Rozporządzenie wykonawcze 2022/2120 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w odniesieniu do standardów i formatów danych, wzorów i procedur na potrzeby zgłaszania informacji dotyczących projektów finansowanych za pośrednictwem platform finansowania społecznościowego

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/2120
z dnia 13 lipca 2022 r.
ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w odniesieniu do standardów i formatów danych, wzorów i procedur na potrzeby zgłaszania informacji dotyczących projektów finansowanych za pośrednictwem platform finansowania społecznościowego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 z dnia 7 października 2020 r. w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1129 i dyrektywę (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 16 ust. 3 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Do celów skutecznego agregowania i porównywania przez właściwe organy informacji dotyczących projektów opartych na finansowaniu społecznościowym należy zapewnić spójność standardów i formatów stosowanych przez dostawców usług finansowania społecznościowego przy zgłaszaniu tych informacji zgodnie z przepisami art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2020/1503. Należy zatem opracować wzór, który zapewni wspólne standardy i formaty zgłaszania tych informacji.

(2) Aby umożliwić terminowe gromadzenie informacji oraz późniejsze przedkładanie ich Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) przez właściwe organy, dostawcy usług finansowania społecznoś- ciowego powinni zgłaszać właściwym organom informacje za dany rok kalendarzowy nie później niż do końca lutego roku następnego. W celu zapewnienia właściwym organom i ESMA wyczerpujących informacji niezbędnych do zwiększenia zdolności właściwych organów do nadzorowania odpowiednich podmiotów, a także do umożliwienia ESMA opracowywania i publikowania pełnych statystyk dotyczących rynku finansowania społecznościowego w Unii, informacje zgłaszane przez dostawców usług finansowania społecznościowego powinny obejmować dane na temat wszystkich projektów finansowanych za pośrednictwem platformy należącej do dostawcy usług finansowania społecznościowego, w tym projektów, w odniesieniu do których w danym roku nie pozyskano żadnych środków. Dostawcy usług finansowania społecznościowego powinni zapewnić, aby zgłaszane przez nich informacje były kompletne i dokładne.

(3) Ze względu na wrażliwy charakter informacji, które podlegają zgłaszaniu przez dostawców usług finansowania spo- łecznościowego, procedury zgłaszania tych informacji powinny zapewniać poufność zgłaszanych informacji.

(4) W celu zapewnienia jednoznacznej i skutecznej identyfikacji właścicieli projektów należy zgłosić ich powszechnie stosowane identyfikatory. Jeżeli właściciel projektu jest podmiotem prawnym, należy zgłosić kod identyfikatora podmiotu prawnego (kod LEI) właściciela projektu zgodny z normą ISO 17442. Z uwagi na to, że nie istnieje wspólny międzynarodowy standard identyfikacji osób fizycznych, a także uwzględniając znaczenie zapewnienia jednoznacznej identyfikacji właścicieli projektów, którzy są osobami fizycznymi, w odniesieniu do tych właścicieli projektów należy zgłosić identyfikator, o którym mowa w art. 6 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/590 2 . Aby zapewnić interoperacyjność danych oraz umożliwić uzupełnianie zgłaszanych informacji o inne dane zawarte w arkuszu kluczowych informacji inwestycyjnych, o którym mowa w art. 23 rozporządzenia (UE) 2020/1503, należy ponadto podać identyfikator oferty finansowania społecznościowego określony zgodnie z art. 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/2119 3 .

(5) Aby umożliwić ESMA skuteczne transgraniczne agregowanie i porównywanie informacji oraz opracowywanie statystyk dotyczących rynku finansowania społecznościowego w Unii, konieczna jest spójność standardów i formatów stosowanych przez właściwe organy w celu zgłaszania ESMA informacji dotyczących projektów opartych na finansowaniu społecznościowym. Należy zatem opracować wzór, który zapewni wspólne standardy i formaty zgłaszania tych informacji. Właściwe organy powinny przekazywać ESMA kompletne i dokładne informacje, w tym dane identyfikacyjne właściciela projektu zanonimizowane przy użyciu wspólnej metody.

(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA.

(7) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne w zakresie projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o poradę do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 4 .

(8) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 5  skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który swoją opinię wydał w dniu 1 czerwca 2022 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Standardy i formaty danych oraz wzory i procedury na potrzeby zgłaszania informacji właściwym organom

1. 
Informacje zgłaszane zgodnie z art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2020/1503 obejmują kompletne i dokładne dane, o których mowa w tabeli 2 w załączniku do niniejszego rozporządzenia, zgodnie ze standardami i formatami określonymi w tej tabeli; zgłoszenia należy dokonać przy użyciu formularza elektronicznego o wspólnym wzorze w formacie CSV lub w innym alternatywnym formacie zaakceptowanym przez właściwy organ, do którego należy zgłosić informacje.
2. 
Procedury zgłaszania informacji zgodnie z niniejszym artykułem przewidują mechanizmy zapewniające poufność przekazywanych informacji.
3. 
Informacje, o których mowa w ust. 1, zgłasza się za każdy rok kalendarzowy do końca lutego następnego roku kalendarzowego.
4. 
Informacje, o których mowa w ust. 1, obejmują następujące dane:
a)
w przypadku dostawcy usług finansowania społecznościowego - identyfikator podmiotu prawnego (kod LEI) zgodny z normą ISO 17442;
b)
w przypadku właściciela projektu:
(i)
kod LEI, jeżeli właściciel projektu jest osobą prawną;
(ii)
identyfikator określony w art. 6 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/590, jeżeli właściciel projektu jest osobą fizyczną;
c)
w odniesieniu do każdego indywidualnego projektu - identyfikator oferty finansowania społecznościowego określony zgodnie z art. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2119.
Artykuł  2

Standardy i formaty danych oraz wzory i procedury na potrzeby zgłaszania informacji do ESMA

1. 
Informacje zgłaszane zgodnie z art. 16 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2020/1503 obejmują kompletne i dokładne dane, o których mowa w tabeli 3 w załączniku do niniejszego rozporządzenia, zgodnie ze standardami i formatami określonymi w tej tabeli; zgłoszenia dokonuje się przy użyciu formularza elektronicznego o wspólnym wzorze w formacie CSV.
2. 
Informacje umożliwiające identyfikację właściciela projektu muszą zostać zanonimizowane przy użyciu wspólnego kryptograficznego algorytmu skrótu.
Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 lipca 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

Tabela 1

Glosariusz do tabel 2 i 3

SYMBOL RODZAJ DANYCH DEFINICJA
{ALPHANUM-n} Do n znaków alfanumerycznych Pole na tekst dowolny
{COUNTRYCODE_2} 2 znaki alfanumeryczne Dwuliterowy kod państwa zgodnie z kodem państwa alpha-2 według ISO 3166-1
{CURRENCYCODE_3} 3 znaki alfanumeryczne Trzyliterowy kod waluty zgodnie z kodami walut według ISO 4217
{DECIMAL-n/m} Liczba dziesiętna złożona z maksymalnie n cyfr łącznie, z czego maksymalnie m cyfr mogą stanowić cyfry części ułamkowej. Pole numeryczne na wartości zarówno dodatnie, jak i ujemne.

- separatorem dziesiętnym jest "." (kropka);

- nie stosuje się separatora tysięcy;

- liczby ujemne poprzedza się znakiem "-" (minus);

- podaje się wartości zaokrąglone, ale nie okrojone.

{INTEGER-n} Liczba całkowita do n cyfr łącznie Pole numeryczne dla liczb całkowitych zarówno dodatnich, jak i ujemnych.

- nie stosuje się separatora tysięcy;

- liczby ujemne poprzedza się znakiem "-" (minus).

{LEI} 20 znaków alfanumerycznych Identyfikator podmiotu prawnego (kod LEI) zgodny z normą ISO 17442
{NATIONAL_ID} 35 znaków alfanumerycznych Identyfikator uzyskuje się zgodnie z art. 6 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/590.

Tabela 2

Informacje podlegające zgłoszeniu właściwym organom

N Pole Informacje podlegające zgłoszeniu Format i standardy, które należy stosować do celów zgłaszania
1 Kod identyfikacyjny dostawcy usług finansowania społecznościowego Kod wykorzystywany do

identyfikacji dostawcy usług finansowania społecznościowego odpowiedzialnego za przekazanie zgłoszenia.

{LEI}
2 Okres sprawozdawczy Rok, za który dokonuje się zgłoszenia. RRRR
Informacje dotyczące projektów, w odniesieniu do których dostawca usług finansowania społecznościowego złożył ofertę finansowania społecznościowego w okresie sprawozdawczym.

Informacje w polach 3-6 należy powielić w odniesieniu do każdego projektu. Jeżeli zebrana kwota jest wyrażona w więcej niż jednej walucie, informacje w polach 5-6 należy powielić odpowiednio w odniesieniu do każdej waluty.

3 Identyfikator oferty finansowania społecznościowego Niepowtarzalny identyfikator

oferty finansowania

społecznościowego określony

w art. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2119.

{ALPHANUM-28}
4 Sektor Sektor projektu zgodny

z pierwszym poziomem

klasyfikacji ustanowionej w art. 2 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady (1).

{ALPHANUM-1}
5 Pozyskana kwota Kwota pozyskana na potrzeby projektu.

Informacje zgłoszone w tym polu powinny odpowiadać wartościom podanym w polu 12.

{DECIMAL-18/5}
6 Waluta pozyskanej kwoty Waluta, w której wyrażona jest pozyskana kwota. {CURRENCYCODE_3}
Informacje dotyczące właściciela lub właścicieli projektu w odniesieniu do każdego projektu.

Informacje w polu 7 należy powielić w odniesieniu do każdego właściciela projektu.

7 Identyfikator właściciela lub właścicieli projektu Kod wykorzystywany do

identyfikacji właściciela projektu:

a) kod LEI, jeżeli właściciel projektu jest osobą prawną;

b) identyfikator określony zgodnie z art. 6 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/590, jeżeli właściciel projektu jest osobą fizyczną.

{LEI}

{NATIONAL_ID}

Informacje o inwestorach i instrumentach wyemitowanych na potrzeby każdego projektu.

Jeżeli trzeba zgłosić różne rodzaje instrumentów, różne rodzaje inwestorów, różne państwa inwestorów lub różne waluty, informacje w polach 8-13 należy powielić tyle razy, ile jest to wymagane w odniesieniu do każdej kombinacji rodzaju instrumentu, rodzaju inwestora, państwa inwestora i waluty.

8 Rodzaj instrumentu Rodzaj wyemitowanych

instrumentów.

LOAN - pożyczki

ICFP - instrumenty dopuszczone na potrzeby finansowania społecznościowego

EQUI - instrumenty kapitałowe, które są zbywalnymi papierami wartościowymi

zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 44 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady

2014/65/UE (2), takie jak instrumenty,

o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 44 lit. a) tej dyrektywy.

DEBT - dłużne papiery wartościowe, które są zbywalnymi papierami wartościowymi zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 44 dyrektywy 2014/65/UE, takie jak instrumenty, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 44 lit. b) tej dyrektywy.

OTHR - inne zbywalne papiery wartościowe zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 44 dyrektywy 2014/65/UE, takie jak instrumenty, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 44 lit. c) tej dyrektywy.

9 Rodzaj inwestora Rodzaj lub rodzaje inwestorów ze wskazaniem, czy inwestor jest:

a) osobą fizyczną lub prawną, która jest klientem profesjonalnym na podstawie sekcji I pkt 1-4 załącznika II do dyrektywy 2014/65/UE;

b) osobą fizyczną lub prawną, której status inwestora doświadczonego jest potwierdzony przez dostawcę usług finansowania społecznościowego zgodnie z kryteriami i procedurą określonymi w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2020/1503;

c) inwestorem niedoświadczonym;

d) właścicielem projektu.

Jeżeli kwota zgłoszona w polu 12 odnosi się do kwoty

zainwestowanej w projekt przez właściciela projektu, wówczas rodzaj inwestora zgłoszony w tym polu obejmuje właściciela projektu, o którym mowa w lit. d).

PROF - klient profesjonalny na podstawie sekcji I pkt 1-4 załącznika II do dyrektywy 2014/65/UE

SOPH - inwestor doświadczony na podstawie kryteriów i procedury określonych w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2020/1503

RETL - inwestor niedoświadczony

OTHR - właściciele projektu

10 Państwo inwestora Państwo rezydencji podatkowej inwestorów. {COUNTRYCODE_2}
11 Liczba inwestorów Liczba inwestorów indywidualnych przypadająca na dany rodzaj inwestora i państwo inwestora. {INTEGER-9}
12 Zainwestowana kwota Całkowita zainwestowana kwota przypadająca na dany rodzaj inwestora i państwo inwestora wyrażona w walucie, w jakiej dokonano płatności. {DECIMAL-18/5}
13 Waluta zainwestowanej kwoty Waluta, w której wyraża się zainwestowaną kwotę. {CURRENCYCODE_3}
(1)Rozporządzenie (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U. L 393 z 30.12.2006, s. 1).

(2)Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 349).

Tabela 3

Informacje podlegające zgłoszeniu do ESMA

N Pole Informacje podlegające zgłoszeniu Format i standardy, które należy stosować do celów zgłaszania
1 Kod identyfikacyjny dostawcy usług finansowania społecznościowego Kod wykorzystywany do

identyfikacji dostawcy usług finansowania społecznościowego odpowiedzialnego za przekazanie zgłoszenia.

{LEI}
2 Okres sprawozdawczy Rok, za który dokonuje się zgłoszenia. RRRR
Informacje dotyczące projektów, w odniesieniu do których dostawca usług finansowania społecznościowego złożył ofertę finansowania społecznościowego w okresie sprawozdawczym.

Informacje w polach 3-6 należy powielić w odniesieniu do każdego projektu. Jeżeli zebrana kwota jest wyrażona w więcej niż jednej walucie, informacje w polach 5-6 należy powielić odpowiednio w odniesieniu do każdej waluty.

3 Identyfikator oferty finansowania społecznościowego Niepowtarzalny identyfikator

oferty finansowania

społecznościowego określony

w art. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2119.

{ALPHANUM-28}
4 Sektor Sektor projekt zgodny z pierwszym poziomem klasyfikacji

ustanowionej w art. 2 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1893/2006.

{ALPHANUM-1}
5 Pozyskana kwota Kwota pozyskana na potrzeby projektu.

Informacje zgłoszone w tym polu powinny odpowiadać wartościom podanym w polu 12.

{DECIMAL-18/5}
6 Waluta pozyskanej kwoty Waluta, w której wyrażona jest pozyskana kwota. {CURRENCYCODE_3}
Informacje dotyczące właściciela lub właścicieli projektu w odniesieniu do każdego projektu.

Informacje w polu 7 należy powielić w odniesieniu do każdego właściciela projektu.

7 Zanonimizowany identyfikator właściciela projektu Identyfikator właściciela projektu zanonimizowany zgodnie z art. 2 ust. 2. {ALPHANUM}
Informacje o inwestorach i instrumentach wyemitowanych w odniesieniu do każdego projektu.

Jeżeli trzeba zgłosić różne rodzaje instrumentów lub różne rodzaje inwestorów, różne państwa inwestorów lub różne waluty, informacje w polach 8-13 należy powielić tyle razy, ile jest to wymagane w odniesieniu do każdej kombinacji rodzaju instrumentu, rodzaju inwestorów, państwa inwestorów i waluty.

8 Rodzaj instrumentu Rodzaj wyemitowanych

instrumentów.

LOAN - pożyczki

ICFP - instrumenty dopuszczone na potrzeby finansowania społecznościowego

EQUI - instrumenty kapitałowe, które są zbywalnymi papierami wartościowymi zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 44 dyrektywy 2014/65/UE, takie jak instrumenty, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 44 lit. a) tej dyrektywy

DEBT - dłużne papiery wartościowe, które są zbywalnymi papierami wartościowymi zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 44 dyrektywy 2014/65/UE, takie jak instrumenty, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 44 lit. b) tej dyrektywy.

OTHR - inne zbywalne papiery wartościowe zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 44 dyrektywy 2014/65/UE, takie jak instrumenty, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 44 lit. c) tej dyrektywy.

9 Rodzaj inwestora Rodzaj inwestorów ze wskazaniem, czy inwestor jest:

a) osobą fizyczną lub prawną, która jest klientem profesjonalnym na podstawie sekcji I pkt 1-4 załącznika II do dyrektywy 2014/65/UE;

b) osobą fizyczną lub prawną, której status inwestora doświadczonego jest potwierdzony przez dostawcę usług finansowania społecznościowego zgodnie z kryteriami i procedurą określonymi w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2020/1503;

c) inwestorem niedoświadczonym;

d) właścicielem projektu.

Jeżeli kwota zgłoszona w polu 12 odnosi się do kwoty

zainwestowanej w projekt przez właściciela projektu, wówczas rodzaj inwestora zgłoszony w tym polu obejmuje właściciela projektu, o którym mowa w lit. d).

PROF - klient profesjonalny na podstawie sekcji I pkt 1-4 załącznika II do dyrektywy 2014/65/UE

SOPH - inwestor doświadczony na podstawie kryteriów i procedury określonych w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2020/1503

RETL - inwestor niedoświadczony

OTHR - właściciele projektu

10 Państwo inwestora Państwo rezydencji podatkowej inwestorów. {COUNTRYCODE_2}
11 Liczba inwestorów Liczba inwestorów indywidualnych przypadająca na dany rodzaj inwestora i państwo inwestora. {INTEGER-9}
12 Zainwestowana kwota Całkowita zainwestowana kwota przypadająca na dany rodzaj inwestora i państwo inwestora wyrażona w walucie, w jakiej dokonano płatności. {DECIMAL-18/5}
13 Waluta zainwestowanej kwoty Waluta, w której wyraża się zainwestowaną kwotę. {CURRENCYCODE_3}
1 Dz.U. L 347 z 20.10.2020, s. 1.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/590 z dnia 28 lipca 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących zgłaszania transakcji właściwym organom (Dz.U. L 87 z 31.3.2017, s. 449).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/2119 z dnia 13 lipca 2022 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących arkusza kluczowych informacji inwestycyjnych (zob. s. 63 niniejszego Dziennika Urzędowego).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.287.76

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2022/2120 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w odniesieniu do standardów i formatów danych, wzorów i procedur na potrzeby zgłaszania informacji dotyczących projektów finansowanych za pośrednictwem platform finansowania społecznościowego
Data aktu: 13/07/2022
Data ogłoszenia: 08/11/2022
Data wejścia w życie: 28/11/2022