uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 z dnia 7 października 2020 r. w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1129 i dyrektywę (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 16 ust. 3 akapit trzeci,
(1) Do celów skutecznego agregowania i porównywania przez właściwe organy informacji dotyczących projektów opartych na finansowaniu społecznościowym należy zapewnić spójność standardów i formatów stosowanych przez dostawców usług finansowania społecznościowego przy zgłaszaniu tych informacji zgodnie z przepisami art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2020/1503. Należy zatem opracować wzór, który zapewni wspólne standardy i formaty zgłaszania tych informacji.
(2) Aby umożliwić terminowe gromadzenie informacji oraz późniejsze przedkładanie ich Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) przez właściwe organy, dostawcy usług finansowania społecznoś- ciowego powinni zgłaszać właściwym organom informacje za dany rok kalendarzowy nie później niż do końca lutego roku następnego. W celu zapewnienia właściwym organom i ESMA wyczerpujących informacji niezbędnych do zwiększenia zdolności właściwych organów do nadzorowania odpowiednich podmiotów, a także do umożliwienia ESMA opracowywania i publikowania pełnych statystyk dotyczących rynku finansowania społecznościowego w Unii, informacje zgłaszane przez dostawców usług finansowania społecznościowego powinny obejmować dane na temat wszystkich projektów finansowanych za pośrednictwem platformy należącej do dostawcy usług finansowania społecznościowego, w tym projektów, w odniesieniu do których w danym roku nie pozyskano żadnych środków. Dostawcy usług finansowania społecznościowego powinni zapewnić, aby zgłaszane przez nich informacje były kompletne i dokładne.
(3) Ze względu na wrażliwy charakter informacji, które podlegają zgłaszaniu przez dostawców usług finansowania spo- łecznościowego, procedury zgłaszania tych informacji powinny zapewniać poufność zgłaszanych informacji.
(4) W celu zapewnienia jednoznacznej i skutecznej identyfikacji właścicieli projektów należy zgłosić ich powszechnie stosowane identyfikatory. Jeżeli właściciel projektu jest podmiotem prawnym, należy zgłosić kod identyfikatora podmiotu prawnego (kod LEI) właściciela projektu zgodny z normą ISO 17442. Z uwagi na to, że nie istnieje wspólny międzynarodowy standard identyfikacji osób fizycznych, a także uwzględniając znaczenie zapewnienia jednoznacznej identyfikacji właścicieli projektów, którzy są osobami fizycznymi, w odniesieniu do tych właścicieli projektów należy zgłosić identyfikator, o którym mowa w art. 6 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/590 2 . Aby zapewnić interoperacyjność danych oraz umożliwić uzupełnianie zgłaszanych informacji o inne dane zawarte w arkuszu kluczowych informacji inwestycyjnych, o którym mowa w art. 23 rozporządzenia (UE) 2020/1503, należy ponadto podać identyfikator oferty finansowania społecznościowego określony zgodnie z art. 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/2119 3 .
(5) Aby umożliwić ESMA skuteczne transgraniczne agregowanie i porównywanie informacji oraz opracowywanie statystyk dotyczących rynku finansowania społecznościowego w Unii, konieczna jest spójność standardów i formatów stosowanych przez właściwe organy w celu zgłaszania ESMA informacji dotyczących projektów opartych na finansowaniu społecznościowym. Należy zatem opracować wzór, który zapewni wspólne standardy i formaty zgłaszania tych informacji. Właściwe organy powinny przekazywać ESMA kompletne i dokładne informacje, w tym dane identyfikacyjne właściciela projektu zanonimizowane przy użyciu wspólnej metody.
(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA.
(7) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne w zakresie projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o poradę do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 4 .
(8) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 5 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który swoją opinię wydał w dniu 1 czerwca 2022 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 13 lipca 2022 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.287.76 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2022/2120 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w odniesieniu do standardów i formatów danych, wzorów i procedur na potrzeby zgłaszania informacji dotyczących projektów finansowanych za pośrednictwem platform finansowania społecznościowego |
| Data aktu: | 13/07/2022 |
| Data ogłoszenia: | 08/11/2022 |
| Data wejścia w życie: | 28/11/2022 |