uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 z dnia 7 października 2020 r. w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1129 i dyrektywę (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 7,
(1) Inwestując w portfel pożyczek oferowanych przez dostawcę usług finansowania społecznościowego, inwestorzy nie wybierają projektów, w które zainwestują swoje środki finansowe, wybierają natomiast szereg parametrów i wskaźników ryzyka i pozostawiają dostawcy usług finansowania społecznościowego zadanie odpowiedniego przydziału środków. W związku z tym dostawca usług finansowania społecznościowego powinien ujawniać potencjalnym i obecnym inwestorom odpowiedni zakres informacji, umożliwiający tym inwestorom uzyskanie wystarczającej wiedzy na temat zwrotów i ryzyka związanego z projektami oraz podejmowanie świadomych decyzji.
(2) W celu zmniejszenia asymetrii informacji między dostawcami usług finansowania społecznościowego a inwestorami inwestorzy powinni otrzymywać wszystkie istotne informacje na temat struktury portfela, w tym projektów, w które inwestowane są ich środki finansowe, a także jakości pożyczek finansujących te projekty. Powinno to umożliwić inwestorom lepsze zrozumienie i porównanie wyników i poziomu ryzyka różnych portfeli oferowanych na tej samej platformie lub na platformach alternatywnych.
(3) Inwestorzy są narażeni nie tylko na ryzyko związane z projektami lub pożyczkami, w które inwestowane są ich środki finansowe, ale także na ryzyko związane ze sposobem, w jaki dostawca usług finansowania społecznościowego ocenia ryzyko związane z tymi pożyczkami i projektami oraz dokonuje wyboru pożyczek do portfela. Z tego względu szczególnie skuteczne w zapewnieniu dokładnej i pełnej oceny inwestycji może być przeprowadzanie testów warunków skrajnych w odniesieniu do portfela i analizy wrażliwości w odniesieniu do pojedynczej pożyczki i pojedynczego właściciela projektu. W związku z tym wskazane jest, aby dostawca usług finansowania społecznościowego, który przeprowadza takie testy warunków skrajnych, ujawniał wyniki tych analiz inwestorom.
(4) W celu zapewnienia skutecznej przejrzystości należy odpowiednio ujawniać informacje o elementach, które dostawca usług finansowania społecznościowego ma uwzględnić w metodzie stosowanej do przeprowadzania oceny ryzyka kredytowego. Umożliwi to inwestorom ustalenie, czy w procesie oceny zrównoważoności finansowanych projektów, przystępności cenowej pożyczek dla właścicieli projektów oraz struktury poszczególnych pożyczek w strukturyzowanym portfelu dostawcy usług finansowania społecznościowego stosują odpowiednie i ostrożnościowe podejście.
(5) Dostawca usług finansowania społecznościowego może korzystać ze specjalnego funduszu zabezpieczającego w celu zrekompensowania inwestorom możliwych strat w przypadku niespłacenia pożyczek przez właścicieli projektów. Należy uświadomić inwestorom, że sam fakt istnienia takiego funduszu zabezpieczającego nie stanowi gwarancji uznania inwestycji za wolną od ryzyka ani otrzymania zwrotu środków, gdy sfinansowana przez nich pożyczka nie zostanie spłacona, ponieważ dostawca usług finansowania społecznościowego ma całkowitą swobodę decydowania o wszelkich płatnościach. Aby zapewnić odpowiednią ochronę inwestorów w przypadku zarządzania - bezpośrednio lub za pośrednictwem dostawcy będącego osobą trzecią - funduszami zabezpieczającymi, dostawcy usług finansowania społecznościowego muszą wprowadzić odpowiednie polityki i zasady zarządzania.
(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi przedłożony Komisji projekt regulacyjnych standardów technicznych opracowany przez EUNB w ścisłej współpracy z ESMA.
(7) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zasięgnął porady Bankowej Grupy Interesariuszy ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 2 .
(8) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 3 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który swoją opinię wydał dnia 1 czerwca 2022 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.287.50 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/2118 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w zakresie indywidualnego zarządzania portfelem pożyczek przez dostawców usług finansowania społecznościowego, określające elementy metody stosowanej do oceny ryzyka kredytowego, informacje dotyczące każdego indywidualnego portfela, które należy ujawnić inwestorom, oraz polityki i procedury wymagane w odniesieniu do funduszy zabezpieczających |
| Data aktu: | 13/07/2022 |
| Data ogłoszenia: | 08/11/2022 |
| Data wejścia w życie: | 28/11/2022 |