uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 z dnia 2 grudnia 2021 r. ustanawiające przepisy dotyczące wsparcia planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 i (UE) nr 1307/2013 1 , w szczególności z jego art. 126 ust. 2 i 5,
(1) W następstwie przyjęcia rozporządzenia (UE) 2021/2115 należy ustanowić europejską sieć WPR na potrzeby tworzenia sieci kontaktów dla krajowych sieci, organizacji i administracji w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich na poziomie Unii. Europejska sieć WPR powinna zastąpić Europejską Sieć na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (ENRD), ustanowioną zgodnie z art. 52 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 2 , oraz sieć europejskiego partnerstwa innowacyjnego (EPI), ustanowioną zgodnie z art. 53 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013.
(2) Aby osiągnąć cele tworzenia na poziomie Unii sieci kontaktów w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich, określone w art. 126 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/2115, oraz aby wykonywać zadania przewidziane w art. 126 ust. 4 tego rozporządzenia, konieczne jest przyjęcie przepisów określających strukturę organizacyjną i funkcjonowanie europejskiej sieci WPR.
(3) W decyzji wykonawczej Komisji 2014/825/UE 3 określono strukturę organizacyjną i funkcjonowanie sieci ENRD i EPI składających się ze struktury operacyjnej: Zgromadzenia, Grupy Sterującej i stałych podgrup Zgromadzenia. Ze względu na efektywność należy zastosować podobną strukturę organizacyjną w europejskiej sieci WPR.
(4) Zgodnie z decyzją Komisji 2013/767/UE 4 należy ustanowić nowe ramy dla grup dialogu obywatelskiego zajmujących się kwestiami objętymi wspólną polityką rolną (WPR). Członkostwo w europejskiej sieci WPR poprzez ogól- nounijne organizacje pozarządowe, które zostały wyznaczone na członków grup dialogu obywatelskiego, musi zostać zaktualizowane zgodnie z nowymi ramami.
(5) Należy ustanowić Zgromadzenie europejskiej sieci WPR i określić jego zadania zgodnie z przepisami horyzontalnymi dotyczącymi tworzenia i funkcjonowania grup ekspertów Komisji, określonymi w decyzji Komisji C(2016)3 301 5 .
(6) Zgromadzenie powinno w szczególności promować wymianę i tworzenie sieci kontaktów między podmiotami publicznymi a prywatnymi działającymi w ramach WPR oraz zapewniać strategiczne ramy ich działalności, w tym prace tematyczne, oraz odpowiednie monitorowanie i ocenę samego działania. Powinno także zaproponować kandydatów na członków Grupy Sterującej.
(7) Zgromadzenie powinno składać się z krajowych organów zarządzających planami strategicznymi WPR i agencji płatniczych, krajowych sieci WPR, organizacji działających w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich na poziomie Unii, organizacji reprezentujących władze regionalne lub lokalne działające w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich na poziomie Unii, lokalnych grup działania LEADER, przedstawicieli usług doradczych dla gospodarstw rolnych, usług wsparcia innowacji powiązanych z projektami grup operacyjnych EPI oraz z instytutów badawczych zaangażowanych w działania innowacyjne powiązane z projektami grup operacyjnych EPI.
(8) Aby zapewnić skuteczną i sprawną organizację działalności europejskiej sieci WPR, zgodnie z opiniami Zgromadzenia, należy utworzyć Grupę Sterującą europejskiej sieci WPR oraz określić jej zadania i strukturę.
(9) Grupa Sterująca powinna przygotowywać i monitorować działania europejskiej sieci WPR. Powinna ona koordynować prace tematyczne sieci i jej komponentów działań związanych z planami strategicznymi WPR, innowacjami oraz monitorowaniem i ewaluacją, a także zapewniać koordynację prac Zgromadzenia z pracami innych grup ekspertów i komitetów ustanowionych w kontekście WPR.
(10) Grupa sterująca powinna składać się z przedstawicieli Zgromadzenia europejskiej sieci WPR i jej stałych podgrup ustanowionych zgodnie z niniejszą decyzją.
(11) W celu utrzymania otwartej i regularnej wymiany między europejską siecią WPR a grupą dialogu obywatelskiego w dziedzinie WPR przedstawiciele grupy dialogu obywatelskiego powinni mieć możliwość uczestniczenia w posiedzeniach Grupy Sterującej w charakterze obserwatorów.
(12) Należy ustanowić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków Zgromadzenia i Grupy Sterującej zgodnie z art. 339 Traktatu.
(13) Ponieważ niniejsza decyzja zastępuje decyzję wykonawczą 2014/825/UE, należy uchylić decyzję wykonawczą 2014/825/UE.
(14) Członkostwo w strukturze organizacyjnej europejskiej sieci WPR oznacza wcześniejsze wyznaczenie krajowych instytucji zarządzających planem strategicznym WPR, akredytację agencji płatniczych, ustanowienie krajowych sieci WPR, wybór lokalnych grup działania (LGD) zgodnie z art. 32 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 6 oraz ustanowienie usług doradczych dla gospodarstw rolnych.
(15) Aby umożliwić europejskiej sieci WPR rozpoczęcie wykonywania jej zadań przed ustanowieniem organów i podmiotów jej Zgromadzenia lub Grupy Sterującej, odpowiedni członkowie struktury organizacyjnej sieci ENRD i EPI, wyznaczeni lub powołani zgodnie z decyzją wykonawczą 2014/825/UE, powinni zostać członkami europejskiej sieci WPR do czasu ustanowienia jej nowych członków, a następnie ich wyznaczenia lub powołania zgodnie z niniejszą decyzją.
(16) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Polityki Rolnej,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.259.189 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2022/1864 określająca strukturę organizacyjną i funkcjonowanie europejskiej sieci WPR oraz uchylająca decyzję wykonawczą 2014/825/UE |
| Data aktu: | 05/10/2022 |
| Data ogłoszenia: | 06/10/2022 |
| Data wejścia w życie: | 09/10/2022 |