uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Na podstawie art. 285 dyrektywy 2006/112/WE państwa członkowskie, które nie skorzystały z możliwości przewidzianej w art. 14 drugiej dyrektywy Rady 67/228/EWG 2 , mogą przyznać zwolnienie z podatku od wartości dodanej ("VAT") podatnikom, których roczny obrót nie przekracza kwoty 5 000 EUR lub równowartości tej kwoty w walucie krajowej.
(2) Decyzją wykonawczą Rady 2013/677/UE 3 upoważniono Luksemburg do wprowadzenia do dnia 31 grudnia 2016 r., w drodze środka szczególnego stanowiącego odstępstwo od art. 285 dyrektywy 2006/112/WE, zwolnienia z VAT podatników, których roczny obrót nie przekracza 25 000 EUR (zwanego dalej "środkiem szczególnym").
(3) Decyzja wykonawcza 2013/677/UE została najpierw zmieniona decyzją wykonawczą Rady (UE) 2017/319 4 , która upoważniła Luksemburg do dnia 31 grudnia 2019 r. do zwolnienia z VAT podatników, których roczny obrót nie przekracza 30 000 EUR. Następnie została ona zmieniona decyzją wykonawczą Rady (UE) 2019/2210 5 upoważniającą Luksemburg do podwyższenia progu do 35 000 EUR i przedłużenia stosowania środka szczególnego do dnia 31 grudnia 2022 r.
(4) Pismem zarejestrowanym przez Komisję w dniu 11 marca 2022 r. Luksemburg zwrócił się o upoważnienie do dalszego stosowania środka szczególnego do dnia 31 grudnia 2024 r., czyli do dnia, do którego państwa członkowskie mają dokonać transpozycji dyrektywy Rady (UE) 2020/285 6 , w której ustanowiono prostsze zasady dotyczące VAT dla małych przedsiębiorstw. Z dyrektywy tej wynika, że od dnia 1 stycznia 2025 r. państwa członkowskie będą mogły zwalniać z VAT dostawy towarów i świadczenie usług dokonywane przez podatników, których roczny obrót w danym państwie członkowskim nie przekracza progu 85 000 EUR lub równowartości tej kwoty w walucie krajowej.
(5) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE pismem z dnia 7 kwietnia 2022 r. Komisja przekazała wniosek złożony przez Luksemburg pozostałym państwom członkowskim. Pismem z dnia 8 kwietnia 2022 r. Komisja powiadomiła Luksemburg, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.
(6) Środek szczególny jest zgodny z dyrektywą (UE) 2020/285, której celem jest zmniejszenie obciążenia małych przedsiębiorstw związanego z przestrzeganiem przepisów i zapobieganie zakłóceniom konkurencji na rynku wewnętrznym. Celem tej dyrektywy jest także ułatwianie przestrzegania przepisów przez małe przedsiębiorstwa oraz monitorowania przez organy podatkowe. Próg w wysokości 35 000 EUR jest zgodny z nowym progiem zwolnienia określonym w dyrektywie (UE) 2020/285.
(7) Środek szczególny pozostanie dla podatników nieobowiązkowy. Podatnicy nadal mogą wybrać stosowanie zasad ogólnych VAT zgodnie z art. 290 dyrektywy 2006/112/WE.
(8) Według informacji przedstawionych przez Luksemburg środek szczególny będzie miał tylko nieznaczny wpływ na ogólną kwotę dochodów podatkowych pobieranych przez Luksemburg na etapie ostatecznej konsumpcji.
(9) Po wejściu w życie rozporządzenia Rady (UE, Euratom) 2021/769 7 Luksemburg nie będzie dokonywał obliczenia rekompensaty w odniesieniu do sprawozdania dotyczącego zasobów własnych opartych na VAT za rok budżetowy 2022 i kolejne lata.
(10) Biorąc pod uwagę, że szczególny środek miał pozytywny wpływ na uproszczenie obowiązków związanych z VAT poprzez zmniejszenie obciążenia administracyjnego i kosztów przestrzegania przepisów zarówno dla małych przedsiębiorstw, jak i dla organów podatkowych, a także biorąc pod uwagę brak znaczącego wpływu na całkowite dochody z tytułu VAT, należy upoważnić Luksemburg do dalszego stosowania środka szczególnego.
(11) Stosowanie środka szczególnego powinno być ograniczone w czasie. Okres ten powinien być wystarczający, aby umożliwić Komisji ocenę skuteczności i adekwatności obecnego progu. Zgodnie z art. 3 ust. 1 dyrektywy (UE) 2020/285 państwa członkowskie mają ponadto do 31 grudnia 2024 r. przyjąć i opublikować przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania art. 1 tej dyrektywy i stosować te przepisy od 1 stycznia 2025 r. Należy zatem upoważnić Luksemburg do stosowania środka szczególnego do dnia 31 grudnia 2024 r.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą 2013/677/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.250.14 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2022/1661 zmieniająca decyzję wykonawczą 2013/677/UE w sprawie upoważnienia Luksemburga do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 285 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej |
| Data aktu: | 26/09/2022 |
| Data ogłoszenia: | 28/09/2022 |