Rezolucja 2022/1747 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Środowiska (EEA) za rok budżetowy 2020

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2022/1747
z dnia 4 maja 2022 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Środowiska (EEA) za rok budżetowy 2020

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Środowiska za rok budżetowy 2020,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0113/2022),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  ostateczny budżet Europejskiej Agencji Środowiska (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2020 wyniósł 89 649 723 EUR, co stanowi wzrost o 18,48 % w porównaniu z 2019 r. ze względu na zewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel; mając na uwadze, że stopa inflacji w Unii w 2020 r. wyniosła 0,7 %; mając na uwadze, że budżet Agencji pochodzi głównie z budżetu Unii (75,29 %) oraz ze składek w ramach szczególnego porozumienia dotyczącego programu Copernicus (22,68 %);

B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwanym dalej "Trybunałem") w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Środowiska za rok budżetowy 2020 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1. zauważa z zadowoleniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2020 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 99,96 %, co oznacza nieznaczny spadek o 0,04 % w porównaniu z rokiem 2019; odnotowuje, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 86,12 %, co oznacza spadek o 3,71 % w porównaniu z poprzednim rokiem;

2. zauważa, że Agencja odgrywa kluczową rolę, gdyż dostarcza wysokiej jakości danych o stanie środowiska, a staje się to coraz ważniejsze z uwagi na ogromne wyzwania stojące przed Unią, która musi stawić czoła zmianie klimatu i utracie różnorodności biologicznej; wyraża zadowolenie, że instytucje Unii uwzględniają opinie Agencji, i zaleca, by komitet naukowy Agencji odgrywał kluczową rolę doradczą dla Komisji;

Wydajność

3. zauważa, że Agencja informuje, iż osiągnęła zamierzone cele, przekraczając oczekiwania dotyczące jej kluczowych wskaźników skuteczności działania w 2020 r. pomimo zagrożeń i wyzwań, z jakimi musiała się zmierzyć ze względu na pandemię COVID-19;

4. w odniesieniu do działań następczych w związku ze sprawozdaniem w sprawie udzielenia absolutorium za 2019 r. zauważa, że Agencja współpracuje z Komisją w zakresie określania zadań i dzielenia się nimi z odpowiednimi służbami Komisji, co pozwala uniknąć powielania zadań; zauważa, że Agencja nie zidentyfikowała żadnych zadań pokrywających się z zadaniami innych agencji w sieci agencji UE; zauważa, że Agencja koordynuje niektóre zadania i współtworzy niektóre sprawozdania z innymi agencjami, takimi jak Europejska Agencja Chemikaliów (ECHA) i Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA);

5. w odniesieniu do uwag dotyczących działań następczych zawartych w sprawozdaniu w sprawie udzielenia absolutorium za 2019 r. dotyczących niezadowolenia z realizacji niektórych działań Agencji zauważa, że Agencja podjęła dodatkowe nowe zadania, takie jak Europejski Zielony Ład, ósmy program działań w zakresie środowiska i zrównoważone finansowanie, którym nie towarzyszyły wystarczające zasoby ani personel, aby sprostać ambicjom określonym w odpowiednim prawodawstwie; zauważa, że Agencja bezpośrednio wspierała wdrażanie Europejskiego Zielonego Ładu i ram polityki klimatyczno-energetycznej do roku 2030 poprzez szereg działań i współpracę z Komisją; zauważa ponadto, że Agencja przydzieliła personel operacyjny wyłącznie do realizacji tych działań, co w coraz większym stopniu podkreśla jej funkcje wspierające; wzywa Agencję do podjęcia dyskusji z Komisją, w stosownych przypadkach za pośrednictwem sieci agencji UE, w celu zajęcia się tymi kwestiami oraz do poinformowania organu udzielającego absolutorium o rozwoju sytuacji w tym zakresie;

6. w odniesieniu do uwag dotyczących działań następczych zawartych w sprawozdaniu w sprawie udzielenia absolutorium za 2019 r. odnoszących się do jej sieci informatycznej zauważa, że Agencja zainicjowała inicjatywy na rzecz cyfryzacji przed pandemią w 2020 r. oraz że od marca 2020 r. inicjatywy te zostały przyspieszone ze względu na obostrzenia związane z pandemią; wzywa Agencję, aby nadal monitorowała krajobraz zagrożeń w zakresie cyber- bezpieczeństwa i podejmowała odpowiednie środki;

7. zauważa, że Agencja przedstawiła sprawozdanie pt. "Jakość powietrza w Europie w 2020 r.", w którym opisano wpływ środków izolacji na jakość powietrza w europejskich miastach, wykorzystując wyjątkową sytuację spowodowaną pandemią COVID-19;

8. podkreśla, że Agencja dostarcza rzetelnych i niezależnych informacji na temat środowiska; z uznaniem przyjmuje jakość jej dorobku z 2020 r., w tym oceny wpływu środków izolacji wprowadzonych w związku z COVID-19 na stężenia zanieczyszczeń powietrza, opracowanie nowego portalu dotyczącego emisji przemysłowych, gromadzenie pierwszych danych na temat emisji CO2 z pojazdów ciężkich oraz przygotowania do przyszłych sprawozdań na temat emisji CO2 w rzeczywistych warunkach jazdy;

9. przypomina, że w 2020 r. Agencja przedstawiła sprawozdanie na temat stanu środowiska na 2020 r. 2 , a także oceny i briefingi na takie tematy jak: gospodarowanie bioodpadami i ich przetwarzanie, tworzywa sztuczne ulegające biodegradacji, pojawiające się wyzwania związane z gospodarowaniem odpadami w Europie, jakość powietrza i zanieczyszczenie hałasem oraz sposób, w jaki na Europę wpłyną największe zagrożenia klimatyczne, takie jak susze, powodzie, pożary lasów i podnoszenie się poziomu mórz, w XXI wieku i w dalszym okresie;

Polityka kadrowa

10. zauważa, że na dzień 31 grudnia 2020 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 96,92 % - przyjęto trzech stałych urzędników i 123 pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 130 stanowiska (w 2019 r. - 124 zatwierdzonych stanowisk); zauważa, że w 2020 r. Agencja zatrudniała ponadto 71 pracowników kontraktowych i 12 oddelegowanych ekspertów krajowych;

11. ubolewa, że stosunek personelu pomocniczego odpowiedzialnego za administrację i koordynację do personelu operacyjnego zajmującego się kwestiami merytorycznymi jest niewyważony; proponuje zwiększenie liczby pracowników pomocniczych Agencji, aby zagwarantować jej funkcjonowanie;

12. odnotowuje równowagę płci wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla Agencji, przy czym 5 z 8 (62,50 %) to mężczyźni; odnotowuje równowagę płci w zarządzie Agencji, przy czym 16 z 30 (53,34 %) to mężczyźni; odnotowuje równowagę płci wśród całego personelu Agencji, przy czym 111 z 203 pracowników (54,68 %) to kobiety; przypomina jednak, że przy zatrudnianiu nowych pracowników i awansach Agencja powinna pamiętać, iż najbardziej liczą się kompetencje, wiedza oraz doświadczenie kandydatów; należy również pamiętać o zachowaniu balansu geograficznego wśród pracowników;

13. w odniesieniu do uwag zawartych w absolutorium za 2019 r. dotyczących ograniczonych aktywów zauważa, że Agencja nadal przekazuje Komisji ocenę potrzeb w zakresie zasobów; zauważa ponadto, że zasoby te nie zawsze są pokrywane lub uwzględniane w projekcie budżetu przedstawianym przez Komisję; wzywa Komisję i Agencję do opracowania zrównoważonego planu mającego na celu zapewnienie Agencji zasobów odpowiadających jej potrzebom i zadaniom, oraz do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach;

14. wyraża zaniepokojenie z powodu zbyt dużej liczebności zarządu Agencji, ponieważ utrudnia to podejmowanie decyzji i generuje znaczne koszty administracyjne;

15. w odniesieniu do odpowiedzi na standardowy kwestionariusz zauważa, że w 2020 r. w przepisach dotyczących zrównoważonego finansowania Komisja wyznaczyła Agencję do realizacji zadań pomocniczych oraz przewidziała jedno stanowisko pracownika zatrudnionego na czas określony i jedno stanowisko pracownika kontraktowego, co wiąże się ze zwiększeniem dotacji unijnej dla Agencji o 300 000 EUR, aby umożliwić Agencji wykonywanie dodatkowych zadań; zauważa ponadto, że Parlament zmienił budżet Agencji na 2020 r., zwiększając podstawową dotację o 1,3 mln EUR i przyznając pięć stanowisk dla pracowników zatrudnionych na czas określony i dwa stanowiska pracowników kontraktowych, aby zapewnić Agencji zasoby na wsparcie wykonywania nowych zadań w ramach Europejskiego Zielonego Ładu, w szczególności w zakresie przeciwdziałania zmianie klimatu i utracie różnorodności biologicznej;

16. w odniesieniu do działań podjętych w następstwie sprawozdania w sprawie absolutorium za 2019 r. w odniesieniu do wytycznych dotyczących personelu zauważa, że Agencja zmieniła swoją politykę dotyczącą newralgicznych stanowisk i 3 grudnia 2020 r. przyjęła decyzję swojego zarządu dotyczącą wytycznych EEA w sprawie identyfikacji stanowisk newralgicznych i zarządzania nimi zgodnie z zaleceniami Trybunału Obrachunkowego;

17. z zadowoleniem przyjmuje wysiłki podejmowane w ramach polityki kadrowej, mające na celu propagowanie telepracy i zdrowego życia, oraz w dalszym ciągu zachęca Agencję do kontynuowania opracowywania długoterminowych ram polityki kadrowej koncentrujących się na równowadze między życiem zawodowym a prywatnym, poradnictwie przez całe życie i rozwoju kariery zawodowej, równowadze płci, telepracy, równowadze geograficznej oraz rekrutacji i integracji osób z niepełnosprawnościami;

Zamówienia publiczne

18. zauważa, że Agencja aktywnie prowadzi wspólne postępowania o udzielenie zamówienia z Komisją; zauważa, że Agencja koncentruje się na przejściu na elektroniczne procesy administracyjne (zamówienia publiczne, finanse i zasoby ludzkie), co przyniosło przyrost wydajności i pomogło jej w szybkim i skutecznym przejściu na środowisko pracy z domu na początku pandemii COVID-19;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

19. przyjmuje do wiadomości istniejące i bieżące działania Agencji na rzecz zapewnienia przejrzystości, zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi oraz zapewnienia ochrony sygnalistom;

20. w odniesieniu do działań następczych podjętych w związku ze sprawozdaniem w sprawie udzielenia absolutorium za 2019 r. zauważa, że członkom zarządu Agencji stale przypomina się o prośbie podania życiorysów i deklaracji o braku konfliktu interesów do publikacji na stronie internetowej Agencji; zdecydowanie uważa, że publikowanie życiorysów i deklaracji interesów członków zarządu powinno być obowiązkowe, a nie dobrowolne; wzywa Agencję do dopilnowania, aby członkowie zarządu spełniali ten wymóg, oraz do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach;

Kontrola wewnętrzna

21. przyjmuje do wiadomości ocenę ram kontroli wewnętrznej przeprowadzoną przez Agencję i jej wniosek, że chociaż w poprzednich latach niektóre zasady kontroli wewnętrznej zostały wdrożone i skutecznie funkcjonowały, zasady te uznaje się obecnie za wdrożone jedynie częściowo lub częściowo skuteczne; przyjmuje do wiadomości wniosek Agencji, że wymaga to szybkiej reakcji kierownictwa na nowy sposób pracy; zauważa, że pomimo niepewnych okoliczności związanych z COVID-19 system kontroli wewnętrznej Agencji pokazuje, że personel Agencji zdołał szybko dostosować się do sytuacji i zrealizować program prac przewidziany na 2020 r., włączając nowe procedury do swoich działań;

Działania w odpowiedzi na COVID-19 i ciągłość działania

22. zauważa, że w odpowiedzi na ograniczenia związane z pandemią Agencja wprowadziła rekrutację przez internet, czemu służy wdrożenie platformy rekrutacyjnej Systal, która umożliwiła Agencji zakończenie dużej liczby rekrutacji w 2020 r. i osiągnięcie niskiego wskaźnika wakatów pod koniec roku;

23. zauważa, że reakcja Agencji na pandemię COVID-19 i związane z nią ograniczenia miała pozytywny wpływ na większość danych Agencji dotyczących efektywności środowiskowej za 2020 r., gdyż wskazuje na znaczny spadek emisji gazów cieplarnianych w wyniku wyjazdów służbowych i posiedzeń (spadek o około 90 % w porównaniu ze średnią z lat 2015-2019) oraz znaczne ograniczenie zużycia energii elektrycznej, ogrzewania, wody i papieru oraz produkcji odpadów ze względu na mniejszą liczbę pracowników w siedzibie Agencji; w tym zakresie wzywa Agencję do wykorzystania w nadchodzących latach w działaniach Agencji wniosków wyciągniętych w związku z pandemią;

Inne uwagi

24. z zadowoleniem przyjmuje decyzję Agencji o wzmocnieniu jej zobowiązania do przejścia od operacji przyjaznych dla klimatu do operacji neutralnych dla klimatu zgodnie ze zwiększonymi celami Unii w dziedzinie klimatu;

25. zwraca się do Agencji, aby nadal propagowała współpracę z innymi agencjami Unii i organizacjami międzynarodowymi, aby lepiej oceniać wpływ działalności człowieka na środowisko, oraz wspierała dialog z zainteresowanymi stronami i obywatelami;

26. z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Agencji na rzecz stworzenia przyjaznych dla środowiska ram pracy oraz wszystkie środki podjęte przez Agencję w celu zmniejszenia swojego śladu węglowego, zużycia energii oraz opracowania systemu obiegu dokumentów, w którym nie korzysta się z dokumentów w formie papierowej; w odniesieniu do uwag w sprawozdaniu w sprawie udzielenia absolutorium za 2019 r. dotyczących działań następczych w kontekście efektywności kosztowej i praktyk przyjaznych dla środowiska zauważa, że budynek biurowy Agencji pochodzi z XIX w., w związku z czym możliwości poprawy efektywności energetycznej są w nim ograniczone; zauważa, że w ramach systemu zarządzania środowiskowego Agencja zobowiązała się do ciągłej poprawy swojej ogólnej charakterystyki energetycznej poprzez wymianę wybranych okien w budynku i przeniesienie pracowników na kilku piętrach do przestrzeni roboczej opartej na zasadzie wykonywania zadań, co zapewni dodatkową poprawę charakterystyki energetycznej na jednostkę powierzchni; zauważa ponadto, że Agencja kupuje 100 % energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach;

27. w odniesieniu do uwag dotyczących działań następczych w kwestii dostępności zauważa, że Agencja musi jeszcze zorganizować swoje platformy internetowe, aby udostępnić je osobom z niepełnosprawnościami;

28. przypomina, jak ważne jest zwiększenie cyfryzacji Agencji pod względem wewnętrznego funkcjonowania i zarządzania, ale także w celu przyspieszenia cyfryzacji procedur; podkreśla, że Agencja powinna zachować proaktywną postawę w tym względzie, aby za wszelką cenę uniknąć powstania przepaści cyfrowej między agencjami; zwraca jednak uwagę na konieczność podejmowania wszystkich niezbędnych środków bezpieczeństwa, aby uniknąć wszelkiego ryzyka dla bezpieczeństwa online przetwarzanych informacji; wzywa Agencję do szybszego opracowania polityki w zakresie cyberbezpieczeństwa, jej realizacji przed 31 stycznia 2022 r., oraz do złożenia sprawozdania organowi udzielającemu absolutorium;

29. w odniesieniu do uwag dotyczących działań następczych w kontekście rozpowszechniania wyników wśród opinii publicznej zauważa, że Agencja wdrożyła internetowe działania informacyjne i wzmocniła w 2020 r. innowacyjne formaty, takie jak wydarzenia inauguracyjne, seria "Zapytaj eksperta" i debaty; zauważa, że Agencja uczestniczy w międzyagencyjnym projekcie mającym na celu poprawę wskaźników koncentrujących się na potencjale komunikacyjnym; zauważa, że w 2020 r. liczba zarejestrowanych sesji na stronie internetowej Agencji przekroczyła 8 mln; wzywa Agencję, aby informowała organ udzielający absolutorium o przyszłych zmianach mających na celu zwiększenie widoczności Agencji online;

30. w odniesieniu do działań podjętych w następstwie uwag Trybunału i dotyczących zasięgu mediów zauważa, że Agencja w dalszym ciągu poprawia swoją widoczność jako wiarygodne źródło wiedzy na temat środowiska i klimatu na szczeblu Unii; zauważa, że w 2020 r. Agencja opublikowała 25 626 artykułów medialnych, co stanowi wzrost o 80 % w porównaniu z 2019 r. i dotarła do 178 593 osób obserwujących, co stanowi wzrost o 56 % w porównaniu z 2019 r.;

31. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 4 maja 2022 r. 3  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

1 Dz.U. C 114 z 31.3.2021, s. 14.
2 Środowisko Europy - stan i prognozy na 2020 r. https://www.eea.europa.eu/soer/2020.
3 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0196.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.258.261

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2022/1747 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Środowiska (EEA) za rok budżetowy 2020
Data aktu: 04/05/2022
Data ogłoszenia: 05/10/2022