Decyzja wykonawcza 2022/1954 w sprawie norm zharmonizowanych dotyczących rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych, opracowanych na potrzeby dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/53/UE

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/1954
z dnia 12 października 2022 r.
w sprawie norm zharmonizowanych dotyczących rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych, opracowanych na potrzeby dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/53/UE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 14 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/53/UE 2  w przypadku wyrobów zgodnych z normami zharmonizowanymi (lub ich częściami), do których odniesienie opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, domniemywa się, że spełniają one wymagania objęte tymi normami lub ich częściami określone w art. 4 ust. 1 dyrektywy 2013/53/UE i w załączniku I do tej dyrektywy.

(2) Komisja zwróciła się - w formie decyzji wykonawczej C(2015) 8736 3  - do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN) i Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CENELEC) z wnioskiem o opracowanie i nowelizację norm zharmonizowanych na potrzeby dyrektywy 2013/53/UE, z uwzględnieniem bardziej rygorystycznych - w porównaniu z uchyloną dyrektywą 94/25/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4  - zasadniczych wymagań określonych w art. 4 ust. 1 dyrektywy 2013/53/UE i w załączniku I do tej dyrektywy.

(3) Decyzją wykonawczą C(2015) 8736 CEN i CENELEC poproszono również o nowelizację norm, do których odniesienia opublikowano w komunikacie Komisji 2018/C 209/05 5 .

(4) Na podstawie wniosku zawartego w decyzji wykonawczej C(2015) 8736 CEN dokonał nowelizacji normy zharmonizowanej EN ISO 10087:2019 dotyczącej identyfikacji jednostki i systemu kodowania dla małych statków, do której odniesienie znajduje się w załączniku I do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/919 6 . Doprowadziło to do przyjęcia normy zharmonizowanej EN ISO 10087:2022 dotyczącej identyfikacji jednostki i systemu kodowania dla małych statków.

(5) Komisja wraz z CEN oceniła tę normę zharmonizowaną pod kątem jej zgodności z wnioskiem zawartym w decyzji wykonawczej C(2015) 8736.

(6) Norma EN ISO 10087:2022 spełnia wymagania, które ma obejmować i które określono w art. 4 ust. 1 dyrektywy 2013/53/UE, jak również w części A załącznika I do tej dyrektywy. Odniesienie do tej normy należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(7) Norma EN ISO 10087:2022 ma zastąpić normę EN ISO 10087:2019. Należy zatem wycofać odniesienie do normy EN ISO 10087:2019 z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

(8) Aby zapewnić producentom wystarczająco dużo czasu na dostosowanie swoich produktów do znowelizowanej wersji normy zharmonizowanej EN ISO 10087:2019, należy odroczyć wycofanie odniesienia do tej normy.

(9) W celu zapewnienia jasności i zrozumiałości pełny wykaz odniesień do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2013/53/UE i spełniających wymagania, które mają one obejmować, należy opublikować w jednym akcie. Odniesienia do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2013/53/UE są obecnie opublikowane w decyzji wykonawczej (UE) 2019/919 i w komunikacie 2018/C 209/05.

(10) Decyzja wykonawcza (UE) 2019/919 została wielokrotnie znacząco zmieniona. W celu zapewnienia jasności i zrozumiałości oraz z uwagi na konieczność wprowadzenia dalszych zmian do tej decyzji wykonawczej należy zastąpić tę decyzję wykonawczą.

(11) Wycofano wiele odniesień do norm zharmonizowanych opublikowanych w komunikacie 2018/C 209/05. Decyzja wykonawcza (UE) 2019/919 przewiduje wycofanie pozostałych odniesień do norm zharmonizowanych, które zostały opublikowane w tym komunikacie. W celu zapewnienia jasności i zrozumiałości należy uchylić komunikat 2018/C 209/05. Aby zapewnić producentom wystarczająco dużo czasu na dostosowanie swoich produktów do znowelizowanych wersji przedmiotowych norm, komunikat 2018/C 209/05 powinien mieć nadal zastosowanie do dat wycofania odniesień do odnośnych norm zharmonizowanych opublikowanych w tym komunikacie.

Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę do domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami określonymi w unijnym prawodawstwie harmonizacyjnym od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie w dniu jej opublikowania,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Odniesienia do norm zharmonizowanych dotyczących rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych, opracowanych na potrzeby dyrektywy 2013/53/UE, wymienione w załączniku I do niniejszej decyzji, zostają niniejszym opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  2

Decyzja wykonawcza (UE) 2019/919 traci moc.

Artykuł  3

Komunikat 2018/C 209/05 traci moc.

Komunikat ten ma jednak nadal zastosowanie w stosunku do odniesień do norm zharmonizowanych wymienionych w załączniku II do niniejszej decyzji do dat wycofania tych odniesień określonych w tym załączniku.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 października 2022 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I  7  

Nr Odniesienie do normy
1. EN ISO 6185-1:2018

Łodzie pneumatyczne - Część 1: Łodzie z silnikiem o maksymalnej mocy znamionowej 4,5 kW (ISO 6185-1:2001)

2. EN ISO 6185-2:2018

Łodzie pneumatyczne - Część 2: Łodzie z silnikiem o maksymalnej mocy znamionowej od 4,5 kW do 15 kW włącznie (ISO 6185-2:2001)

3. EN ISO 6185-3:2018

Łodzie pneumatyczne - Część 3: Łodzie o długości kadłuba mniejszej niż 8 m z silnikiem o mocy znamionowej 15 kW i większej (ISO 6185-3:2014)

4. EN ISO 6185-4:2018

Łodzie pneumatyczne - Część 4: Łodzie o długości kadłuba pomiędzy 8 m a 24 m z silnikiem o mocy znamionowej 15 kW i większej (ISO 6185-4:2011, wersja poprawiona 2014-08-01)

5. EN ISO 7840:2021

Małe statki - Węże paliwowe ognioodporne (ISO 7840:2021)

6. EN ISO 8099-1:2018

Małe statki - Instalacje ścieków- Część 1: Gromadzenie i przechowywanie wód ściekowych (ISO 8099-1:2018)

7. EN ISO 8099-2:2021

Małe statki - Instalacje ścieków - Część 2: Instalacje obróbki ścieków fekalnych (ISO 8099-2:2020)

8. EN ISO 8469:2021

Małe statki - Węże paliwowe nieodporne na ogień (ISO 8469:2021)

9. EN ISO 8665:2017

Małe statki - Morskie napędowe tłokowe silniki spalinowe - Pomiary i deklaracje mocy (ISO 8665:2006)

10. EN ISO 8666:2020

Małe statki - Dane podstawowe (ISO 8666:2020)

EN ISO 8666:2020/A11:2021

11. EN ISO 8846:2017

Małe statki - Urządzenia elektryczne - Ochrona przed zapaleniem otaczających gazów palnych (ISO 8846:1990)

12. EN ISO 8847:2021

Małe statki - Urządzenia sterowe - Systemy sterociągów (ISO 8847:2021)

13. EN ISO 8848:2017

Małe statki - Systemy zdalnego sterowania (ISO 8848:1990)

13a. EN ISO 8848:2022

Małe statki - Mechaniczne systemy zdalnego sterowania

14. EN ISO 8849:2021

Małe statki - Elektryczne pompy zęzowe (ISO 8849:2020)

15. EN ISO 9093:2021

Małe statki - Zawory burtowe i przejścia burtowe (ISO 9093:2020)

16. EN ISO 9094:2017

Małe statki - Ochrona przeciwpożarowa (ISO 9094:2015)

17. EN ISO 10087:2022

Małe statki - Identyfikacja jednostki - System kodowania (ISO 10087:2022)

18. EN ISO 10088:2017

Małe statki - Stałe instalacje paliwowe (ISO 10088:2013)

18a. EN ISO 10088:2023

Małe statki - Stałe instalacje paliwowe

19. EN ISO 10133:2017

Małe statki - Układy elektryczne - Instalacje prądu stałego bardzo niskiego napięcia (ISO 10133:2012)

20. EN ISO 10239:2017

Małe statki - Instalacje skroplonego gazu węglowodorowego (LPG) (ISO 10239:2014)

21. EN ISO 10592:2017

Małe statki - Hydrauliczne systemy sterowania (ISO 10592:1994)

21a. EN ISO 10592:2022

Małe statki - Hydrauliczne systemy zdalnego sterowania

22. EN ISO 11105:2020

Małe statki - Wentylacja przedziałów silnika benzynowego i/lub zbiornika benzyny (ISO 11105:2020)

23. EN ISO 11192:2018

Małe statki - Symbole graficzne (ISO 11192:2005)

24. EN ISO 11547:2018

Małe statki - Zabezpieczenie przed uruchomieniem z włączoną przekładnią (ISO 11547:1994)

25. EN ISO 11592-1:2016

Małe statki - Określanie maksymalnej mocy znamionowej napędu przy prędkości manewrowej - Część 1: Statki o długości kadłuba mniejszej niż 8 m (ISO 11592-1:2016)

26. EN ISO 11592-2:2021

Małe statki - Określanie maksymalnej mocy znamionowej napędu przy prędkości manewrowej - Część 2: Statki o długości kadłuba pomiędzy 8 m a 24 m (ISO 11592-2:2021)

27. EN ISO 11812:2018

Małe statki - Kokpity wodoszczelne i szybkoodpływowe (ISO 11812:2001)

28. EN ISO 12215-1:2018

Małe statki - Konstrukcja i wymiary elementów konstrukcyjnych kadłuba - Część 1: Materiały: żywice termoutwardzalne, zbrojenie z włókna szklanego, laminat wzorcowy (ISO 12215-1:2000)

29. EN ISO 12215-2:2018

Małe statki - Konstrukcja i wymiary elementów konstrukcyjnych kadłuba - Część 2: Materiały: Materiały rdzeniowe do konstrukcji przekładkowych, materiały wypełniające (ISO 12215-2:2002)

30. EN ISO 12215-3:2018

Małe statki - Konstrukcja i wymiary elementów konstrukcyjnych kadłuba - Część 3: Materiały: stal, stopy aluminium, drewno, inne materiały (ISO 12215-3:2002)

31. EN ISO 12215-4:2018

Małe statki - Konstrukcja i wymiary elementów konstrukcyjnych kadłuba - Część 4: Warsztat i produkcja (ISO 12215-4:2002)

32. EN ISO 12215-5:2019

Małe statki - Konstrukcja i wymiary elementów konstrukcyjnych kadłuba - Część 5: Ciśnienia projektowe dla jednostek jednokadłubowych, naprężenia projektowe, określanie wymiarów elementów konstrukcyjnych (ISO 12215-5:2019)

33. EN ISO 12215-6:2018

Małe statki - Konstrukcja i wymiary elementów konstrukcyjnych kadłuba - Część 6: Układ konstrukcji i szczegóły (ISO 12215-6:2008)

34. EN ISO 12215-8:2018

Małe statki - Konstrukcja i wymiary elementów konstrukcyjnych kadłuba - Część 8: Stery (ISO 12215-8: 2009, w tym Cor 1: 2010)

35. EN ISO 12215-9:2018

Małe statki - Konstrukcja i wymiary elementów konstrukcyjnych kadłuba - Część 9: Wystające elementy podwodnej części kadłuba jednostki żaglowej (ISO 12215-9:2012)

36. EN ISO 12216:2018

Małe statki - Okna, iluminatory, luki, pokrywy sztormowe i drzwi - Wymagania dotyczące wytrzymałości i wodoszczelności (ISO 12216:2002)

37. EN ISO 12217-1:2017

Małe statki - Ocena stateczności i pływalności oraz podział na kategorie - Część 1: Jednostki nieżaglowe o długości kadłuba większej lub równej 6 m (ISO 12217-1:2015)

38. EN ISO 12217-2:2017

Małe statki - Ocena stateczności i pływalności oraz podział na kategorie - Część 2: Jednostki żaglowe o długości kadłuba większej lub równej 6 m (ISO 12217-2:2015)

39. EN ISO 12217-3:2017

Małe statki - Ocena stateczności i pływalności oraz podział na kategorie - Część 3: Jednostki o długości kadłuba mniejszej niż 6 m (ISO 12217-3:2015)

40. EN ISO 13297:2018

Małe statki - Układy elektryczne - Instalacje prądu przemiennego (ISO 13297:2014)

40a. EN ISO 13297:2021

Małe statki - Układy elektryczne - Instalacje prądu przemiennego i prądu stałego (ISO 13297:2020)

EN ISO 13297:2021/A1:2022

EN ISO 13297:2021/A11:2023

41. EN ISO 13590:2018

Małe statki - Skutery wodne - Wymagania dotyczące konstrukcji i montażu systemów (ISO 13590:2003)

42. EN ISO 13929:2017

Małe statki - Urządzenia sterowe - Zębate systemy przeniesienia sterowania (ISO 13929:2001)

43. EN ISO 14509-1:2018

Małe statki - Dźwięk rozchodzący się w powietrzu emitowany przez jednostki rekreacyjne z napędem mechanicznym - Część 1: Procedury pomiaru dla przepływającej jednostki (ISO 14509-1:2008)

44. EN ISO 14509-3:2018

Małe statki - Dźwięk rozchodzący się w powietrzu emitowany przez jednostki rekreacyjne z napędem mechanicznym - Część 3: Ocena emisji dźwięku przeprowadzana przy użyciu obliczeń i pomiarów (ISO 14509-3:2009)

45. EN ISO 14895:2016

Małe statki - Kuchenki i urządzenia grzewcze opalane paliwem ciekłym (ISO 14895:2016)

46. EN ISO 14945:2021

Małe statki - Tabliczka producenta (ISO 14945:2021)

47. EN ISO 14946:2021

Małe statki - Nośność maksymalna (ISO 14946:2021)

48. EN ISO 15083:2018

Małe statki - Instalacje zęzowe (ISO 15083:2003)

48a. EN ISO 15083:2020

Małe statki - Instalacje zęzowe (ISO 15083:2020)

EN ISO 15083:2020/A1:2022

EN ISO 15083:2020/A11:2023

49. EN ISO 15084:2018

Małe statki - Kotwiczenie, cumowanie i holowanie - Punkty mocowania (ISO 15084:2003)

50. EN ISO 15085:2003

Małe statki - Zapobieganie wypadnięciu człowieka za burtę i umożliwienie powrotu (ISO 15085:2003)

EN ISO 15085:2003/A1:2009

EN ISO 15085:2003/A2:2018

51. EN ISO 15584:2017

Małe statki - Wbudowane na stałe silniki benzynowe - Osprzęt paliwowy i elektryczny montowany na silniku (ISO 15584:2001)

52. EN 15609:2021

Wyposażenie i osprzęt do LPG - Układy napędowe LPG do łodzi, jachtów i innych jednostek pływających - Wymagania instalacyjne

53. EN ISO 16147:2021

Małe statki - Wbudowane na stałe silniki o zapłonie samoczynnym - Osprzęt paliwowy, olejowy i elektryczny montowany na silniku (ISO 16147:2020)

54. EN ISO 16180:2018

Małe statki - Światła nawigacyjne - Instalowanie, rozmieszczenie i widoczność (ISO 16180:2013)

55. EN ISO 16315:2016

Małe statki - Elektryczny system napędowy (ISO 16315:2016)

56. EN ISO 18854:2015

Małe statki - Pomiar emisji spalin tłokowych silników spalinowych - Pomiar emisji składników gazowych i cząstek stałych na stanowisku badawczym (ISO 18854:2015)

57. EN ISO 19009:2015

Małe statki - Elektryczne światła nawigacyjne - Działanie świateł LED (ISO 19009:2015)

58. EN ISO 21487:2018

Małe statki - Zamontowane na stałe zbiorniki benzyny i oleju napędowego (ISO 21487:2012, w tym Amd 1:2014 i Amd 2:2015)

59. EN ISO 23411:2021

Małe statki - Koła sterowe (ISO 23411:2020)

60. EN ISO 25197:2018

Małe statki - Elektryczne/elektroniczne systemy sterowania kierunkiem, przekładnią i przepustnicą (ISO 25197:2012, w tym Amd 1:2014)

61. EN 60092-507:2015

Instalacje elektryczne na statkach - Część 507: Małe statki (IEC 60092-507:2014)

ZAŁĄCZNIK  II

Nr Odniesienie do normy Data wycofania
1. EN ISO 7840:2018

Małe statki - Węże paliwowe ognioodporne (ISO 7840:2013)

27 lutego 2023 r.
2. EN ISO 8469:2018

Małe statki - Węże paliwowe nieodporne na ogień (ISO 8469:2013)

27 lutego 2023 r.
3. EN ISO 8666:2018

Małe statki - Dane podstawowe (ISO 8666:2016)

29 grudnia 2023 r.
4. EN ISO 8847:2017

Małe statki - Urządzenia sterowe - Systemy sterociągów (ISO 8847:2004)

10 września 2023 r.
5. EN ISO 9093-1:2018

Małe statki - Zawory burtowe i przejścia burtowe - Część 1: Metalowe (ISO 9093-1:1994)

27 lutego 2023 r.
6. EN ISO 9093-2:2018

Małe statki - Zawory burtowe i przejścia burtowe - Część 2: Niemetalowe (ISO 9093-2:2002)

27 lutego 2023 r.
7. EN ISO 9775:2017

Małe statki - Systemy zdalnego sterowania do pojedynczych silników przyczepnych o mocy od 15 kW do 40 kW (ISO 9775:1990)

27 lutego 2023 r.
8. EN ISO 10087:2019

Małe statki - Identyfikacja jednostki - System kodowania

17 kwietnia 2024 r.
9. EN 15609:2012

Wyposażenie i osprzęt do LPG - Układ zasilania skroplonym gazem węglowodorowym (LPG) w łodziach, jachtach i innych statkach

29 grudnia 2023 r.
10. EN ISO 15652:2017

Małe statki - Systemy zdalnego sterowania dla małych łodzi z wbudowanym na stałe napędem strugowodnym (ISO 15652:2003)

27 lutego 2023 r.
11. EN ISO 16147:2017

Małe statki - Wbudowane na stałe silniki o zapłonie samoczynnym - Osprzęt paliwowy i elektryczny montowany na silniku (ISO 16147:2002, w tym Amd 1:2013)

27 lutego 2023 r.
1 Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 12.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/53/UE z dnia 20 listopada 2013 r. w sprawie rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych i uchylająca dyrektywę 94/25/WE (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 90).
3 Decyzja wykonawcza Komisji C(2015) 8736 final z dnia 15 grudnia 2015 r. w sprawie wniosku o normalizację do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego i Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki w odniesieniu do rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych do celów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/53/UE z dnia 20 listopada 2013 r. w sprawie rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych i uchylającej dyrektywę 94/25/WE.
4 Dyrektywa 94/25/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 czerwca 1994 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich odnoszących się do rekreacyjnych jednostek pływających (Dz.U. L 164 z 30.6.1994, s. 15).
5 Komunikat Komisji w ramach wdrażania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/53/UE w sprawie rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych i uchylającej dyrektywę 94/25/WE (Publikacja tytułów i odniesień do norm zharmonizowanych na mocy prawodawstwa harmonizacyjnego Unii) (Dz.U. C 209 z 15.6.2018, s. 137).
6 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/919 z dnia 4 czerwca 2019 r. w sprawie norm zharmonizowanych dotyczących rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych, opracowanych na potrzeby dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/53/UE (Dz.U. L 146 z 5.6.2019, s. 106).
7 Załącznik I:

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2024/201 z dnia 10 stycznia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.201) zmieniającej nin. decyzję z dniem 12 stycznia 2024 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2024/1197 z dnia 23 kwietnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1197) zmieniającej nin. decyzję z dniem 25 kwietnia 2024 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024