KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 20 ust. 3 akapit pierwszy lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu (UE) 2017/625 ustanowiono przepisy ogólne dotyczące kontroli urzędowych przeprowadzanych przez właściwy organ w celu weryfikacji zgodności z przepisami w szeregu obszarów - w tym w zakresie zdrowia zwierząt - na podstawie analizy ryzyka i z odpowiednią częstotliwością. W rozporządzeniu tym określono również metody i techniki kontroli urzędowych, które obejmują między innymi sprawdzenie obiektów, zwierząt i towarów znajdujących się pod kontrolą podmiotów.
(2) W rozporządzeniu (UE) 2017/625 przewidziano jednolite praktyczne rozwiązania dotyczące przeprowadzania kontroli urzędowych w odniesieniu do jednolitej minimalnej częstotliwości kontroli urzędowych, którą należy ustanowić, w razie potrzeby w celu reagowania na szczególne zagrożenia i ryzyko dla zdrowia zwierząt oraz w celu weryfikacji zgodności ze środkami zapobiegania chorobom i ich kontroli.
(3) Przed wejściem w życie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 2 w szeregu aktów prawnych dotyczących zdrowia zwierząt ustanowiono przepisy dotyczące minimalnej częstotliwości kontroli urzędowych, w szczególności inspekcji. Rozporządzeniem (UE) 2016/429 uchylono te akty prawne ze skutkiem od dnia 21 kwietnia 2021 r.
(4) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2019/2035 3 ustanowiono wymogi dotyczące zatwierdzania między innymi: wylęgarni i zakładów utrzymujących drób, zakładów zajmujących się gromadzeniem zwierząt kopytnych i drobiu, miejsc gromadzenia psów, kotów i fretek, schronisk dla zwierząt dla psów, kotów i fretek, punktów kontroli, odizolowanych od środowiska zakładów produkcji trzmieli, zakładów kwarantanny i zakładów odizolowanych dla zwierząt lądowych.
(5) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2020/686 4 ustanowiono wymagania dotyczące zatwierdzania zakładów zajmujących się materiałem biologicznym bydła, świń, owiec, kóz i koniowatych, z których to zakładów można przemieszczać materiał biologiczny tych zwierząt do innego państwa członkowskiego.
(6) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2020/691 5 ustanowiono wymagania dotyczące zatwierdzania niektórych zakładów akwakultury i grup zakładów akwakultury, w których utrzymywane są zwierzęta wodne stwarzające istotne ryzyko dla zdrowia zwierząt.
(7) Ważne jest, aby właściwy organ weryfikował w drodze regularnych kontroli urzędowych - w szczególności w drodze inspekcji, o których mowa w art. 14 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/625 - czy zwierzęta i materiał biologiczny są stale trzymane i produkowane w jednolitych warunkach zatwierdzania zakładów, które to warunki mają na celu ograniczenie ryzyka i zagrożeń związanych z chorobami wymienionymi w rozporządzeniu (UE) 2016/429 i nowo występującymi chorobami. Aby reagować na te jednolite zagrożenia i ryzyko dla zdrowia ludzi i zwierząt stwarzane przez wspomniane choroby, w niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić jednolitą minimalną częstotliwość inspekcji prowadzonych w niektórych zatwierdzonych zakładach.
(8) W przypadku zatwierdzonych zakładów zajmujących się materiałem biologicznym jednolita minimalna częstotliwość inspekcji powinna uwzględniać niesezonowy charakter pobierania nasienia bydła i świń.
(9) W każdym przypadku jednolita minimalna częstotliwość inspekcji w niektórych zatwierdzonych zakładach akwa- kultury i zatwierdzonych grupach zakładów akwakultury powinna uwzględniać klasyfikację ryzyka tego zakładu lub grupy zakładów zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2020/689 6 .
(10) W odniesieniu do identyfikacji i rejestracji niektórych zwierząt w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1082/2003 7 i rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1505/2006 8 określono minimalny poziom kontroli, które mają być przeprowadzane każdego roku w zakładach utrzymujących bydło, owce i kozy, jak również liczbę zwierząt, które mają zostać poddane inspekcji w każdym z tych zakładów.
(11) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/2035 również ustanowiono szczegółowe wymogi dotyczące identyfikacji i rejestrowania bydła, owiec i kóz w celu zapewnienia ich identyfikowalności.
(12) Bydło, owce lub kozy, które nie zostały zidentyfikowane lub zarejestrowane zgodnie z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/2035, mogą przyczyniać się do rozprzestrzeniania się chorób wymienionych w rozporządzeniu (UE) 2016/429 oraz nowo występujących chorób. Aby ograniczyć to jednolite zagrożenie i ryzyko dla zdrowia ludzi i zwierząt, regularnie sprawdzać zgodność podmiotów z wymogami określonymi w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/2035 oraz zapewnić jednolite wdrażanie rozporządzenia (UE) 2017/625, należy ustanowić jednolitą minimalną częstotliwość inspekcji podczas przeprowadzania kontroli urzędowych dotyczących identyfikacji i rejestracji bydła, owiec i kóz.
(13) Rozporządzeniem delegowanym (UE) 2019/2035 nie uchylono jednoznacznie rozporządzeń (WE) nr 1082/2003 i (WE) nr 1505/2006. Aby zapewnić pewność prawa, wspomniane rozporządzenia należy uchylić niniejszym rozporządzeniem.
(14) Przepisy ustanowione w niniejszym rozporządzeniu powinny mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do Irlandii Północnej zgodnie z art. 5 ust. 4 Protokołu w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej w związku z załącznikiem 2 do tego protokołu.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: