniesieniu do tuńczyka zakonserwowanego i filetów z tuńczyka (ang. tuna loins) przywożonych do Unii zgodnie z protokołem 1 do przejściowej UPG od 1 stycznia 2018 r. do 31 grudnia 2022 r.
(5) 10 czerwca 2022 r. Komisja Europejska otrzymała od Republiki Seszeli złożony w imieniu państw AWP wniosek
o nowe automatyczne odstępstwo od 1 stycznia 2023 r. zgodnie z art. 44 ust. 8 protokołu 1 do przejściowej UPG, które będzie ważne do czasu zawarcia i rozpoczęcia stosowania nowego protokołu.
(6) Obecnie obowiązujące automatyczne odstępstwo wygaśnie 31 grudnia 2022 r. Zgodnie z art. 44 ust. 8 protokołu 1 do przejściowej UPG Komitet Współpracy Celnej AWP-UE powinien automatycznie przyznać takie odstępstwo państwom AWP.
(7) Odniesienie do "tuńczyka w puszkach" w art. 44 ust. 8 protokołu 1 do przejściowej UPG należy rozumieć jako obejmujące tuńczyka zakonserwowanego w oleju roślinnym lub w inny sposób. W załączniku I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 4 ("Nomenklatury scalonej") powyższe rodzaje tuńczyka określane są jako "zakonserwowane". Wyrażenie "tuńczyk zakonserwowany" obejmuje tuńczyka w puszkach, ale również tuńczyka pakowanego próżniowo w plastikowych torebkach lub innych pojemnikach. Właściwe jest zatem stosowanie wyrażenia "tuńczyk zakonserwowany".
(8) W celu zachowania jasności należy wyraźnie określić, że aby zakonserwowany tuńczyk lub filety z tuńczyka mogły korzystać z odstępstwa, tuńczykiem niepochodzącym, który może być użyty do produkcji zakonserwowanego tuńczyka objętego kodami CN 1604 14 21, 31 i 41, 1604 14 28, 38 i 48, ex 1604 20 70 lub filetów z tuńczyka objętych kodem CN 1604 14 26, 36 i 46, powinien być tuńczyk objęty pozycjami HS 0302 lub 0303.
(9) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/2447 5 określono zasady administrowania kontyngentami taryfowymi. Zasady te należy stosować do administrowania ilością, w odniesieniu do której niniejsza decyzja przy- znaje odstępstwo.
(10) Komitet Współpracy Celnej AWP-UE powinien przyznać automatyczne odstępstwo, którego dotyczy wniosek, na okres, w którym art. 44 ust. 8 protokołu 1 pozostaje w mocy.
(11) Aby umożliwić skuteczne monitorowanie funkcjonowania odstępstwa, władze państw AWP powinny regularnie powiadamiać Komisję Europejską o szczegółach świadectw przewozowych EUR1 lub deklaracji na fakturze wystawianych na podstawie niniejszej decyzji,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.295.52 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 1/2022 (2022/2251) w sprawie automatycznego odstępstwa od reguł pochodzenia określonych w Protokole 1 do Umowy przejściowej ustanawiającej ramy Umowy o partnerstwie gospodarczym między państwami Afryki Wschodniej i Południowej, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, dotycząca automatycznego odstępstwa przewidzianego w art. 44 ust. 8 w odniesieniu do tuńczyka zakonserwowanego i filetów z tuńczyka przywożonych do UE |
| Data aktu: | 19/10/2022 |
| Data ogłoszenia: | 16/11/2022 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2023 |