Decyzja 2022/2242 w sprawie wkładów finansowych wpłacanych przez strony Europejskiego Funduszu Rozwoju na rzecz tego funduszu, określająca pułap na 2024 r., roczną kwotę na 2023 r., kwotę pierwszej raty na 2023 r. oraz orientacyjną, niewiążącą prognozę dotyczącą spodziewanych rocznych kwot wkładów na lata 2025 i 2026

DECYZJA RADY (UE) 2022/2242
z dnia 14 listopada 2022 r.
w sprawie wkładów finansowych wpłacanych przez strony Europejskiego Funduszu Rozwoju na rzecz tego funduszu, określająca pułap na 2024 r., roczną kwotę na 2023 r., kwotę pierwszej raty na 2023 r. oraz orientacyjną, niewiążącą prognozę dotyczącą spodziewanych rocznych kwot wkładów na lata 2025 i 2026

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając Umowę wewnętrzną między przedstawicielami rządów państw członkowskich Unii Europejskiej, zebranymi w Radzie, w sprawie finansowania pomocy unijnej na podstawie wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020 zgodnie z umową o partnerstwie AKP-UE oraz w sprawie przydzielania pomocy finansowej dla krajów i terytoriów zamorskich, do których stosuje się część czwartą Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 2 w związku z jej art. 14 ust. 3,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2018/1877 z dnia 26 listopada 2018 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju i uchylające rozporządzenie (UE) 2015/323 2 , w szczególności jego art. 19 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z procedurą określoną w art. 19-22, w szczególności w art. 19 ust. 2, rozporządzenia (UE) 2018/1877 Komisja ma przedstawić przed dniem 15 października 2022 r. wniosek określający pułap kwoty wkładu do zapłaty przez strony Europejskiego Funduszu Rozwoju ("EFR") na 2024 r., roczną kwotę wkładu na 2023 r., kwotę pierwszej raty wkładu na 2023 r. oraz orientacyjną, niewiążącą prognozę dotyczącą spodziewanych rocznych kwot wkładów na lata 2025 i 2026.

(2) Zgodnie z art. 46 rozporządzenia (UE) 2018/1877 Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) ma przesłać Komisji swoje uaktualnione szacunki zobowiązań i płatności związanych z instrumentami, którymi zarządza.

(3) Art. 20 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1877 stanowi, że wezwania do wniesienia wkładów w pierwszej kolejności wykorzystują kwoty określone dla poprzednich EFR. Należy zatem wezwać do przekazania Komisji i EBI wkładów na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/1877.

(4) Art. 152 Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej 3  ("umowa o wystąpieniu") stanowi, że Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej ("Zjednoczone Królestwo") pozostaje stroną EFR do czasu zamknięcia 11. EFR i wszystkich poprzednich niezamkniętych EFR. Zgodnie z art. 153 umowy o wystąpieniu, nie można jednak ponownie wykorzystać udziału Zjednoczonego Królestwa w umorzonych środkach z projektów realizowanych w ramach 11. EFR (w przypadku gdy środki te zostały umorzone po dniu 31 grudnia 2020 r.) lub w ramach poprzednich EFR.

(5) W decyzji Rady (UE) 2021/1941 4  ustalono pułap rocznej kwoty wkładu na 2023 r. wpłacanego przez strony EFR do Komisji na 1 800 000 000 EUR i do EBI na 300 000 000 EUR.

(6) W celu umożliwienia szybkiego stosowania środków przewidzianych w niniejszej decyzji powinna ona wejść w życie w dniu jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Pułap rocznej kwoty wkładów na 2024 r. wpłacanych przez strony Europejskiego Funduszu Rozwoju (EFR) ustala się niniejszym na 1 600 000 000 EUR. Kwota ta zostaje podzielona na 1 300 000 000 EUR dla Komisji i 300 000 000 EUR dla Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI).

Artykuł  2

Roczną kwotę wkładów na 2023 r. wpłacanych przez strony EFR ustala się niniejszym na 2 100 000 000 EUR. Kwota ta zostaje podzielona na 1 800 000 000 EUR dla Komisji i 300 000 000 EUR dla EBI.

Artykuł  3

Strony EFR przekazują Komisji Europejskiej i EBI poszczególne wkłady na rzecz Europejskiego Funduszu Rozwoju w ramach pierwszej raty za 2023 r. zgodnie z załącznikiem.

Artykuł  4

Kwota 42 500 000 EUR pochodząca z niewykorzystanych lub umorzonych środków z projektów w ramach 9. EFR zostaje zwrócona poprzez zmniejszenie płatności w ramach pierwszej raty na 2023 r. określonej w art. 3.

Artykuł  5

Orientacyjną niewiążącą prognozę dotyczącą spodziewanych rocznych kwot wkładów na 2025 r. ustala się niniejszym w wysokości 900 0°0 000 EUR dla Komisji i 9 000 000 EUR dla EBI, natomiast na 2026 r. - w wysokości 600 000 000 EUR dla Komisji i 0 EUR dla EBI.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 listopada 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

Pierwsza rata za 2023 r. (EUR), płatna na rzecz Komisji i EBI

PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE i ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO Klucz dot. 9. EFR (%) Klucz dot. 11.

EFR (%)

Komisja EBI Komisja +EBI
11. EFR Zwrot z 9. EFR 11. EFR minus zwrot z 9. EFR 11. EFR Łączna kwota pierwszej raty za 2023 r.
BELGIA 3,92 3,24927 24 369 525 1 666000 22 703 525 3249270 25 952 795
BUŁGARIA 0,21853 1 638 975 0 1 638 975 218 530 1 857 505
CZECHY 0,79745 5 980 875 0 5 980 875 797450 6 778 325
DANIA 2,14 1,98045 14 853 375 909 500 13 943 875 1 980450 15 924 325
NIEMCY 23,36 20,57980 154 348 500 9 928 000 144 420 500 20 579 800 165000300
ESTONIA 0,08635 647625 0 647625 86 350 733 975
IRLANDIA 0,62 0,94006 7 050 450 263 500 6786950 940 060 7 727010
GRECJA 1,25 1,50735 11 305 125 531250 10 773 875 1 507 350 12 281 225
HISZPANIA 5,84 7,93248 59 493 600 2 482 000 57 011 600 7932480 64 944 080
FRANCJA 24,30 17,81269 133 595 175 10 327 500 123 267 675 17 812 690 141 080 365
CHORWACJA 0,22518 1 688 850 0 1 688 850 225180 1 914 030
WŁOCHY 12,54 12,53009 93 975 675 5 329 500 88 646 175 12 530 090 101 176 265
CYPR 0,11162 837 150 0 837150 111 620 948 770
ŁOTWA 0,11612 870 900 0 870900 116120 987020
LITWA 0,18077 1 355 775 0 1 355 775 180 770 1 536 545
LUKSEMBURG 0,29 0,25509 1 913175 123 250 1 789925 255090 2045015
WĘGRY 0,61456 4609200 0 4609200 614 560 5 223 760
MALTA 0,03801 285075 0 285075 38 010 323 085
NIDERLANDY 5,22 4,77678 35 825 850 2218500 33 607 350 4776780 38 384 130
AUSTRIA 2,65 2,39757 17 981 775 1 126 250 16 855 525 2 397 570 19 253 095
POLSKA 2,00734 15 055 050 0 15055050 2007 340 17 062 390
PORTUGALIA 0,97 1,19679 8 975 925 412250 8 563 675 1 196 790 9 760 465
RUMUNIA 0,71815 5 386 125 0 5 386 125 718 150 6104275
SŁOWENIA 0,22452 1 683 900 0 1 683 900 224 520 1 908 420
SŁOWACJA 0,37616 2 821 200 0 2821 200 376160 3 197 360
FINLANDIA 1,48 1,50909 11 318 175 629 000 10 689 175 1 509090 12 198 265
SZWECJA 2,73 2,93911 22 043 325 1 160250 20 883 075 2 939 110 23 822 185
ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO 12,69 14,67862 110 089 650 5 393 250 104 696 400 14 678 620 119375020
OGÓŁEM UE-27 i ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO 100,00 100,00 750 000 000 42 500 000 707 500 000 100 000 000 807 500 000
1 Dz.U. L 210 z 6.8.2013, s. 1.
2 Dz.U. L 307 z 3.12.2018, s. 1.
3 Dz.U. L 29 z 31.1.2020, s. 7.
4 Decyzja Rady (UE) 2021/1941 z dnia 9 listopada 2021 r. w sprawie wkładów finansowych wpłacanych przez strony Europejskiego Funduszu Rozwoju na rzecz tego funduszu, w tym pułapu na 2023 r., rocznej kwoty na 2022 r., kwoty pierwszej raty na 2022 r. oraz orientacyjnej, niewiążącej prognozy dotyczącej spodziewanych rocznych kwot wkładów na lata 2024 i 2025 (Dz.U. L 396 z 10.11.2021, s. 61).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.294.17

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2022/2242 w sprawie wkładów finansowych wpłacanych przez strony Europejskiego Funduszu Rozwoju na rzecz tego funduszu, określająca pułap na 2024 r., roczną kwotę na 2023 r., kwotę pierwszej raty na 2023 r. oraz orientacyjną, niewiążącą prognozę dotyczącą spodziewanych rocznych kwot wkładów na lata 2025 i 2026
Data aktu: 14/11/2022
Data ogłoszenia: 15/11/2022
Data wejścia w życie: 15/11/2022