Ostateczne przyjęcie (UE, Euratom) 2022/1957 budżetu korygującego nr 3 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022

OSTATECZNE PRZYJĘCIE (UE, Euratom) 2022/1957 budżetu korygującego nr 3 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022

PRZEWODNICZĄCA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 314 ust. 4 lit. a) i ust. 9,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a,

uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 1 ,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 2 , w szczególności jego art. 43,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 3 ,

uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 4 ,

uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022, w formie przyjętej ostatecznie w dniu 24 listopada 2021 r. 5 ,

uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 2 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022, przyjęty przez Komisję dnia 12 kwietnia 2022 r.,

uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 2/2022, przyjęte przez Radę dnia 18 lipca 2022 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu dnia 16 sierpnia 2022 r.,

uwzględniając zatwierdzenie przez Parlament stanowiska Rady w dniu 13 września 2022 r.,

uwzględniając art. 94 i 96 Regulaminu Parlamentu Europejskiego,

STWIERDZA:

Artykuł

Procedura przewidziana w art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej została zakończona i budżet korygujący nr 3 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022 został ostatecznie przyjęty.

Sporządzono w Strasburgu dnia 13 września 2022 r.

BUDŻET KORYGUJĄCY NR 3 NA ROK BUDŻETOWY 2022

TREŚĆ

DOCHODY OGÓŁEM

A. FINANSOWANIE ROCZNEGO BUDŻETU UNII

OBLICZENIE FINANSOWANIA BUDŻETU

B. OGÓLNE ZESTAWIENIE DOCHODÓW WEDŁUG POZYCJI W BUDŻECIE - TYTUŁ 1: ZASOBY WŁASNE

- TYTUŁ 2: NADWYŻKI, SALDA I DOSTOSOWANIA

A. FINANSOWANIE ROCZNEGO BUDŻETU UNII

Obliczenie finansowania budżetu

Przydział zasobów Unii w celu zapewnienia, zgodnie z art. 311 TFUE, finansowania rocznego budżetu Unii

Opis dochodów Budżet 2022 (1) Budżet 2021 (2) Zmiana (w %)
Dochody różne (tytuły 3-6) 12 902 615 447 9 249 005 264 + 39,50
Dostępna nadwyżka z poprzedniego roku budżetowego (rozdział 2 0, artykuł 2 0 0) 3 227 058 807 1 768 617 610 + 82,46
Salda i dostosowania (rozdziały 2 1, 2 2, 2 3 i 2 4) p.m. p.m. -
Dochody ogółem (tytuły 2-6) 16 129 674 254 11 017 622 874 + 46,40
Kwota netto należności celnych i opłat wyrównawczych od cukru (rozdziały 1 1 i 1 2) 17 912 606 159 17 348 140 020 + 3,25
Zasoby własne oparte na VAT według stawki jednolitej (tabele 1 i 2, rozdział 1 3) 19 071 387 750 17 940 791 850 + 6,30
Zasoby własne oparte na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych (tabela 3, rozdział 17) 5 997 306 880 5 846 664 880 + 2,58
Różnica pozostająca do sfinansowania z zasobów dodatkowych (zasoby własne oparte na DNB, tabela 4, rozdział 1 4) 111 668 345 512 115 857 763 230 - 3,62
Środki, które muszą zostać pokryte z zasobów własnych, o których mowa w art. 2 decyzji (UE, Euratom) 2020/2053 (3), (4) 154 649 646 301 156 993 359 980 - 1,49
Dochody ogółem (5) 170 779 320 555 168 010 982 854 + 1,65
(1) Dane liczbowe w tej kolumnie odpowiadają danym liczbowym w budżecie na 2022 r. (Dz.U. L 45 z 24.2.2022, s. 1) ze zmianami wynikającymi z budżetów korygujących nr 1/2022 i nr 2/2022.

(2) Dane liczbowe w tej kolumnie odpowiadają danym liczbowym w budżecie na 2021 r. (Dz.U. L 93 z 17.3.2021, s. 1) ze zmianami wynikającymi z budżetów korygujących nr 1/2021-6/2021.

(3) Zasoby własne na potrzeby budżetu na 2022 r. określono na podstawie prognoz budżetowych przyjętych na 181. i 183 posiedzeniu Komitetu Doradczego ds. Zasobów Własnych w dniach 26 maja 2021 r. i 3-9 września 2021 r.

(4) Kwota ta obejmuje 140 000 000 EUR w związku ze zobowiązaniami Unii wynikającymi z zaciągniętych pożyczek, o których mowa w art. 5 decyzji (UE, Euratom) 2020/2053.

(5) Art. 310 ust. 1 akapit trzeci TFUE brzmi: "Budżet powinien być zrównoważony w odniesieniu do dochodów i wydatków".

TABELA 1

Obliczenie ograniczenia podstaw podatku od wartości dodanej (VAT) na podstawie art. 2 ust. 1 lit. b) decyzji (UE, Euratom) 2020/2053

Państwo członkowskie 1 % nieograniczonej podstawy VAT 1 % dochodu narodowego brutto Stopa ograniczenia (w %) 1 % dochodu narodowego brutto pomnożony przez stopę ograniczenia 1 % ograniczonej podstawy VAT (1) Państwa członkowskie o ograniczonej podstawie VAT
(1) (2) (3) (4) (5) (6)
Belgia 2 098 112 000 5 057 284 000 50 2 528 642 000 2 098 112 000
Bułgaria 330 802 000 676 847000 50 338 423 500 330 802 000
Czechy 987 686 000 2 333 452 000 50 1 166 726 000 987 686 000
Dania 1 306 922 000 3 504 130 000 50 1 752 065 000 1 306 922 000
Niemcy 15 795 256 000 37 668 693 000 50 18 834 346 500 15 795 256 000
Estonia 146 652 000 300 834 000 50 150 417 000 146 652 000
Irlandia 1 032 998 000 3 126 811 000 50 1 563 405 500 1 032 998 000
Grecja 816 879 000 1 839 768 000 50 919 884 000 816 879 000
Hiszpania 5 882 449 000 13 038 037 000 50 6 519 018 500 5 882 449 000
Francja 11 948 371 000 25 958 798 000 50 12 979 399 000 11 948 371 000
Chorwacja 369 897 000 570 769 000 50 285 384 500 285 384 500 Chorwacja
Włochy 7 226 757 000 18 548 436 000 50 9 274 218 000 7 226 757 000
Cypr 159 289 000 223 606 000 50 111 803 000 111 803 000 Cypr
Łotwa 147 464 000 329 013 000 50 164 506 500 147 464 000
Litwa 218 928 000 527 188 000 50 263 594 000 218 928 000
Luksemburg 338 828 000 463 922 000 50 231 961 000 231 961 000 Luksemburg
Węgry 623 523 000 1 543 676 000 50 771 838 000 623 523 000
Malta 77 950 000 135 083 000 50 67 541 500 67 541 500 Malta
Niderlandy 3 716 749 000 8 753 474 000 50 4 376 737 000 3 716 749 000
Austria 1 887 799 000 4 140 634 000 50 2 070 317 000 1 887 799 000
Polska 2 782 155 000 5 622 802 000 50 2 811 401 000 2 782 155 000
Portugalia 1 137 349 000 2 234 579 000 50 1 117289 500 1 117289 500 Portugalia
Rumunia 827 979 000 2 456 853 000 50 1 228 426 500 827 979 000
Słowenia 236 172 000 508 285 000 50 254 142 500 236 172 000
Słowacja 391 617 000 1 019 441 000 50 509 720 500 391 617 000
Finlandia 980 901 000 2 609 882 000 50 1 304 941 000 980 901 000
Szwecja 2 371 142 000 5 550 585 000 50 2 775 292 500 2 371 142 000
Ogółem 63 840 626 000 148 742 882 000 74 371 441 000 63 571 292 500
(1) Wykorzystywana podstawa nie przekracza 50 % DNB.

TABELA 2

Zasoby własne z tytułu VAT na podstawie art. 2 ust. 1 lit. b) decyzji (UE, Euratom) 2020/2053 (rozdział 1 3) - zestawienie

Państwo członkowskie 1 % ograniczonej podstawy VAT Jednolita stawka zasobów własnych opartych na VAT (w %) Zasoby własne oparte na VAT wg stawki jednolitej
(1) (2) (3) = (1) X (2)
Belgia 2 098 112 000 0,30 629 433 600
Bułgaria 330 802 000 0,30 99 240 600
Czechy 987 686 000 0,30 296 305 800
Dania 1 306 922 000 0,30 392 076 600
Niemcy 15 795 256 000 0,30 4 738 576 800
Estonia 146 652 000 0,30 43 995 600
Irlandia 1 032 998 000 0,30 309 899 400
Grecja 816 879 000 0,30 245 063 700
Hiszpania 5 882 449 000 0,30 1 764 734 700
Francja 11 948 371 000 0,30 3 584 511 300
Chorwacja 285 384 500 0,30 85 615 350
Włochy 7 226 757 000 0,30 2 168 027 100
Cypr 111 803 000 0,30 33 540 900
Łotwa 147 464 000 0,30 44 239 200
Litwa 218 928 000 0,30 65 678 400
Luksemburg 231 961 000 0,30 69 588 300
Węgry 623 523 000 0,30 187 056 900
Malta 67 541 500 0,30 20 262 450
Niderlandy 3 716 749 000 0,30 1 115024700
Austria 1 887 799 000 0,30 566 339 700
Polska 2 782 155 000 0,30 834 646 500
Portugalia 1 117289 500 0,30 335 186 850
Rumunia 827 979 000 0,30 248 393 700
Słowenia 236 172 000 0,30 70 851 600
Słowacja 391 617 000 0,30 117 485 100
Finlandia 980 901 000 0,30 294 270 300
Szwecja 2 371 142 000 0,30 711 342 600
63 571 292 500 19 071 387 750

TABELA 3

Zasoby własne z tytułu odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych na podstawie art. 2 ust. 1 lit. c) decyzji (UE, Euratom) 2020/ 2053 (rozdział 1 7) - zestawienie

Państwo członkowskie Odpady opakowaniowe z tworzyw sztucznych, niepoddawane recyklingowi (kg) Stawka poboru za kilogram w EUR Wkład brutto Obniżka ryczałtowa Wkład netto
(1) (2) (3) = (1) * (2) (4) (5) = (3) - (4)
Belgia 191 746 900 153 397 520 153 397 520
Bułgaria 57 810 700 46 248 560 22 000 000 24 248 560
Czechy 109 535 400 87 628 320 32 187 600 55 440 720
Dania 155 601 100 124 480 880 124 480 880
Niemcy 1 739 806 000 1 391 844 800 1 391 844 800
Estonia 33 667 500 26 934 000 4 000 000 22 934 000
Irlandia 186 968 000 149 574 400 149 574 400
Grecja 105 128 000 84 102 400 33 000 000 51 102 400
Hiszpania 828 341 300 662 673 040 142 000 000 520 673 040
Francja 1 572 486 200 1 257 988 960 1 257 988 960
Chorwacja 39 264 500 31 411 600 13 000000 18 411 600
Włochy 1 180 891 400 944 713 120 184 048 000 760 665 120
Cypr 8297800 6 638 240 3 000 000 3 638 240
Łotwa 26 599 500 21 279 600 6 000 000 15 279 600
Litwa 25 889 700 20 711 760 9 000 000 11 711 760
Luksemburg 17 446 600 13 957 280 13957280
Węgry 228 704 600 182 963 680 30 000 000 152 963 680
Malta 11 171 900 8 937 520 1 415 900 7 521 620
Niderlandy 266 608 200 213 286 560 213 286 560
Austria 190 917 800 152 734 240 152 734 240
Polska 622 554 000 498 043 200 117 000 000 381 043 200
Portugalia 251 307 400 201 045 920 31 322 000 169 723 920
Rumunia 228 429 800 182 743 840 60 000 000 122 743 840
Słowenia 21 692 700 17 354 160 6 279 700 11 074 460
Słowacja 66 209 300 52 967440 17 000000 35 967 440
Finlandia 86 362 400 69 089 920 69 089 920
Szwecja 132 261 400 105 809 120 105 809 120
Ogółem 8 385 700 100 6 708 560 080 711 253 200 5 997 306 880

TABELA 4

Określenie stawki jednolitej i zestawienie zasobów własnych opartych na DNB na podstawie art. 2 ust. 1 lit. d) decyzji (UE, Euratom) 2020/2053 (rozdział 1 4)

Państwo członkowskie 1 % DNB Jednolita stawka zasobów własnych z "podstawy dodatkowej" Zasoby własne z "podstawy dodatkowej" wg stawki jednolitej
(1) (2) (3) = (1) * (2)
Belgia 5 057 284 000 3 796 743 276
Bułgaria 676 847000 508 141 187
Czechy 2 333 452 000 1 751 833 235
Dania 3 504 130 000 2 630 716 807
Niemcy 37 668 693 000 28 279 676 771
Estonia 300 834 000 225 850 371
Irlandia 3 126 811 000 2 347445 514
Grecja 1 839 768 000 1 381 201 211
Hiszpania 13 038 037 000 9 788 273 569
Francja 25 958 798 000 19 488 502 476
Chorwacja 570 769 000 428 503 395
Włochy 18 548 436 000 13 925 191 795
Cypr 223 606 000 167 871 644
Łotwa 329 013 000 247 005 684
Litwa 527 188 000 395 785 068
Luksemburg 463 922 000 348 288 278
Węgry 1 543 676 000 1 158 910 884
Malta 135 083 000 101 413 223
Niderlandy 8 753 474 000 6 571 648 646
Austria 4 140 634 000 3 108 570 588
Polska 5 622 802 000 4 221 304 496
Portugalia 2 234 579 000 1 677 604 578
Rumunia 2 456 853 000 1 844 476 226
Słowenia 508 285 000 381 593 689
Słowacja 1 019 441 000 765 342 773
Finlandia 2 609 882 000 1 959 362 364
Szwecja 5 550 585 000 4 167087 764
Ogółem 148 742 882 000 111 668 345 512
(1) Obliczenie stawki: (111 668 345 512) / (148 742 882 000) = 0,750747491311887

TABELA 5

Obliczenie finansowania obniżki rocznych wkładów opartych na DNB dla niektórych państw członkowskich zgodnie z art. 2 ust. 4 decyzji (UE, Euratom) 2020/2053 (rozdział 1 6)

Państwo członkowskie Obniżka brutto Procentowy udział w podstawach DNB Finansowanie obniżki brutto przyznanej Danii, Niemcom, Niderlandom, Austrii i Szwecji Finansowanie netto obniżki przyznanej Danii, Niemcom, Niderlandom, Austrii i Szwecji
(1) (2) (3) (4) = (1) + (3)
Belgia 3,40 265 932 559 265 932 559
Bułgaria 0,46 35 591 368 35 591 368
Czechy 1,57 122 702 396 122 702 396
Dania - 387 834 752 2,36 184 261 406 - 203 573 346
Niemcy - 3 776 502 322 25,32 1 980 773 065 - 1 795 729 257
Estonia 0,20 15 819 075 15 819 075
Irlandia 2,10 164 420 438 164 420 438
Grecja 1,24 96 742 483 96 742 483
Hiszpania 8,77 685 593 007 685 593 007
Francja 17,45 1 365 019 165 1 365 019 165
Chorwacja 0,38 30 013 355 30 013 355
Włochy 12,47 975 352 196 975 352 196
Cypr 0,15 11 758 113 11 758 113
Łotwa 0,22 17 300 842 17 300 842
Litwa 0,35 27 721 689 27 721 689
Luksemburg 0,31 24 394 905 24 394 905
Węgry 1,04 81 172 762 81 172 762
Malta 0,09 7103213 7103213
Niderlandy - 1 976 208 379 5,88 460 293 260 - 1 515915 119
Austria - 581 237 759 2,78 217 731 374 - 363 506 385
Polska 3,78 295 669 795 295 669 795
Portugalia 1,50 117 503 251 117 503 251
Rumunia 1,65 129 191 322 129 191 322
Słowenia 0,34 26 727 692 26 727 692
Słowacja 0,69 53 606 354 53 606 354
Finlandia 1,75 137 238 209 137238209
Szwecja - 1 099 722 414 3,73 291 872 332 - 807 850 082
Ogółem - 7 821 505 626 100,00 7 821 505 626 0
Deflator cen PKB UE, w EUR (prognoza gospodarcza z wiosny 2021 r.): (a) 2020 EU27 = 106,7385 / (b) 2022 EU27 = 109,8061
Kwota ryczałtowa dla Danii w cenach z 2022 r.: 377 000 000 EUR x [ (b/a) ] = 387 834 752 EUR
Kwota ryczałtowa dla Niemiec w cenach z 2022 r.: 3 671 000 000 EUR x [ (b/a) ] = 3 776 502 322 EUR
Kwota ryczałtowa dla Niderlandów w cenach z 2022 r.: 1 921 000 000 EUR x [ (b/a) ] = 1 976 208 379 EUR
Kwota ryczałtowa dla Austrii w cenach z 2022 r.: 565 000 000 EUR x [ (b/a) ] = 581 237 759 EUR
Kwota ryczałtowa dla Szwecji w cenach z 2022 r.: 1 069 000 000 EUR x [ (b/a) ] = 1 099 722 414 EUR

TABELA 6

Zestawienie dotyczące finansowania(1) budżetu ogólnego według kategorii zasobów własnych i według państw członkowskich

Państwo członkowskie Tradycyjne zasoby własne (TZW) Zasoby własne oparte na VAT oraz DNB Zasoby własne ogółem (2)
Opłaty wyrównawcze netto w sektorze cukru (75 %) Cła netto (75 %) Tradycyjne zasoby własne ogółem (75 %) p.m. koszty poboru (25 % TZW brutto) Zasoby własne oparte na VAT Zasoby własne oparte na tworzywach sztucznych Zasoby własne oparte na DNB Obniżka przyznana niektórym państwom członkowskim Składki państw członkowskich ogółem Udział w składkach państw członkowskich (%)
(1) (2) (3) = (1) + (2) (4) (5) (6) (7) (8) (9) = (5) + (6) +(7) + (8) (10) (11) = (3) + (9)
Belgia p.m. 2 001 747 222 2 001 747 222 667 249 074 629 433 600 153 397 520 3 796 743 276 265 932 559 4 845 506 955 3,54 6 847254 177
Bułgaria p.m. 91 885 388 91 885 388 30 628 463 99 240 600 24 248 560 508 141 187 35 591 368 667221 715 0,49 759 107 103
Czechy p.m. 255 934 290 255 934 290 85 311 430 296 305 800 55 440 720 1 751 833 235 122 702 396 2226 282 151 1,63 2 482 216 441
Dania p.m. 354 268 324 354 268 324 118 089 441 392 076 600 124 480 880 2 630 716 807 - 203 573 346 2 943 700 941 2,15 3 297 969 265
Niemcy p.m. 3 944 491 534 3 944 491 534 1 314 830 514 4 738 576 800 1 391 844 800 28 279 676 771 - 1 795 729 257 32 614 369 114 23,85 36 558 860 648
Estonia p.m. 34 873 068 34 873 068 11 624 356 43 995 600 22 934 000 225 850 371 15 819 075 308 599 046 0,23 343 472 114
Irlandia p.m. 246 704 687 246 704 687 82 234 896 309 899 400 149 574 400 2 347 445 514 164 420 438 2 971 339 752 2,17 3 218 044 439
Grecja p.m. 214 494 210 214 494 210 71 498 070 245 063 700 51 102 400 1 381 201 211 96 742 483 1 774 109 794 1,30 1 988 604 004
Hiszpania p.m. 1 367 627 520 1 367 627 520 455 875 840 1 764 734 700 520 673 040 9 788 273 569 685 593 007 12 759 274 316 9,33 14 126 901 836
Francja p.m. 1 765 344 559 1 765 344 559 588 448 186 3 584 511 300 1 257 988 960 19 488 502 476 1 365 019 165 25 696 021 901 18,79 27 461 366 460
Chorwacja p.m. 39 114 252 39 114252 13038084 85 615 350 18 411 600 428 503 395 30 013 355 562 543 700 0,41 601 657 952
Włochy p.m. 1 698 277 237 1 698 277 237 566 092 412 2 168 027 100 760 665 120 13 925 191 795 975 352 196 17 829 236 211 13,04 19 527 513 448
Cypr p.m. 25 821 078 25 821 078 8 607026 33 540 900 3 638 240 167 871 644 11 758 113 216 808 897 0,16 242 629 975
Łotwa p.m. 40 324 555 40 324 555 13 441 518 44 239 200 15279600 247 005 684 17 300 842 323 825 326 0,24 364 149 881
Litwa p.m. 108 064 596 108 064 596 36 021 532 65 678400 11 711 760 395 785 068 27 721 689 500 896 917 0,37 608 961 513
Luksemburg p.m. 20 409 046 20 409 046 6 803 015 69 588 300 13 957 280 348 288 278 24 394 905 456 228 763 0,33 476 637 809
Węgry p.m. 188 475 777 188475 777 62 825 259 187 056 900 152 963 680 1 158 910 884 81 172 762 1 580 104 226 1,16 1 768 580 003
Malta p.m. 13 613 942 13 613 942 4537981 20 262 450 7 521 620 101 413 223 7 103 213 136 300 506 0,10 149 914 448
Niderlandy p.m. 3 251 654 467 3 251 654 467 1 083 884 822 1 115 024700 213 286 560 6 571 648 646 - 1 515 915 119 6 384 044 787 4,67 9 635 699 254
Austria p.m. 215 617 780 215617780 71 872 593 566 339 700 152 734 240 3 108 570 588 - 363 506 385 3 464 138 143 2,53 3 679 755 923
Polska p.m. 865 916 301 865 916 301 288 638 767 834 646 500 381 043 200 4 221 304 496 295 669 795 5 732 663 991 4,19 6 598 580 292
Portugalia p.m. 169 359 204 169 359 204 56 453 068 335 186 850 169 723 920 1 677 604 578 117 503 251 2 300 018 599 1,68 2 469 377 803
Rumunia p.m. 190 404 765 190 404 765 63 468 255 248 393 700 122 743 840 1 844 476 226 129 191 322 2 344 805 088 1,71 2 535 209 853
Słowenia p.m. 84 338 200 84 338 200 28 112 733 70 851 600 11 074 460 381 593 689 26 727 692 490 247 441 0,36 574 585 641
Słowacja p.m. 80 748 358 80 748 358 26 916 119 117 485 100 35 967440 765 342 773 53 606 354 972 401 667 0,71 1 053 150 025
Finlandia p.m. 144 038 109 144 038 109 48 012 703 294 270 300 69 089 920 1 959 362 364 137 238 209 2 459 960 793 1,80 2 603 998 902
Szwecja p.m. 499 057 690 499 057 690 166 352 563 711 342 600 105 809 120 4 167087 764 - 807 850 082 4 176 389 402 3,05 4675447092
Ogółem p.m. 17 912 606 159 17 912 606 159 5 970 868 720 19 071 387 750 5 997 306 880 111 668 345 512 0 136 737 040 142 100,00 154 649 646 301
(1) p.m. (zasoby własne + pozostałe dochody = dochody ogółem = wydatki ogółem); (154 649 646 301 + 16 129 674 254 = 170 779 320 555).

(2) Zasoby własne ogółem jako procent DNB: (154 649 646 301) / (14 874 288 200 000) = 1,04 %; łączny pułap zasobów własnych zgodnie z art. 3 i 6 decyzji Rady (UE, Euratom) 2020/2053: 2,00 %.

B. GENERAL STATEMENT OF REVENUE BY BUDGET HEADING

Tytuł Dział Budżet 2022 (1) Budżet korygujący nr 3/ 2022 Nowa kwota
1 ZASOBY WŁASNE 157 876 705 108 - 3 227 058 807 154 649 646 301
2 NADWYŻKI, SALDA I DOSTOSOWANIA p.m. 3227058807 3227058807
3 DOCHODY ADMINISTRACYJNE 1 791 362 923 1 791 362 923
4 DOCHODY FINANSOWE, ODSETKI ZA ZWŁOKĘ I GRZYWNY 114 747 216 114 747 216
5 GWARANCJE BUDŻETOWE, OPERACJE ZACIĄGANIA I UDZIELANIA POŻYCZEK p.m. p.m.
6 DOCHODY, WKŁADY I ZWROTY ZWIĄZANE Z POLITYKAMI UNII 10 996 505 308 10 996 505 308
OGÓŁEM 170 779 320 555 0 170 779 320 555
(1) Dane liczbowe w tej kolumnie odpowiadają danym liczbowym w budżecie na 2022 r. (Dz.U. L 45 z 24.2.2022, s. 1) ze zmianami wynikającymi z budżetów korygujących nr 1/2022-3/2022.

TYTUŁ 1

ZASOBY WŁASNE

Tytuł Rozdział Dział Budżet 2022 Budżet korygujący nr 3/ 2022 Nowa kwota
1 1 OPŁATY OKREŚLONE W RAMACH WSPÓLNEJ ORGANIZACJI RYNKU CUKRU p.m. p.m.
1 2 CŁA I INNE OPŁATY 17 912 606 159 17 912 606 159
1 3 ZASOBY WŁASNE OPARTE NA PODATKU OD WARTOŚCI DODANEJ 19 071 387 750 19 071 387 750
1 4 ZASOBY WŁASNE OPARTE NA DOCHODZIE NARODOWYM BRUTTO 114 895 404 319 111 668 345 512
1 5 Korekta nierównowagi budżetowej - -
1 6 Obniżka brutto składek rocznych opartych na DNB przyznana niektórym państwom członkowskim 0 0
1 7 ZASOBY WŁASNE OPARTE NA ODPADACH OPAKOWANIOWYCH Z TWORZYW SZTUCZNYCH NIEPODDAWANYCH RECYKLINGOWI 5 997 306 880 5 997 306 880
Tytuł 1 - Ogółem 157 876 705 108 - 3 227 058 807 154 649 646 301

TYTUŁ 1

ZASOBY WŁASNE

ROZDZIAŁ 1 4 - ZASOBY WŁASNE OPARTE NA DOCHODZIE NARODOWYM BRUTTO

Tytuł Rozdział Artykuł Pozycja Dział Budżet 2022 Budżet korygujący nr 3/ 2022 Nowa kwota
1 4

1 4 0

ZASOBY WŁASNE OPARTE NA DOCHODZIE NARODOWYM BRUTTO

Zasoby własne oparte na dochodzie narodowym brutto

ROZDZIAŁ 1 4 - OGÓŁEM

114 895 404 319 - 3 227 058 807 111 668 345 512
114 895 404 319 - 3 227 058 807 111 668 345 512

1 4 0 Zasoby własne oparte na dochodzie narodowym brutto

Budżet 2022 Budżet korygujący nr 3/2022 Nowa kwota
114 895 404 319 - 3 227 058 807 111 668 345 512

Uwagi

Zasoby oparte na DNB stanowią zasoby "dodatkowe", zapewniające dochody niezbędne do pokrycia wydatków przekraczających kwotę uzyskaną z tradycyjnych zasobów własnych, płatności opartych na VAT, zasobów własnych opartych na opakowaniach oraz innych dochodów w danym roku. W konsekwencji dzięki zasobom opartym na DNB budżet jest zawsze zbilansowany ex ante.

Stawka poboru tych zasobów określona jest na podstawie dodatkowych dochodów potrzebnych do sfinansowania wydatków budżetowych niepokrytych z innych zasobów (zasoby własne oparte na opakowaniach, zasoby oparte na VAT, tradycyjne zasoby własne i inne dochody). W ten sposób stawkę poboru stosuje się do DNB każdego z państw członkowskich.

Stawka mająca zastosowanie do DNB państw członkowskich w odniesieniu do roku budżetowego 2022 wynosi 0,7507%.

Podstawa prawna

Decyzja Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylająca decyzję 2014/335/UE, Euratom (Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1), w szczególności jej art. 2 ust. 1 lit. d).

Rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2021/770 z dnia 30 kwietnia 2021 r. w sprawie obliczania zasobów własnych opartych na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyklingowi, metod i procedury udostępniania tych zasobów własnych, w sprawie środków w celu zaspokojenia potrzeb gotówkowych oraz w sprawie niektórych aspektów zasobów własnych opartych na dochodzie narodowym brutto (Dz.U. L 165 z 11.5.2021, s. 15), w szczególności jego art. 4 ust. 1.

ROZDZIAŁ 1 4 - ZASOBY WŁASNE OPARTE NA DOCHODZIE NARODOWYM BRUTTO (ciągdalszy)

1 4 0 (ciągdalszy)

Państwo członkowskie Budżet 2022 Budżet korygujący nr 3/2022 Nowa kwota
Belgia 3 906 463 840 - 109 720 564 3 796 743 276
Bułgaria 522 825 756 - 14 684 569 508 141 187
Czechy 1 802 458 762 - 50 625 527 1 751 833 235
Dania 2 706 740 838 - 76 024 031 2 630 716 807
Niemcy 29 096 919 827 - 817 243 056 28 279 676 771
Estonia 232 377 130 - 6 526 759 225 850 371
Irlandia 2 415 283 402 - 67 837 888 2 347445 514
Grecja 1 421 115 991 - 39 914 780 1 381 201 211
Hiszpania 10 071 140 968 - 282 867 399 9 788 273 569
Francja 20 051 692 906 - 563 190 430 19 488 502 476
Chorwacja 440 886 543 - 12 383 148 428 503 395
Włochy 14 327 610 337 - 402 418 542 13 925 191 795
Cypr 172 722 899 - 4 851 255 167 871 644
Łotwa 254 143 803 - 7138 119 247 005 684
Litwa 407 222 703 - 11 437 635 395 785 068
Luksemburg 358 353 321 - 10 065 043 348 288 278
Węgry 1 192 401 786 - 33 490 902 1 158 910 884
Malta 104 343 924 - 2 930 701 101 413 223
Niderlandy 6 761 560 089 - 189 911 443 6 571 648 646
Austria 3 198 403 925 - 89 833 337 3 108 570 588
Polska 4 343 294 284 - 121 989 788 4 221 304 496
Portugalia 1 726 085 001 - 48 480 423 1 677 604 578
Rumunia 1 897 779 006 - 53 302 780 1 844 476 226
Słowenia 392 621 212 - 11 027 523 381 593 689
Słowacja 787460 108 - 22 117 335 765 342 773
Finlandia 2 015 985 193 - 56 622 829 1 959 362 364
Szwecja 4 287 510 765 - 120 423 001 4 167087 764
Artykuł 1 4 0 - Ogółem 114 895 404 319 - 3 227 058 807 111 668 345 512

TYTUŁ 2

NADWYŻKI, SALDA I DOSTOSOWANIA

Tytuł Rozdział Dział Budżet 2022 Budżet korygujący nr 3/ 2022 Nowa kwota
2 0 NADWYŻKA Z POPRZEDNIEGO ROKU BUDŻETOWEGO p.m. 3227058807 3 227 058 807
2 1 DOSTOSOWANIE SALD p.m. p.m.
2 2 NIEUCZESTNICZENIEM NIEKTÓRYCH PAŃSTW CZŁONKOWSKICH W OKREŚLONYCH OBSZARACH POLITYKI p.m. p.m.
2 3 DOSTOSOWANIE ZWIĄZANE Z WYKONANIEM DECYZJI W SPRAWIE ZASOBÓW WŁASNYCH p.m. p.m.
2 4 DOSTOSOWANIE ZWIĄZANE Z RÓŻNICAMI KURSOWYMI W ODNIESIENIU DO ZASOBÓW

WŁASNYCH

p.m. p.m.
2 6 DOSTOSOWANIE ZWIĄZANE Z RABATEM BRYTYJSKIM p.m. p.m.
Tytuł 2 - Ogółem p.m. 3 227 058 807 3 227 058 807

TYTUŁ 2

NADWYŻKI, SALDA I DOSTOSOWANIA

ROZDZIAŁ 2 0 - NADWYŻKA Z POPRZEDNIEGO ROKU BUDŻETOWEGO

Tytuł Rozdział Artykuł Pozycja Dział Budżet 2022 Budżet korygujący nr 3/ 2022 Nowa kwota
2 0

2 0 0

NADWYŻKA Z POPRZEDNIEGO ROKU BUDŻETOWEGO

Nadwyżka z poprzedniego roku budżetowego

ROZDZIAŁ 2 0 - OGÓŁEM

p.m. 3 227 058 807 3227058807
p.m. 3 227 058 807 3 227 058 807

2 0 0 Nadwyżka z poprzedniego roku budżetowego

Budżet 2022 Budżet korygujący nr 3/2022 Nowa kwota
p.m. 3 227 058 807 3227058807

Uwagi

Zgodnie z art. 18 rozporządzenia finansowego saldo danego roku budżetowego, w zależności od tego, czy jest ono dodatnie czy ujemne, zapisuje się w budżecie na kolejny rok budżetowy jako "dochody" lub "wydatki".

Odpowiednie szacunki takich dochodów lub wydatków zapisuje się w budżecie w trakcie procedury budżetowej oraz, w stosownych przypadkach, w liście w sprawie poprawek przedkładanym na podstawie art. 39 rozporządzenia finansowego. Sporządza się je zgodnie z zasadami określonymi w art. 1 ust. 1 rozporządzenia (UE, Euratom) 2021/768.

Po dokonaniu rozliczenia każdego roku budżetowego wszelkie rozbieżności w stosunku do preliminarza ujmuje się w budżecie na następny rok budżetowy w formie budżetu korygującego, który musi zostać przedstawiony przez Komisję w ciągu 15 dni po przedłożeniu rozliczeń tymczasowych.

Ewentualny deficyt zapisuje się w zestawieniu wydatków w sekcji III "Komisja" w artykule 16 05 01.

Podstawa prawna

Rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 609/2014 z dnia 26 maja 2014 r. w sprawie metod i procedury udostępniania tradycyjnych zasobów własnych, zasobów własnych opartych na VAT i zasobów własnych opartych na DNB oraz w sprawie środków w celu zaspokojenia potrzeb gotówkowych. (Dz.U. L 168 z 7.6.2014, s. 39).

ROZDZIAŁ 2 0 - NADWYŻKA Z POPRZEDNIEGO ROKU BUDŻETOWEGO (ciągdalszy)

2 0 0 (ciągdalszy)

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1), w szczególności jego art. 18.

Decyzja Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylająca decyzję 2014/335/UE, Euratom (Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1), w szczególności jej art. 8.

Rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2021/768 z dnia 30 kwietnia 2021 r. określające środki wykonawcze dotyczące systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 608/2014 (Dz.U. L 165 z 11.5.2021, s. 1).

1 Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1.
2 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
3 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
4 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
5 Dz.U. L 45 z 24.2.2022.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024