Rezolucja 2022/1801 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol) za rok budżetowy 2020

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2022/1801
z dnia 4 maja 2022 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol) za rok budżetowy
2020

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol) za rok budżetowy 2020,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0090/2022),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol) jej ostateczny budżet na rok budżetowy 2020 wyniósł 158 619 073 EUR, co stanowi wzrost o 12% w porównaniu z 2019 r.; mając na uwadze, że budżet Agencji pochodzi głównie z budżetu Unii;

B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2020 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1. zauważa z zadowoleniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2020 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 99,44%, co oznacza wzrost o 0,02% w porównaniu z rokiem 2019; zwraca uwagę, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 85,09%, co oznacza spadek o 1,52% w porównaniu z rokiem 2019;

2. zauważa z zaniepokojeniem, że Agencja spóźniła się z płatnościami w 33% przypadków i w związku z tym zapłaciła odsetki w wysokości 12 000 EUR; zauważa, że Trybunał odnotował podobny poziom opóźnień w latach 2019, 2018 i 2017, co naraża Agencję na ryzyko finansowe i ryzyko utraty reputacji; przypomina, że rozporządzenie finansowe stanowi, iż organy i jednostki organizacyjne Unii muszą dokonywać płatności w wyznaczonych terminach, a Trybunał zauważa, że Agencja tego nie uczyniła; zauważa, że w odpowiedzi na uwagę Trybunału Agencja wspomniała o problemach kadrowych, pandemii COVID-19 i zaległościach w fakturach za usługi związane z podróżami; zauważa, że w odpowiedzi Agencji nie odniesiono się do strukturalnego charakteru opóźnień w płatnościach, i wzywa Agencję do dokonania przeglądu procesu płatności w celu określenia, gdzie powstają opóźnienia, oraz do zwiększenia wysiłków na rzecz dokonywania płatności w wyznaczonych terminach w celu wyeliminowania wspomnianych niedociągnięć;

Skuteczność

3. podkreśla ważną rolę Agencji we wspieraniu dochodzeń prowadzonych przez państwa członkowskie oraz w zapobieganiu terroryzmowi, cyberprzestępczości, przestępstwom wymierzonym w interesy finansowe Unii i innym formom poważnej i zorganizowanej przestępczości w całej Unii, a także w zwalczaniu tych zjawisk i reagowaniu na nie;

4. podkreśla, że liczba operacji wzrosła z 1 921 w 2019 r. do 2 315 w 2020 r. (wzrost o 24 %) oraz że liczba posiedzeń operacyjnych finansowanych przez Agencję spadła z ponad 500 w 2019 r. do 280 w 2020 r. (spadek o 44%), co podkreśla wpływ COVID-19 na działalność Agencji;

5. z zadowoleniem przyjmuje utworzenie Europejskiego Ośrodka ds. Przestępczości Gospodarczej i Finansowej w celu wspierania działań organów krajowych poprzez udzielanie wsparcia operacyjnego i strategicznego oraz utworzenie laboratorium innowacji Europolu;

6. z zadowoleniem zauważa, że Agencja stosuje niektóre kluczowe wskaźniki skuteczności działania do oceny wartości dodanej wynikającej z jej działalności oraz inne środki do usprawnienia zarządzania budżetem; zauważa, że w 2020 r. Agencja uprościła wskaźniki w swoim programie prac i monitorowała łącznie 43 instytucjonalne wskaźniki efektywności, przy czym dla każdego z nich wyznaczono indywidualne cele, takie jak realizacja przeniesionych zobowiązań, wskaźniki płatności i środki na zobowiązania;

7. zauważa, że Agencja dąży do ścisłej współpracy z innymi organami, urzędami i agencjami Unii oraz organizacjami międzynarodowymi w celu zagwarantowania bezpieczeństwa wszystkim obywatelom Unii; zauważa, że w 2020 r. Agencja współpracowała z Agencją Unii Europejskiej ds. Współpracy Wymiarów Sprawiedliwości w Sprawach Karnych (Eurojust) w kontekście projektu SIRIUS; zauważa, że eksperci Agencji w zakresie chemikaliów oraz materiałów biologicznych, radiologicznych, jądrowych i wybuchowych aktywnie wspierali Międzynarodową Agencję Energii Atomowej i Agencję Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania (CEPOL) na różne sposoby, na przykład poprzez konferencje, seminaria, seminaria internetowe i inne ćwiczenia; zauważa ponadto, że 8 października 2020 r. Agencja podpisała porozumienie robocze z Europejskim Urzędem ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF);

8. zauważa, że 30 kwietnia 2019 r., na proaktywny wniosek Agencji o wsparcie, Europejski Inspektor Ochrony Danych (EIOD) postanowił wszcząć dochodzenie z własnej inicjatywy w sprawie korzystania przez Agencję z analityki dużych zbiorów danych (kategoryzacja osób, których dane dotyczą) do celów analizy strategicznej i operacyjnej (sprawa EIOD 2019-0370); zauważa ponadto, że zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/794 2  od 1 maja 2017 r. EIOD jest odpowiedzialny za monitorowanie zgodności z prawem przetwarzania danych osobowych przez Agencję; zauważa, że w kontekście dochodzenia we wrześniu 2020 r. EIOD upomniał Agencję ze względu na zagrożenia dla osób, których dane dotyczą, wynikające z braku szczególnych gwarancji minimalizacji danych w związku z analizą dużych zbiorów danych; zauważa, że trwałe przechowywanie dużych ilości danych bez kategoryzacji osób, których dane dotyczą, w przypadku gdy ewentualne powiązanie z działalnością przestępczą można ustalić dopiero po rozpoczęciu analizy, może stanowić zagrożenie dla praw osób fizycznych do ochrony danych; zauważa, że EIOD prowadzi dialog w tej sprawie z Agencją oraz że Agencja przygotowała specjalny plan działania; zauważa, że w planie działania uwzględniono obawy EIOD dotyczące wymaganego przeglądu danych w celu przechowywania dużych ilości danych dotyczących osób niemających ustalonego związku z działalnością przestępczą, ale podkreśla zaniepokojenie EIOD faktem, że obecne ramy prawne nie określają maksymalnego okresu, w jakim Agencja może przetwarzać takie dane; podkreśla, że oznacza to, iż Agencja przechowywała duże ilości danych na temat osób niemających ustalonego związku z działalnością przestępczą oraz że przechowywała te dane dłużej niż to konieczne, co jest sprzeczne z zasadami minimalizacji danych i ograniczenia przechowywania zapisanymi w rozporządzeniu (UE) 2016/794; odnotowuje decyzję EIOD z 3 stycznia 2022 r., w której dano Agencji 12 miesięcy na usunięcie zbiorów danych pozbawionych kategoryzacji osób, których dane dotyczą, przechowywanych w dniu podjęcia tej decyzji, oraz sześć miesięcy na usunięcie nowych zbiorów danych tego rodzaju od daty ich otrzymania; zwraca uwagę na wpływ, jaki decyzja EIOD będzie mieć na zdolność Agencji do analizowania złożonych i dużych zbiorów danych w celu wsparcia trwających dochodzeń przygotowawczych w sprawie przestępstw wchodzących w zakres mandatu Agencji, ponieważ wsparcie Agencji często trwa dłużej niż sześć miesięcy, a Agencja zawsze powinna przestrzegać odnośnego prawa Unii;

9. zwraca uwagę, że porozumienie polityczne w sprawie wzmocnionego mandatu Agencji osiągnięte przez współpra- wodawców w lutym 2022 r. uwzględnia obawy EIOD i określa warunki przetwarzania i okresy przechowywania dużych i złożonych zbiorów danych; odnotowuje uwagi EIOD, że nowe przepisy regulujące działalność Agencji umożliwiają Agencji przetwarzanie danych bez ustalonego związku z działalnością przestępczą; sądzi, że z uwagi na złożony charakter transgranicznej współpracy organów ścigania w walce z poważną przestępczością i terroryzmem należycie rozpatrzone wyjątki są uzasadnione; podkreśla, że należy znaleźć równowagę między skutecznymi operacjami policyjnymi a ochroną praw obywateli do prywatności oraz że nakaz EIOD budzi poważne obawy co do tego, czy Agencja dobrze zachowuje tę równowagę; wzywa Agencję do uwzględnienia obaw EIOD poprzez poczynienie szybkich postępów w zakresie kategoryzacji osób, których dane dotyczą, i przestrzeganie prawnie ustalonych limitów przechowywania, a tym samym przestrzeganie zasad minimalizacji i ograniczenia przechowywania danych przy jednoczesnym zapewnieniu i zachowaniu zdolności operacyjnej Agencji; oczekuje, że Agencja wywiąże się ze swojego prawnego obowiązku corocznego informowania Parlamentu o liczbie przypadków, w których korzystała z prawnych możliwości przetwarzania danych osób fizycznych bez ustalonego związku z działalnością przestępczą, a także o czasie trwania i wynikach tego przetwarzania;

Polityka kadrowa

10. zauważa, że w dniu 31 grudnia 2020 r. plan zatrudnienia Agencji zrealizowano w 93,5% - przyjęto 575 pracowników na czas określony, podczas gdy plan zatrudnienia przewidywał 615 stanowisk dla tej kategorii pracowników (w porównaniu z 591 stanowiskami zatwierdzonymi w 2019 r.); odnotowuje ponadto, że w 2020 r. Agencja zatrudniała 203 pracowników kontraktowych i 53 oddelegowanych ekspertów krajowych z zatwierdzonej w planie zatrudnienia liczby 235 pracowników kontraktowych i 71 oddelegowanych ekspertów krajowych; zauważa, że Agencja rozróżnia cztery kategorie oddelegowanych ekspertów krajowych, przy czym trzy kategorie nie przysparzają budżetowi Agencji żadnych kosztów lub koszty te są ograniczone i reprezentują kolejne 53 osoby, co oznacza, że całkowita liczba oddelegowanych ekspertów krajowych wynosi 106;

11. podkreśla, że należy zapewnić wystarczającą liczbę pracowników, aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu pracą i potrzebom organów państw członkowskich; zauważa, że plan zatrudnienia Agencji został zwiększony o 14 stanowisk dla pracowników zatrudnionych na czas określony; wzywa Komisję do zaangażowania się w aktywny dialog z Agencją w celu zrozumienia i zaspokojenia długoterminowych potrzeb Agencji w zakresie zasobów ludzkich;

12. zauważa, że w wyniku planu działania obejmującego całą organizację Agencja zakończyła prace w 2020 r. ze wskaźnikiem wakatów wynoszącym 1,0% w porównaniu z rocznym celem zakładającym maksymalny wskaźnik wakatów wynoszący 2,0%; zauważa, że Agencja osiągnęła również cel dotyczący maksymalnego wskaźnika rotacji (12%), przy czym pod koniec 2020 r. odnotowano rotację pracowników na poziomie 10,9%; zauważa ponadto, że Agencja regularnie monitoruje te wskaźniki pod kątem celów rocznych;

13. z zaniepokojeniem odnotowuje zgłoszony podział płci w 2020 r. wśród kadry kierowniczej wyższego i średniego szczebla, gdzie 82,8% stanowili mężczyźni (149 mężczyzn i 31 kobiet), w zarządzie, gdzie 79,2% stanowili mężczyźni (42 mężczyzn i 11 kobiet), oraz wśród pracowników, gdzie 71,8% to mężczyźni (413 mężczyzn i 162 kobiety); zauważa, że członkowie zarządu są powoływani przez organy państw członkowskich; uznaje różnorodność za jeden ze strategicznych filarów Agencji; z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie Agencji do poprawy podziału płci wśród jej pracowników, zwłaszcza na stanowiskach kierowniczych; odnotowuje, że w 2020 r. wzrósł odsetek kobiet na stanowiskach kierowników działów i stanowiskach równoważnych lub wyższych; zachęca Agencję do kontynuowania tego pozytywnego trendu i zwraca się do niej o zadbanie w przyszłości o bardziej wyrównany podział płci na stanowiskach kierowniczych i wśród pracowników; wzywa Komisje i państwa członkowskie, aby podczas mianowania kandydatów na członków zarządu Agencji bardziej uwzględniały znaczenie, jakie ma zapewnienie równowagi płci; przypomina Agencji, że przy wyborze kandydatów ważne są kompetencje, wiedza i doświadczenie, a także równowaga geograficzna i równowaga płci wśród pracowników;

14. zauważa, że w 2020 r. Agencja zgłosiła jeden przypadek konfliktu w ramach stosunku pracy, który to konflikt uznano za molestowanie psychiczne zgodnie z art. 12a regulaminu pracowniczego; zauważa, że w grudniu 2020 r. pracownik, który dopuścił się molestowania psychicznego, otrzymał naganę na mocy art. 9 ust. 1 lit. b) i art. 11 załącznika IX do regulaminu pracowniczego; zauważa, że do tego czasu pracownik ten opuścił Agencję; zauważa ponadto, że w 2020 r. nie wszczęto na drodze sądowej żadnych spraw dotyczących molestowania w odniesieniu do pracowników Agencji;

15. zauważa, że ogólna liczba operacji wspieranych przez Agencję wzrosła w 2020 r. o 24%; zauważa, że ogólny wzrost działalności operacyjnej Agencji odpowiadał wysokiemu poziomowi nadzoru ze strony EIOD, co znalazło odzwierciedlenie w liczbie zaleceń wydawanych przez EIOD w różnych obszarach działalności w wyniku dochodzeń, procedur uprzednich konsultacji na mocy art. 39 rozporządzenia (UE) 2016/794 oraz działań następczych w związku z inspekcjami;

Zamówienia publiczne

16. zauważa, że Agencja przedłużyła okres obowiązywania jednej umowy ramowej na usługi organizowania podróży służbowych, podpisując aneks do umowy już po jej wygaśnięciu w 2018 r.; zauważa z zaniepokojeniem, że Trybunał uznał tę praktykę za nieprawidłową; zauważa, że 29 marca 2019 r. Agencja podpisała kolejną zmianę do tej umowy, co wykazało niedociągnięcia w zarządzaniu umowami i w kontrolach ex ante; odnotowuje odpowiedź Agencji, że decyzja o przedłużeniu umowy w 2019 r. była wynikiem dogłębnej oceny mającej na celu utrzymanie ciągłości działania i nie stanowiła niedociągnięcia w ramach kontroli ex ante; z zadowoleniem przyjmuje, że Agencja rozpoczęła audyt wewnętrzny w czwartym kwartale 2020 r. w celu uzyskania dodatkowej pewności w kwestii podejścia Agencji stosowanego w odniesieniu do zarządzania umowami; zauważa ponadto, że powiązana umowa o świadczenie usług związanych z podróżami wygasła w marcu 2020 r.;

17. zauważa, że według sprawozdania Trybunału warunki zamówienia na meble, akcesoria i usługi powiązane, zastosowane przez Agencję w dokumentach dotyczących zaproszenia do składania ofert, nie były wystarczająco szczegółowe, co podważało konkurencyjny charakter postępowania przetargowego; zauważa ponadto, że przed przedłożeniem wykonawcy zamówienia Agencja nie sprawdziła wystarczająco dokładności cen bazowych i obliczenia rabatów stosowanych do pozycji niestandardowych; wzywa Agencję, aby dbała o pełną zgodność z zasadami prawa konkurencji we wszystkich procedurach przetargowych; zauważa, że według odpowiedzi Agencji dokumentacja przetargowa zawierała przedmiot zamówienia oraz mające zastosowanie kryteria wykluczenia, wyboru i udzielenia zamówienia, a tym samym umożliwiała konkurencję, oraz zauważa, że jeśli chodzi o rabat udzielony przez wykonawcę, wykonawca zaoferował większą zniżkę niż standardowa stawka zawarta w umowie, w związku z czym Agencja działała, przestrzegając zasad należytego zarządzania finansami, zgodnie z postanowieniami umowy;

18. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Agencja prawidłowo wdrożyła zalecenia Trybunału dotyczące minimalnego progu w odniesieniu do technicznych kryteriów udzielenia zamówienia mających największe znaczenie, jeśli chodzi o jakość, oraz sprawdzenia dokładności cen bazowych i obliczania rabatów stosowanych do pozycji niestandardowych;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

19. odnotowuje istniejące środki i aktualnie prowadzone działania Agencji mające zapewnić przejrzystość, zapobiegać konfliktom interesów i zarządzać nimi, chronić sygnalistów oraz zwalczać molestowanie; zauważa, że w 2020 r. nie zgłoszono żadnego przypadku konfliktu interesów, który doprowadziłby do wszczęcia dochodzeń przez wewnętrzną służbę dochodzeniową Agencji;

20. z zadowoleniem przyjmuje, że Agencja publikuje życiorysy i deklaracje interesów członków zarządu, dyrektora wykonawczego i zastępców dyrektora wykonawczego;

Kontrola wewnętrzna

21. zauważa, że Służba Audytu Wewnętrznego Komisji zakończyła w 2020 r. audyt dotyczący bezpieczeństwa informatycznego Agencji i przeprowadziła wstępne prace audytowe dotyczące zarządzania umowami; zauważa, że Agencja wdrożyła 86% kluczowych lub bardzo ważnych zaleceń, które miały zostać wdrożone w 2020 r.;

22. przypomina uwagę Trybunału dotyczącą przedłużenia umowy ramowej o świadczenie usług w zakresie podróży służbowych; zauważa, że ustalenie to stanowi niedociągnięcie w prowadzonych przez Agencję postępowaniach o udzielenie zamówienia, co może mieć wpływ na system kontroli wewnętrznej Agencji lub jego części; wzywa Agencję do uwzględnienia uwag Trybunału w ramach rocznej oceny ram kontroli wewnętrznej;

23. zauważa, że elementy ram kontroli wewnętrznej Agencji były obecne i funkcjonowały w sposób zintegrowany w całej Agencji oraz że system kontroli wewnętrznej skutecznie ograniczył do akceptowalnego poziomu ryzyko nie- osiągnięcia rocznych i wieloletnich celów Agencji w zakresie operacji, sprawozdawczości i zgodności; wzywa Agencję do uwzględnienia uwag Trybunału w swojej rocznej ocenie, w szczególności uwag dotyczących zarządzania umowami i opóźnień w płatnościach;

Reakcja na pandemię COVID-19 i ciągłość działania

24. zauważa, że Agencja szybko zareagowała na pandemię COVID-19 i wdrożyła szereg nowych działań w celu zarządzania kryzysem, a wpływ na pracę Agencji był minimalny, przy czy bezpieczeństwo i higiena pracy pozostały głównymi priorytetami; zauważa jednak, że pandemia COVID-19 miała bezpośredni wpływ na wysiłki Agencji na rzecz wdrożenia szeregu działań i osiągnięcia celów programu prac na 2020 r., zwłaszcza tych związanych z fizyczną obecnością w siedzibie głównej Agencji, takich jak spotkania operacyjne i inne spotkania prowadzących dochodzenia i analityków, oraz celów związanych z procedurami administracyjnymi, które nie opierają się na elektronicznym obiegu zadań; wzywa Agencję do jak największej cyfryzacji procedur administracyjnych;

25. z zadowoleniem przyjmuje środki wdrożone przez Agencję, aby utrzymać skuteczność zarządzania procedurami udzielania zamówień i powiązanymi działaniami, co obejmuje składanie pilnych zamówień, aby zaspokoić wyjątkowe potrzeby wynikające z pandemii COVID-19, oraz modyfikację różnych umów w celu przeciwdziałania zagrożeniom związanym z pandemią COVID-19;

26. zauważa, że w następstwie wniosków wyciągniętych z pandemii COVID-19 Agencja opracowuje szereg środków, aby dostosować się do przyszłych wyzwań; środki te to zdecentralizowane metody pracy, w tym możliwość korzystania z bezpiecznych połączeń wideo i narzędzi współpracy, telepraca (w tym za pomocą zabezpieczonych laptopów OpsNet ze względu na charakter procesów związanych z informacjami operacyjnymi) oraz zmodernizowane elektroniczne przepływy pracy;

Inne uwagi

27. z zadowoleniem przyjmuje wysiłki podjęte przez Agencję w celu zwiększenia bezpieczeństwa cybernetycznego; zauważa, że w 2020 r. Agencja wprowadziła trzy najważniejsze usprawnienia w zakresie ochrony cyfrowej związane z możliwościami zdalnego dostępu, rozwojem opartym na chmurze obliczeniowej oraz praktykami w zakresie kodowania oprogramowania przez osoby trzecie i oprogramowania otwartego;

28. zauważa, że w oczekiwaniu na wystąpienie Zjednoczonego Królestwa z Unii w dniu 31 grudnia 2020 r. Agencja podjęła intensywne prace i przygotowania w celu zapewnienia płynnego przejścia, co wpłynęło na możliwości dalszej współpracy operacyjnej ze Zjednoczonym Królestwem, w tym na wymianę danych osobowych, oraz na dostosowanie różnych narzędzi i systemów operacyjnych;

29. zachęca Agencję do dalszego promowania jej prac, badań i działań, aby zwiększyć jej widoczność w społeczeństwie; zauważa, że prace Agencji dotyczące wpływu COVID-19 na przestępczość i cyberprzestępczość zostały szeroko rozpowszechnione w 2020 r. i dotarły do ogółu społeczeństwa za pośrednictwem własnych kanałów Agencji i kanałów stron trzecich;

30. z zadowoleniem przyjmuje wysiłki podjęte przez Agencję w celu wdrożenia kompleksowej strategii na rzecz zrównoważonego rozwoju i ograniczenia emisji CO2, takie jak ulepszone praktyki recyklingu i wykorzystanie energii przyjaznej dla środowiska; zachęca Agencję, aby informowała o wyzwaniach i dzieliła się wnioskami wyciągniętymi w tym kontekście w perspektywie absolutorium za kolejny rok budżetowy oraz w ramach sieci agencji UE;

31. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 4 maja 2022 r. 3  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

1 Dz.U. C 114 z 31.3.2021, s. 158.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/794 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol), zastępujące i uchylające decyzje Rady 2009/371/WSiSW, 2009/934/WSiSW, 2009/935/WSiSW, 2009/936/WSiSW i 2009/968/WSiSW (Dz.U. L 135 z 24.5.2016, s. 53).
3 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0196.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.258.393

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2022/1801 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol) za rok budżetowy 2020
Data aktu: 04/05/2022
Data ogłoszenia: 05/10/2022