Decyzja wykonawcza 2022/1954 w sprawie norm zharmonizowanych dotyczących rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych, opracowanych na potrzeby dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/53/UE

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/1954
z dnia 12 października 2022 r.
w sprawie norm zharmonizowanych dotyczących rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych, opracowanych na potrzeby dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/53/UE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 14 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/53/UE 2  w przypadku wyrobów zgodnych z normami zharmonizowanymi (lub ich częściami), do których odniesienie opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, domniemywa się, że spełniają one wymagania objęte tymi normami lub ich częściami określone w art. 4 ust. 1 dyrektywy 2013/53/UE i w załączniku I do tej dyrektywy.

(2) Komisja zwróciła się - w formie decyzji wykonawczej C(2015) 8736 3  - do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN) i Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CENELEC) z wnioskiem o opracowanie i nowelizację norm zharmonizowanych na potrzeby dyrektywy 2013/53/UE, z uwzględnieniem bardziej rygorystycznych - w porównaniu z uchyloną dyrektywą 94/25/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4  - zasadniczych wymagań określonych w art. 4 ust. 1 dyrektywy 2013/53/UE i w załączniku I do tej dyrektywy.

(3) Decyzją wykonawczą C(2015) 8736 CEN i CENELEC poproszono również o nowelizację norm, do których odniesienia opublikowano w komunikacie Komisji 2018/C 209/05 5 .

(4) Na podstawie wniosku zawartego w decyzji wykonawczej C(2015) 8736 CEN dokonał nowelizacji normy zharmonizowanej EN ISO 10087:2019 dotyczącej identyfikacji jednostki i systemu kodowania dla małych statków, do której odniesienie znajduje się w załączniku I do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/919 6 . Doprowadziło to do przyjęcia normy zharmonizowanej EN ISO 10087:2022 dotyczącej identyfikacji jednostki i systemu kodowania dla małych statków.

(5) Komisja wraz z CEN oceniła tę normę zharmonizowaną pod kątem jej zgodności z wnioskiem zawartym w decyzji wykonawczej C(2015) 8736.

(6) Norma EN ISO 10087:2022 spełnia wymagania, które ma obejmować i które określono w art. 4 ust. 1 dyrektywy 2013/53/UE, jak również w części A załącznika I do tej dyrektywy. Odniesienie do tej normy należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(7) Norma EN ISO 10087:2022 ma zastąpić normę EN ISO 10087:2019. Należy zatem wycofać odniesienie do normy EN ISO 10087:2019 z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

(8) Aby zapewnić producentom wystarczająco dużo czasu na dostosowanie swoich produktów do znowelizowanej wersji normy zharmonizowanej EN ISO 10087:2019, należy odroczyć wycofanie odniesienia do tej normy.

(9) W celu zapewnienia jasności i zrozumiałości pełny wykaz odniesień do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2013/53/UE i spełniających wymagania, które mają one obejmować, należy opublikować w jednym akcie. Odniesienia do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2013/53/UE są obecnie opublikowane w decyzji wykonawczej (UE) 2019/919 i w komunikacie 2018/C 209/05.

(10) Decyzja wykonawcza (UE) 2019/919 została wielokrotnie znacząco zmieniona. W celu zapewnienia jasności i zrozumiałości oraz z uwagi na konieczność wprowadzenia dalszych zmian do tej decyzji wykonawczej należy zastąpić tę decyzję wykonawczą.

(11) Wycofano wiele odniesień do norm zharmonizowanych opublikowanych w komunikacie 2018/C 209/05. Decyzja wykonawcza (UE) 2019/919 przewiduje wycofanie pozostałych odniesień do norm zharmonizowanych, które zostały opublikowane w tym komunikacie. W celu zapewnienia jasności i zrozumiałości należy uchylić komunikat 2018/C 209/05. Aby zapewnić producentom wystarczająco dużo czasu na dostosowanie swoich produktów do znowelizowanych wersji przedmiotowych norm, komunikat 2018/C 209/05 powinien mieć nadal zastosowanie do dat wycofania odniesień do odnośnych norm zharmonizowanych opublikowanych w tym komunikacie.

Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę do domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami określonymi w unijnym prawodawstwie harmonizacyjnym od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie w dniu jej opublikowania,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Odniesienia do norm zharmonizowanych dotyczących rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych, opracowanych na potrzeby dyrektywy 2013/53/UE, wymienione w załączniku I do niniejszej decyzji, zostają niniejszym opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  2

Decyzja wykonawcza (UE) 2019/919 traci moc.

Artykuł  3

Komunikat 2018/C 209/05 traci moc.

Komunikat ten ma jednak nadal zastosowanie w stosunku do odniesień do norm zharmonizowanych wymienionych w załączniku II do niniejszej decyzji do dat wycofania tych odniesień określonych w tym załączniku.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 października 2022 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I  7  

Nr Odniesienie do normy
1. EN ISO 6185-1:2018

Łodzie pneumatyczne - Część 1: Łodzie z silnikiem o maksymalnej mocy znamionowej 4,5 kW (ISO 6185-1:2001)

2. EN ISO 6185-2:2018

Łodzie pneumatyczne - Część 2: Łodzie z silnikiem o maksymalnej mocy znamionowej od 4,5 kW do 15 kW włącznie (ISO 6185-2:2001)

3. EN ISO 6185-3:2018

Łodzie pneumatyczne - Część 3: Łodzie o długości kadłuba mniejszej niż 8 m z silnikiem o mocy znamionowej 15 kW i większej (ISO 6185-3:2014)

4. EN ISO 6185-4:2018

Łodzie pneumatyczne - Część 4: Łodzie o długości kadłuba pomiędzy 8 m a 24 m z silnikiem o mocy znamionowej 15 kW i większej (ISO 6185-4:2011, wersja poprawiona 2014-08-01)

5. EN ISO 7840:2021

Małe statki - Węże paliwowe ognioodporne (ISO 7840:2021)

6. EN ISO 8099-1:2018

Małe statki - Instalacje ścieków- Część 1: Gromadzenie i przechowywanie wód ściekowych (ISO 8099-1:2018)

7. EN ISO 8099-2:2021

Małe statki - Instalacje ścieków - Część 2: Instalacje obróbki ścieków fekalnych (ISO 8099-2:2020)

8. EN ISO 8469:2021

Małe statki - Węże paliwowe nieodporne na ogień (ISO 8469:2021)

9. EN ISO 8665:2017

Małe statki - Morskie napędowe tłokowe silniki spalinowe - Pomiary i deklaracje mocy (ISO 8665:2006)

10. EN ISO 8666:2020

Małe statki - Dane podstawowe (ISO 8666:2020)

EN ISO 8666:2020/A11:2021

11. EN ISO 8846:2017

Małe statki - Urządzenia elektryczne - Ochrona przed zapaleniem otaczających gazów palnych (ISO 8846:1990)

12. EN ISO 8847:2021

Małe statki - Urządzenia sterowe - Systemy sterociągów (ISO 8847:2021)

13. (skreślony)
13a. EN ISO 8848:2022

Małe statki - Mechaniczne systemy zdalnego sterowania

14. EN ISO 8849:2021

Małe statki - Elektryczne pompy zęzowe (ISO 8849:2020)

15. EN ISO 9093:2021

Małe statki - Zawory burtowe i przejścia burtowe (ISO 9093:2020)

16. EN ISO 9094:2017

Małe statki - Ochrona przeciwpożarowa (ISO 9094:2015)

17. EN ISO 10087:2022

Małe statki - Identyfikacja jednostki - System kodowania (ISO 10087:2022)

18. (skreślony)
18a. EN ISO 10088:2023

Małe statki - Stałe instalacje paliwowe

19. (skreślony)
20. EN ISO 10239:2017

Małe statki - Instalacje skroplonego gazu węglowodorowego (LPG) (ISO 10239:2014)

21. (skreślony)
21a. EN ISO 10592:2022

Małe statki - Hydrauliczne systemy zdalnego sterowania

22. EN ISO 11105:2020

Małe statki - Wentylacja przedziałów silnika benzynowego i/lub zbiornika benzyny (ISO 11105:2020)

23. EN ISO 11192:2018

Małe statki - Symbole graficzne (ISO 11192:2005)

24. EN ISO 11547:2018

Małe statki - Zabezpieczenie przed uruchomieniem z włączoną przekładnią (ISO 11547:1994)

25. EN ISO 11592-1:2016

Małe statki - Określanie maksymalnej mocy znamionowej napędu przy prędkości manewrowej - Część 1: Statki o długości kadłuba mniejszej niż 8 m (ISO 11592-1:2016)

26. EN ISO 11592-2:2021

Małe statki - Określanie maksymalnej mocy znamionowej napędu przy prędkości manewrowej - Część 2: Statki o długości kadłuba pomiędzy 8 m a 24 m (ISO 11592-2:2021)

27. EN ISO 11812:2018

Małe statki - Kokpity wodoszczelne i szybkoodpływowe (ISO 11812:2001)

28. EN ISO 12215-1:2018

Małe statki - Konstrukcja i wymiary elementów konstrukcyjnych kadłuba - Część 1: Materiały: żywice termoutwardzalne, zbrojenie z włókna szklanego, laminat wzorcowy (ISO 12215-1:2000)

29. EN ISO 12215-2:2018

Małe statki - Konstrukcja i wymiary elementów konstrukcyjnych kadłuba - Część 2: Materiały: Materiały rdzeniowe do konstrukcji przekładkowych, materiały wypełniające (ISO 12215-2:2002)

30. EN ISO 12215-3:2018

Małe statki - Konstrukcja i wymiary elementów konstrukcyjnych kadłuba - Część 3: Materiały: stal, stopy aluminium, drewno, inne materiały (ISO 12215-3:2002)

31. EN ISO 12215-4:2018

Małe statki - Konstrukcja i wymiary elementów konstrukcyjnych kadłuba - Część 4: Warsztat i produkcja (ISO 12215-4:2002)

32. EN ISO 12215-5:2019

Małe statki - Konstrukcja i wymiary elementów konstrukcyjnych kadłuba - Część 5: Ciśnienia projektowe dla jednostek jednokadłubowych, naprężenia projektowe, określanie wymiarów elementów konstrukcyjnych (ISO 12215-5:2019)

33. EN ISO 12215-6:2018

Małe statki - Konstrukcja i wymiary elementów konstrukcyjnych kadłuba - Część 6: Układ konstrukcji i szczegóły (ISO 12215-6:2008)

34. EN ISO 12215-8:2018

Małe statki - Konstrukcja i wymiary elementów konstrukcyjnych kadłuba - Część 8: Stery (ISO 12215-8: 2009, w tym Cor 1: 2010)

35. EN ISO 12215-9:2018

Małe statki - Konstrukcja i wymiary elementów konstrukcyjnych kadłuba - Część 9: Wystające elementy podwodnej części kadłuba jednostki żaglowej (ISO 12215-9:2012)

36. EN ISO 12216:2018

Małe statki - Okna, iluminatory, luki, pokrywy sztormowe i drzwi - Wymagania dotyczące wytrzymałości i wodoszczelności (ISO 12216:2002)

37. EN ISO 12217-1:2017

Małe statki - Ocena stateczności i pływalności oraz podział na kategorie - Część 1: Jednostki nieżaglowe o długości kadłuba większej lub równej 6 m (ISO 12217-1:2015)

38. EN ISO 12217-2:2017

Małe statki - Ocena stateczności i pływalności oraz podział na kategorie - Część 2: Jednostki żaglowe o długości kadłuba większej lub równej 6 m (ISO 12217-2:2015)

39. EN ISO 12217-3:2017

Małe statki - Ocena stateczności i pływalności oraz podział na kategorie - Część 3: Jednostki o długości kadłuba mniejszej niż 6 m (ISO 12217-3:2015)

40. (skreślony)
40a. EN ISO 13297:2021

Małe statki - Układy elektryczne - Instalacje prądu przemiennego i prądu stałego (ISO 13297:2020)

EN ISO 13297:2021/A1:2022

EN ISO 13297:2021/A11:2023

41. EN ISO 13590:2018

Małe statki - Skutery wodne - Wymagania dotyczące konstrukcji i montażu systemów (ISO 13590:2003)

42. EN ISO 13929:2017

Małe statki - Urządzenia sterowe - Zębate systemy przeniesienia sterowania (ISO 13929:2001)

43. EN ISO 14509-1:2018

Małe statki - Dźwięk rozchodzący się w powietrzu emitowany przez jednostki rekreacyjne z napędem mechanicznym - Część 1: Procedury pomiaru dla przepływającej jednostki (ISO 14509-1:2008)

44. EN ISO 14509-3:2018

Małe statki - Dźwięk rozchodzący się w powietrzu emitowany przez jednostki rekreacyjne z napędem mechanicznym - Część 3: Ocena emisji dźwięku przeprowadzana przy użyciu obliczeń i pomiarów (ISO 14509-3:2009)

45. EN ISO 14895:2016

Małe statki - Kuchenki i urządzenia grzewcze opalane paliwem ciekłym (ISO 14895:2016)

46. EN ISO 14945:2021

Małe statki - Tabliczka producenta (ISO 14945:2021)

47. EN ISO 14946:2021

Małe statki - Nośność maksymalna (ISO 14946:2021)

48. (skreślony)
48a. EN ISO 15083:2020

Małe statki - Instalacje zęzowe (ISO 15083:2020)

EN ISO 15083:2020/A1:2022

EN ISO 15083:2020/A11:2023

49. EN ISO 15084:2018

Małe statki - Kotwiczenie, cumowanie i holowanie - Punkty mocowania (ISO 15084:2003)

50. EN ISO 15085:2003

Małe statki - Zapobieganie wypadnięciu człowieka za burtę i umożliwienie powrotu (ISO 15085:2003)

EN ISO 15085:2003/A1:2009

EN ISO 15085:2003/A2:2018

51. EN ISO 15584:2017

Małe statki - Wbudowane na stałe silniki benzynowe - Osprzęt paliwowy i elektryczny montowany na silniku (ISO 15584:2001)

52. EN 15609:2021

Wyposażenie i osprzęt do LPG - Układy napędowe LPG do łodzi, jachtów i innych jednostek pływających - Wymagania instalacyjne

53. EN ISO 16147:2021

Małe statki - Wbudowane na stałe silniki o zapłonie samoczynnym - Osprzęt paliwowy, olejowy i elektryczny montowany na silniku (ISO 16147:2020)

54. EN ISO 16180:2018

Małe statki - Światła nawigacyjne - Instalowanie, rozmieszczenie i widoczność (ISO 16180:2013)

55. EN ISO 16315:2016

Małe statki - Elektryczny system napędowy (ISO 16315:2016)

56. EN ISO 18854:2015

Małe statki - Pomiar emisji spalin tłokowych silników spalinowych - Pomiar emisji składników gazowych i cząstek stałych na stanowisku badawczym (ISO 18854:2015)

57. EN ISO 19009:2015

Małe statki - Elektryczne światła nawigacyjne - Działanie świateł LED (ISO 19009:2015)

58. EN ISO 21487:2018

Małe statki - Zamontowane na stałe zbiorniki benzyny i oleju napędowego (ISO 21487:2012, w tym Amd 1:2014 i Amd 2:2015)

59. EN ISO 23411:2021

Małe statki - Koła sterowe (ISO 23411:2020)

60. EN ISO 25197:2018

Małe statki - Elektryczne/elektroniczne systemy sterowania kierunkiem, przekładnią i przepustnicą (ISO 25197:2012, w tym Amd 1:2014)

61. EN 60092-507:2015

Instalacje elektryczne na statkach - Część 507: Małe statki (IEC 60092-507:2014)

ZAŁĄCZNIK  II

Nr Odniesienie do normy Data wycofania
1. EN ISO 7840:2018

Małe statki - Węże paliwowe ognioodporne (ISO 7840:2013)

27 lutego 2023 r.
2. EN ISO 8469:2018

Małe statki - Węże paliwowe nieodporne na ogień (ISO 8469:2013)

27 lutego 2023 r.
3. EN ISO 8666:2018

Małe statki - Dane podstawowe (ISO 8666:2016)

29 grudnia 2023 r.
4. EN ISO 8847:2017

Małe statki - Urządzenia sterowe - Systemy sterociągów (ISO 8847:2004)

10 września 2023 r.
5. EN ISO 9093-1:2018

Małe statki - Zawory burtowe i przejścia burtowe - Część 1: Metalowe (ISO 9093-1:1994)

27 lutego 2023 r.
6. EN ISO 9093-2:2018

Małe statki - Zawory burtowe i przejścia burtowe - Część 2: Niemetalowe (ISO 9093-2:2002)

27 lutego 2023 r.
7. EN ISO 9775:2017

Małe statki - Systemy zdalnego sterowania do pojedynczych silników przyczepnych o mocy od 15 kW do 40 kW (ISO 9775:1990)

27 lutego 2023 r.
8. EN ISO 10087:2019

Małe statki - Identyfikacja jednostki - System kodowania

17 kwietnia 2024 r.
9. EN 15609:2012

Wyposażenie i osprzęt do LPG - Układ zasilania skroplonym gazem węglowodorowym (LPG) w łodziach, jachtach i innych statkach

29 grudnia 2023 r.
10. EN ISO 15652:2017

Małe statki - Systemy zdalnego sterowania dla małych łodzi z wbudowanym na stałe napędem strugowodnym (ISO 15652:2003)

27 lutego 2023 r.
11. EN ISO 16147:2017

Małe statki - Wbudowane na stałe silniki o zapłonie samoczynnym - Osprzęt paliwowy i elektryczny montowany na silniku (ISO 16147:2002, w tym Amd 1:2013)

27 lutego 2023 r.
1 Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 12.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/53/UE z dnia 20 listopada 2013 r. w sprawie rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych i uchylająca dyrektywę 94/25/WE (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 90).
3 Decyzja wykonawcza Komisji C(2015) 8736 final z dnia 15 grudnia 2015 r. w sprawie wniosku o normalizację do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego i Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki w odniesieniu do rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych do celów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/53/UE z dnia 20 listopada 2013 r. w sprawie rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych i uchylającej dyrektywę 94/25/WE.
4 Dyrektywa 94/25/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 czerwca 1994 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich odnoszących się do rekreacyjnych jednostek pływających (Dz.U. L 164 z 30.6.1994, s. 15).
5 Komunikat Komisji w ramach wdrażania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/53/UE w sprawie rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych i uchylającej dyrektywę 94/25/WE (Publikacja tytułów i odniesień do norm zharmonizowanych na mocy prawodawstwa harmonizacyjnego Unii) (Dz.U. C 209 z 15.6.2018, s. 137).
6 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/919 z dnia 4 czerwca 2019 r. w sprawie norm zharmonizowanych dotyczących rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych, opracowanych na potrzeby dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/53/UE (Dz.U. L 146 z 5.6.2019, s. 106).
7 Załącznik I:

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2024/201 z dnia 10 stycznia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.201) zmieniającej nin. decyzję z dniem 12 stycznia 2024 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2024/1197 z dnia 23 kwietnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1197) zmieniającej nin. decyzję z dniem 25 kwietnia 2024 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2024/201 z dnia 10 stycznia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.201) zmieniającej nin. decyzję z dniem 12 lipca 2025 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2024/1197 z dnia 23 kwietnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1197) zmieniającej nin. decyzję z dniem 25 października 2025 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.269.20

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2022/1954 w sprawie norm zharmonizowanych dotyczących rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych, opracowanych na potrzeby dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/53/UE
Data aktu: 12/10/2022
Data ogłoszenia: 17/10/2022
Data wejścia w życie: 17/10/2022