Rezolucja 2022/1750 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa (EFCA) za rok budżetowy 2020

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2022/1750
z dnia 4 maja 2022 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa (EFCA) za rok budżetowy 2020

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2020,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię Komisji Rybołówstwa,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0114/2022),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  ostateczny budżet Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2020 wyniósł 17 580 000 EUR, co stanowi spadek o 1,93 % w porównaniu z 2019 r.; mając na uwadze, że budżet Agencji pochodzi głównie z budżetu Unii;

B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2020 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1. zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2020 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 97,27 %, co oznacza nieznaczny spadek (o 2,61 %) w porównaniu z rokiem 2019; zauważa, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 81,18 %, co oznacza spadek o 4,51 % w porównaniu z rokiem 2019;

2. stwierdza, że Agencja otrzymała wkład w wysokości 16,9 mln EUR z budżetu ogólnego Unii na 2020 r., co stanowi wzrost o 1,2 % w porównaniu z 2019 r.; zwraca uwagę, że zarówno roczny budżet Agencji, jak i całkowita liczba jej personelu są jednymi z najniższych wśród agencji Unii;

Skuteczność

3. przypomina o znaczeniu kontroli działalności połowowej dla osiągnięcia celów wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb); uznaje istotny wkład Agencji w osiągnięcie tych celów; podkreśla, że to państwa członkowskie są w pierwszym rzędzie odpowiedzialne za kontrolę działalności połowowej, podczas gdy zadania Agencji mają charakter wspierający; podkreśla, że w związku z przeglądem rozporządzenia w sprawie kontroli rybołówstwa Agencja będzie musiała zapewniać większe wsparcie; podkreśla, że zwiększenie zobowiązań nie jest możliwe bez wystarczających zasobów; podkreśla w związku z powyższym potrzebę zapewnienia wystarczających zasobów finansowych i ludzkich Agencji w nadchodzących latach;

4. z zadowoleniem zauważa, że Agencja wykorzystuje niektóre środki jako kluczowe wskaźniki skuteczności działania do oceny wartości dodanej swoich działań i inne środki służące poprawie zarządzania budżetem, takie jak inspekcje i tendencje w zakresie naruszeń, udział w sesjach szkoleniowych i kwartalne wykonanie budżetu;

5. zauważa, że Agencja zrealizowała 90 % swoich działań terminowo zgodnie z rocznym programem prac; zauważa, że wdrożenie w 2020 r. było wyższe niż oczekiwano, biorąc pod uwagę szczególne okoliczności związane z pandemią COVID-19;

6. zauważa, że Agencja, Europejska Agencja Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex) oraz Europejska Agencja Bezpieczeństwa Morskiego kontynuowały stosowanie trójstronnego porozumienia roboczego podpisanego w 2019 r. i określającego współpracę między tymi agencjami oraz współpracę z organami krajowymi pełniącymi funkcje straży przybrzeżnej poprzez zapewnianie usług, informacji, sprzętu i szkoleń oraz koordynowanie operacji wielozadaniowych; zauważa, że w maju 2020 r. Agencja objęła przewodnictwo w ramach trójstronnego porozumienia roboczego; zauważa, że ta konkretna współpraca między agencjami przyczynia się do tworzenia synergii i unikania powielania lub redundancji wysiłków we współpracy między agencjami i odpowiednimi państwami członkowskimi, co prowadzi do korzyści skali; uważa, że porozumienie to stanowi przykład synergii między agencjami unijnymi, który powinien być źródłem inspiracji dla innych agencji w innych dziedzinach; wzywa Agencję do kontynuowania wysiłków w tym zakresie i uważa, że należy również zacieśnić współpracę między Agencją a Europejską Agencją Środowiska;

7. zauważa, że w 2020 r. Agencja koordynowała 38 452 inspekcje statków rybackich, co doprowadziło do wykrycia 1 682 domniemanych naruszeń stanowiących wzrost odpowiednio o 18,75 % i 44,25 % w porównaniu z 2019 r.; uważa, że dane te pokazują, iż inspekcje i działania następcze pozostają podstawowym narzędziem zapewnienia zgodności z zasadami WPRyb; zauważa jednak, że wzrost ten ukrywa różnice między obszarami: wzrost na wodach zachodnich (+ 27 %) i na Morzu Śródziemnym (+ 141 %) oraz spadek na Morzu Bałtyckim (-20 %), Morzu Północnym (-49 %), Morzu Czarnym (-11 %) i na obszarze NAFO-NEAFC (-36 %); zwraca się do Agencji o przedstawienie bardziej szczegółowych informacji na temat przyczyn tych zmian; przypomina, że inspekcje i inne działania następcze odgrywają kluczową rolę nie tylko we właściwym zarządzaniu zasobami rybnymi, ale również w gwarantowaniu równych warunków działania rybakom w Unii;

8. zauważa, że Agencja przeprowadziła - w ścisłej współpracy z Komisją i państwami członkowskimi - istotne prace przygotowawcze, aby stawić czoła ewentualnym skutkom dla kontroli rybołówstwa na Morzu Północnym oraz na zachodnich wodach Atlantyku, wynikającym z wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii;

Polityka kadrowa

9. zauważa, że na dzień 31 grudnia 2020 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 98,36 % - przyjęto 60 urzędników i pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 61 stanowisk (w 2019 r. - 61 zatwierdzonych stanowisk); zauważa ponadto, że w 2020 r. Agencja zatrudniała pięciu pracowników kontraktowych i czterech oddelegowanych ekspertów krajowych;

10. zwraca uwagę na politykę Agencji polegającą na promowaniu równego traktowania pracowników oraz na cel, jakim jest osiągnięcie równowagi płci, zarówno pod względem ogólnych liczb, grupy zaszeregowania, jak i poziomu odpowiedzialności; głęboko ubolewa, że kobiety stanowią jedynie 30 % personelu zatrudnionego w grupie zaszeregowania AD 8 lub wyższej; z zadowoleniem przyjmuje niedawne mianowanie kobiety na stanowisko nowej dyrektor wykonawczej Agencji; zauważa jednak, że jej nominacja nie pozwala na osiągnięcie parytetu na szczeblu kierowniczym, ponieważ wszystkie stanowiska kierowników działów są zajęte przez mężczyzn; zachęca Agencję do wzmożenia wysiłków w celu wdrożenia polityki równowagi płci i osiągnięcia postępów w zakresie parytetu płci na szczeblu kierowniczym; z niepokojem zauważa nierówność płci w zarządzie Agencji, w którym jest 46 mężczyzn (70 %) i 20 kobiet (30 %); ponawia apel do Komisji i państw członkowskich, by podczas mianowania kandydatów na członków zarządu zwracały uwagę na zapewnienie równowagi płci;

Zamówienia publiczne

11. podkreśla, że odsetek planowanych postępowań o udzielenie zamówienia wszczętych przez Agencję przekroczył cel 80 % i osiągnął 83 % w 2020 r.; zauważa, że wykorzystanie planowanych zamówień publicznych umożliwia Agencji utrzymanie wysokiego poziomu wykonania budżetu;

12. zauważa, że główne działania w zakresie zamówień publicznych w 2020 r. koncentrowały się na podpisaniu trzech umów ramowych w wyniku otwartych procedur dotyczących morskiej pomocy prawnej, usług sprzątania i personelu tymczasowego; zauważa, że Agencja ustanowiła dalsze procedury negocjacyjne, takie jak pośrednictwo ubezpieczeniowe, usługi internetowe oraz pomoc techniczna w zakresie audytów i kontroli;

13. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że zgodnie z celem agencji Unii, jakim jest dzielenie się działaniami w zakresie zamówień, w 2020 r. Agencja przystąpiła do 16 różnych międzyinstytucjonalnych przetargów z Komisją i innymi agencjami; wzywa Agencję, aby informowała organ udzielający absolutorium o przebiegu wspólnych procedur udzielania zamówień;

14. odnotowuje wysiłki Agencji na rzecz stosowania co najmniej jednego kryterium dotyczącego ukierunkowania efektywnego zachowania środowiskowego potencjalnych oferentów w zamówieniach ogłaszanych przez Agencję; wzywa Agencję do oceny przydatności i skuteczności tego kryterium oraz do dzielenia się wynikami oceny z organem udzielającym absolutorium;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

15. przyjmuje do wiadomości istniejące i bieżące działania Agencji na rzecz zapewnienia przejrzystości, zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi oraz ochrony sygnalistów; zauważa, że dwa życiorysy i cztery deklaracje o braku konfliktu interesów spośród 66 członków zarządu Agencji nie są jeszcze opublikowane na stronie internetowej Agencji; wzywa Agencję, by opublikowała życiorysy i deklaracje interesów wszystkich członków zarządu oraz by poinformowała organ udzielający absolutorium o podjętych w związku z tym działaniach;

16. z zadowoleniem przyjmuje dalsze kroki w następstwie sprawozdania w sprawie absolutorium za 2019 r. podjęte w celu zwiększenia przejrzystości działań Agencji, takie jak składanie sprawozdań ze spotkań personelu Agencji z zewnętrznymi podmiotami oraz publikowanie ich na stronie internetowej Agencji; wzywa Agencję do regularnego aktualizowania strony w celu zapewnienia pełnej przejrzystości i zaufania do działań Agencji;

Kontrola wewnętrzna

17. zauważa, że Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) ustanowiła nowy plan audytu w 2020 r. (strategiczny plan audytu wewnętrznego na lata 2021-2023); zauważa, że plan audytu opiera się na wynikach dogłębnej oceny ryzyka przeprowadzonej przez Służbę Audytu Wewnętrznego i obejmuje przegląd głównej dokumentacji dotyczącej działań i procedur Agencji;

18. zauważa, że Agencja przeprowadziła ocenę swojego systemu kontroli wewnętrznej i stwierdziła, że kontrole działają zgodnie z założeniami; zauważa, że ryzyko Agencji jest odpowiednio monitorowane i ograniczane; zauważa, że w 2020 r. nie zgłoszono żadnych istotnych uchybień w zakresie kontroli;

Reakcja na pandemię COVID-19 i ciągłość działania

19. zauważa, że ze względu na pandemię COVID-19 Agencja nie zrealizowała 90 % posiedzeń i misji zapisanych w budżecie na 2020 r.; zauważa jednak, że Agencja była w stanie zrekompensować ten wpływ w prognozie budżetowej poprzez uwzględnienie zobowiązań dotyczących dodatkowego czarterowania środków, wymiany przestarzałego sprzętu, dodatkowych działań komunikacyjnych i innych umów zaplanowanych na 2021 r.; zauważa ponadto, że środki przeniesione na 2020 r. były ściśle monitorowane, w wyniku czego wskaźnik wykonania wyniósł 93,5 % tych środków;

20. zauważa, że od początku marca 2020 r. zespół ds. zarządzania ciągłością działania Agencji monitorował i analizował wpływ telepracy wszystkich pracowników spowodowanej pandemią COVID-19 na ciągłość działania i stwierdził, że Agencja jest dobrze przygotowana do wiarygodnego kontynuowania działalności za pomocą telepracy; zauważa jednak, że zespół ds. zarządzania ciągłością działania Agencji zaproponował pewne dostosowania indywidualnych planów działań naprawczych jednostek;

21. zauważa, że ogólne warunki telepracy Agencji doprowadziły do zmniejszenia ogólnych emisji CO2 siedziby Agencji o 67 %; zauważa jednak, że nad ograniczeniem tym przeważyła potrzeba, aby morski statek patrolowy Agencji "Lundy Sentinel" wykorzystywał port w Vigo jako punkt wyjścia i powrotu na potrzeby swoich misji na północnym i zachodnim Atlantyku; zauważa, że praktyka ta ostatecznie doprowadziła do wzrostu zużycia paliwa o 25 % i wzrostu emisji CO2 o 28 % w porównaniu z 2019 r.;

Inne uwagi

22. zauważa, że Agencja rozpoczęła działania na rzecz uzyskania certyfikatu w unijnym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) i podjęła szereg środków mających na celu ograniczenie jej ogólnego wpływu na środowisko; zauważa, że Agencja analizuje różne elementy związane z generowaniem i pomiarem swojego śladu węglowego oraz możliwość stosowania systemów kompensacji zgodnie z praktykami stosowanymi w innych instytucjach, organach i agencjach Unii;

23. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z 4 maja 2022 r. 2  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

1 Dz.U. C 114 z 31.3.2021, s. 148.
2 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0196.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024