Rozporządzenie wykonawcze 2022/1659 w sprawie wymogów równoważnych dotyczących wprowadzania do Unii owoców Citrus sinensis Pers. pochodzących z Izraela w związku z ryzykiem stwarzanym przez Thaumatotibia leucotreta

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/1659
z dnia 27 września 2022 r.
w sprawie wymogów równoważnych dotyczących wprowadzania do Unii owoców Citrus sinensis Pers. pochodzących z Izraela w związku z ryzykiem stwarzanym przez Thaumatotibia leucotreta

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE 1 , w szczególności jego art. 41 ust. 3 akapit drugi oraz art. 44 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/2072 2  ustanowiono, w części A załącznika II, wykaz agrofa- gów kwarantannowych dla Unii, których występowania nie stwierdzono na terytorium Unii. Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/2072 ma na celu zapobieganie wprowadzaniu, zadomawianiu się i rozprzestrzenianiu się tych agrofagów kwarantannowych na terytorium Unii poprzez ustanowienie w załączniku VII do tego rozporządzenia wymogów szczególnych dotyczących wprowadzania na terytorium Unii niektórych roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów.

(2) Thaumatotibia leucotreta (Meyrick) ("określony agrofag") jest wymieniona w części A załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 jako agrofag kwarantannowy dla Unii, którego występowania nie stwierdzono na terytorium Unii. W załączniku do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/1702 3  wymieniono ją również jako agrofaga priorytetowego.

(3) Istnieją wymogi szczególne dotyczące wprowadzania na terytorium Unii szeregu owoców w celu ochrony terytorium Unii przed określonym agrofagiem. W odniesieniu do owoców Citrus sinensis Pers. ("określone owoce") te wymogi szczególne określono w pkt 62.1 lit. d) załącznika VII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 i przewidują one możliwość wyboru pomiędzy podejściem systemowym lub zastosowaniem określonych zabiegów chłodzenia.

(4) Izrael zwrócił się do Komisji o uznanie jego podejścia systemowego do określonych owoców za równoważne z wymogami szczególnymi określonymi w pkt 62.1 lit. d) załącznika VII do rozporządzenia wykonawczego 2019/2072.

(5) Podejście systemowe stosowane w odniesieniu do określonych owoców obejmuje spełnienie wymogów przyjętych w punktach produkcji w celu monitorowania i zwalczania określonego agrofaga, kontrolę określonych owoców w punkcie produkcji i w zakładach pakowania, wymogi dotyczące identyfikowalności oraz urzędowe kontrole przeprowadzane przed wywozem. Obejmuje ono punkty krytyczne procedury kontroli na polach, w zakładach pakowania i przed wywozem, skutkujące zawieszeniem lub odrzuceniem wywozu określonych owoców w przypadku nie- osiągnięcia odpowiednich progów.

(6) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") przeprowadził ocenę ryzyka związanego z towarami w odniesieniu do owoców Citrus spp. przywożonych z Izraela 4 . Ocena ta dotyczyła prawdopodobieństwa braku agrofagów w odniesieniu do określonego agrofaga. Ponadto przedstawiono zalecenia dotyczące sposobów ulepszenia podejścia systemowego stosowanego przez Izrael. Izrael dostosował swoje podejście systemowe, uwzględniając te zalecenia.

(7) Na podstawie wyników oceny ryzyka przeprowadzonej przez Urząd w połączeniu ze stałą zgodnością odnośnych owoców z prawem Unii uzasadnione jest uznanie dostosowanego podejścia systemowego stosowanego przez Izrael za równoważne z wymogami szczególnymi określonymi w pkt 62.1 lit. d) załącznika VII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072.

(8) Aby ograniczyć wszelkie zakłócenia w handlu do minimum, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu.

(9) Niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie do dnia 31 maja 2025 r., aby umożliwić jego przegląd.

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"określony agrofag" oznacza Thaumatotibia leucotreta (Meyrick);
2)
"określone owoce" oznaczają owoce Citrus sinensis Pers.
Artykuł  2

Wymogi równoważne

Wymogi dotyczące wprowadzania na terytorium Unii określonych owoców pochodzących z Izraela określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia wykonawczego uznaje się za równoważne wymogom określonym w pkt 62.1 lit. d) załącznika VII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072.

Artykuł  3

Świadectwo fitosanitarne

W przypadku gdy określone owoce pochodzące z Izraela są wprowadzane na terytorium Unii na podstawie wymogów równoważnych określonych w art. 2, towarzyszy im świadectwo fitosanitarne zawierające:

a)
kody punktów produkcji; oraz
b)
w rubryce "Deklaracja dodatkowa" oświadczenie "Przesyłka jest zgodna z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2022/1659".
Artykuł  4  5  

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 września 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

Wymogi dotyczące wprowadzania na terytorium Unii określonych owoców pochodzących z Izraela, o których to wymogach mowa w art. 2

A.
Wymogi dotyczące punktów produkcji
1.
Punkty produkcji zostały zarejestrowane i zatwierdzone przez izraelską Krajową Organizację Ochrony Roślin ("KOOR").
2.
Wykaz kodów zatwierdzonych punktów produkcji został przekazany Komisji na piśmie przez KOOR przed wywozem określonych owoców.
3.
Monitorowanie określonego agrofaga w punkcie produkcji przeprowadzono za pomocą pułapek feromonowych rozmieszczonych z częstotliwością co najmniej jednej pułapki na 2,5 hektara, przy czym na punkt produkcji przypadają co najmniej dwie pułapki, jeżeli punkty produkcji nie sąsiadują ze sobą.
4.
W odpowiednich okresach, co najmniej w punktach produkcji, w których potwierdzono występowanie określonego agrofaga w poprzednich sezonach wegetacyjnych, zastosowano produkty zakłócające kojarzenie się par owadów z myślą o zapobieżeniu występowaniu określonego agrofaga. W przypadku nieskutecznego zakłócenia kojarzenia się par owadów zastosowano zabiegi eliminacyjne przeciwko określonemu agrofagowi.
5.
Zastosowano praktyki sanitarne mające na celu zwalczanie określonego agrofaga. Praktyki te obejmują co najmniej usuwanie i natychmiastowe niszczenie opadłych i porażonych na drzewach określonych owoców oraz usuwanie dzikich roślin żywicielskich określonego agrofaga z punktu produkcji i otaczających go obszarów. Wszystkie pozostałe określone owoce usunięto z punktów produkcji z końcem sezonu wegetacyjnego.
6.
Kontrole urzędowe określonych owoców w punktach produkcji były przeprowadzane przez KOOR lub inne upoważnione organy Izraela co najmniej dwa razy w miesiącu w okresie od sierpnia do października, a następnie co tydzień do końca zbiorów określonych owoców. Skontrolowano reprezentatywną próbkę określonych owoców, biorąc pod uwagę wielkość punktu produkcji. Kontrola ta w odniesieniu do wszystkich określonych owoców wykazujących objawy obejmowała metody pobierania próbek prowadzące do zniszczenia badanych owoców.
W przypadku gdy podczas kontroli wykryto więcej niż trzy porażone owoce, wywóz do Unii z danego punktu produkcji został zawieszony na pięć tygodni, po czym wprowadzono wzmożone środki zwalczania określonego agro- faga. Jednakże począwszy od pięciu tygodni przed zbiorem, jeżeli podczas tej kontroli stwierdzono wystąpienie choćby jednego porażonego owocu, wszystkie określone owoce z danego punktu produkcji zostały wykluczone z wywozu do Unii.
7.
KOOR zezwoliła na zbiór określonych owoców z danego punktu produkcji w oparciu o informacje z kontroli i monitorowania uzyskane w trakcie sezonu wegetacyjnego.
B.
Wymogi dotyczące zakładów pakowania
1.
Zakłady pakowania zostały zarejestrowane i zatwierdzone przez KOOR.
2.
Określone owoce przewieziono do zakładów pakowania odpowiednio opakowane, aby uniknąć porażenia określonym agrofagiem, oraz wolne od ziemi, innych zanieczyszczeń i liści.
3.
Po przybyciu partii określonych owoców z punktu produkcji do zakładów pakowania określone owoce zostały poddane kontroli przez przeszkolony personel zakładów pakowania pod kątem występowania określonego agro- faga, z intensywnością umożliwiającą wykrycie co najmniej 1 % poziomu porażenia przy poziomie ufności 95 % zgodnie z Międzynarodowym Standardem dla Środków Fitosanitarnych ISPM 31(*). W przypadku wykrycia podczas tej kontroli choćby jednego porażonego owocu wszystkie określone owoce z danego punktu produkcji zostały wykluczone z wywozu do Unii.
4.
Na poszczególnych etapach sortowania i pakowania określonych owoców co najmniej 10 % określonych owoców przeznaczonych na wywóz do Unii zostało poddanych kontroli przez przeszkolony personel z zakładów pakowania pod kątem występowania określonego agrofaga. Kontrola ta w odniesieniu do wszystkich określonych owoców wykazujących objawy porażenia określonym agrofagiem obejmowała metody pobierania próbek prowadzące do zniszczenia badanych owoców.
C.
Identyfikowalność i kontrole urzędowe przed wywozem
1.
Przez cały czas zapewniano identyfikowalność w odniesieniu do punktu produkcji i zakładów pakowania.
2.
2 % określonych owoców w przesyłce poddano przed wywozem kontrolom urzędowym pod kątem występowania określonego agrofaga, obejmującym w przypadku stwierdzenia objawów metody pobierania próbek prowadzące do zniszczenia badanych owoców, i zostały one uznane za wolne od określonego agrofaga.
1 Dz.U. L 317 z 23.11.2016, s. 4.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/2072 z dnia 28 listopada 2019 r. ustanawiające jednolite warunki wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin i uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 690/2008 oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/2019 (Dz.U. L 319 z 10.12.2019, s. 1).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/1702 z dnia 1 sierpnia 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 przez ustanowienie wykazu agrofagów priorytetowych (Dz.U. L 260 z 11.10.2019, s. 8).
4 Scientific Opinion on the commodity risk assessment of Citrus L. fruits from Israel for Thaumatotibia leucotreta under a systems approach (Opinia naukowa w sprawie oceny ryzyka związanego z towarami w odniesieniu do owoców Citrus L. z Izraela pod kątem Thaumatotibia leucotreta w ramach podejścia systemowego). Dziennik EFSA 2021; 19(3):6427, 36 s., https://doi.org/10.2903/j. efsa.2021, 6427.
5 Art. 4 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2025/1080 z dnia 2 czerwca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.1080) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 czerwca 2025 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.250.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2022/1659 w sprawie wymogów równoważnych dotyczących wprowadzania do Unii owoców Citrus sinensis Pers. pochodzących z Izraela w związku z ryzykiem stwarzanym przez Thaumatotibia leucotreta
Data aktu: 27/09/2022
Data ogłoszenia: 28/09/2022
Data wejścia w życie: 01/10/2022