Rozporządzenie wykonawcze 2022/2120 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w odniesieniu do standardów i formatów danych, wzorów i procedur na potrzeby zgłaszania informacji dotyczących projektów finansowanych za pośrednictwem platform finansowania społecznościowego

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/2120
z dnia 13 lipca 2022 r.
ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w odniesieniu do standardów i formatów danych, wzorów i procedur na potrzeby zgłaszania informacji dotyczących projektów finansowanych za pośrednictwem platform finansowania społecznościowego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 z dnia 7 października 2020 r. w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1129 i dyrektywę (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 16 ust. 3 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Do celów skutecznego agregowania i porównywania przez właściwe organy informacji dotyczących projektów opartych na finansowaniu społecznościowym należy zapewnić spójność standardów i formatów stosowanych przez dostawców usług finansowania społecznościowego przy zgłaszaniu tych informacji zgodnie z przepisami art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2020/1503. Należy zatem opracować wzór, który zapewni wspólne standardy i formaty zgłaszania tych informacji.

(2) Aby umożliwić terminowe gromadzenie informacji oraz późniejsze przedkładanie ich Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) przez właściwe organy, dostawcy usług finansowania społecznoś- ciowego powinni zgłaszać właściwym organom informacje za dany rok kalendarzowy nie później niż do końca lutego roku następnego. W celu zapewnienia właściwym organom i ESMA wyczerpujących informacji niezbędnych do zwiększenia zdolności właściwych organów do nadzorowania odpowiednich podmiotów, a także do umożliwienia ESMA opracowywania i publikowania pełnych statystyk dotyczących rynku finansowania społecznościowego w Unii, informacje zgłaszane przez dostawców usług finansowania społecznościowego powinny obejmować dane na temat wszystkich projektów finansowanych za pośrednictwem platformy należącej do dostawcy usług finansowania społecznościowego, w tym projektów, w odniesieniu do których w danym roku nie pozyskano żadnych środków. Dostawcy usług finansowania społecznościowego powinni zapewnić, aby zgłaszane przez nich informacje były kompletne i dokładne.

(3) Ze względu na wrażliwy charakter informacji, które podlegają zgłaszaniu przez dostawców usług finansowania spo- łecznościowego, procedury zgłaszania tych informacji powinny zapewniać poufność zgłaszanych informacji.

(4) W celu zapewnienia jednoznacznej i skutecznej identyfikacji właścicieli projektów należy zgłosić ich powszechnie stosowane identyfikatory. Jeżeli właściciel projektu jest podmiotem prawnym, należy zgłosić kod identyfikatora podmiotu prawnego (kod LEI) właściciela projektu zgodny z normą ISO 17442. Z uwagi na to, że nie istnieje wspólny międzynarodowy standard identyfikacji osób fizycznych, a także uwzględniając znaczenie zapewnienia jednoznacznej identyfikacji właścicieli projektów, którzy są osobami fizycznymi, w odniesieniu do tych właścicieli projektów należy zgłosić identyfikator, o którym mowa w art. 6 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/590 2 . Aby zapewnić interoperacyjność danych oraz umożliwić uzupełnianie zgłaszanych informacji o inne dane zawarte w arkuszu kluczowych informacji inwestycyjnych, o którym mowa w art. 23 rozporządzenia (UE) 2020/1503, należy ponadto podać identyfikator oferty finansowania społecznościowego określony zgodnie z art. 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/2119 3 .

(5) Aby umożliwić ESMA skuteczne transgraniczne agregowanie i porównywanie informacji oraz opracowywanie statystyk dotyczących rynku finansowania społecznościowego w Unii, konieczna jest spójność standardów i formatów stosowanych przez właściwe organy w celu zgłaszania ESMA informacji dotyczących projektów opartych na finansowaniu społecznościowym. Należy zatem opracować wzór, który zapewni wspólne standardy i formaty zgłaszania tych informacji. Właściwe organy powinny przekazywać ESMA kompletne i dokładne informacje, w tym dane identyfikacyjne właściciela projektu zanonimizowane przy użyciu wspólnej metody.

(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA.

(7) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne w zakresie projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o poradę do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 4 .

(8) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 5  skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który swoją opinię wydał w dniu 1 czerwca 2022 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Standardy i formaty danych oraz wzory i procedury na potrzeby zgłaszania informacji właściwym organom

1. 
Informacje zgłaszane zgodnie z art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2020/1503 obejmują kompletne i dokładne dane, o których mowa w tabeli 2 w załączniku do niniejszego rozporządzenia, zgodnie ze standardami i formatami określonymi w tej tabeli; zgłoszenia należy dokonać przy użyciu formularza elektronicznego o wspólnym wzorze w formacie CSV lub w innym alternatywnym formacie zaakceptowanym przez właściwy organ, do którego należy zgłosić informacje.
2. 
Procedury zgłaszania informacji zgodnie z niniejszym artykułem przewidują mechanizmy zapewniające poufność przekazywanych informacji.
3. 
Informacje, o których mowa w ust. 1, zgłasza się za każdy rok kalendarzowy do końca lutego następnego roku kalendarzowego.
4. 
Informacje, o których mowa w ust. 1, obejmują następujące dane:
a)
w przypadku dostawcy usług finansowania społecznościowego - identyfikator podmiotu prawnego (kod LEI) zgodny z normą ISO 17442;
b)
w przypadku właściciela projektu:
(i)
kod LEI, jeżeli właściciel projektu jest osobą prawną;
(ii)
identyfikator określony w art. 6 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/590, jeżeli właściciel projektu jest osobą fizyczną;
c)
w odniesieniu do każdego indywidualnego projektu - identyfikator oferty finansowania społecznościowego określony zgodnie z art. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2119.
Artykuł  2

Standardy i formaty danych oraz wzory i procedury na potrzeby zgłaszania informacji do ESMA

1. 
Informacje zgłaszane zgodnie z art. 16 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2020/1503 obejmują kompletne i dokładne dane, o których mowa w tabeli 3 w załączniku do niniejszego rozporządzenia, zgodnie ze standardami i formatami określonymi w tej tabeli; zgłoszenia dokonuje się przy użyciu formularza elektronicznego o wspólnym wzorze w formacie CSV.
2. 
Informacje umożliwiające identyfikację właściciela projektu muszą zostać zanonimizowane przy użyciu wspólnego kryptograficznego algorytmu skrótu.
Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 lipca 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

Tabela 1

Glosariusz do tabel 2 i 3

SYMBOL RODZAJ DANYCH DEFINICJA
{ALPHANUM-n} Do n znaków alfanumerycznych Pole na tekst dowolny
{COUNTRYCODE_2} 2 znaki alfanumeryczne Dwuliterowy kod państwa zgodnie z kodem państwa alpha-2 według ISO 3166-1
{CURRENCYCODE_3} 3 znaki alfanumeryczne Trzyliterowy kod waluty zgodnie z kodami walut według ISO 4217
{DECIMAL-n/m} Liczba dziesiętna złożona z maksymalnie n cyfr łącznie, z czego maksymalnie m cyfr mogą stanowić cyfry części ułamkowej. Pole numeryczne na wartości zarówno dodatnie, jak i ujemne.

- separatorem dziesiętnym jest "." (kropka);

- nie stosuje się separatora tysięcy;

- liczby ujemne poprzedza się znakiem "-" (minus);

- podaje się wartości zaokrąglone, ale nie okrojone.

{INTEGER-n} Liczba całkowita do n cyfr łącznie Pole numeryczne dla liczb całkowitych zarówno dodatnich, jak i ujemnych.

- nie stosuje się separatora tysięcy;

- liczby ujemne poprzedza się znakiem "-" (minus).

{LEI} 20 znaków alfanumerycznych Identyfikator podmiotu prawnego (kod LEI) zgodny z normą ISO 17442
{NATIONAL_ID} 35 znaków alfanumerycznych Identyfikator uzyskuje się zgodnie z art. 6 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/590.

Tabela 2

Informacje podlegające zgłoszeniu właściwym organom

N Pole Informacje podlegające zgłoszeniu Format i standardy, które należy stosować do celów zgłaszania
1 Kod identyfikacyjny dostawcy usług finansowania społecznościowego Kod wykorzystywany do

identyfikacji dostawcy usług finansowania społecznościowego odpowiedzialnego za przekazanie zgłoszenia.

{LEI}
2 Okres sprawozdawczy Rok, za który dokonuje się zgłoszenia. RRRR
Informacje dotyczące projektów, w odniesieniu do których dostawca usług finansowania społecznościowego złożył ofertę finansowania społecznościowego w okresie sprawozdawczym.

Informacje w polach 3-6 należy powielić w odniesieniu do każdego projektu. Jeżeli zebrana kwota jest wyrażona w więcej niż jednej walucie, informacje w polach 5-6 należy powielić odpowiednio w odniesieniu do każdej waluty.

3 Identyfikator oferty finansowania społecznościowego Niepowtarzalny identyfikator

oferty finansowania

społecznościowego określony

w art. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2119.

{ALPHANUM-28}
4 Sektor Sektor projektu zgodny

z pierwszym poziomem

klasyfikacji ustanowionej w art. 2 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady (1).

{ALPHANUM-1}
5 Pozyskana kwota Kwota pozyskana na potrzeby projektu.

Informacje zgłoszone w tym polu powinny odpowiadać wartościom podanym w polu 12.

{DECIMAL-18/5}
6 Waluta pozyskanej kwoty Waluta, w której wyrażona jest pozyskana kwota. {CURRENCYCODE_3}
Informacje dotyczące właściciela lub właścicieli projektu w odniesieniu do każdego projektu.

Informacje w polu 7 należy powielić w odniesieniu do każdego właściciela projektu.

7 Identyfikator właściciela lub właścicieli projektu Kod wykorzystywany do

identyfikacji właściciela projektu:

a) kod LEI, jeżeli właściciel projektu jest osobą prawną;

b) identyfikator określony zgodnie z art. 6 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/590, jeżeli właściciel projektu jest osobą fizyczną.

{LEI}

{NATIONAL_ID}

Informacje o inwestorach i instrumentach wyemitowanych na potrzeby każdego projektu.

Jeżeli trzeba zgłosić różne rodzaje instrumentów, różne rodzaje inwestorów, różne państwa inwestorów lub różne waluty, informacje w polach 8-13 należy powielić tyle razy, ile jest to wymagane w odniesieniu do każdej kombinacji rodzaju instrumentu, rodzaju inwestora, państwa inwestora i waluty.

8 Rodzaj instrumentu Rodzaj wyemitowanych

instrumentów.

LOAN - pożyczki

ICFP - instrumenty dopuszczone na potrzeby finansowania społecznościowego

EQUI - instrumenty kapitałowe, które są zbywalnymi papierami wartościowymi

zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 44 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady

2014/65/UE (2), takie jak instrumenty,

o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 44 lit. a) tej dyrektywy.

DEBT - dłużne papiery wartościowe, które są zbywalnymi papierami wartościowymi zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 44 dyrektywy 2014/65/UE, takie jak instrumenty, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 44 lit. b) tej dyrektywy.

OTHR - inne zbywalne papiery wartościowe zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 44 dyrektywy 2014/65/UE, takie jak instrumenty, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 44 lit. c) tej dyrektywy.

9 Rodzaj inwestora Rodzaj lub rodzaje inwestorów ze wskazaniem, czy inwestor jest:

a) osobą fizyczną lub prawną, która jest klientem profesjonalnym na podstawie sekcji I pkt 1-4 załącznika II do dyrektywy 2014/65/UE;

b) osobą fizyczną lub prawną, której status inwestora doświadczonego jest potwierdzony przez dostawcę usług finansowania społecznościowego zgodnie z kryteriami i procedurą określonymi w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2020/1503;

c) inwestorem niedoświadczonym;

d) właścicielem projektu.

Jeżeli kwota zgłoszona w polu 12 odnosi się do kwoty

zainwestowanej w projekt przez właściciela projektu, wówczas rodzaj inwestora zgłoszony w tym polu obejmuje właściciela projektu, o którym mowa w lit. d).

PROF - klient profesjonalny na podstawie sekcji I pkt 1-4 załącznika II do dyrektywy 2014/65/UE

SOPH - inwestor doświadczony na podstawie kryteriów i procedury określonych w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2020/1503

RETL - inwestor niedoświadczony

OTHR - właściciele projektu

10 Państwo inwestora Państwo rezydencji podatkowej inwestorów. {COUNTRYCODE_2}
11 Liczba inwestorów Liczba inwestorów indywidualnych przypadająca na dany rodzaj inwestora i państwo inwestora. {INTEGER-9}
12 Zainwestowana kwota Całkowita zainwestowana kwota przypadająca na dany rodzaj inwestora i państwo inwestora wyrażona w walucie, w jakiej dokonano płatności. {DECIMAL-18/5}
13 Waluta zainwestowanej kwoty Waluta, w której wyraża się zainwestowaną kwotę. {CURRENCYCODE_3}
(1)Rozporządzenie (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U. L 393 z 30.12.2006, s. 1).

(2)Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 349).

Tabela 3

Informacje podlegające zgłoszeniu do ESMA

N Pole Informacje podlegające zgłoszeniu Format i standardy, które należy stosować do celów zgłaszania
1 Kod identyfikacyjny dostawcy usług finansowania społecznościowego Kod wykorzystywany do

identyfikacji dostawcy usług finansowania społecznościowego odpowiedzialnego za przekazanie zgłoszenia.

{LEI}
2 Okres sprawozdawczy Rok, za który dokonuje się zgłoszenia. RRRR
Informacje dotyczące projektów, w odniesieniu do których dostawca usług finansowania społecznościowego złożył ofertę finansowania społecznościowego w okresie sprawozdawczym.

Informacje w polach 3-6 należy powielić w odniesieniu do każdego projektu. Jeżeli zebrana kwota jest wyrażona w więcej niż jednej walucie, informacje w polach 5-6 należy powielić odpowiednio w odniesieniu do każdej waluty.

3 Identyfikator oferty finansowania społecznościowego Niepowtarzalny identyfikator

oferty finansowania

społecznościowego określony

w art. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2119.

{ALPHANUM-28}
4 Sektor Sektor projekt zgodny z pierwszym poziomem klasyfikacji

ustanowionej w art. 2 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1893/2006.

{ALPHANUM-1}
5 Pozyskana kwota Kwota pozyskana na potrzeby projektu.

Informacje zgłoszone w tym polu powinny odpowiadać wartościom podanym w polu 12.

{DECIMAL-18/5}
6 Waluta pozyskanej kwoty Waluta, w której wyrażona jest pozyskana kwota. {CURRENCYCODE_3}
Informacje dotyczące właściciela lub właścicieli projektu w odniesieniu do każdego projektu.

Informacje w polu 7 należy powielić w odniesieniu do każdego właściciela projektu.

7 Zanonimizowany identyfikator właściciela projektu Identyfikator właściciela projektu zanonimizowany zgodnie z art. 2 ust. 2. {ALPHANUM}
Informacje o inwestorach i instrumentach wyemitowanych w odniesieniu do każdego projektu.

Jeżeli trzeba zgłosić różne rodzaje instrumentów lub różne rodzaje inwestorów, różne państwa inwestorów lub różne waluty, informacje w polach 8-13 należy powielić tyle razy, ile jest to wymagane w odniesieniu do każdej kombinacji rodzaju instrumentu, rodzaju inwestorów, państwa inwestorów i waluty.

8 Rodzaj instrumentu Rodzaj wyemitowanych

instrumentów.

LOAN - pożyczki

ICFP - instrumenty dopuszczone na potrzeby finansowania społecznościowego

EQUI - instrumenty kapitałowe, które są zbywalnymi papierami wartościowymi zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 44 dyrektywy 2014/65/UE, takie jak instrumenty, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 44 lit. a) tej dyrektywy

DEBT - dłużne papiery wartościowe, które są zbywalnymi papierami wartościowymi zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 44 dyrektywy 2014/65/UE, takie jak instrumenty, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 44 lit. b) tej dyrektywy.

OTHR - inne zbywalne papiery wartościowe zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 44 dyrektywy 2014/65/UE, takie jak instrumenty, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 44 lit. c) tej dyrektywy.

9 Rodzaj inwestora Rodzaj inwestorów ze wskazaniem, czy inwestor jest:

a) osobą fizyczną lub prawną, która jest klientem profesjonalnym na podstawie sekcji I pkt 1-4 załącznika II do dyrektywy 2014/65/UE;

b) osobą fizyczną lub prawną, której status inwestora doświadczonego jest potwierdzony przez dostawcę usług finansowania społecznościowego zgodnie z kryteriami i procedurą określonymi w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2020/1503;

c) inwestorem niedoświadczonym;

d) właścicielem projektu.

Jeżeli kwota zgłoszona w polu 12 odnosi się do kwoty

zainwestowanej w projekt przez właściciela projektu, wówczas rodzaj inwestora zgłoszony w tym polu obejmuje właściciela projektu, o którym mowa w lit. d).

PROF - klient profesjonalny na podstawie sekcji I pkt 1-4 załącznika II do dyrektywy 2014/65/UE

SOPH - inwestor doświadczony na podstawie kryteriów i procedury określonych w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2020/1503

RETL - inwestor niedoświadczony

OTHR - właściciele projektu

10 Państwo inwestora Państwo rezydencji podatkowej inwestorów. {COUNTRYCODE_2}
11 Liczba inwestorów Liczba inwestorów indywidualnych przypadająca na dany rodzaj inwestora i państwo inwestora. {INTEGER-9}
12 Zainwestowana kwota Całkowita zainwestowana kwota przypadająca na dany rodzaj inwestora i państwo inwestora wyrażona w walucie, w jakiej dokonano płatności. {DECIMAL-18/5}
13 Waluta zainwestowanej kwoty Waluta, w której wyraża się zainwestowaną kwotę. {CURRENCYCODE_3}
1 Dz.U. L 347 z 20.10.2020, s. 1.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/590 z dnia 28 lipca 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących zgłaszania transakcji właściwym organom (Dz.U. L 87 z 31.3.2017, s. 449).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/2119 z dnia 13 lipca 2022 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących arkusza kluczowych informacji inwestycyjnych (zob. s. 63 niniejszego Dziennika Urzędowego).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.287.76

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2022/2120 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w odniesieniu do standardów i formatów danych, wzorów i procedur na potrzeby zgłaszania informacji dotyczących projektów finansowanych za pośrednictwem platform finansowania społecznościowego
Data aktu: 13/07/2022
Data ogłoszenia: 08/11/2022
Data wejścia w życie: 28/11/2022