Decyzja 2022/2245 w sprawie środka pomocy w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju w celu udzielenia Ukraińskim Siłom Zbrojnym szkolonym przez misję Unii Europejskiej w zakresie pomocy wojskowej dla Ukrainy wsparcia w formie sprzętu wojskowego i platform wojskowych o śmiercionośnej sile

DECYZJA RADY (WPZiB) 2022/2245
z dnia 14 listopada 2022 r.
w sprawie środka pomocy w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju w celu udzielenia Ukraińskim Siłom Zbrojnym szkolonym przez misję Unii Europejskiej w zakresie pomocy wojskowej dla Ukrainy wsparcia w formie sprzętu wojskowego i platform wojskowych o śmiercionośnej sile

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 41 ust. 2,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z decyzją Rady (WPZiB) 2021/509 1  ustanowiono Europejski Instrument na rzecz Pokoju w celu finansowania przez państwa członkowskie działań Unii w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB) służących utrzymaniu pokoju, zapobieganiu konfliktom i umacnianiu bezpieczeństwa międzynarodowego na podstawie art. 21 ust. 2 lit. c) Traktatu. W szczególności, na podstawie art. 1 ust. 2 lit. b) ppkt (i) decyzji (WPZiB) 2021/509, Europejski Instrument na rzecz Pokoju może finansować działania służące wzmocnieniu zdolności państw trzecich oraz organizacji regionalnych i międzynarodowych w kwestiach wojskowych i obronnych.

(2) Pogłębienie dialogu i współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony jest jednym z głównych celów układu o stowarzyszeniu z Ukrainą 2 . Wzmocniona współpraca w dziedzinie wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO) oraz dostosowanie się do WPZiB między Unią a Ukrainą były jednym z wyników 22. szczytu UE-Ukraina z dnia 6 października 2020 r. i zostały jeszcze mocniej uwypuklone na 23. szczycie UE-Ukraina, który odbył się w Kijowie w dniu 12 października 2021 r.

(3) Agresja Rosji na Ukrainę, która rozpoczęła się w 2014 r., dramatycznie nasiliła się w lutym 2022 r. wraz z niczym niesprowokowaną inwazją na Ukrainę. Ukraińskie Siły Zbrojne nadal bronią integralności terytorialnej Ukrainy i chronią ludność cywilną przy pomocy dostępnych ograniczonych zasobów.

(4) W dniu 30 września 2022 r. minister spraw zagranicznych i minister obrony Ukrainy z zadowoleniem wspólnie przyjęli wsparcie Unii dla Ukraińskich Sił Zbrojnych i zwrócili się do Unii o uruchomienie misji Unii Europejskiej w zakresie pomocy wojskowej dla Ukrainy (EUMAM Ukraine) w celu wzmocnienia zdolności Ukraińskich Sił Zbrojnych.

(5) W dniu 17 października 2022 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2022/1968 w sprawie misji Unii Europejskiej w zakresie pomocy wojskowej dla Ukrainy 3 . Jak podkreślono w tej decyzji, misja jest częścią zintegrowanego podejścia UE do zapewniania wsparcia Ukrainie, które obejmuje środki pomocy wspierające Ukraińskie Siły Zbrojne.

(6) EUMAM Ukraine ma zostać powierzone realizowanie środka pomocy. Ma być ona odpowiedzialna zwrot kosztów amunicji i sprzętu lub platform o śmiercionośnej sile dostarczanych przez państwa członkowskie w celu wspierania działań szkoleniowych, a także ze zwrotem kosztów usług, w tym transportu tego sprzętu wojskowego, nadzoru nad nim oraz jego konserwacji i naprawy. Konieczna będzie ścisła koordynacja między Sztabem Wojskowym UE, EUMAM Ukraine i innym dowództwem misji, jak również między państwami członkowskimi zaangażowanymi w działania szkoleniowe.

(7) Środek pomocy ma być realizowany z uwzględnieniem zasad i wymogów określonych w decyzji (WPZiB) 2021/509, w szczególności w zgodności ze wspólnym stanowiskiem Rady 2008/944/WPZiB 4 , oraz zgodnie z przepisami dotyczącymi realizacji dochodów i wydatków finansowanych w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju.

(8) Jak tylko zajdzie taka potrzeba i najpóźniej gdy początkowo przydzielona finansowa kwota odniesienia w wysokości 16 000 000 EUR zostanie w pełni przypisania, Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa rozważy - w oparciu o szybką ocenę przeprowadzoną przez EUMAM Ukraine oraz jej sprawozdania okresowe - kwestię kolejnych przydziałów w celu dalszego finansowania wsparcia na potrzeby szkoleniowe w ramach środka pomocy.

(9) Rada potwierdza, że jest zdecydowana chronić, propagować i urzeczywistniać prawa człowieka, podstawowe wolności i zasady demokratyczne oraz umacniać praworządność i dobre sprawowanie władzy zgodnie z Kartą Narodów Zjednoczonych, Powszechną deklaracją praw człowieka i prawem międzynarodowym, w szczególności z prawem międzynarodowym praw człowieka oraz międzynarodowym prawem humanitarnym,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Ustanowienie, cele, zakres stosowania i czas trwania

1. 
Niniejszym ustanawia się środek pomocy (zwany dalej "środkiem pomocy") na rzecz Ukrainy (zwanej dalej "beneficjentem"), który to środek ma zostać sfinansowany z Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju.
2. 
Celem środka pomocy jest wspieranie budowania zdolności Ukraińskich Sił Zbrojnych przez misję Unii Europejskiej w zakresie pomocy wojskowej dla Ukrainy (EUMAM Ukraine), aby umożliwić Ukraińskim Siłom Zbrojnym obronę integralności terytorialnej i suwerenności Ukrainy, a także ochronę ludności cywilnej przed trwającą agresją wojskową.
3. 
Aby osiągnąć cel określony w ust. 2, środek pomocy finansuje dostarczanie przez państwa członkowskie:
a)
amunicji, sprzętu wojskowego i platform wojskowych o śmiercionośnej sile, zgodnie z wymogami operacyjnymi EUMAM Ukraine; oraz
b)
usług, w tym transportu przedmiotów określonych w lit. a) udostępnianych przez państwa członkowskie do celów szkolenia w ramach EUMAM Ukraine, nadzoru nad tymi przedmiotami oraz ich konserwacji i naprawy.
4. 
Po ukończeniu szkoleń lub zakończeniu EUMAM Ukraine nadzór nad amunicją, sprzętem wojskowym i platformami wojskowymi o śmiercionośnej sile, które zostały dostarczone w ramach środka pomocy, przekazuje się z powrotem beneficjentowi.
5.  5
 Okres obowiązywania środka pomocy wynosi 60 miesięcy od dnia przyjęcia niniejszej decyzji.
Artykuł  2

Ustalenia finansowe

1.  6
 Finansowa kwota odniesienia przewidziana na pokrycie wydatków związanych ze środkiem pomocy wynosi 200 000 000 EUR.
2. 
Wszystkimi wydatkami zarządza się zgodnie z przepisami dotyczącymi realizacji dochodów i wydatków odnoszących się do operacji finansowanych w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju.
3.  7
 Zgodnie z art. 29 ust. 5 decyzji (WPZiB) 2021/509 administrator do spraw operacji może, po przyjęciu niniejszej decyzji, wezwać do wniesienia wkładów w wysokości do 200 000 000 EUR. Środki finansowe, do których wniesienia wezwał administrator do spraw operacji, mogą być wykorzystane jedynie do pokrycia wydatków w granicach zatwierdzonych przez Komitet ustanowiony decyzją (WPZiB) 2021/509 w odpowiednim budżecie odpowiadającym środkowi pomocy.
4. 
Wydatki związane z realizacją środka pomocy kwalifikują się od daty uruchomienia EUMAM Ukraine.
Artykuł  3

Uzgodnienia z beneficjentem

1. 
Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwany dalej "wysokim przedstawicielem") dokonuje z beneficjentem niezbędnych uzgodnień, by zapewnić przestrzeganie przez niego prawa międzynarodowego, w szczególności prawa międzynarodowego praw człowieka i międzynarodowego prawa humanitarnego, oraz art. 62 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2021/509 jako warunku udzielenia wsparcia w ramach środka pomocy.
2. 
Uzgodnienia, o których mowa w ust. 1, obejmują postanowienia zobowiązujące beneficjenta do zapewnienia:
a)
przestrzegania przez jednostki Ukraińskich Sił Zbrojnych, wspierane w ramach środka pomocy, odpowiednich postanowień prawa międzynarodowego, w szczególności prawa międzynarodowego praw człowieka i międzynarodowego prawa humanitarnego;
b)
właściwego i efektywnego wykorzystywania wszelkich aktywów dostarczonych w ramach środka pomocy do celów, do których zostały one dostarczone;
c)
właściwego utrzymywania wszelkich aktywów dostarczonych w ramach środka pomocy w celu zapewnienia ich użyteczności i dostępności operacyjnej w ich całym cyklu życia; oraz
d)
by żadne aktywa dostarczone w ramach środka pomocy nie zostały utracone ani przekazane pod koniec cyklu życia aktywów na rzecz osób lub podmiotów innych niż określone w uzgodnieniach, o których mowa w ust. 1, bez zgody Komitetu Instrumentu, ustanowionego na podstawie decyzji (WPZiB) 2021/509.
3. 
Uzgodnienia, o których mowa w ust. 1, obejmują postanowienia dotyczące zawieszenia i zakończenia wsparcia w ramach środka pomocy w przypadku stwierdzenia, że beneficjent naruszył obowiązki określone w ust. 2.
Artykuł  4

Wykonanie

1. 
Wysoki przedstawiciel jest odpowiedzialny za zapewnienie wykonania niniejszej decyzji zgodnie z decyzją (WPZiB) 2021/509 oraz zgodnie z przepisami dotyczącymi realizacji dochodów i wydatków finansowanych w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju, zgodnie z zintegrowanymi ramami metodologicznymi dla oceny i określenia środków i kontroli wymaganych w związku ze środkami pomocy w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju.
2. 
EUMAM Ukraine realizuje działania, o których mowa w art. 1 ust. 3, odnoszące się do zwrotu kosztów i monitorowania amunicji, sprzętu wojskowego i platform wojskowych o śmiercionośnej sile dostarczanych przez państwa członkowskie.
Artykuł  5

Monitorowanie, kontrola i ocena

1. 
Wysoki przedstawiciel monitoruje przestrzeganie przez beneficjenta obowiązków określonych zgodnie z art. 3. Takie monitorowanie stosowane jest w celu zapewnia świadomości kontekstu i ryzyka naruszenia tych obowiązków i pomaga zapobiegać takim naruszeniom, w tym łamaniu prawa międzynarodowego praw człowieka i międzynarodowego prawa humanitarnego przez jednostki Ukraińskich Sił Zbrojnych wspierane w ramach środka pomocy.
2. 
Kontrola sprzętu po wysyłce jest zorganizowana zgodnie z zintegrowanymi ramami metodologicznymi dla oceny i określenia środków i kontroli wymaganych w związku ze środkami pomocy w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju.
3. 
Po zakończeniu środka pomocy wysoki przedstawiciel przeprowadza ocenę końcową, aby stwierdzić, czy środek pomocy przyczynił się do osiągnięcia wyznaczonych celów.
Artykuł  6

Sprawozdawczość

W okresie wdrażania wysoki przedstawiciel przedstawia Komitetowi Politycznemu i Bezpieczeństwa (KPiB) półroczne sprawozdania z realizacji środka pomocy, zgodnie z art. 63 decyzji (WPZiB) 2021/509, a także przedstawia sprawozdanie z odpowiednim wyprzedzeniem przed pełnym przypisaniem początkowej finansowej kwoty odniesienia. Administrator do spraw operacji, przy wsparciu dowódcy misji, regularnie informuje Komitet Instrumentu, ustanowiony na mocy decyzji (WPZiB) 2021/509, o realizacji dochodów i wydatków zgodnie z art. 38 tej decyzji, w tym przez przekazywanie dostępnych informacji na temat dostarczonego sprzętu.

Artykuł  7

Zawieszenie i zakończenie

KPiB może podjąć decyzję o całkowitym lub częściowym zawieszeniu realizacji środka pomocy zgodnie z art. 64 decyzji (WPZiB) 2021/509.

KPiB może również zalecić Radzie zakończenie środka pomocy.

Artykuł  8

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 listopada 2022 r.
1 Decyzja Rady (WPZiB) 2021/509 z dnia 22 marca 2021 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju oraz uchylenia decyzji (WPZiB) 2015/528 (Dz.U. L 102 z 24.3.2021, s. 14).
2 Układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony (Dz.U. L 161 z 29.5.2014, s. 3).
3 Decyzja Rady (WPZiB) 2022/1968 z dnia 17 października 2022 r. w sprawie misji Unii Europejskiej w zakresie pomocy wojskowej dla Ukrainy (EUMAM Ukraine) (Dz.U. L 270 z 18.10.2022, s. 85).
4 Wspólne stanowisko Rady 2008/944/WPZiB z dnia 8 grudnia 2008 r. określające wspólne zasady kontroli wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego (Dz.U. L 335 z 13.12.2008, s. 99).
5 Art. 1 ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2023/2689 z dnia 27 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2689) zmieniającej nin. decyzję z dniem 27 listopada 2023 r.
6 Art. 2 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a decyzji nr 2023/2689 z dnia 27 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2689) zmieniającej nin. decyzję z dniem 27 listopada 2023 r.
7 Art. 2 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b decyzji nr 2023/2689 z dnia 27 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2689) zmieniającej nin. decyzję z dniem 27 listopada 2023 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.294.25

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2022/2245 w sprawie środka pomocy w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju w celu udzielenia Ukraińskim Siłom Zbrojnym szkolonym przez misję Unii Europejskiej w zakresie pomocy wojskowej dla Ukrainy wsparcia w formie sprzętu wojskowego i platform wojskowych o śmiercionośnej sile
Data aktu: 14/11/2022
Data ogłoszenia: 15/11/2022
Data wejścia w życie: 14/11/2022