uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/953 z dnia 14 czerwca 2021 r. w sprawie ram wydawania, weryfikowania i uznawania interoperacyjnych zaświadczeń o szczepieniu, o wyniku testu i o powrocie do zdrowia w związku z COVID-19 (unijne cyfrowe zaświadczenie COVID) w celu ułatwienia swobodnego przemieszczania się w czasie pandemii COVID-19 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 2,
(1) Rozporządzenie (UE) 2021/953 określa ramy wydawania, weryfikowania i uznawania interoperacyjnych zaświadczeń o szczepieniu, o wyniku testu i o powrocie do zdrowia w związku z COVID-19 ("unijne cyfrowe zaświadczenie COVID") w celu ułatwienia ich posiadaczom korzystania z prawa do swobodnego przemieszczania się w czasie pandemii COVID-19. Wspomniane wyżej rozporządzenie ma się również przyczynić do ułatwienia stopniowego znoszenia w skoordynowany sposób ograniczeń swobodnego przemieszczania się wprowadzonych przez państwa członkowskie, zgodnie z prawem Unii, w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się SARS-CoV-2.
(2) Rozporządzenie (UE) 2021/953 umożliwia uznawanie zaświadczeń COVID-19 wydawanych obywatelom Unii i członkom ich rodzin przez państwa trzecie, jeżeli Komisja stwierdzi, że takie zaświadczenia COVID-19 są wydawane zgodnie z normami, które należy uznać za równoważne normom ustanowionym na podstawie tego rozporządzenia. Ponadto zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/954 2 państwa członkowskie muszą stosować przepisy określone w rozporządzeniu (UE) 2021/953 do obywateli państw trzecich, którzy nie są objęci zakresem stosowania tego rozporządzenia, ale którzy legalnie przebywają lub zamieszkują na ich terytorium i są uprawnieni do podróżowania do innych państw członkowskich zgodnie z prawem Unii. W związku z tym wszelkie ustalenia dotyczące równoważności określone w niniejszej decyzji powinny mieć zastosowanie do zaświadczeń o szczepieniu i o wyniku testu w związku z COVID-19 wydawanych obywatelom Unii i członkom ich rodzin przez Nową Zelandię w odniesieniu do Wysp Cooka, Niue i Tokelau. Podobnie na podstawie rozporządzenia (UE) 2021/954 takie ustalenia dotyczące równoważności powinny mieć również zastosowanie do zaświadczeń o szczepieniu i o wyniku testu w związku z COVID-19 wydawanych przez Nową Zelandię w odniesieniu do Wysp Cooka, Niue i Tokelau obywatelom państw trzecich legalnie przebywającym lub zamieszkującym na terytorium państw członkowskich na warunkach określonych w tym rozporządzeniu.
(3) 15 listopada 2021 r. Komisja przyjęła decyzję wykonawczą (UE) 2021/1993 3 ustanawiającą równoważność, w celu ułatwienia korzystania z prawa do swobodnego przemieszczania się w Unii, zaświadczeń COVID-19 wydawanych przez Nową Zelandię w ramach systemu "My Covid Record" z zaświadczeniami wydawanymi zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/953.
(4) 19 kwietnia 2022 r. Nowa Zelandia poinformowała Komisję, że Wyspy Cooka, Niue i Tokelau zwróciły się do niej o rozszerzenie zakresu obowiązywania decyzji wykonawczej (UE) 2021/1993, tak aby objęte nim były zaświadczenia COVID-19 wydawane na Wyspach Cooka, Niue i Tokelau. Jak zauważyła Nowa Zelandia, Wyspy Cooka i Niue są samorządnymi terytoriami stowarzyszonymi z Nową Zelandią, zaś Tokelau jest terytorium zależnym Nowej Zelandii. Wniosek Nowej Zelandii został złożony w ramach wykonywania przez nią jej zobowiązania do uwzględniania żywotnych interesów Wysp Cooka, Niue i Tokelau.
(5) W tym kontekście Nowa Zelandia przekazała Komisji szczegółowe informacje dotyczące wydawania interoperacyj- nych zaświadczeń o szczepieniu i o wyniku testu w związku z COVID-19 w odniesieniu do Wysp Cooka, Niue i Tokelau w ramach systemu "My Covid Record", tj. systemu objętego decyzją wykonawczą (UE) 2021/1993. Nowa Zelandia poinformowała Komisję, że jej zdaniem zaświadczenia COVID-19 wydawane w odniesieniu do Wysp Cooka, Niue i Tokelau z wykorzystaniem systemu "My Covid Record" są wydawane zgodnie z normą i zgodnie z systemem technologicznym, które są interoperacyjne z ramami zaufania ustanowionymi rozporządzeniem (UE) 2021/953 i które umożliwiają weryfikację autentyczności, ważności i integralności zaświadczeń. W tym względzie Nowa Zelandia poinformowała Komisję, że zaświadczenia COVID-19 wydawane w odniesieniu do Wysp Cooka, Niue i Tokelau zgodnie z systemem "My Covid Record" zawierają dane, o których mowa w załączniku do rozporządzenia (UE) 2021/953.
(6) Ponadto Nowa Zelandia poinformowała Komisję, że Wyspy Cooka, Niue i Tokelau uznają interoperacyjne zaświadczenia o szczepieniu i o wyniku testu wydawane przez państwa członkowskie i państwa EOG zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/953.
(7) 25 lipca 2022 r., na wniosek Nowej Zelandii złożony w imieniu Wysp Cooka, Niue i Tokelau, Komisja przeprowadziła testy techniczne, które wykazały, iż zaświadczenia o szczepieniu i o wyniku testu w związku z COVID-19 wydawane przez Nową Zelandię w odniesieniu do Wysp Cooka, Niue i Tokelau zgodnie z systemem "My Covid Record" są interoperacyjne z ramami zaufania ustanowionymi rozporządzeniem (UE) 2021/953, co umożliwia weryfikację autentyczności, ważności i integralności zaświadczeń. Komisja potwierdziła również, że zaświadczenia o szczepieniu i o wyniku testu w związku z COVID-19 wydawane przez Nową Zelandię w odniesieniu do Wysp Cooka, Niue i Tokelau zgodnie z systemem "My Covid Record" zawierają niezbędne dane.
(8) Nowa Zelandia poinformowała Komisję także o tym, że wydaje interoperacyjne zaświadczenia o szczepieniu w przypadku szczepionek przeciwko COVID-19 w odniesieniu do Wysp Cooka, Niue i Tokelau, które obecnie obejmują szczepionkę Comirnaty.
(9) Ponadto Nowa Zelandia poinformowała Komisję, że wydaje interoperacyjne zaświadczenia o wyniku testu w przypadku testów z wykorzystaniem amplifikacji kwasów nukleinowych oraz testów antygenowych zaakceptowanych przez Komitet ds. Bezpieczeństwa Zdrowia ustanowiony na mocy art. 17 decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1082/2013/UE 4 , na podstawie zalecenia Rady z dnia 21 stycznia 2021 r. 5 , w odniesieniu do Wysp Cooka, Niue i Tokelau.
(10) W dalszej kolejności Nowa Zelandia poinformowała Komisję, że nie wydaje interoperacyjnych zaświadczeń o powrocie do zdrowia w odniesieniu do Wysp Cooka, Niue i Tokelau.
(11) Nowa Zelandia poinformowała również Komisję, że podczas weryfikacji zaświadczeń na Wyspach Cooka, Niue i Tokelau zawarte w tych zaświadczeniach dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie w celu sprawdzenia i potwierdzenia szczepienia lub wyniku testu posiadacza zaświadczenia i nie będą następnie przechowywane.
(12) Spełnione są zatem elementy niezbędne do stwierdzenia, że zaświadczenia COVID-19 wydawane przez Nową Zelandię w odniesieniu do Wysp Cooka, Niue i Tokelau zgodnie z systemem "My Covid Record" należy uznać za równoważne z zaświadczeniami wydawanymi zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/953.
(13) W związku z tym zaświadczenia COVID-19 wydawane przez Nową Zelandię w odniesieniu do Wysp Cooka, Niue i Tokelau zgodnie z systemem "My Covid Record" powinny być uznawane na warunkach, o których mowa w art. 5 ust. 5, art. 6 ust. 5 i art. 7 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2021/953.
(14) Aby niniejsza decyzja mogła wejść w życie, należy rozszerzyć połączenie Nowej Zelandii z ramami zaufania unijnych cyfrowych zaświadczeń COVID ustanowione decyzją wykonawczą (UE) 2021/1993, tak aby obejmowało ono zaświadczenia wydawane na Wyspach Cooka, Niue i Tokelau.
(15) W celu ochrony interesów Unii, w szczególności w dziedzinie zdrowia publicznego, Komisja może skorzystać ze swoich uprawnień do zawieszenia lub uchylenia niniejszej decyzji, jeżeli warunki określone w art. 8 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/953 nie są już spełniane.
(16) Ze względu na potrzebę jak najszybszego rozszerzenia połączenia Nowej Zelandii z ramami zaufania unijnych cyfrowych zaświadczeń COVID ustanowionymi rozporządzeniem (UE) 2021/953 i objęcia jego zakresem zaświadczeń wydawanych w odniesieniu do Wysp Cooka, Niue i Tokelau, niniejsza decyzja powinna wejść w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(17) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 14 rozporządzenia (UE) 2021/953,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.268.46 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2022/1949 ustanawiająca równoważność, w celu ułatwienia korzystania z prawa do swobodnego przemieszczania się w Unii, zaświadczeń COVID-19 wydawanych przez Nową Zelandię w odniesieniu do Wysp Cooka, Niue i Tokelau, z zaświadczeniami wydawanymi zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/953 |
| Data aktu: | 13/10/2022 |
| Data ogłoszenia: | 14/10/2022 |
| Data wejścia w życie: | 15/10/2022 |