KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/40/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich w sprawie produkcji, prezentowania i sprzedaży wyrobów tytoniowych i powiązanych wyrobów oraz uchylającą dyrektywę 2001/37/WE 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 12 i art. 11 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W art. 7 ust. 1 i 7 dyrektywy 2014/40/UE zakazano wprowadzania do obrotu wyrobów tytoniowych o charakterystycznym aromacie i wyrobów tytoniowych zawierających środki aromatyzujące w jakichkolwiek ich komponentach, takich jak filtry, papier, opakowania, kapsułki, lub nadawania wyrobom tytoniowym właściwości technicznych, które pozwalają na zmianę zapachu lub smaku danych wyrobów tytoniowych lub intensywności ich dymu.
(2) Na podstawie art. 7 ust. 12 dyrektywy 2014/40/UE wyroby tytoniowe inne niż papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów są zwolnione z zakazów ustanowionych w ust. 1 i 7.
(3) Art. 11 ust. 1 dyrektywy 2014/40/UE umożliwia państwom członkowskim zwolnienie wyrobów tytoniowych do palenia innych niż papierosy, tytoń do samodzielnego skręcania papierosów i tytoń do fajki wodnej z obowiązków w zakresie zamieszczania wiadomości informacyjnej określonej w art. 9 ust. 2 oraz zamieszczania mieszanych ostrzeżeń zdrowotnych określonych w art. 10.
(4) Podgrzewany wyrób tytoniowy jest nowatorskim wyrobem tytoniowym, w którym, w wyniku podgrzania dochodzi do emisji zawierającej nikotynę i inne substancje chemiczne, która jest następnie wdychana przez użytkownika lub użytkowników, i który, w zależności od jego cech, jest wyrobem tytoniowym bezdymnym lub wyrobem tytoniowym do palenia.
(5) W sprawozdaniu w sprawie stwierdzenia istotnej zmiany okoliczności w odniesieniu do podgrzewanych wyrobów tytoniowych 2 Komisja stwierdziła istotną zmianę okoliczności dotyczących podgrzewanych wyrobów tytoniowych. Sprawozdanie zawiera informacje i statystyki dotyczące rozwoju sytuacji na rynku, które wskazują, że w co najmniej pięciu państwach członkowskich nastąpił wzrost wielkości sprzedaży podgrzewanych wyrobów tytoniowych o co najmniej 10 % oraz że wielkość sprzedaży podgrzewanych wyrobów tytoniowych na poziomie detalicznym przekroczyła 2,5 % całkowitej sprzedaży wyrobów tytoniowych na poziomie unijnym.
(6) Z uwagi na tę istotną zmianę okoliczności w odniesieniu do podgrzewanych wyrobów tytoniowych należy zmienić art. 7 ust. 12 dyrektywy 2014/40/UE w celu rozszerzenia na podgrzewane wyroby tytoniowe zakazu wprowadzania do obrotu wyrobów tytoniowych o charakterystycznym aromacie lub zawierających środki aromatyzujące w jakichkolwiek ich komponentach, takich jak filtry, papier, opakowania, kapsułki, lub nadawania wyrobom tytoniowym właściwości technicznych, które pozwalają na zmianę zapachu lub smaku danych wyrobów tytoniowych lub intensywności ich dymu, który to zakaz już obowiązuje w przypadku papierosów i tytoniu do samodzielnego skręcania papierosów.
(7) Z tych samych powodów należy zmienić art. 11 ust. 1 dyrektywy 2014/40/UE, aby znieść możliwość przyznawania przez państwa członkowskie zwolnień z obowiązku zamieszczania wiadomości informacyjnej określonej w art. 9 ust. 2 oraz zamieszczania mieszanych ostrzeżeń zdrowotnych określonych w art. 10 w odniesieniu do podgrzewanych wyrobów tytoniowych, o ile są to wyroby tytoniowe do palenia.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2014/40/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ: